Återgå till RR hoj, R1 eller 929:a?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ska tillbaka till RR träsket igen till våren.
Siktet är inställt på en R1 (98-02) eller en Honda 929 (00-01)

Är hyffsat insatt i båda modellerna, prisläget är ungefär detsamma..kan expertpanelen ge några bu & bä.:va
Hojen skall tjäna som pendlarhoj / söndagsracing, samt lite bankörning då & då. :)

Shoot!

Bifogat

• Honda CBR929  4.jpg
    Honda CBR929 4.jpg
    37 KB · Visningar: 97
  • yamahaR1-1999.jpg
    yamahaR1-1999.jpg
    14.7 KB · Visningar: 90
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
ja är ingen expert.

men för bana hade jag valt
gsxr 1000
r1.

929 an e lite klumpig på bana med ganska sunkig fjädring. när du börjar åka fort tar gärna motorkåpor fotpinnar etc i. Den går även sämst av dom 3.

men på gatan verkar 929 och gsxr 1000 av dom modellerna krångla minst. R1 orna har väl lite växellådsproblem å drar olja?

ja har bara ägt suzuki hojjar k1,k2,k4,k5,k6 så jag har ingen erfarenhet men polarna har haft båe 929or å r1or så har väl kunnat jämföra lite.

929= fin på gatan, bra kvalite, bra alround, brister dock lite på banan
r1= smidig busmaskin, med lite bristande kvalite som drar olja å växellåda,
gsxr 1000= Rå hållbar motor, möjligen lite lok över den. men stabil. fin att skjutsa på.

bara min åsikt

Björkner

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
Cbr 1000 -2008
jag är inte så insatti yamahan...mer än att alla r1:eek:r drar olja och att det är förgasarmotor. jag har 954:an som är byggd på 929:an..min första cykel...riktigt nöjd med den...några kompisar har r1or....det är lite småtjafs med dem vad det verkar. r1:an är snyggare än 929 tycker jag...men det är hugget som stucket det där! ja g hade valt hondan,,,tror det är lite billigare försäkring..billigare delar. om du mot förmodan behöver byta något nån gång=) hondas cyklar är inte lika vassa tror jag men kvalitén är det onget fel på! jag valde också mellan yamaha å honda...svårt! Lycka till!

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Tack! jag är ju gammal Honda tomte, ägde både Hornet + en CBR 919 -96, även en VFR, INGA problem med dom...kvalitéen är ju på topp med Honda.
Kollade runt lite nu, verkar som man kan få även 954 till rimliga slantar.:tungan
Har även span på en Gixxer 1000 2001, verkar vara bra hoj också.

Bifogat

• gix.jpg
    gix.jpg
    28.8 KB · Visningar: 107

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
jag är inte så insatti yamahan...mer än att det är förgasarmotor. r1:an är snyggare än 929 tycker jag...!

App app app app! :mattias

R1 kom med sprut 02 :fakta

Kolla med mig, jag funderar på att sälja min. Kika i garaget i profilen för att se färgsättning. :pannkyss

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
En polare har en 929a med den färgsätningen på bilden till salu (Usa modellen). skicka ett pm om du e intresserad.Den finns i södra Stockholm....

Dark_Messenger

Guest
Hade valt R1 alla dagar i veckan. Lite bekvämare - lite vassare - lite roligare. :tungan

Tror nog det finns mer beg pryttlar och rejsgodis etc att köpa till r1 också.

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
har själv en 929a som jag åkt på ett år... måste säga att jag är riktigt nöjd med den.. har mestadels åkt bana med den och den är kalas att åka bana med om man inte är herrejössösduktig.. den duger gott till att åka 1.47or på a-torp iaf:)

på gata är den oxå kalas.. helt underbart med det lassutrummet som finns.. du får lätt plats med ett par foppatofflor en handduk, badbrallor o två bärs :öl

den ska säljas till våren med craschkåpor.. pma om du är intresserad...

mvh robban

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
600RR från 03-

:tummenupp

Funkar klockrent till det mesta

Jag har kört en gixxer 750-02 under 3 år och en hel del bandagar med den.

Den vann ju master bike 3ggr om jag inte minns fel, så den är en VÄLDIGT bra alround cykel om du frågar mig..

Dock så är ju min nuvarande honda lite lättare på bana..

Last edited:

Glenn-Ove

Drunk as hell
Gick med
1 May 2006
Hoj
R1-03 KX450f-08 å en bandit 1200-96
Ångrar inte att jag bytte bort min 929:a mot en R1:a.

Yamahan är roligare , snyggare samt bekvämare.

Bana och tiondelar hit och dit vet jag inget om, men skulle tro att yamahan är snabbare där, för den som kan.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag skulle gissa att en novis är snabbare på en 929 än en R1, men en duktig förare är snabbare på Yamahan. 929:an kan nog upplevas som tråkigare, men ett säkrare kort. Fördel med insprut, undantaget R1 -02 då. 954:an är en helt annan hoj.

http://www.mcnews.com.au har en bra recension av 929:an och också ett jämförelsetest från 2000 mellan R1, Gixxer och 929.

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
R1-05
jag tycker oxå att R1:a är att föredra. läste att en skrev att alla rettor drar olja.det kan jag säga att dom inte gör. va mest 98-99 som gjorde det.min -00 drar väldigt lite måste jag säga.även polarens -01. men växellådorna kan ju krångla iom att hojen inbjuder till lite bus på bakhjulet o så. :p
jag ska nog sälja min o byta till nyare så gå in o kika på mitt garage o se om det kanske är intressant.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Alla rettor drar inte olja.
Nivån på min -98 har inte rört sig synbart på de 500mil jag avverkat.

Växellådsproblemet har jag dock inte sluppit, detta är ju dock en grej som är lätt att kolla vid en provkörning, och även hyfsat enkelt att fixa (hoppas jag)

Jag valde R1 tack vare försäkringen i första hand, utseende och prestanda i andra. En -98:a är billig!

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
jag tycker oxå att R1:a är att föredra. läste att en skrev att alla rettor drar olja.det kan jag säga att dom inte gör. va mest 98-99 som gjorde det.min -00 drar väldigt lite måste jag säga.även polarens -01. men växellådorna kan ju krångla iom att hojen inbjuder till lite bus på bakhjulet o så. :p
jag ska nog sälja min o byta till nyare så gå in o kika på mitt garage o se om det kanske är intressant.

Min R1a drar heller inte mycket olja, trots att den enbart gått på banåkningar i sommar. Den har ändå gått 4500mil. Därmed inte sagt att det inte finns R1or som drar massa olja. :)

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
R1-05
Min R1a drar heller inte mycket olja, trots att den enbart gått på banåkningar i sommar. Den har ändå gått 4500mil. Därmed inte sagt att det inte finns R1or som drar massa olja. :)

ja min har gått drygt 5000 mil.iof nerdrevade mil men den drar ingen olja alls. brukar byta olja ca 2 gånger per sommar beroende på hur många mil jag kört. får kanske fylla på någon deciliter mellan bytena. ligger på ca 1200-1500 mil per sommar.

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Fan, varannan tycker R1 varannan 929.iinte lätt, har dock redan ett par intressanta objekt, varav en är en riktigt fin R1 (blå) från 98 till bra pris...men vette fan om man vågar ge sig på en snart 11 år gammal R1, får ju nästan en fin 929 för samma peng...& dom har bättre kvalitetsrykte....

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Det är för att folk rekommenderar de dom själva kör, inget ovanligt på fiskmås.com.
Hur eller hur så är Hondan mer touring i körstilen, det går inte att komma ifrån, gixxern är också rätt klumpig.

Ang att R1orna drar olja, jag har en 99a som dricker massa olja men ja ser de bara som en fördel, då vet ja att den får smörjning, får nästan alltid fylla på innan ja åker iväg med hojen!

Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2