Öhlinspriser i Sverige

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Rätta mig om jag har fel men bolagsskatten betalar du väl på en eventuell vinst, dvs ditt exempel blir missvisande, eller?
Det stämmer bra det. De 28% dras av från det som blir kvar i slutet på hela den där listan. Och då blir beloppet betydligt mindre. Om visntmarginalen i exemplet är, låt säga, 10%, vilket inte alls är dåligt, så blir skatten bara 28 kr.
 

sandstream

Guest
Det stämmer bra det. De 28% dras av från det som blir kvar i slutet på hela den där listan. Och då blir beloppet betydligt mindre. Om visntmarginalen i exemplet är, låt säga, 10%, vilket inte alls är dåligt, så blir skatten bara 28 kr.
Merci, majstro :tummenupp

Jag som precis började misströsta och tro att bara hängde idioter i den här tråden... :tummenupp
Har inte stött på en enda idiot hittills i tråden så du får gärna precisera vad du menar :va
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Det stämmer bra det. De 28% dras av från det som blir kvar i slutet på hela den där listan. Och då blir beloppet betydligt mindre. Om visntmarginalen i exemplet är, låt säga, 10%, vilket inte alls är dåligt, så blir skatten bara 28 kr.

jovisst, man betalar bara bolagsskatt på vinsten, lön man tar ut minskar
vinsten innan bolagsskatten ska betalas.

vi får hoppas det går bättre att räkna för Lucius och flykay76 när budget och bokslutet ska göras annars har de problem som företagare.

vintern är lång i Sverige så jag tror man får söka efter koncept i sin affärrörelse så att man håller igång intäkterna året runt.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Mea Culpa, jag drog skatten innan avdragen!

Ibland går det fort, men å andra sidan är ju detta racingforumet!

:)

jovisst, man betalar bara bolagsskatt på vinsten, lön man tar ut minskar
vinsten innan bolagsskatten ska betalas.

vi får hoppas det går bättre att räkna för Lucius och flykay76 när budget och bokslutet ska göras annars har de problem som företagare.

vintern är lång i Sverige så jag tror man får söka efter koncept i sin affärrörelse så att man håller igång intäkterna året runt.

Yes, tur det finns folk som fixar det så en annan slipper! :tummenupp
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Ahaa!!! Sicken loooser!!! :D Den hjälmen vägde 200gram mer än en hjälm för den europeiska marknaden... :7peta
(i USA har dom andra hjämkrav och hjälmarna har ett dubbelt så tjockt skal mot europeiska hjälmar, ca 200gram på en mediumhjälm)


(Vet att det inte betyder per automatik att den är hållbarare, men red gärna ut "andra krav" och om de är bättre eller sämre)

Mitt förra inlägg med hojpriser i USA, var det inte nåt att svara på FlajKej76?
Fortfarande vill jag inte tro att Svenska handlare ger MER i In-pris än Amerikanske tar i Ut-pris.
Vad har du för kommentar på det?
(för det blir ju kontentan om det är som du säger, att sv.handlare "bara" har 15% marginal)

Ingen annan som nappade på den heller? Märkligt.
 
Last edited:

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Ahaa!!! Sicken loooser!!! :D Den hjälmen vägde 200gram mer än en hjälm för den europeiska marknaden... :7peta
(i USA har dom andra hjämkrav och hjälmarna har ett dubbelt så tjockt skal mot europeiska hjälmar, ca 200gram på en mediumhjälm)


(Vet att det inte betyder per automatik att den är hållbarare, men red gärna ut "andra krav" och om de är bättre eller sämre)

Mitt förra inlägg med hojpriser i USA, var det inte nåt att svara på FlajKej76?
Fortfarande vill jag inte tro att Svenska handlare ger MER i In-pris än Amerikanske tar i Ut-pris.
Vad har du för kommentar på det?
(för det blir ju kontentan om det är som du säger, att sv.handlare "bara" har 15% marginal)

Ingen annan som nappade på den heller? Märkligt.

Jodå, jag svarar dig gärna!

Vad det gäller hjälmarna så tyckte jag att Boris JR skrev bra rader. Men jag kan skriva ett par till... Tjockare skall innebär oftast en tyngre hjälm detta ger bättre motstånd mot vassa föremål och penetrering. Nackdelen är att den tyngre vikten belastar nacken mer, både vid körning och krasch.

Vad det gäller USA priserna på hojar så hade du rätt!!!
I flera fall har handlarna lägre pris till kund än vad vi har som netto.
Otroligt men sant.
Detta är just nu ett hett ämne i crossbranschen där det privatimporteras till samma priser som vi har som netto...

.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1


Vad det gäller USA priserna på hojar så hade du rätt!!!
I flera fall har handlarna lägre pris till kund än vad vi har som netto.
Otroligt men sant.
Detta är just nu ett hett ämne i crossbranschen där det privatimporteras till samma priser som vi har som netto...

.

Första tanken är att den där inre marknaden i EU som skulle gynna konsumenten funkar sisådär i praktiken. Eller är det så att japsen dumpar priserna i USA för att få volym och utvecklingskostnader betalda, det som slår i USA brukar slå i resten av världen så vi kassa europeer får betala mer för att japsen skall få vinst för produkterna i slutändan...

Ett gammalt exempel från i våras, priserna är från hondas officiella hemsidor:
Tittar på en CBR1000RR -06

I Sverige med moms(25%) listpris 129.901 ex moms ca 103.00kr

I Storbritanien med moms(17,5%) omräknat i SEK från hondas hemsida 120.243 kr

I USA antagligen baspris utan moms(moms i USA ligger väl från 0 till 8% beroende på stat) listpris omräknat till SEK 87.454 kr, med 8% moms 94.450 kr.


Borde inte EU som med en jättemarknad med 500 miljoner invånare kunna generera bättre priser än USA med dryga 300 miljoner invånare eller hur stor är den amerikanska hojmarknaden egentligen som ger dessa prisskillnader?
 

sandstream

Guest
Vad det gäller USA priserna på hojar så hade du rätt!!! I flera fall har handlarna lägre pris till kund än vad vi har som netto.
Otroligt men sant. Detta är just nu ett hett ämne i crossbranschen där det privatimporteras till samma priser som vi har som netto...
Och ju fler som importerar, ju mindre säljs det i Sverige vilket i sin tur brukar få generalagenterna att vakna och inse att de måste pressa sina priser om de ska få något sålt.
 

Dr.Bike

Guest


Jodå, jag svarar dig gärna!

Vad det gäller hjälmarna så tyckte jag att Boris JR skrev bra rader. Men jag kan skriva ett par till... Tjockare skall innebär oftast en tyngre hjälm detta ger bättre motstånd mot vassa föremål och penetrering. Nackdelen är att den tyngre vikten belastar nacken mer, både vid körning och krasch.

Vad det gäller USA priserna på hojar så hade du rätt!!!
I flera fall har handlarna lägre pris till kund än vad vi har som netto.
Otroligt men sant.
Detta är just nu ett hett ämne i crossbranschen där det privatimporteras till samma priser som vi har som netto...

.

*chockad*

Är det så, så är det ett under att ni överlever! Bra jobbat!
Ruskigt... Hur känner ni inför detta? Det är ju rena natta.
Jag gillar konkurrens, men som sagt, myntet har alltid två sidor...
Vill ju ha nån handlare här oxå, och inte bara en postbox!
 

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Skogen
Hoj
Honda CR500AL
Och ju fler som importerar, ju mindre säljs det i Sverige vilket i sin tur brukar få generalagenterna att vakna och inse att de måste pressa sina priser om de ska få något sålt.

Hur och varför ska dom pressa priserna? Inse att Sverige är en liten ankdam att Öhlins har höga priser här i Sverige beror ju på skatte läge och allt möjligt som är avhandlat här men dom är oxå satta efter konkuransen från Showa, WP, Marsocchi mdfl som skiter fullständigt i denna lilla marknaden och har höga priser här. Ska Öhlins lägga sig betydligt under sina konkurenters priser som dom dessutom tycker är sämre än vad dom själva är och detta för att vara snälla mot slut konsumenten för att det är hemma plan vad är det för ekonomi i det? Dom passar givetvis på att få så bra marginal som möjligt så att dom kan sänka ännu mer på dom stora marknaderna som tex USA där slaget står.
Dom som är mest frustrerade över detta är inte vi slut konsumenter, det är givetvis generalagenterna och återförsäljarna som ser oss beställa grejer från andra länder som dom inte kan vara med och konkurera med priserna på. Att tro att svenska handlare och generalagenter tar ut hutlösa marginaler är bara naivt och korkat dom vill ju sälja så mycket som möjligt givetvis.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Vad det gäller USA priserna på hojar så hade du rätt!!!
I flera fall har handlarna lägre pris till kund än vad vi har som netto.
Otroligt men sant.
Detta är just nu ett hett ämne i crossbranschen där det privatimporteras till samma priser som vi har som netto...

.


Och hur sjutton ställer ni upp på detta, att låta er verksamhet lida för att göra generalagenten till lags?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Och hur sjutton ställer ni upp på detta, att låta er verksamhet lida för att göra generalagenten till lags?

MC Norr här i Luleå sålde tidigare ganska stora mängder Metzeler Rennsport, väldigt mycket till och med för en så pass liten marknad. Sen tvärdog den försäljningen plötsligt eftersom alla upptäckte att man kunde köpa däcken från tyskland, för priser inkl frakt som låg under MC Norrr:s inpriser.
Thomas som ägde MC Norr ringde då till generalagenten och frågade vad in i glödheta är det som gäller. Generalagenten skruvade på sej och kom med undanflykter och diverse luddiga orsaker. Efter att Thomas då blev riktigt arg så dök det plötsligt upp en rejäl laddning Metz Racetech som Thomas kunde sälja för samma priser som hos tyskarna...märkligt va?:rolleyes:
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kan säga att ett visst rykte säger att inpriset på en 600r hoj av ett märke kostar importören strax över 40kkr. Handlarn lägger på c:a 18%, ni kan då ganska lätt räkna ut hur mycket generalagenten lägger på ut till handlaren.
Förmodligen kan ni också räkna ut varför det är billigare i USA. Där importörerna förmodligen inte skulle ha en suck att lägga på 100% på sitt pris till handlarn.
Dessa priser stämmer också ganska väl överens med vilka priser man köper hojarna för i Japan som privatperson.
 

sandstream

Guest
Hur och varför ska dom pressa priserna? Inse att Sverige är en liten ankdam att Öhlins har höga priser här i Sverige...
Om en produkt börjar sälja sämre och sämre i Sverige för att den importeras måste generalagenten göra något åt det. Hur de bär sig åt är ointressant.
Att tro att svenska handlare och generalagenter tar ut hutlösa marginaler är bara naivt och korkat dom vill ju sälja så mycket som möjligt givetvis.
Läs de två inläggen ovanför det här och fundera sedan på om det verkligen är så korkat.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Just på däck finns det ruskiga marginaler och en stor del ligger hos grossisterna. Jag har sett de priser som en stor taxicentral betalar och det är en helt annan nivå än konsumentpriserna.
 

Dr.Bike

Guest
Hur och varför ska dom pressa priserna? Inse att Sverige är en liten ankdam att Öhlins har höga priser här i Sverige beror ju på skatte läge och allt möjligt som är avhandlat här men dom är oxå satta efter konkuransen från Showa, WP, Marsocchi mdfl som skiter fullständigt i denna lilla marknaden och har höga priser här. Ska Öhlins lägga sig betydligt under sina konkurenters priser som dom dessutom tycker är sämre än vad dom själva är och detta för att vara snälla mot slut konsumenten för att det är hemma plan vad är det för ekonomi i det? Dom passar givetvis på att få så bra marginal som möjligt så att dom kan sänka ännu mer på dom stora marknaderna som tex USA där slaget står.
Dom som är mest frustrerade över detta är inte vi slut konsumenter, det är givetvis generalagenterna och återförsäljarna som ser oss beställa grejer från andra länder som dom inte kan vara med och konkurera med priserna på. Att tro att svenska handlare och generalagenter tar ut hutlösa marginaler är bara naivt och korkat dom vill ju sälja så mycket som möjligt givetvis.


SOM du resonerar...
Ser att Sandis hann före så jag nöjer mig med att konstatera att man kan ha olika uppfattningar beroende på vilken sida om flötet man står s.a.s
Du verkar inte stå på konsumentsidan iaf.
Eller så förstår du inte de elementära marknadskrafterna, som handlar om pris och efterfrågan som JU grossisten måste ta hänsyn till, för visst, i det kort-korta perspektivet DU beskriver: Att denne såklart VILL tjäna pengar med stor marginal, ja den ekvationen har ingen lösning sålänge nån annan tillhandahåller samma vara till ett för konsumenten bättre pris.
(sen att jag som konsument KAN vara välvillig mot en lokal handlare, är redan diskuterat, och det ska då ge MIG ett mervärde)

Skitenkelt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top