Önskar tips för 1a banåket

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Hej,

Jag har bokat grön grupp på Gelleråsen. Första bankörning för mig. Jag önskar massor av tips på hur jag får en lyckad erfarenhet. Vad är typiska misstag? Spårval o byte av spår verkar vara vanligt fel? Hojen är en tok-slö Cagiva 125 chassi med en DR600 stonka i. Trots nya drevet blir det nog max 150-160 på en långraka. Ska jag behålla "naturligt" spår eller bör jag flytta mig åt sidan för att släppa förbi snabbare trafik på rakorna? Läste någonstans att förste man har förkörsrätt. Hur förankrat är det? Hur säts tempot? Varvas folk eller hålls de samman med föråkaren?

Tack
Håkan
 
Last edited:

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Det viktigaste som jag ser det är att man hittar ett flyt i körningen. Det är alltså inte så optimalt att tokgasa på rakorna och sedan knappt ha styrfart igenom svängarna, då har man missat lite av vad det handlar om. Det är ju kurvorna som är det roliga, så försök dom första passen att hitta ett jämnt, fint flyt i körningen, så kommer allt annat av sig själv. Sedan kan man om man vill öka tempot lite framåt eftermiddagen OM man känner att man har kontroll på det hela.

När det gäller spårval m.m. så är det inga märkvärdigheter med det. Är du först in i en sväng så är det mycket riktigt du som väljer spår. Det som är önskvärt är att man inte "vinglar" allt för mycket så det blir svårt för bakomvarande att räkna ut vart man ska ta vägen. Samma sak på rakorna: vill någon köra om så brukar det finnas plats, även här gäller regeln att inte "vingla" så att andra blir osäker på vart du ska ta vägen. Man kan flytta sig "ur vägen" om man vill, men kolla först att ingen tänker köra om just då genom en blick över axeln eller motsvarande.

Slutligen, när du ska in i depå så markera detta i god tid genom att gå ut till kant och släng upp vänsterkardan eller motsvarande, men det gås igenom innan körning.

Sedan det viktigaste av allt. Se till att ha KUL. Fast det brukar komma av sig själv. :p
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Relapse täckte in det mesta men tänk på att dricka mycket vatten, se till att hojen är i ordning innan o kolla däckstryck. Om du kör grön grupp så är det väl bara omkörning på start/mål-rakan som gäller, håll bara din kurs o låt de som vill köra om. Kör ditt eget tempo. Om du är osäker på spårval be nån instruktör att visa.

Lycka till, snart är du fast :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Var inte rädd för att snacka med instruktörerna! De är alltid väldigt hjälpsamma och det finns inga dumma frågor. Be en instruktör köra ut precis framför dig så att du kan följa i hans spår för att lära dig banan och sedan följa efter dig så att han kan titta på hur du rör dig på cykeln.

Försök hitta ett flyt i körning och undvik tokbromsningar inför kurvorna. Bromsa hellre lite tidigare och mjukare så att du hinner förbereda dig för kurvan som kommer.

Titta UPP och UT ur kurvorna, kika på hur "proffsen" gör då de alltid tittar i utgången av kurvan. Inte rakt ner i backen framför framhjulet. Du hamnar där du tittar är en sanning.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
håkanolsson skrev:
1. Ska jag behålla "naturligt" spår eller bör jag flytta mig åt sidan för att släppa förbi snabbare trafik på rakorna?

2. Läste någonstans att förste man har förkörsrätt. Hur förankrat är det?

3. Hur säts tempot?

4. Varvas folk eller hålls de samman med föråkaren?

Tack
Håkan
1. Behåll ditt spår. Det är inte ditt ansvar att hålla uppsikt bakåt. Det viktigaste är , som tidigare sagts, att din körning är förutsägbar för de omkörande.

2. Regeln är att först in i kurvan väljer spår. Bakomvarande anpassar sig. Det bör vara självklart för alla men ibland förivrar folk sig. Det är dock inget problem i grön grupp eftersom det råder (brukar råda) omkörningsförbud i kurvorna.

3. Beror på arrangör, men oftast är det en föråkare som man inte får köra om.

4. Folk varvas.

Du kommer f ö att märka att det hänger mycket mindre på maskinen än på föraren. Lycka till och ha kul! :tummenupp
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Kom ihåg att hojen ska vara i bra skick.

Belägg- dåliga belägg kan förstöra hela dan för dig.

Bromsvätska - vet du när den är bytt? Annars byt.

Drivpaket - fräscht och nysmort. Fråga mig eller Ola
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Några ord om fart, kurs och känsla. Det är inte ovanligt att den som sätter sin fot, eller rättare sagt sin MC's båda hjul, för första gången på bana tycker att det är läskigt och konstigt. Det kan kännas obehagligt och okontrollerat. Ena svängen kan det kännas som om man är på väg att köra rakt fram, utanför banan på kurvans utsida. Hojen står rakt upp och vill liksom inte svänga lika mycket som kurvan. Du tror att du är på väg ut i gruset, gräset eller lecakulorna. Andra svängen känns det som om man är på väg att kör in i kanstenarna i kurvans innerkant. Hojen svänger för mycket och den vill lägga sig ner. Om du upplever detta beror det delvis på orutin och delvis är det en illusion. Om ens tidigare referenser är helt och hållet baserade på körning i stadstrafik och på landsväg kommer man att sakna en hel del referenspunkter på en bana. Banan, men framförallt banans omgivning är mycket slätare och jämnare än staden och landvägen. Avsaknaden av referenspunkter gör att det helt plötsligt blir svårt att bedöma avstånd, placering och hastighet. Inga träd, hus, lycktstolpar, staket eller kantlinjer. Det tar ett tag innan hjärnan ställt om sig till den nya miljön. Innan dess kan uppfattningsförmågan spela en några spratt och låta en tro att kurvan är mer öppen eller sluten än vad den egentligen är. När man vant sig till den nya miljön är de obehagliga överaskningarnas tid förbi. Då återstår att slipa på rutinen. Rutinen är den roliga delen. Hur fort man kan köra genom en kurva, hur sent man kan bromsa och var man ska placera sig. När man börjar få lite rutin blir körningen bli riktigt rolig. Ge inte upp om det inte känns bra efter ett, två eller tre pass. När dagen är slut kommer det mesta att sitta på plats och körningen vara mycket underhållande. Sen när du sitter där i sadeln på motorvägen på väg hem kommer du undra; Varför har jag inte gjort det här tidigare?
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Chrille skrev:
Kom ihåg att hojen ska vara i bra skick.

Belägg- dåliga belägg kan förstöra hela dan för dig.

Bromsvätska - vet du när den är bytt? Annars byt.

Drivpaket - fräscht och nysmort. Fråga mig eller Ola

Min kedja var minsann i bra skick och nysmord, kanske aningens slak (för att inte jobba imot fjädringen) så ända anledningen till att den hoppade av var faktist highsidern som jag fick.

#11

PS. Man lär så länge man lever :tummenupp
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Låt bli att köra bana! Det är kraftigt beroendeframkallande :D Efter en bandag undrar man varför man överhuvudtaget kör på allmänna vägar och inte satsar alla sina pengar på att bara köra bana :fakta
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
#11 skrev:
Min kedja var minsann i bra skick och nysmord, kanske aningens slak (för att inte jobba imot fjädringen) så ända anledningen till att den hoppade av var faktist highsidern som jag fick.

#11

Highsida du så att kedjan hoppade av?!?!?! Det var som fan...

Är det möjligt eller snackar vi mer macho bortförklaringar än min "jag skötte inte drivpaketet så det skar"

Hallå där ute, någon som vet om det kan va så :hej
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
greven skrev:
Låt bli att köra bana! Det är kraftigt beroendeframkallande :D Efter en bandag undrar man varför man överhuvudtaget kör på allmänna vägar och inte satsar alla sina pengar på att bara köra bana :fakta

Sluta fundera då. Just do it!!!
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Chrille skrev:
Highsida du så att kedjan hoppade av?!?!?!

Är det möjligt eller snackar vi mer macho bortförklaringar än min "jag skötte inte drivpaketet så det skar"

Hallå där ute, någon som vet om det kan va så :hej

Ja inte tror du att jag "körde av" banan i den hastigheten bara för att kolla om gräset var halt eller inte.

SNÄLLA HJÄLP MIG NU :( någon måste ha settt min fina highsider i kurvan efter start o målrakan på Falken.
Det var precis efter att en kille körde av i samma kurva, jag var på väg om ( i innerspår) därav den lilla sladden :D

#11
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Teddy skrev:
Några ord om fart, kurs och känsla. Det är inte ovanligt att den som sätter sin fot, eller rättare sagt sin MC's båda hjul, för första gången på bana tycker att det är läskigt och konstigt. Det kan kännas obehagligt och okontrollerat. Ena svängen kan det kännas som om man är på väg att köra rakt fram, utanför banan på kurvans utsida. Hojen står rakt upp och vill liksom inte svänga lika mycket som kurvan. Du tror att du är på väg ut i gruset, gräset eller lecakulorna. Andra svängen känns det som om man är på väg att kör in i kanstenarna i kurvans innerkant. Hojen svänger för mycket och den vill lägga sig ner. Om du upplever detta beror det delvis på orutin och delvis är det en illusion. Om ens tidigare referenser är helt och hållet baserade på körning i stadstrafik och på landsväg kommer man att sakna en hel del referenspunkter på en bana. Banan, men framförallt banans omgivning är mycket slätare och jämnare än staden och landvägen. Avsaknaden av referenspunkter gör att det helt plötsligt blir svårt att bedöma avstånd, placering och hastighet. Inga träd, hus, lycktstolpar, staket eller kantlinjer. Det tar ett tag innan hjärnan ställt om sig till den nya miljön. Innan dess kan uppfattningsförmågan spela en några spratt och låta en tro att kurvan är mer öppen eller sluten än vad den egentligen är. När man vant sig till den nya miljön är de obehagliga överaskningarnas tid förbi. Då återstår att slipa på rutinen. Rutinen är den roliga delen. Hur fort man kan köra genom en kurva, hur sent man kan bromsa och var man ska placera sig. När man börjar få lite rutin blir körningen bli riktigt rolig. Ge inte upp om det inte känns bra efter ett, två eller tre pass. När dagen är slut kommer det mesta att sitta på plats och körningen vara mycket underhållande. Sen när du sitter där i sadeln på motorvägen på väg hem kommer du undra; Varför har jag inte gjort det här tidigare?

Fan Teddy, du skriver alldeles för bra för att sitta och uggla på en bank! :tummenupp
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Chrille skrev:
Sluta fundera då. Just do it!!!

Tyvärr kan man inte vara hemifrån varje helg :( men det kommer att läggas mer pengar och tid på bankörning i framtiden, det kan jag lova

/Greven - tokbiten av bankörning
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
#11 skrev:
Ja inte tror du att jag "körde av" banan i den hastigheten bara för att kolla om gräset var halt eller inte.

SNÄLLA HJÄLP MIG NU :( någon måste ha settt min fina highsider i kurvan efter start o målrakan på Falken.
Det var precis efter att en kille körde av i samma kurva, jag var på väg om ( i innerspår) därav den lilla sladden :D

#11

Appap nu ska vi klargöra hur jag misstror och undrar här....

Jag tror absolut på att du highsida ch räddade den. Det har du till och med vittnen på.

Jag tror absolut på att kedjan hoppade så att du gick ut i gräset och rokkade fetast :crash

MEN hoppade kedjan för at du highsidade, för att den var för slak eller för att den var sleten???

Min fråga är: Kan en riktigt injusterad kedja i bra skick kastas av drevet av en highsider-känning?!?! ...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
greven skrev:
Tyvärr kan man inte vara hemifrån varje helg :( men det kommer att lägga mer pengar och tid på bankörning i framtiden, det kan jag lova

/Greven - tokbiten av bankörning

Då är det dax att hård-satsa på vår nya serie för endagars-race. Sen är det inte varje helg heller så så länge du inte har kottar på hemmaplan så underkänns den ursäkten och istället är du en morsgris.... :crash
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Chrille skrev:
Appap nu ska vi klargöra hur jag misstror och undrar här....

Jag tror absolut på att du highsida ch räddade den. Det har du till och med vittnen på.

Jag tror absolut på att kedjan hoppade så att du gick ut i gräset och rokkade fetast :crash

MEN hoppade kedjan för at du highsidade, för att den var för slak eller för att den var sleten???

Min fråga är: Kan en riktigt injusterad kedja i bra skick kastas av drevet av en highsider-känning?!?! ...



Kedjan var inte ny men i skapligt skick, jag skulle kunna fortsätta att använda den men har köpt en ny för säkerhets skull.

Den stora anledningen är i det här fallet var en för dåligt spänd kedja, helt o hållet mitt fel och jag har insett att man inte är världens bästa mekaniker när man skruvar sent in på natten i skenet från en ficklampa :fakta

I 125R på Eurosort har jag faktist sett kedjor hoppa några gånger och dom grabbarna har nog inga dåliga (begagnade)grejor så det är nog inte omöjligt att det trots allt kan hända.

#11
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
#11 skrev:
.....och jag har insett att man inte är världens bästa mekaniker när man skruvar sent in på natten i skenet från en ficklampa :fakta

....

Det kan jag hålla med om!!! Utan att tvivla en sekund.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top