Ödmjuk och prestigelös

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag nämnde ödmjukhet och prestigelöshet i en tråd om Rossi
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?261999-Rossiintervju-i-tre-delar

För att inte sabba den tråden med en diskussion utanför ämnet, har jag startat den här tråden.

Vilken fin kille han är.

Intressant att höra vad han hade att säga om klimatet hos Ducati jämfört med Honda/Yamaha. Inspirerande, tycker jag som är ingenjör och jobbar med ingenjörer. Vi behöver alla bli mer ödmjuka och prestigelösa.
Jag håller inte med. Dessutom används de orden fel idag.
Kul att få en åsikt från andra sidan!

Orden har bara en betydelse för mig, och jag har inte märkt någon förändring, dock tycker jag också ha märkt att de använts på fel ställen ibland.

Berätta gärna varför du inte håller med, och var och hur de används fel. Jag har gjort en ny tråd för den diskussionen:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
OK .. så vad jag inte håller med om är att vi allihopa behöver bli mer ödmjuka och prestigelösa. Jag tycker att det är fullständigt vrickat att vara alldeles för ödmjuk och helt prestigelös. Jag har blivit ingenjör för att jag vill ha allt som följer med det. En diplom, respekt, rätt lön, rätt arbetsuppgifter, etc. Annars hade jag kunnat lära mig programmera hemma - men då är det ingen som respekterar vad jag kan, eftersom jag inte har gjort mina hundår i universitetsbänken.

2. Jag har en viss yrkesstolthet, och ibland när allt suger runtomkring mig, så är det yrkesstoltheten och prestigen som hindrar mig ifrån att göra ett skitjobb, speciellt när beställarna specifikt frågar efter det , "kan du inte göra det lite snabbare, du behöver inte va så himla noga, bara det funkar så vi kan leverera"

3. En viss dos ödmjukhet ska man ha, men det är vanlig folkvett. Jag är ödmjuk nog för att självmant be om konstruktiv kritik, och ta den som sådan. Vi jobbar i en grupp där vi varje dag granskar varandras arbete, ger varanda pekpinnar och tips, och även om självförtroendet får sig en törn då och då, så rycker jag upp mig och använder det på ett konstruktivt sätt. Att ta det som ingenjörerna på Ducati som en förolämpning, det e ju idioti, men det hör lite till den italienska stilen. Kritisera någons mamma så riskerar du livet.

4. När arbetsgivarna lägger ut annonser där de vill ha ödmjuka och prestigelösa ingenjörer så vad de säger egentligen är att de vill ha viljelösa drönare som lyder snällt i stället för att lyfta fram brister i processer, och bråkar inte om lönehöjning varje år. Man vill helt enkelt ha den där nörden som kastar sig över en uppgift och löser den i stil med en retriever som ska hämta en pinne.

Därför hatar jag rena åsynen av dessa ord. I själva verket behöver man både en dos av prestige, och en dos av ödmjukhet

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
javaguru, Bara för att man är ödmjuk och prestigelös betyder det inte att man måste sakna integritet.

Genom att vara ödmjuk och prestiglös lär man sig och utvecklas. Och har man sedan integritet så låter man sig ändå inte bli överkörd.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
det e ofta att de vill att man ska göra lite allt möjligt, till exempel sitta och buggfixa i ett-två år och sen sitta och monkey-testa vilket inte riktigt är vad man vill göra som seniorutvecklare. Där har du ett exempel på vad de menar med prestigelös, som du kanske förstår.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag förstår inte innebörden av något av orden så jag antar att jag saknar dem. Eller saknar är ju fel ord kanske...

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Men innebörden av ödmjuk och prestigelös fortsätter att var den samma även om arbetsgivaren inte förstår det. Jag förstår personligen inte varför det inte ställs högre krav på arbetsgivare i frågan om att beskriva vad de söker. Flosklerna regnar tätare än vatten på Irland i april i många fall. Jag förstår vad det är du menar, jag avstår ifrån att söka tjänster där det söker folk som är "tävlingsinriktade, älskar att vinna och hatar att förlora. Gillar att bli belönad efter sina resultat..." Vilket är en omskrivning för pengakåt, samvetslös och går över lika för att uppnå sina absurda försäljningsmål.

Fakk it, jag är vare sig ödmjuk eller driven, men jag är ganska prestigelös. Jag tänker utbilda mig för att slippa ifrån just alla skit-jobb. Men att jag ser mig som prestigelös innebär inte att jag låter folk trampa ner mig, snarare att jag väljer mina strider väl.

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Förhoppningsvis blir det Produktdesign med inriktning på hållbar utveckling och materialkunskap. Vet inte om jag kommer in till hösten, troligtvis inte men gör jag inte det så får jag väll plugga upp mina betyg och skriva högskoleprovet.

Men det finns lite andra intressanta saker på lut med. Gemensamt är att det är kreativa utbildningar med "hands-on" inriktning. Plugga teoretiskt på universitet och självstudier var inte riktigt min grej så jag hoppas att högskola med mer pedagogisk utbildning ska va "the shit".

Men jag tror verkligen inte att jag kommer slippa ifrån "skit-jobb" för den sakens skull, blir nog till att slita lika mycket som alla andra som har läst en liknande utbildning. Men med hänsyn till mina tidigare upplevelser av yrkeslivet så har jag en gansa stor tolerans för just "skit-jobb".:D

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag har en bekant som har läst något liknande, tror det var industridesign. Han har inte hittat jobb och det var ett par år sen han blev färdig. Vill inte avskräcka dig ifrån att följa ditt hjärta men ibland måste man se sig omkring och se vad som är realistiskt. Ett kreativt yrke skulle vara front-end design: jobba med färg, form och programmering. Annars trädgårdsanläggning, stadsplanering, arkitektur (inga jobb återigen)

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
jag har en bekant som har läst något liknande, tror det var industridesign. Han har inte hittat jobb och det var ett par år sen han blev färdig. Vill inte avskräcka dig ifrån att följa ditt hjärta men ibland måste man se sig omkring och se vad som är realistiskt. Ett kreativt yrke skulle vara front-end design: jobba med färg, form och programmering. Annars trädgårdsanläggning, stadsplanering, arkitektur (inga jobb återigen)

J0o, det kryllar ju inte av arbete. Men det är en 3 år lång utbildning så en del kan ju hända under tiden. Hade jag varit intresserad av programmering så hade jag redan sysslat med det. Det är ju ett bristyrke idag. Grejen med produktdesign är att det är en bred utbildning om man kan komplettera den med en praktisk inriktning, vilket är min tanke. Industridesign skiljer sig något vad jag har förstått, den är mer teoretisk.
Inte för att vara sådan, men sen beror möjligheten att få jobb på hur bra man är också.

Allt vad heter matte är tyvärr borträknad (höhöh) på grund av min totala oförmåga att intressera mig för det och att förstå saker som är mer avancerade än enkel division.:D Hade gärna sysslat med arkitektur eller stadsplanering men det känns inte som ett alternativ för mig då jag har för stora kunskapsluckor vad gäller de naturvetenskapliga ämnena.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det e klart att det handlar mycket om hur mycket man vill och försöker , och hur bra man är.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker prestigelös ganska väl beskriver 90% av de jag jobbat med inom utveckling. Personer som inte har någon stolthet i det jobbet de utför, de gör allt de bes att göra, oavsett om det är dumt. De säger aldrig emot dumma beslut, vågar inte ta diskussioner med chefer m.m.
Ödmjuk är snarare att inte ha ett behov av att hävda sig själv hela tiden, utan snarare låta ens handlingar tala för sig själva.

Jag skulle aldrig beskriva mig som prestigelös, jag tycker att det är ett skällsord. Att inte göra mitt yttersta, att inte säga ifrån när någon ger mig dumma eller kontraproduktiva order är för mig helt främmande.

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu

Vet inte om jag missförstod dig, menar du att det inte finns jobb för arkitekter och stadsplanerare? Förvisso kan klimatet te sig tämligen så annorlunda ut i Danmark, men efter 6 års plugg till stadsplanerare visste jag inte vilket jobberbjudande jag skulle ta - och detta tack vare (at best) en ack så modest insats beträffande jobbsökande. Har du pluggat tillika gör en god insats och verkligen försöker har jag ytterst svårt att se att man icke får anställning om man har studerat stadsplanering/fysisk planering/arkitektur.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag tycker prestigelös ganska väl beskriver 90% av de jag jobbat med inom utveckling. Personer som inte har någon stolthet i det jobbet de utför, de gör allt de bes att göra, oavsett om det är dumt. De säger aldrig emot dumma beslut, vågar inte ta diskussioner med chefer m.m.
Ödmjuk är snarare att inte ha ett behov av att hävda sig själv hela tiden, utan snarare låta ens handlingar tala för sig själva.

Jag skulle aldrig beskriva mig som prestigelös, jag tycker att det är ett skällsord. Att inte göra mitt yttersta, att inte säga ifrån när någon ger mig dumma eller kontraproduktiva order är för mig helt främmande.

Väl talat

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Vet inte om jag missförstod dig, menar du att det inte finns jobb för arkitekter och stadsplanerare? Förvisso kan klimatet te sig tämligen så annorlunda ut i Danmark, men efter 6 års plugg till stadsplanerare visste jag inte vilket jobberbjudande jag skulle ta - och detta tack vare (at best) en ack så modest insats beträffande jobbsökande. Har du pluggat tillika gör en god insats och verkligen försöker har jag ytterst svårt att se att man icke får anställning om man har studerat stadsplanering/fysisk planering/arkitektur.
jag syftade endast på arkitekter och det var baserat på vad jag visste om läget för 10 år sen. My bad.

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Konstigt att man sätter så olika värden på ord som används så ofta i dessa sammanhang det borde kanske inte användas eftersom det missförstås så ofta.
Jag tror inte arbetsgivare/chef menar att vi söker ett mähä helt utan egna åsikter.

Jag tror att det som menas i ex en platsannons är snarare att du är beredd att gripa in var det behövs och göra vad som behövs i detta projekt utan att känna att det ligger utanför din jobbbeskrivning eller att det på något sätt ligger "under" dig.
Motsatsen till prestigelös är att du är väldigt noga med din titel och vad just det jobbet innebär och att du inte jobbar utanför dessa ramar.

INTE att du inte ska få känna dig stolt över ditt ykeskunnande utan att du kan ställa upp på att vara en medspelare och inte en solo dito naturligtvis med någon rimlighet i en sådan önskan att stundtals göra något annat än ditt specialområde och ta del av helheten.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Men du, Elkenneth.. OM du är elektriker, och chefen säger till dig "Kenneth, vi har valt att dra ner på personal för att spara lite (underförstått för att aktieägarna ska få mer utdelning) , så jag vill att du ska skala kabel från och med nu, och i alla fall 1 år frammåt, för att det behövs just nu"

Vad säger du då ? E du prestigelös och tänker, "jo men, det behöver också göras, så varför inte jag?" eller säger nja, en-två dagar kanske, inte mer. Jag är elektriker inte kabelskalare. Vad vill de nästa gång ? Kunna sparka städarna, så kan alla städa kontoret i turordning, givetvis efter alla 8-9h man man måste prestera som vanligt ?

Jag har varit på intervjuer där de pratar om prestigelösa människor, och om platt organization vilket betyder att du får helt enkelt ta och göra lite allt möjligt, till exempel hålla på med att delta i rekryteringsprocessen, träna upp nya människor, hålla på med HR-frågor, saker som du inte kan få med på CV-t för att ditt anställningskontrakt säger systemutvecklare. Om jag ska ta på mig mer ansvar, så ska det reflekteras i titel och lön, så att jag kan ta det med mig till mitt nästa jobb, om jag ska göra skitgöra, så kan jag göra det i nödfall, men inte på obestämd tid.

Konstigt att man sätter så olika värden på ord som används så ofta i dessa sammanhang det borde kanske inte användas eftersom det missförstås så ofta.
Jag tror inte arbetsgivare/chef menar att vi söker ett mähä helt utan egna åsikter.

Jag tror att det som menas i ex en platsannons är snarare att du är beredd att gripa in var det behövs och göra vad som behövs i detta projekt utan att känna att det ligger utanför din jobbbeskrivning eller att det på något sätt ligger "under" dig.
Motsatsen till prestigelös är att du är väldigt noga med din titel och vad just det jobbet innebär och att du inte jobbar utanför dessa ramar.

INTE att du inte ska få känna dig stolt över ditt ykeskunnande utan att du kan ställa upp på att vara en medspelare och inte en solo dito naturligtvis med någon rimlighet i en sådan önskan att stundtals göra något annat än ditt specialområde och ta del av helheten.

EDIT:
Jag är en lagspelare och jag är den som oftast gör de sakerna som behövs. Men just nu går det överstyr. Management har tagit bort våra två testare, och produktägaren säger "ja men då får vi väl bara testa själva i så fall", och detta på obestämd tid. Ingen i gruppen tycker att det e bra, men vi e bara två som säger nåt. Tur man inte är själv iaf ..

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om vi vänder på frågan, blir det lättare då?

Hur är en prestigefull person?

När man har olika ideer vägrar dom lyssna utan kämpar med näbbar och klor för att försvara sitt förslag/ide/teori. Dom går över lik om det kan gynna dom och dom vägrar göra vissa jobb, istället för att själva göra ett jobb kan dom stå och vänta på en annan person och dessutom med armarna i kors stå och betrakta denne utföra jobbet.
Attityden syns inte i deras cv för dom gör naturligtvis hela tiden allt som plussar på i deras cv.

Sådana ogillar jag att arbeta med och än mindre skulle jag vilja ha en sådan som anställd.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping