Återmontera slavcylinder - axelproblem

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
På Ducati, som är det senaste jag rivit kopplingar på, både våta och torra, sitter det ett litet kullager intryckt i tryckplattans centrum.
För att få in pinnen i mittenhålet på lagret får man trycka rätt ordentligt.
Med ny pinne och nytt lager går det lätt men med gamla grejer så blir det lite kopplingsslagg där.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
På Ducati, som är det senaste jag rivit kopplingar på, både våta och torra, sitter det ett litet kullager intryckt i tryckplattans centrum.
För att få in pinnen i mittenhålet på lagret får man trycka rätt ordentligt.
Med ny pinne och nytt lager går det lätt men med gamla grejer så blir det lite kopplingsslagg där.
- Okey, du menar typ som nr. 21 på bilden här då?
1646667585343.png
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
- Okey, du menar typ som nr. 21 på bilden här då?
View attachment 469529
Exactamente!
13 hade jag glömt bort, den ska ju vara med också såklart i leken.
Har du dragit ut stången åt vänster och 13 inte följde med så ligger den någonstans eller sitter kvar i lagret, mest troligt kvar i lagret.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Exactamente!
13 hade jag glömt bort, den ska ju vara med också såklart i leken.
Har du dragit ut stången åt vänster och 13 inte följde med så ligger den någonstans eller sitter kvar i lagret, mest troligt kvar i lagret.
- Åt vänster?
Om du kollar på videosnuttarna ovan, så ser du att jag drar ur axeln rakt ut från slavcylinderns håll. Det fanns inget annat än själva axeln att dra ut, och det gick smidigt. Änden på axeln passar perfekt i slavcylindern med ett litet tryck, där den pressas in i en gummiförslutning.
Det är alltså enbart nr. 15 man drar ut bakom slavcylindern, finns inga andra delar åt det hållet.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
- Åt vänster?
Om du kollar på videosnuttarna ovan, så ser du att jag drar ur axeln rakt ut från slavcylinderns håll. Det fanns inget annat än själva axeln att dra ut, och det gick smidigt. Änden på axeln passar perfekt i slavcylindern med ett litet tryck, där den pressas in i en gummiförslutning.
Det är alltså enbart nr. 15 man drar ut bakom slavcylindern, finns inga andra delar åt det hållet.
Jupp, du har ju inte nr 13 på stången, så du ska helt klart in i den som säkert sitter fast i tryckplattans centrumlager 21.
Jag TROR att du får riva kopplingen så långt så du får loss tryckplattan.
Det brukar inte vara så jobbigt, men det går väl åt en packning eller tätmassa kan jag tro.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En sista koll, är det en eftermarknadsslav du ska sätta dit eller originalet?
Till Ducati så skiljer det ca 5 mm längd på stången mellan några årsmodeller, så då följer det med en liten plugg att stoppa in i slaven för de med kort stång.
Ja ja ja, jag vet vad jag skrev, sorry.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
En sista koll, är det en eftermarknadsslav du ska sätta dit eller originalet?
Till Ducati så skiljer det ca 5 mm längd på stången mellan några årsmodeller, så då följer det med en liten plugg att stoppa in i slaven för de med kort stång.
Ja ja ja, jag vet vad jag skrev, sorry.
- Det är originalet.
..så jag behöver ingen extra plugg för att räcka till ; )
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fördelen är väl att ni nu snart har sommar, då kan du skruva ute i solen :)
Jag hade det där fenomenet på en Yamaha, verkar vara liknande konstruktion förutom att #13 hade en liten stålkula i änden, som också rullade ut.
Fick ta isär kopplingen, ville vara säker på att det blev rätt.
en fördel var att man även fick koll på kopplingen, som behövde lite kärlek.
Men med kaffe, lite countrymusik och avsluta med en whiskey så var det överkomligt :tummenupp

YSR_projekt_4.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Fördelen är väl att ni nu snart har sommar, då kan du skruva ute i solen :)
Jag hade det där fenomenet på en Yamaha, verkar vara liknande konstruktion förutom att #13 hade en liten stålkula i änden, som också rullade ut.
Fick ta isär kopplingen, ville vara säker på att det blev rätt.
en fördel var att man även fick koll på kopplingen, som behövde lite kärlek.
Men med kaffe, lite countrymusik och avsluta med en whiskey så var det överkomligt :tummenupp

View attachment 469550
- Tackar för input. Fick du plocka ner allt det där för att se om något var i vägen för axeln?

Country och whisky/whiskey...där sjönk din trovärdighet några snäpp på skalan ; )
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
- Tackar för input. Fick du plocka ner allt det där för att se om något var i vägen för axeln?

Country och whisky/whiskey...där sjönk din trovärdighet några snäpp på skalan ; )
Det är inte så mycket egentligen.
Kåpan över kopplingen, och sedan tryckplattan.
Oljebyte och nya lameller blev "på köpet", men det tar ju ingen tid i sig.
Man hade naturligvis inte behövt ha motorn på bänken, men det var annat jobb med hojen som gjorde det enklast.
En whiskey kan faktiskt hjälpa till att ta beslutet - prova! :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det är inte så mycket egentligen.
Kåpan över kopplingen, och sedan tryckplattan.
Oljebyte och nya lameller blev "på köpet", men det tar ju ingen tid i sig.
Man hade naturligvis inte behövt ha motorn på bänken, men det var annat jobb med hojen som gjorde det enklast.
En whiskey kan faktiskt hjälpa till att ta beslutet - prova! :)
- Whiskey har jag försökt "lära" mig att gilla i typ 10 år utan att lyckas klökas av bara lukten. Jag håller mig till Rom, som en gammal pirat. *arrrrrh..*
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Några synpunkter/råd/tips/varningar om jag nu ska ge mig på att felsöka den s.k. clutch lift rod:en, "kopplingspressaraxeln"?

Jag står alltså inför omaket att tömma oljan, ta bort kopplingskåpan och kopplingsfjädrarna och kopplingsplattan (nr.11).

Sen hoppas man att delarna 11, 12, 20 på bilden inte ramlar rakt ut o studsar ner i oljetråget.
Eller är de fästa i någonting som styr dem? Annars blir det väl stört knepigt att få dit kopplingsplattan samtidigt som man håller dem på plats mot axeln?

1647334319869.png
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du får väl se hur det ser ut när kåpan är borta.
Det går ju alltid att knö in lite trasor o sånt för att hindra prylar från att trilla bort.
När du återmonterar allt så sätter du lagret 20 i tryckplattan 11, sätter bussningen 12 på stången och in med bussningen i lagret.
Sedan trär du in stången och sätter tryckplattan rätt.
OBS!!!!!!!!!!!!!! Det brukar vara en märkning vid ett av hålen för skruvarna som ska matcha en märkt "stolpe.
Sedan ska det dras försiktigt, så inte stolparna ger sig. Kolla en manual för moment, men ca normal handkraft tror jag det brukar vara.
Lycka till!
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Några synpunkter/råd/tips/varningar om jag nu ska ge mig på att felsöka den s.k. clutch lift rod:en, "kopplingspressaraxeln"?

Jag står alltså inför omaket att tömma oljan, ta bort kopplingskåpan och kopplingsfjädrarna och kopplingsplattan (nr.11).

Sen hoppas man att delarna 11, 12, 20 på bilden inte ramlar rakt ut o studsar ner i oljetråget.
Eller är de fästa i någonting som styr dem? Annars blir det väl stört knepigt att få dit kopplingsplattan samtidigt som man håller dem på plats mot axeln?

View attachment 469810
Du vet väl att slavcylindern innehåller en liten fjäder som trycker fram kolven mot stötstången, så det inte finns något glapp där, innan man trycker in kopplinsgreppet?
Den fjädern är så svag att man trycker tillbaka kolven med fingerkraft innan/ samtidigt som/ man skruvar tillbaka slavcylindern. Självklart får inte kopplinsgreppet vara intryckt då.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Du vet väl att slavcylindern innehåller en liten fjäder som trycker fram kolven mot stötstången, så det inte finns något glapp där, innan man trycker in kopplinsgreppet?
Den fjädern är så svag att man trycker tillbaka kolven med fingerkraft innan/ samtidigt som/ man skruvar tillbaka slavcylindern. Självklart får inte kopplinsgreppet vara intryckt då.
- Ja, men när jag försöker pressa dit slavcylinderkåpan så borde ju den fjädern pressas in av axeln så att kåpan ligger an mot fästet o kan dras dit som vanligt?
Problemet är att axeln möter stumt på kopplingssidan, och slavcylindern inte går hela vägen in fast jag trycker till med handkraft mot den.

 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
- Ja, men när jag försöker pressa dit slavcylinderkåpan så borde ju den fjädern pressas in av axeln så att kåpan ligger an mot fästet o kan dras dit som vanligt?
Problemet är att axeln möter stumt på kopplingssidan, och slavcylindern inte går hela vägen in fast jag trycker till med handkraft mot den.

Ja den borde gå in när du trycker slavcylindern på plats. Men kan du se/ känna att slavkolven kan röra sig något över huvud taget?
Kan du ta stötstången i handen, slavcylindern i andra handen, och trycka tillbaka kolven? Kan du se att kolven åker ut någon mm bär du trycker in kopplingsgreppet? Tryck inte ut den för långt... Tryck sedan tillbaka kolven.
När man har tryckt in kolven så ska fjädern trycka ut den igen, sakta, tar nog flera sekunder i alla fall.
Försök försäkra dig om att hydrauldelen funkar som den ska innan du tar isär mer. Skulle jag gjort.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ja den borde gå in när du trycker slavcylindern på plats. Men kan du se/ känna att slavkolven kan röra sig något över huvud taget?
Kan du ta stötstången i handen, slavcylindern i andra handen, och trycka tillbaka kolven? Kan du se att kolven åker ut någon mm bär du trycker in kopplingsgreppet? Tryck inte ut den för långt... Tryck sedan tillbaka kolven.
När man har tryckt in kolven så ska fjädern trycka ut den igen, sakta, tar nog flera sekunder i alla fall.
Försök försäkra dig om att hydrauldelen funkar som den ska innan du tar isär mer. Skulle jag gjort.
- Ska kontrollera det noggrant när jag kommer hem.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Efter att du demonterat kopplingen på ynka 2 enkla minuter - montera tillbaks slavcylindern först av allt så att tryckstången du trycker in från kopplingssidan landar i slavcylinders "hål".
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top