Öltråden

Status
Ej öppen för fler svar.
Tja, gott öl finns det gott om:) Här är några favoriter:

Carnegie Porter
StPeters Stout
Anchor Steam
Anchor Summer Beer
Circlemaster
Chimay
osv.

Jämtlands bryggeri, Nynäshamns ångbryggeri och Oppigårds för att nämna några leveerar allihopa prisbelönta öl till Systembolaget. Det är värt att betala lite mer om du nu inte bara är ute efter yrslan.

:tummenupp

Heaven och Hell från Jämtlands Bryggeri är skitfina, en mörk lager och en ljus lager, båda riktigt beska och fina. :tummenupp

Sverige är riktigt bra på ljus lager, kolla t.ex. Sarek eller Nils Oscars Kalasöl eller ovan nämda Hell.

:tummenupp

Heaven och Hell från Jämtlands Bryggeri är skitfina, en mörk lager och en ljus lager, båda riktigt beska och fina. :tummenupp

Sverige är riktigt bra på ljus lager, kolla t.ex. Sarek eller Nils Oscars Kalasöl eller ovan nämda Hell.

Om du vill prova den öl som Jämtlands bryggeri och Stockholmskrogarna Akkurat och Oliwer Twist hade som förebild till Hell är det just en amerikansk öl som gäller. Sierra Nevada Pale Ale. Finns på Systembolaget. Det är nästan så långt från amerikansk blasköl du kan komma.

Vill du gå ytterligare ett steg längre? Prova gärna Sierra Nevada Bigfoot, men nu börjar det nästan kosta vin.

Newcasteln är min överlägsna favvo med, enda problemet är att den bara säljs på liten flaska i sverige o inte 1/2 litern.

Ett glas kall Guiness Draught efter en lång hård dag på hojen. Worth waiting for... :drool :öl

OBS: Guiness smakar bättre på andra sidan Nordsjön än de som jag druckit i Sverige.

:mattias..godaste pinten of the black stuff får man på ETT ställe och det är Guinness bryggeriet i Dublin. Diverse exportvaror från Guinness/ Adaggio har högre sprithalt n det ölet som serveras på den gröna ön.
Dock kan man få jävligt dålig Guinness även där beroende på hur det transporterats och förvarats samt serveras.

Öl är asgott :fakta och LF har rätt, tjeckiskt öl är mycket gott :slurp men åker man till Tyskland finner man otroligt många goda ölsorter (så många att jag har minnesluckor och inte minns några som jag kan rekommendera...blir lätt påverkad *host*)

Det enda amerikanska ölet som tilltalar mig är väl Bud. Heinecken är gott men jag är osäker på härkomst.

Som sidospår vill jag slå ett slag för en irländsk cider som PÅ INGET SÄTT kan jämföras me skiten de marknadsför i Sverige (kopparbergs etc) :zpy

En iskall pint Bulmers (Irländska namnet) eller Magners som den kallas i UK (Nordirland o resten :P) och resten av världen är UNDERBART gott en varm sommarkväll till grillad mat. Det enda problemet är att jag drömmer de sjukaste drömmar när jag har druckit (för mycket) av detta cider...tänk Simpsonsavsnittet, när Homer knarkade eller åt magiska svampar eller vad det var :påverkad
TYVÄRR har systembolaget inte detta men Findlandsbåtarna har det i sin bar :yoparty så ut på kryssning med er nu.

Själv så är jag lite blandad...
Har dessa ölsorter till dessa tillfällen

Grilla (Grillfasen) : StaroBrno. Den godaste ljusa ölen på denna jord.
Grilla (Ätafasen) : Guinnies eller Murphys. Mmmmh... Bark på flaska. :D
Fotboll : Carlsberg sort guld på burk eller Falcon Export i DraughtMaster.
Festa : Grogg... Passar bättre än öl. =D

Drack en Svensk Ale,Bedarö Bitter, som kom ifrån Nynäshamns Ångbryggeri.. Funkade bra.

Last edited:

Alla ni som dekar ner på amerikansk öl... Ja jänkarna har tyvärr lyckats stort med att marknadsföra diverse blasköl, vilket många tror är vad USA har att erbjuda i ölväg. Lleta rätt på riktig amerikansk öl ska ni få se, systemet har några få. Framför allt finns det en massa duktiga mikrobryggerier på västkusten. Mums!

Håller med! USA är underskattat som öl-land, om man klarar att se bortom budwater och miller och annat elände.
Min favorti för tillfället är just Anchor Steam Beer, bryggt i San Francisco.
Sen har vi ju Samuel Adams som finns i två varianter också. Värda att prova!
Har inte studerat prislistan för att se om det finns nåt mer, men det är inte omöjligt.

Även jag gillar att testa olika ölsorter. Har lite svårt för mörk öl med lite kolsyra men annars funkar det mesta.

Några favoriter...
Kilkenny, Staropramen, Knize, Chang, Singha, Tuborg grön, Carlsberg Hof, Baron Trenk osv...

:mattias..godaste pinten of the black stuff får man på ETT ställe och det är Guinness bryggeriet i Dublin. Diverse exportvaror från Guinness/ Adaggio har högre sprithalt n det ölet som serveras på den gröna ön.
QUOTE]

Om vi snackar Irland så har ju Guiness snudd på monopol på vad som är irländsk öl. Och visst kan en Guiness vara gott ibland som omväxling. Men om du är i Dublin och är ölälskare måste du bara besöka Porterhouse som är en pub med flera riktigt goda egna ölsorter/etiketter. Porterhouse finns dels i Temple bar (Dublin) men har även en filial i Covent Garden (London)

Jag gillar deras slogan skarpt. "Anything.. but Guiness" Och det stämmer!

QUOTE]

Om vi snackar Irland så har ju Guiness snudd på monopol på vad som är irländsk öl. Och visst kan en Guiness vara gott ibland som omväxling. Men om du är i Dublin och är ölälskare måste du bara besöka Porterhouse som är en pub med flera riktigt goda egna ölsorter/etiketter. Porterhouse finns dels i Temple bar (Dublin) men har även en filial i Covent Garden (London)

Jag gillar deras slogan skarpt. "Anything.. but Guiness" Och det stämmer!

Jag bodde där i 8 år och har varit på Porterhouse många kvällar och dagar :) men the blackstuff som jag refererade till är enbart Guinness..sedan finns det otroligt många andra stouts som är lika goda eller godare..men júst där pratade jag om Guinness.
Porterhouses egna stout är väldigt rökig i smaken..som en kopp eldigt smakande kallt kaffe :P
Något som alla borde prova (!) är den sk "Ladies Guinness" då man tar en slatt outspädd svartvinbärssaft i botten på glaset innn man häller på ölet. Riktigt gott om man tycker att Guinnessen är för besk..tar man enbart lite så lyfter det smaken utan att det blir sliskigt..men mer kan vara gott.dock blir det en helt annan dryck.
Som tea med eller utan socker...either you love it o you don't ;)

Nåja, lär ta och skriva i mina favoriter:

Åbro (den starka), Lapin Kulta, Norllandsguld, carlsberg och så slutligen favoriten Heineken.

Är det bara jag som har fått för mig att öl är godare på flaska?:3freak

Det enda amerikanska ölet som tilltalar mig är väl Bud. Heinecken är gott men jag är osäker på härkomst.

Heineken är nederländsk öl

Last edited:
Staropramen är nog den godaste jag druckit. guines och murphys (får represetera dark ale) är goda som desert..

Den sämsta måste vara slots guld tätt följd av hansa import karhu är också hemsk

Som sidospår vill jag slå ett slag för en irländsk cider som PÅ INGET SÄTT kan jämföras me skiten de marknadsför i Sverige (kopparbergs etc) :zpy
Bara för att du sa sådär så känner jag mig tvungen att lägga in denna bild. Bilden tog jag i Tullamore på Irland, kanske ett kvarter eller två ifrån Tullamore Dew Heritage Centre. :brynad

cider2.jpg

Irländarna har blivit tokiga i Kopparbergs cider..minns snubbarna på mitt jobb i Dublin som tjatade om att dom hade hittat ett ställe där dom hade någon asgoooooood skitläcker ny dryck som smakde godis och man blev helt apkalas huuuuur lätt som helst...så var det Kopparbergs dom snackade om..:rofl

Det får mig ÄNDÅ inte att gilla Kopparbergs eller annat sliskcider (kan göra ett undantag för EN flaska mandarin+chili blask..men inte mer ;))

Jag var på Tullamore distilleriet och smakade så det sjöng i skallen ;)

Jag har sagt det förut, men det tål att upprepas.

Öl är äckligt!

Men nu har jag hittat en öl på bolaget som jag kan dricka - Brama heter den och smakar absolut ingenting. Ett par klyftor lime i den så blir det gott som fan en av dessa sällsynta heta sommardagar.

Länge sen man diskuterade nån findricka här. Whisky-tråden är spårlöst försvunnen så nu tycker jag det är dags för en ny.

När man var 15 avhandlades alla danska ölsorter - Sort Guld, Tuborg Guld, Hansa Export, you name it - så när åldern var inne för systemet var jag så trött på skiten så jag testade lite annat. Smaken landade på mörk öl, eller har landat där nu efter ett par år. Ljus lager smakar verkligen vatten. Det är ju iofs bra för man kan häva i sig hur många Sort Guld som helst innan man märker att det smakar nåt.

Mörk öl är fint. Sitter nu med en Bishop's Finger. Ale av alla typer är min favorit och just Storbritannien är ju experter på det hela.

Några favoriter är ju t.ex. Hobgoblin, bäst, helt enkelt (se avatar), Newcastle som passar till allt - det är väl de två jag dricker mest. Bishop's Finger, Circlemaster, Staropramen Dark är andra favoriter.

Tror det finns många ölälskare på en sån här site, lista lite fina ölsorter här så man har nåt att prova..!

:öl Notera färgen i glaset

Fallen Angel Bitter
Fullers 1845

Eller så tittar ni in i ölkällaren på denna site! :yoparty

www.kroka.se

Corona, budweiser, heiniken på flaska är grymmast

Kilkenny, newcastle 1 guniess(1 på 1 år räcker), fosters osv är goda på puben

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...