Mmm... Mycket snack nu!
Speciellt allt snack om invidualism, JAG skall köpa där det är billigast och inte gynna någon - eller gynna någon så litet som möjligt.
Det är i och för sig helt rätt, jag försöker göra det samma allt som oftast.
Men kom sedan inte och grina när ditt jobb på Ericson gick till Indien och du få r lägga pärlplattor nere hos Arbetsförmedligen.
Vi har dyr arbetskraft i Sverige, dyra skatter för företagare som måste täckas upp. Dessa torde ju tas från det täckningsbidrag man får genom sina tjänster och produkter?!
Om du nu har halva kostanden, då har du även rum att sänka priserna - för det måste du eftersom de andra kommer att göra det för att konkurera med dig.
Har du dyra omkostnader så för du höja TB:t - för inte fan är du moder Teresa, du vill också kunna äta och köpa julklappar åt ungarna.
% hit och dit, 50% på 20 spänn är inte mycket att hänga i granen, så sluta snacka om det - kolla istället på täckningsbidraget i pengar. % av okänt är 0!
Tjänar du 1000:- så tar bolagsskatten 28%... Nu är du nere på 720. Nu skall du ha lön... 32% (32,28 men vafan) går bort i arbetsgivaravgift, 490.- kvar. På dessa skall du skatta 35% (vissa mer, andra mindre) 318.-.... Jag antar dessutom att företaget har övriga kostnader såsom frakter, telefoner, lokal, lager, datorer, pensionsplaner,.............. Den tusingen är inte många pengar i slutändan, jag lovar. Ska du dessutom snacka med kunden i 20 minuer för att sälja en blinkers för 300:- men ett TB på 75:-, ja då har du redan torskat pengar...
Eftersom vi alla skall handla billigast så kommer också de länder som har dyra omkostander att få bita i det sura äpplet, Sverige är ett I-land - tro inget annat, det är bara Svenskar som tror att Sverige är "top of the line".
Med en statsskuld på över 1200 miljarder och det högsta skattetrycket i världen (jodå), hur fan tror ni vi skall kunna konkurera med omvärlden när det kommer till arbetskraft? Vi är inga IT-genier här uppe, där har bl.a. Indien redan slagit oss på fingarna. Svenskt stål? Yeah, right!
Ericson? Pfff... Hur många fick gå trots alla miljarder i vinster?? Volvo? Vad?
Ingen vill betala för något men alla skall ha 50" i månaden - gärna rent!
Off topic? Till viss del - men ändå en del av ekvationen Sverige kontra priser utomlands!