Öltråden

Status
Ej öppen för fler svar.
Idag har jag provat Samuel Adams Boston Ale och Oppigårds Golde Ale. Två nya favoriter införskaffade! :tummenupp

Bra tråd det här måste jag säga..! ;)

I morron så är det ölprovning med grabbarnagrus! http://www.kroka.se

Till detta tillfälle så har det införskaffats följande:

Sierra nevada indian pale ale
Sierra nevada pale ale
New sweden
Falcon special brew
Falcon BBQ
Three hart 7.5
Three hart premium lager

Uppdateringen i ölkällaren för de senast provade brukar kunna ta ett tag, ca 1månad!?? Men jag skall skaffa info om utfallet och lägga upp här. :pannkyss

Grabbarna grus blev bara 2 till provningen, dom brukar vara 5 så three harts:en ställdes undan då ölen dricks upp på dessa provningar. Skall se om jag kommer över betygen innan dom läggs på hemsidan.

Uppdateringen var snabb denna gång. Detta låg på hemsidan: (www.kroka.se)

2007-06-30 Falcon BBQ Lager Carlsberg Sverige AB Sverige 2,33

2007-06-30 New Sweden Three Towns Ind Brewers Sverige 3,5

2007-06-30 Sierra Nevada Indian Pale Ale 2007 Sierra Nevada Brewing USA 5,5

2007-06-30 Sierra Nevada Pale Ale Sierra Nevada Brewing USA 4,83

2007-06-30 Falcon Special Brew Carlsberg Sverige AB Sverige 4

Nu måste ni veta att betyg från 5 och uppåt är BRA betyg på en 10gradig skala.

Var på ica och såg Hobgoblin (dock 3.5) och köpte en sådan. Får hoppas den är god, för hittills är jag inte särkilt förtjust i de fåtal engelska ölen jag smakat. :)

Var på ica och såg Hobgoblin (dock 3.5) och köpte en sådan. Får hoppas den är god, för hittills är jag inte särkilt förtjust i de fåtal engelska ölen jag smakat. :)

Är det någon som har bott ett tag i England som kan tipsa om vad den genomsnittlige Engelsmannen helst dricker för öl? Även om den inte finns på bolaget, men det är ett +. Jag tänkte sätta ihop en liten 40-års present till en som vill åka till England och se fotboll, så en "vanlig" Engelsk öl skulle kunna ingå i presenten med några Pund (quit?). Fler förslag på saker man skulle kunna packa ner i en Englandsinspererad "picknick korg". :tummenupp

Hetaste tipset i kväll blir denna;

Mycket järnigt och mycket gott! :tummenupp

Finns på bolaget.

Bifogat

• nyIMG_1320.JPG
    nyIMG_1320.JPG
    82.4 KB · Visningar: 51
Lära sig dricka något som smakar otvättad fitta är mission impossible.

Been there, done that :arsele Tog 2 plattor sen var den inte äcklig längre, fast inte god heller. Nu har det gått 1 år och nu börjar man nästan alltid sukta efter en kall öl när man är ute och blir svett :näsblod

EDIT: Amstel och Becks är mina favoriter

Jag har lite problem med den faktiskt, jag får nog ge den ett par chanser till.

Inte min favorit heller.

Ang öl som inte smakar det man traditionellt betecknar som öl är de spontanjästa ölen. Prova gärna Timmermans Lambicus! Grymt gott, men vänta dig inte ölsmak.

Inte min favorit heller.

Ang öl som inte smakar det man traditionellt betecknar som öl är de spontanjästa ölen. Prova gärna Timmermans Lambicus! Grymt gott, men vänta dig inte ölsmak.

Du verkar ju ha hyfsad koll även om jag själv inte kan just den ölen. Grundar mitt omdöme på dina tidigare svar.

Jag tycker mig ha hyfsad koll på många städer och vart man ska gå om man vill ha möjlighet att välja bland riktigt goda öl, dock inte i Götet. Vad kan du rekommendera för ställe/ställen med bra sortiment? Jag ska dit på Stones-konserten och en god öl slinker alltid ned.

Du verkar ju ha hyfsad koll även om jag själv inte kan just den ölen. Grundar mitt omdöme på dina tidigare svar.

Jag tycker mig ha hyfsad koll på många städer och vart man ska gå om man vill ha möjlighet att välja bland riktigt goda öl, dock inte i Götet. Vad kan du rekommendera för ställe/ställen med bra sortiment? Jag ska dit på Stones-konserten och en god öl slinker alltid ned.

Den absolut bästa puben vad gäller öl är The Rover på Andra långgatan. [http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?SearchType=4&wflWhite=1a1b&wflPink=4a&vad=the+rover&var=&Vkiid=k2aCWZPHZmDrFv3JmA8Gpw%3d%3d&Vkid=13310159&isAlternateNumberResult=False

De har tyvärr ingen hemsida, men de har ett 20-tal kranar, femtiotal flaskor och inte en enda fulöl i stil med pripps, falcon, carlsberg etc finns. De varierar också sitt utbud hela tiden beroende på vad som är intressant för tillfället. Alltid flera kranar med öl från sveriges fina mikrobryggerier! Whiskysortimentet består av ett femtiotal sorter.
Här kan man läsa lite mer:

http://www.alltomgoteborg.se/profil.aspx?EntityID=958516

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=515&a=320926

För övrigt så duger Bishopsarms på Östra Hamngatan och på Kungsportsavenyn, men det beror mycket på vilka som jobbar. Alla har inte koll på sin öl och dessutom är det en stor kedja som ska ha vissa öl typ jämt. Inte bra i jämförelse med Rover, men lokalerna är dock mysigare.

Jag skulle lägga 20:- på en spårvagnsbiljett till järntoget och promenera därifrån till The Rover! God mat har de också som numera kostar omkring hundralappen!

Dricker mest Carlsberg Hof/Export, Mariestad, Lapin Kulta och Staropramen. Guinness och diverse färsköler tar jag när det finns.
Amstel är jävligt god också!

Öler som typ Corona går bort, vatten föffan...

Last edited:
Tycker att både ljust och mörkt funkar, men mörkt känns ju mer "matigt" eller vad man säger. Svensk öl är såklart godast, helst BlåGul eller Norrlands Guld Export. Mumma.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S