Öhlinspriser i Sverige

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Sedär! En som vill betala mer för sämre service:3freak :näsblod
Du får komma ihåg att han är från Karlstad. Det är riktigt illa med servicegrad/sortiment här. Åkte runt hela stan i somras på jakt efter knäpuckar. Slutade med att en kompis som passerade Trollhättan fick köpa med hem. :mad:

Det lysande undantaget är MC-huset i Skåre. Vi som åker Suzuki med några år på nacken är riktigt lyckligt lottade! :tummenupp

sandstream

Guest
Jänkarna har ju SNELL märkning på sina hjälmar vilket är en standard med hårdare krav än de europeiska standardarna. En del hjälmtillverkare har därför tjockare skal i de amerikanska hjälmarna än i de europeiska men highend tillverkarna har oftast samma skaltjocklek överallt då även deras europeiska hjälmar klarar SNELL.
Tack för klargörandet :tummenupp

Till high-end tillverkarna antar jag att man kan räkna Shoei och Arai?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Kommer någon ihåg Volvos svar på frågan varför deras XC90 V8 kostade ca 200 000 mer i Sverige än i USA?

"Konkurrensen är högre i USA och i Sverige finns det folk som betalar det vi begär..."

För att få bukt med priserna här i Sverige krävs konkurrens och att vi konsumenter inte accepterar den svenska prissättningen utan handlar någon annanstans. Detta fenomen är inte unikt för mc-branschen utan vad man än ska köpa, så nog fasen är det billigare utomlands.

/J

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
japp, man kan inte bara skylla på handlarna eftersom de ibland betalar mer netto för grejerna än man kan köpa för över disk i andra länder.
Frågan är när tillverkare och grossister vaknar för att man inte längre kan prisdiffentiera mellan länder på grejer man lätt skickar i paket?

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Det är mycket intressant frågeställning det här och vissa har varit inne på det här tidigare.
Att saker är billigare i USA än i Sverige beror helt enkelt på att ett land som köper in mycket av en produkt kan ändra priset i sig. Vi hade ett exempel i nationalekonomi där det handlade om att ett litet land, t.ex. Sverige, inte kan ändra världsmarknadspriset, medans ett stort land, t.ex. USA, kan göra detta.
Skulle Öhlins sänka priserna i Sverige så att det blir billigare att köpa dem i Sverigen än i USA skulle USA helt enkelt kräva att deras priser skulle sänkas ytterligare. Det hela är så mycket större än att det gäller just några få varor utan det handlar om så mycket större saker. Oavsett hur mycket man diskuterar att transportkostnaderna borde göra sakerna dyrare spelar det ingen roll då Öhlins och alla andra producenter hellre vill sälja sakerna billigare i USA och få upp kvantiteten än att sänka priserna i Sverige och sälja några fler här, med risken att bli tvungna att sänka priserna i USA.
Man kan utveckla detta så mycket mer och göra det så mycket mer invecklat, men detta är hur det fungerar i stora drag.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Det är mycket intressant frågeställning det här och vissa har varit inne på det här tidigare.
Att saker är billigare i USA än i Sverige beror helt enkelt på att ett land som köper in mycket av en produkt kan ändra priset i sig. Vi hade ett exempel i nationalekonomi där det handlade om att ett litet land, t.ex. Sverige, inte kan ändra världsmarknadspriset, medans ett stort land, t.ex. USA, kan göra detta.
Skulle Öhlins sänka priserna i Sverige så att det blir billigare att köpa dem i Sverigen än i USA skulle USA helt enkelt kräva att deras priser skulle sänkas ytterligare. Det hela är så mycket större än att det gäller just några få varor utan det handlar om så mycket större saker. Oavsett hur mycket man diskuterar att transportkostnaderna borde göra sakerna dyrare spelar det ingen roll då Öhlins och alla andra producenter hellre vill sälja sakerna billigare i USA och få upp kvantiteten än att sänka priserna i Sverige och sälja några fler här, med risken att bli tvungna att sänka priserna i USA.
Man kan utveckla detta så mycket mer och göra det så mycket mer invecklat, men detta är hur det fungerar i stora drag.

va :)
USA och Sverige köper inte så många Öhlinsdämpare kollektivt så ditt resonemang är helt irrelevant
:rolleyes:

sandstream

Guest
Nationalekonomi i all ära men en tillverkare kan också välja själva hur deras produkter ska prissättas i olika länder. Ett märke som inte anses så märkvärdigt i Sverige kan räknas som väldigt exklusivt i ett annat land. Själva sålde vi tex ett högtalarpaket från en tysk tillverkare för de rekommenderad priset runt 35.000:-. I USA kostade samma paket ca 90.000:- och då är USA-marknaden betydligt större än den europeiska för dennna tillverkare.

Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Sedär! En som vill betala mer för sämre service:3freak :näsblod

Principsak.
Tänker inte betala hutlösa priser i sverige helt enkelt!

Hade köpt däck etc. från tyskland även fall det blivigt samma pris inkl. frakt.
Fast nu blir det MKT billigare trots frakten!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Principsak.
Tänker inte betala hutlösa priser i sverige helt enkelt!

Hade köpt däck etc. från tyskland även fall det blivigt samma pris inkl. frakt.
Fast nu blir det MKT billigare trots frakten!

Men om det varit dyrare i tyskland kan du ju inte kalla de svenska priserna hutlösa?:va
Logken är inte helt glasklar, man köper väl där det är billigast?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Ok.......:confused:

Hur ska du ha det??:va

/J

Kolla inlägg #94 där fredola skriver att han skulle köpa via nätet även om det blir dyrare än att köpa hos lokala handlaren. Detta för att inte stödja de hutlösa priserna hos sagde handlare. Varför är det konstigt att jag undrar över logiken? Om det är dyrare att handla över nätet så förstår jag inte varför han anser att den lokala handlaren är hutlöst dyr?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Kolla inlägg #94 där fredola skriver att han skulle köpa via nätet även om det blir dyrare än att köpa hos lokala handlaren. Detta för att inte stödja de hutlösa priserna hos sagde handlare. Varför är det konstigt att jag undrar över logiken? Om det är dyrare att handla över nätet så förstår jag inte varför han anser att den lokala handlaren är hutlöst dyr?

Priserna i Sverige är sjuka.
Även fall det skulle bli lika dyrt med moms o tull etc.
Kanske dyrare i nått fall skulle jag ändå beställa det bara för att inte stödja priserna här.
Sen snacket om den dära servicen existerar inte i denna stad iaf...

Nej. Här köps allt på nätet!

Läs ordentligt och du ser att han menar i något enstaka fall. "Logiken" är att det inte är till 100% billigare "på nätet" precis som det inte är till 100% dyrare hos lokala handlaren. Undantagen som bekräftar regeln.....

Frågan står kvar dock: Vad menar du?

/J

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Mmm... Mycket snack nu!

Speciellt allt snack om invidualism, JAG skall köpa där det är billigast och inte gynna någon - eller gynna någon så litet som möjligt.

Det är i och för sig helt rätt, jag försöker göra det samma allt som oftast.

Men kom sedan inte och grina när ditt jobb på Ericson gick till Indien och du få r lägga pärlplattor nere hos Arbetsförmedligen.

Vi har dyr arbetskraft i Sverige, dyra skatter för företagare som måste täckas upp. Dessa torde ju tas från det täckningsbidrag man får genom sina tjänster och produkter?!

Om du nu har halva kostanden, då har du även rum att sänka priserna - för det måste du eftersom de andra kommer att göra det för att konkurera med dig.

Har du dyra omkostnader så för du höja TB:t - för inte fan är du moder Teresa, du vill också kunna äta och köpa julklappar åt ungarna.

% hit och dit, 50% på 20 spänn är inte mycket att hänga i granen, så sluta snacka om det - kolla istället på täckningsbidraget i pengar. % av okänt är 0!

Tjänar du 1000:- så tar bolagsskatten 28%... Nu är du nere på 720. Nu skall du ha lön... 32% (32,28 men vafan) går bort i arbetsgivaravgift, 490.- kvar. På dessa skall du skatta 35% (vissa mer, andra mindre) 318.-.... Jag antar dessutom att företaget har övriga kostnader såsom frakter, telefoner, lokal, lager, datorer, pensionsplaner,.............. Den tusingen är inte många pengar i slutändan, jag lovar. Ska du dessutom snacka med kunden i 20 minuer för att sälja en blinkers för 300:- men ett TB på 75:-, ja då har du redan torskat pengar...

Eftersom vi alla skall handla billigast så kommer också de länder som har dyra omkostander att få bita i det sura äpplet, Sverige är ett I-land - tro inget annat, det är bara Svenskar som tror att Sverige är "top of the line".

Med en statsskuld på över 1200 miljarder och det högsta skattetrycket i världen (jodå), hur fan tror ni vi skall kunna konkurera med omvärlden när det kommer till arbetskraft? Vi är inga IT-genier här uppe, där har bl.a. Indien redan slagit oss på fingarna. Svenskt stål? Yeah, right!

Ericson? Pfff... Hur många fick gå trots alla miljarder i vinster?? Volvo? Vad?

Ingen vill betala för något men alla skall ha 50" i månaden - gärna rent!

Off topic? Till viss del - men ändå en del av ekvationen Sverige kontra priser utomlands!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
De e ju den fina servicen i Sverige man betalar för:rolleyes:
Servicenivån varierar så klart från handlare till handlare. Det man skall ha klart för sig är om man får dn extraservice man eventuellt betalar för. Vissa saker köper jag gärna på en välsorterad butik för den service det goda utbudet ger. Jag kan nämna hjälmar och stövlar som exempel. Det är sånt jag inte ens skulle överväga köpa på nätet (ivf inte om det är första gången jag köper modellen, en annan sak om jag skall köpa ytterligare ett ex) eftersom jag mycket gärna vill prova passformen innan köp.

När det gäller andra saker kvittar servicenivån om det gäller ett rent köp. Ska jag köpa originalreservdelar eller en kedja är jag inte beredd att betala extra för service - av det enkla skälet att det inte finns så mycket service för mig att få där. Men kan jag få kedjan påsatt och bra av säljaren så är det naturligtvis något som har ett värde som gör att jag överväger ett högre pris.

Sen förstår jag inte riktigt alla emotionerna runt detta. Det är väl bara att köpa där man tycker att man kombinationen pris/service passar bäst.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag menade inget alls.

Läs mitt inlägg #110............du köper ju där det är billigast, skrev du. Borde ju innebära mycket utomlands.

.... jag bara undrade varför den svenska handlaren är hutlös om han tar betalt, men inte den tyska. En enkel fråga.

Svaret på den frågan är väl att det inte förekommer.......dvs att den tyska är dyrare än den svenska men om han är det så kan det väl tänkas att även han kan kallas "hutlöst dyr".........eller??

/J

sandstream

Guest
Tjänar du 1000:- så tar bolagsskatten 28%... Nu är du nere på 720. Nu skall du ha lön... 32% (32,28 men vafan) går bort i arbetsgivaravgift, 490.- kvar. På dessa skall du skatta 35% (vissa mer, andra mindre) 318.-.... Jag antar dessutom att företaget har övriga kostnader såsom frakter, telefoner, lokal, lager, datorer, pensionsplaner,.............. Den tusingen är inte många pengar i slutändan, jag lovar.
Rätta mig om jag har fel men bolagsskatten betalar du väl på en eventuell vinst, dvs ditt exempel blir missvisande, eller?

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Mmm... Mycket snack nu!

Speciellt allt snack om invidualism, JAG skall köpa där det är billigast och inte gynna någon - eller gynna någon så litet som möjligt.

Det är i och för sig helt rätt, jag försöker göra det samma allt som oftast.

Men kom sedan inte och grina när ditt jobb på Ericson gick till Indien och du få r lägga pärlplattor nere hos Arbetsförmedligen.

Vi har dyr arbetskraft i Sverige, dyra skatter för företagare som måste täckas upp. Dessa torde ju tas från det täckningsbidrag man får genom sina tjänster och produkter?!

Om du nu har halva kostanden, då har du även rum att sänka priserna - för det måste du eftersom de andra kommer att göra det för att konkurera med dig.

Har du dyra omkostnader så för du höja TB:t - för inte fan är du moder Teresa, du vill också kunna äta och köpa julklappar åt ungarna.

% hit och dit, 50% på 20 spänn är inte mycket att hänga i granen, så sluta snacka om det - kolla istället på täckningsbidraget i pengar. % av okänt är 0!

Tjänar du 1000:- så tar bolagsskatten 28%... Nu är du nere på 720. Nu skall du ha lön... 32% (32,28 men vafan) går bort i arbetsgivaravgift, 490.- kvar. På dessa skall du skatta 35% (vissa mer, andra mindre) 318.-.... Jag antar dessutom att företaget har övriga kostnader såsom frakter, telefoner, lokal, lager, datorer, pensionsplaner,.............. Den tusingen är inte många pengar i slutändan, jag lovar. Ska du dessutom snacka med kunden i 20 minuer för att sälja en blinkers för 300:- men ett TB på 75:-, ja då har du redan torskat pengar...

Eftersom vi alla skall handla billigast så kommer också de länder som har dyra omkostander att få bita i det sura äpplet, Sverige är ett I-land - tro inget annat, det är bara Svenskar som tror att Sverige är "top of the line".

Med en statsskuld på över 1200 miljarder och det högsta skattetrycket i världen (jodå), hur fan tror ni vi skall kunna konkurera med omvärlden när det kommer till arbetskraft? Vi är inga IT-genier här uppe, där har bl.a. Indien redan slagit oss på fingarna. Svenskt stål? Yeah, right!

Ericson? Pfff... Hur många fick gå trots alla miljarder i vinster?? Volvo? Vad?

Off topic? Till viss del - men ändå en del av ekvationen Sverige kontra priser utomlands!

Jag som precis började misströsta och tro att bara hängde idioter i den här tråden... :tummenupp

(Ovanstående mening är ingen kritik till någon specifik person utan en mening bara för att visa mitt missnöje med folk som inte använder det som finns innanför pannbenet. Jag hade mer eller mindre lämnat tråden när jag ändå fick se lite ljus i mörkret)
(edit hmm.. ljus i mörkret... Lucius... det blev ju lite fel hehe)

.

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Mmm... Mycket snack nu!

Glömde du inte att vi ska betala för närmare 1.5 miljoner som vill ha sin försörjning utan att jobba??? And more to come...bokstavligen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln