Ökande koncentrationssvårigheter?

• Thread starter FreddaGädda
  • Start date

FreddaGädda

Guest
Jag har alltid haft svårt att rikta min uppmärksamhet om det inte varit intressant. Förutom de perioder det funkat och hjärnan lyckats sortera alla intryck och gjort en till nån slags detaljminnesmaskin.
Jag är den där killen som minns allt löjligt tydligt, eller så minns jag inget över huvud taget.

På senare år, kanske de tre senaste åren, har det gradvis blivit värre.
Jag minns dagen det började. En vanlig skoldag i andra ring.
Jag som alltid pratat väldigt artikulerat, snabbt och genomtänkt, sluddrade plötsligt och fick svårt att komma på bra ord, och tappade tråden mitt i anekdoter.
Jag kunde riktigt känna hur hjärnan hoppade fram och tillbaka hur den ville, som nålen på en LP-spelare om man har den i bilen på en terrängbana.
Bejsikly, jag hade delvis tappat kontrollen över min koncentrationsförmåga.

Idag är det tidvis så jävligt att jag ibland inte förstår vad folk säger.
Speciellt om det finns ett tillräckligt högt bakgrundsljud som gör att man måste sortera dem som tal och bakgrundsljud. Antingen flyter ljuden ihop, eller så är min hjärna så pass upptagen med att flänga annat fram och tillbaka att den helt enkelt skiter i att tolka talet.
Jag hör ljudet och ser att läpparna rör sig, men fattar inte ett ord av vad som sägs.
Jag har även kort närminne, glömmer vad det var jag skulle göra när jag rest mig ur stolen(eller dylikt), och ser inte när jag glömt hela ord i skrivna meningar. Hjärnan överlappar texten och tolkar den som den låter i mitt huvud och inte som det står på skärmen.

Nu är frågan: Vad i helvete är det som händer, och varför!?
Finns det nåt jag kan göra åt det?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du har söpit för mycket på sistone. Om du tar det lungt med priten någre veckor så ska du se att det klarnar.

Jag har alltid haft svårt att rikta min uppmärksamhet om det inte varit intressant. Förutom de perioder det funkat och hjärnan lyckats sortera alla intryck och gjort en till nån slags detaljminnesmaskin.
Jag är den där killen som minns allt löjligt tydligt, eller så minns jag inget över huvud taget.

På senare år, kanske de tre senaste åren, har det gradvis blivit värre.
Jag minns dagen det började. En vanlig skoldag i andra ring.
Jag som alltid pratat väldigt artikulerat, snabbt och genomtänkt, sluddrade plötsligt och fick svårt att komma på bra ord, och tappade tråden mitt i anekdoter.
Jag kunde riktigt känna hur hjärnan hoppade fram och tillbaka hur den ville, som nålen på en LP-spelare om man har den i bilen på en terrängbana.
Bejsikly, jag hade delvis tappat kontrollen över min koncentrationsförmåga.

Speciellt om det finns ett tillräckligt högt bakgrundsljud som gör att man måste sortera dem som tal och bakgrundsljud. Antingen flyter ljuden ihop, eller så är min hjärna så pass upptagen med att flänga annat fram och tillbaka att den helt enkelt skiter i att tolka talet.
Jag hör ljudet och ser att läpparna rör sig, men fattar inte ett ord av vad som sägs.
Jag har även kort närminne, glömmer vad det var jag skulle göra när jag rest mig ur stolen(eller dylikt), och ser inte när jag glömt hela ord i skrivna meningar. Hjärnan överlappar texten och tolkar den som den låter i mitt huvud och inte som det står på skärmen.

Nu är frågan: Vad i helvete är det som händer, och varför!?
Finns det nåt jag kan göra åt det?

FreddaGädda

Guest
Du har söpit för mycket på sistone. Om du tar det lungt med priten någre veckor så ska du se att det klarnar.
Jag har varit packad en gång sen studenten. Alkohol smakade liksom inte så bra längre efter den dagen :näsblod

Förmodligen. Jag har blivit utsatt för onödigt mycket skit redan från förskoleålder.

fan vad jag kände igen mig i den beskrivningen!

Ska vi bli kåmpizar?

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Gå till sjukan, det kan ju vara allt från för lite sömn och vätskebrist till hjärntumör eller en exotisk parasit som lever på din koncentrationsförmåga.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror det är stressrelaterat.
Låter kanske konstigt, men jag får samma problem ibland.
Verkar som om mitt undermedvetna jobbar för högtryck på någon knstruktionslösning som jag haft problem med.
Helt plötsligt brukar det komma en problemlösning i skallen på mig.
Har inte tänkt medvetet.
Kan man tappa kontakten med sin hjärna?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Stress, medfött syndrom, typ A personlighet, bokstavskombination, sjukdom.... Kan vara vad som helst.

Börja med att tagga ner och blir det inte bättre ska du kontakta din vårdcentral.

Kia

Guest
Tror som så många andra här på tråden att det är stressrelaterat.

Det är konstigt vad mycket stress kan förstöra kroppen om det vill sig illa. Förlorade själv mycket av minnet när jag stressade som värst. Kroppen sa till slut ifrån på skarpen och jag blev tvungen att varva ner. Det tog lång tid innan kroppen återhämtade sig och jag har fortfarande svårt att te x komma ihåg vart jag parkerar bilen, namn på folk jag träffar, tel. nummer osv... Men det blir bättre iaf... :tummenupp

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Min flickväns lillebror har precis fått diagnosen ADHD (även kallad damp) och upplever sin vardag precis som du beskriver.
ADHD är mycket vanligare än man tror det är bara det att folk inte går till botten med sina problem och dessutom har tyvärr den sjukdomen blivit lite av ett skällsord. Idag finns det mycket bra medicin mot detta och det är inte amfetamin som somliga påstår.. i allafall inte nu förtiden.
Jag föreslår att du uppsöker en läkare som kan hjälpa dig att få reda på vad det är.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12

Exakt sådär har jag det. Värst är det på krogen (nu tror ni att jag skojar) men faktiskt, när det är en massa människor som svamlar i bakgrunden samtidigt som det spelas hög musik, så hör jag tamefan inte ett ord vad personen framför mig säger.
Folk bredvid mig kan prata med varandra utan problem, medans jag står där som ett fån. Då även utan alkohol i kroppen alltså..
Nån mer som känner igen sig?

Det första som du sa kan även hända när jag ser på tv. Även fast jag ibland försöker följa med så händer det att jag kan se ett helt avsnitt av något utan egentligen ha hängt med i handlingen... :gnissla

Jag har dock inte dålig hörsel. Får alltid högsta betyg hos örondoktorn :va

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...