Återmontera slavcylinder - axelproblem

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Lägger man ner/kraftig vinkel på hojen när man tar av kopplingskåpan så behöver man inte tappa ur oljan. Förvisso lite svårt att meka med slavcylindern men stången kan ju stickas ner från kopplingssidan oxå.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Efter att du demonterat kopplingen på ynka 2 enkla minuter - montera tillbaks slavcylindern först av allt så att tryckstången du trycker in från kopplingssidan landar i slavcylinders "hål".
- Japp, så lär jag gå tillväga om slavcylinderns fjäder funkar som den ska och alltså inte är orsaken till det hela.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Lägger man ner/kraftig vinkel på hojen när man tar av kopplingskåpan så behöver man inte tappa ur oljan. Förvisso lite svårt att meka med slavcylindern men stången kan ju stickas ner från kopplingssidan oxå.
- Ja sant, men jag tänkte passa på att byta olja o filter om jag ändå är där o donar.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
El problemo es solved!

Provtryckte kopplingsaxeln hårt mot dess säte i slavcylinderkolven (alltså INTE pressade axeln hårt in mot kopplingskorgen), och den gav ju med sig o flexade in ytterligare de millimetrar som krävdes för att slavcylindern skulle gå hela vägen in.
Tidigare har jag läst på olika forum att man ska vara försiktig med den där axeln, och inte bruka något somhelst våld mot den...men lite maskulint pressvåld gick fint utan några skador på vare sig hojen eller hojåkaren.

Så..för info till alla som sliter sitt hår med samma dilemma - du får ta i en smula för att få det hela på plats. Inte inåt i motorn, men in i slavcylinderns säte. Glöm inte lossa luftningsnippeln först..som jag gjorde.

El Moderatore får gärna komplettera trådrubriken med ordet "löst", för de som kan ha hjälp av den.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
En undran dock - när jag startade upp hojen, rusade tomgången direkt upp till 3000 varv och stannade där. (stängde av efter ett par minuter eftersom jag höll på att förgasa mig själv inne i garaget)
Jag vet ju att den normalt sett drar igång så någon halv minut innan den kommer till ro vid behagliga varv, men nu var det ovanligt.

Någon idé om vad det kunde bero på?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Någon idé om vad det kunde bero på?
Ett fel som är trasigt? :näsblod

Börja med det mest uppenbara, gasvajer som hoppat ur sitt säte uppe vid gashandtaget? Glömd vakumplugg på förgasarna? Glömd vakumslang någonstans? Choken hängd? På min B12'a ploppar pluggen för #2 förgasaren bort när jag tar bort/sätter dit tanken.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ett fel som är trasigt? :näsblod

Börja med det mest uppenbara, gasvajer som hoppat ur sitt säte uppe vid gashandtaget? Glömd vakumplugg på förgasarna? Glömd vakumslang någonstans? Choken hängd? På min B12'a ploppar pluggen för #2 förgasaren bort när jag tar bort/sätter dit tanken.
- Hm..glömd vakuumslang någonstans. Får kolla det imorgon.
(förgasare har jag inga på CBR1000RR:en)
 
Last edited:
Nyheter
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Top