Ödmjuk och prestigelös

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Om vi vänder på frågan, blir det lättare då?

Hur är en prestigefull person?

När man har olika ideer vägrar dom lyssna utan kämpar med näbbar och klor för att försvara sitt förslag/ide/teori. Dom går över lik om det kan gynna dom och dom vägrar göra vissa jobb, istället för att själva göra ett jobb kan dom stå och vänta på en annan person och dessutom med armarna i kors stå och betrakta denne utföra jobbet.
Attityden syns inte i deras cv för dom gör naturligtvis hela tiden allt som plussar på i deras cv.

Sådana ogillar jag att arbeta med och än mindre skulle jag vilja ha en sådan som anställd.

Det är så klart inget alternativ. Jag jobbade med en massa såna på IBM och det var inte roligt kan jag säga ..

Varför måste man välja något av extremerna? Om du får välja mellan att vara kommunist eller högerextrem, vill du då inte ha ett mjukare alternativ?

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Men du, Elkenneth.. OM du är elektriker, och chefen säger till dig "Kenneth, vi har valt att dra ner på personal för att spara lite (underförstått för att aktieägarna ska få mer utdelning) , så jag vill att du ska skala kabel från och med nu, och i alla fall 1 år frammåt, för att det behövs just nu"

Jag tror att du missförstod mig, jag menar inte att man ska ställa upp på vad som helst.

Vad jag försökte säga är att jag tror att de som skriver att de önskar en prestigelös person i en tjänstebeskrivning inte menar att du ska ställa upp på vad som helst.

Om en arbetsgivare önskar att du ska göra vad skit som helst så det inte ok då är det dags att lätta.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men du, Elkenneth.. OM du är elektriker, och chefen säger till dig "Kenneth, vi har valt att dra ner på personal för att spara lite (underförstått för att aktieägarna ska få mer utdelning) , så jag vill att du ska skala kabel från och med nu, och i alla fall 1 år frammåt, för att det behövs just nu"

Jag tror att du missförstod mig, jag menar inte att man ska ställa upp på vad som helst.

Vad jag försökte säga är att jag tror att de som skriver att de önskar en prestigelös person i en tjänstebeskrivning inte menar att du ska ställa upp på vad som helst.

Om en arbetsgivare önskar att du ska göra vad skit som helst så det inte ok då är det dags att lätta.

:D:tummenupp Ja, ingen arbetsgivare vid sina sinnens fulla bruk sätter ju en högbetald/högutbildad anställd på lågkvalificerade arbeten under någon längre tid.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha

Jag tror inte att jag missförstod. Jag menar att när en arbetsgivare använder det ordet i en tjänstebeskrivning så finns det ökad risk att sånt kan hända, och jag kanske är trött på att hoppa runt från ställe till ställe. Det e på sätt och vis bra om det ordet figurerar i arbetsbeskrivningen, för att det motiverar att öppna en diskussion om innebörden.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
:D:tummenupp Ja, ingen arbetsgivare vid sina sinnens fulla bruk sätter ju en högbetald/högutbildad anställd på lågkvalificerade arbeten under någon längre tid.

umm .. jag har suttit och buggfixat i 1,5 år på mitt nyaste gig. den senaste 1,5 månaden har det dock varit lite mer nyutveckling ..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
umm .. jag har suttit och buggfixat i 1,5 år på mitt nyaste gig. den senaste 1,5 månaden har det dock varit lite mer nyutveckling ..

Jag är inte bevandrad inom din bransch så jag har svårt att säga nåt om just det.

Och andra sidan har vi ju i Sverige sedan länge haft lite av utbildningsinflation när sossarna gjorde så att alla skulle bli akademiker. Det har ju lett till brist på hantverkare mm i ena änden och i andra änden har vi väldigt många högutbildade och förhållandevis låg lön för välutbildade så företagen kan i princip ta lite högre utbildade och sätta på vissa tjänster och komma undan med det.

Så jag kanske får kanske reservera mitt tidigare påstående lite...

Jag vet ju dessutom själv att det ofta är bättre att betala några procent högre lön till större begåvningar. Dom är alltid mer självgående så det har man ändå igen.

Men man sätter ju inte en högskoleutbildad programmerare på att skala kablar på heltid. Och andra sidan vill jag inte ha en sådan personal som vägrar skala de där kablarna ifall jag ber om det. Det kanske faktiskt skulle krävas för att få ihop någon utrustning i tid.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
det med att skala kablar var mer av en liknelse som kan appliceras på elektrikeryrket ..

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Henrrik: jag fick din post på email .. tycker du att jag är dryg, och i så fall varför ? Jag vill bättra mig ..

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Arbetsgivarna är inte ute efter mjäkiga drönare. Det är inte det prestigelös betyder. Jag tror som Two Stroke Man, att det du, och andra i tråden, pratar om, är integritet.

Från NE:
integritet, helgjutenhet, vilket innebär att veta sitt mål och kunna handla efter sin övertygelse och stå emot påtryckningar.

Möjligtvis är en del chefer rädda för anställda med stark integritet, men det tror jag inte de skulle skriva i sin jobbannons.

Jag kände att jag hade en god uppfattning om vad prestigelös betyder när jag startade tråden, men nu måste jag säga att jag tappat den. Får återkomma senare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kände att jag hade en god uppfattning om vad prestigelös betyder när jag startade tråden, men nu måste jag säga att jag tappat den. Får återkomma senare.

Men ödmjuk och prestigelös, tolkar jag det som att det söks någon som lyssnar på andra med öppna öron utan att hela tiden försvara sitt eget. Och det tror jag fortfarande...

Kolla hur debatterna går här i teknikforumet så ser man bägge sidor av detta. Sen kanske inte den bilden alltid överensstämmer med verkligheten. Det är ju ofta inte förrän det har utretts vad som verkligen var rätt/fel som man faktiskt kan urskilja vilka som var vad. Och kanske inte ens då alla gånger...

Vem vill man ha med i sin ingenjörsgrupp? Han som hela tiden utger sig för att ha rätt och vägrar inse att han har fel? Han som kanske har rätt men viker ner sig så fort någon säger emot?

Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Men ödmjuk och prestigelös, tolkar jag det som att det söks någon som lyssnar på andra med öppna öron utan att hela tiden försvara sitt eget. Och det tror jag fortfarande...

Ja, det tror jag också. Med den hjälpen på traven känner jag att jag kan förmedla hur jag definierar orden. Jag tycker att ödmjuk, är att vara öppen och balanserad gentemot sina personliga egenskaper. Att vara prestigelös, är att vara öppen/balanserad gentemot sina idéer och sitt utförda arbete.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Two stroke skrev:
Vem vill man ha med i sin ingenjörsgrupp? Han som hela tiden utger sig för att ha rätt och vägrar inse att han har fel? Han som kanske har rätt men viker ner sig så fort någon säger emot?
Bra frågeställning .. pratade med en av linjecheferna idag angående detta. Givetvis hade hon den mest önskvärda definitionen på ödmjukhet och prestigelöshet men hon hade givetvis stött på den mer negativa tolkningen också. Hon förklarade att man önskar sig i all välmening en prestigelös person för att denna ska vara en lagspelare som ger allt till och för teamet utan att försöka ta några egoistiska beslut somtas endast för sitt eget bästa. Givetvis tog jag upp diskussionen om vad som driver oss alla, och hon förstod precis vad jag pratade om. Som en kontenta så reflekterande hon över att man borde vara försiktig med att använda dessa ord då de är lätt att feltolka.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Nej. Jag kanske borde specificerat att jag klistrade in denna länken för att det var den fjärde artikeln jag läste som tyder pådet verkar råda en mass-misstro mot detta ordet

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Ja, jag håller med. Jag har också googlat på ordet nu i dagarna, och förstått att ordet misstolkas oftare än rätttolkas. Dom som skriver jobbannonserna vet antagligen inte själva vad dom skriver, utan plockar "fina ord" de sett i andra annonser. När jag skrev inlägget i Rossi-tråden tänkte jag inte på att det är ett vanligt ord i jobbannonserna, utan det var först efter ditt inlägg om felanvändning jag började fundera på om det var användningen i jobbannonser du syftade på.

Ordet prestige kommer ju från engelskan, men verkar ha förändrats något när det hamnade i svenskan. Så det är lätt att förstå förvirringen, och svårt att finna några definitioner som är bra, särskilt när det gäller motsatsordet.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
jag har en bekant som har läst något liknande, tror det var industridesign. Han har inte hittat jobb och det var ett par år sen han blev färdig. Vill inte avskräcka dig ifrån att följa ditt hjärta men ibland måste man se sig omkring och se vad som är realistiskt. Ett kreativt yrke skulle vara front-end design: jobba med färg, form och programmering. Annars trädgårdsanläggning, stadsplanering, arkitektur (inga jobb återigen)

Just arkitektbranschen är iofs ganska bra för tillfället, i Sverige. Bland landskapsarkitekterna har 98% jobb inom sex månader efter examen t.ex.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping