Ödmjuk och prestigelös

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Ja, det tror jag också. Med den hjälpen på traven känner jag att jag kan förmedla hur jag definierar orden. Jag tycker att ödmjuk, är att vara öppen och balanserad gentemot sina personliga egenskaper. Att vara prestigelös, är att vara öppen/balanserad gentemot sina idéer och sitt utförda arbete.
ödmjuk=öppen och balanserad ger mig en antydan om vad du menar, något i stil med att inte ha för mycket tilltro till sina personliga egenskaper ? så tolkar jag dig
Jag tror tycker att ödmjuk betyder öppen eller mottaglig för andras idéer intryck och synpunkter. Att inte automatiskt avfärda andra, utan ge deras idéer eller synpunkter en ärlig chans. Lite nästan motsatsen till självsäker
prestigelös=öppen/balanserad gentemot sina idéer och sitt utförda arbete
prestigelös (i en annons) tolkar jag som inte driven av egenintresse eller någon som inte har bekräftelsebehov, eller anspråk på att få beröm eller någon som kräver extra för utomordentliga prestationer.
jag prestigelös i vardagssammanhang tolkar jag som någon som inte tycker att han är så himla viktig och bra, och måste visa sin omgivning konstant vilka häftiga restauranger han besöker, och vilka dyra prylar han köper för att endast det bästa duger för honom, likadant med kläder, resor etc. Vissa människor verkar ha fastnat i det där prestige-träsket där endast det bästa är gott nog. Exempelvis kan man inte bo någon annanstans än i de finaste områdena i stan oavsett kostnad, man kan inte gå och äta en falafel längre, utan måste alltid äta lunch på Cafe Opera, etc. Listan kan göras lång ..

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Ja, jag håller med. Jag har också googlat på ordet nu i dagarna, och förstått att ordet misstolkas oftare än rätttolkas. Dom som skriver jobbannonserna vet antagligen inte själva vad dom skriver, utan plockar "fina ord" de sett i andra annonser. När jag skrev inlägget i Rossi-tråden tänkte jag inte på att det är ett vanligt ord i jobbannonserna, utan det var först efter ditt inlägg om felanvändning jag började fundera på om det var användningen i jobbannonser du syftade på.

Ordet prestige kommer ju från engelskan, men verkar ha förändrats något när det hamnade i svenskan. Så det är lätt att förstå förvirringen, och svårt att finna några definitioner som är bra, särskilt när det gäller motsatsordet.

jo det e klart att det är användningen i jobbannonserna jag syftar på. Min fru är rekryterare, och hon har använt detta förbannade ord några gånger, men enligt henne vad hon menar är just den där vardagliga tolkningen, någon som inte håller sig som väldigt viktig och häftig på gränsen till arrogant

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, jag håller med. Jag har också googlat på ordet nu i dagarna, och förstått att ordet misstolkas oftare än rätttolkas. Dom som skriver jobbannonserna vet antagligen inte själva vad dom skriver, utan plockar "fina ord" de sett i andra annonser. När jag skrev inlägget i Rossi-tråden tänkte jag inte på att det är ett vanligt ord i jobbannonserna, utan det var först efter ditt inlägg om felanvändning jag började fundera på om det var användningen i jobbannonser du syftade på.

Ordet prestige kommer ju från engelskan, men verkar ha förändrats något när det hamnade i svenskan. Så det är lätt att förstå förvirringen, och svårt att finna några definitioner som är bra, särskilt när det gäller motsatsordet.

Man måste ju skilja stolthet, och prestige. Jag menar att man vara extremt stolt över sin kompetens, och sina färdigheter, och dessutom stå på sig när man vet att man har rätt, men utan att ha prestige som förhindrar en från att lyssna på någon med mindre erfarenhet/annan utbildning, eller som förhindrar än att erkänna att man inte vet svaret på en fråga.

Jag har haft en chef som knappast kan beskrivas som prestigelös. Hon erkände aldrig att hon inte visste; vid ett tillfälle hörde jag henne tom. säga att hon hellre hittade på något, än att erkänna sin okunskap. Dessutom var hon mycket dålig på att ta till sig synpunkter från de som hon ansåg var mindre kunniga, oavsett åsikt, även om de hade vettiga poänger. Det ser jag som anti-tesen till "ödmjuk och prestigelös", en sjukt påfrestande attityd att behöva mötas av dagligen.

Smagatusk

Guest
4. När arbetsgivarna lägger ut annonser där de vill ha ödmjuka och prestigelösa ingenjörer så vad de säger egentligen är att de vill ha viljelösa drönare som lyder snällt i stället för att lyfta fram brister i processer, och bråkar inte om lönehöjning varje år. Man vill helt enkelt ha den där nörden som kastar sig över en uppgift och löser den i stil med en retriever som ska hämta en pinne.

Därför hatar jag rena åsynen av dessa ord. I själva verket behöver man både en dos av prestige, och en dos av ödmjukhet
Det är ju kanske inte hela sanningen. Kan vara att man söker en teamplayer som inte säljer sin mor för att visa ett bra resultat.

Jag har blivit ingenjör för att jag vill ha respekt.
Respekt följer väl inte med titeln?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
jo det e klart att det är användningen i jobbannonserna jag syftar på. Min fru är rekryterare, och hon har använt detta förbannade ord några gånger, men enligt henne vad hon menar är just den där vardagliga tolkningen, någon som inte håller sig som väldigt viktig och häftig på gränsen till arrogant

Intressant, det är inte riktigt hur jag definierar ordet. Arrogantlös tycker jag låter som ordet i så fall =)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Intressant, det är inte riktigt hur jag definierar ordet. Arrogantlös tycker jag låter som ordet i så fall =)
Diskuterade med min fru kring detta. Jag tror att jag förstår vad arbetsgivarsidan menar. Man ska inte vara äegirig och sätta sig själv i första hand, man ska inte alltid tänka på hur det ser ut om man frågar saker man inte känner sig säker på, man ska inte hela tiden föröka lyfta fram sig själv, och helst inte på andras bekostnad. Kan tyckas som vanlig folkvett men jag har jobbat med några psykfall som var exakta motsatsen.
Det e dock lite oroande att det finns så många delade meningar om vad det betyder

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Henrrik: jag fick din post på email .. tycker du att jag är dryg, och i så fall varför ? Jag vill bättra mig ..

Jag skulle skickat den på PM istället.

Ödmjuk: Du vet att du är bra eller t.o.m. bäst men behöver inte alltid basonera ut det och hävda dig. Du kan tala med människor som är lekmän på det du kan utan att mästra och visa att dina kunskaper är suveräna.

Prestigelös: Du kan ta ett nederlag utan att hävda att du har rätt till sista blodsdroppen. En förmåga som jag saknar hos många individer, det är så oehört svårt att acceptera att man gjort fel. Fast det är uppenbart så försvaras det in i absurdom. "Fan, det har ni rätt i , det blev inte så bra" sitter långt inne.

Du har en attityd jag känner strider mot hur jag tolkar orden ovan. Jag gillar den inte.

Och hur menar du att du blev ingenjör för att få respekt? Respekt av arbetsgivaren eller kollegor? Eller i ditt privata liv?
Respekt sitter i personligheten. :krama

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag skulle skickat den på PM istället.

Ödmjuk: Du vet att du är bra eller t.o.m. bäst men behöver inte alltid basonera ut det och hävda dig. Du kan tala med människor som är lekmän på det du kan utan att mästra och visa att dina kunskaper är suveräna.

Prestigelös: Du kan ta ett nederlag utan att hävda att du har rätt till sista blodsdroppen. En förmåga som jag saknar hos många individer, det är så oehört svårt att acceptera att man gjort fel. Fast det är uppenbart så försvaras det in i absurdom. "Fan, det har ni rätt i , det blev inte så bra" sitter långt inne.

Du har en attityd jag känner strider mot hur jag tolkar orden ovan. Jag gillar den inte.

Och hur menar du att du blev ingenjör för att få respekt? Respekt av arbetsgivaren eller kollegor? Eller i ditt privata liv?
Respekt sitter i personligheten. :krama

mm, bra definitioner. Och helt klart, respekt ska man ha för den personen man är.
Jag känner inte att min attityd strider mot ovan definitioner. Jag kanske flammar upp lite väl när jag diskuterar dock ..

...Jag har blivit ingenjör för att jag vill ha allt som följer med det. En diplom, respekt, rätt lön, rätt arbetsuppgifter, etc. Annars hade jag kunnat lära mig programmera hemma - men då är det ingen som respekterar vad jag kan
Jag kanske blev missförstådd .. jag blev ingenjör för att jag hade ett driv mot teknik, men utan en ingenjörsutbildning är det svårt att få ett jobb då folk i branschen generellt inte respekterar eller accepterar någon utan utbildning - "varför ska X få jobba med samma saker som mig om han inte genomgått samma tunga utbildning eller motsvarande ?"

:krama

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...