Önskar tips för 1a banåket

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Goodstuff skrev:
Ren och skär poesi varje gång han skriver ett inlägg!

Ja, vad säger man?
Jag som aldrig kört bana kunde ha svurit på att jag verkligen var ute på banan under tiden jag läste inlägget... :bow
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Tack för god hjälp. Mycket bra läsning!

Jag satte på nya Rennsport RS1 fram o bak. Jag tänkte, med 40 hästar och långsam så bör väl det hålla en stund. Ny klossar o vätska är på gång. Hojen är i rätt OK skick.

På besiktningen, vad kollas? Jag skruvar gärna bort blinkers, backspeglar o tutan innan jag tar hojen på släpet och far mot Karlskoga. Jag antar att det är OK?

För mig är det de svängiga partierna som lockar. O jag mår alltid illa av att misshandla motorer. Speciellt 1-stonkor. Kanske föredrar jag att cruisa lite på rakan i typ 130 eller nått. Men det kanske upplevs, av andra som att någon har parkat mitt på banan. Och man är THE hinder. Som vanligt brukar "sunt förnuft" ha företräde över "regler" och jag gissar att det skulle kunna vara lämpligt att "cruisa" o f f spåret med en hand uppe eller så, trots, vad som skrivits tidigare om att hålla sitt spår etc.

Kommentarer?

Tack
Håkan
 

P-JA

Sugen på hoj nu
Gick med
11 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
såld
Vill nog också åka bana nångång, men man kanske får skämmas med sin lilla 500:a där. Är det nån idé att åka dit ?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
P-JA skrev:
Vill nog också åka bana nångång, men man kanske får skämmas med sin lilla 500:a där. Är det nån idé att åka dit ?

Självklart!!! Det är därför det finns olika snabba grupper och när du har bromsat om en R1'a eller två så har du roligare än nånsin förr....
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Valet av motorcykel brukar sällan ha något att göra med hur fort man kommer runt banan. Jag åker ungefär lika sakta runt en bana oavsett om jag åker R1 eller Aprilia RS250. DRMito och GS500 är inte sämre än nåt annat om man aldrig har kört på bana förr, det blir garanterat kul ändå. Och förmodligen är ni inte långsammast heller.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
P-JA skrev:
Vill nog också åka bana nångång, men man kanske får skämmas med sin lilla 500:a där. Är det nån idé att åka dit ?
Folk kör med HD på bana och ser inte ut att skämmas särskilt mycket. (Trots att de borde :rolleyes: Någonstans måste man ju dra gränsen :D ) Min första bankörning var med en Aprilia Pegaso. Det var kul att köra om R1:eek:r. :) Duger bågen för säker körning i trafiken duger den gott till bana.

Bry er inte om att ta bort backspeglar, lampor och sånt. Det är absolut inget krav och görs i princip bara på rena ban/racingbågar. Man behöver inte ens tejpa lamporna. Däremot är det bra att fälla backspeglarna bakåt eller, om det inte går, dra en strumpa över dem. Det är för att man inte skall titta i dem - man skall som sagt endast hålla uppsikt framåt.

Jag hoppas att det framgår att det är helt okomplicerat att köra bana. Det finns inga konstigheter med det. Kom som du är och ha kul.

Och BTW, kör med förnuft och ta det succesivt. Man kan inte vara snabbast på banan första gången. Det är på tok för många som åker av en vanlig bandag.

Edit: man håller upp en hand för att signalera att man har problem, varna för något, skall köra i depå eller nåt sånt. Inte för att underlätta omkörning - det kan bara förvirra. Bry dig inte om vad som händer BAKOM dig. Om du sköter ditt framåt så gör de bakom dig samma sak. Enklast och bäst så. Det brukar fö inte gå så fort på rakorna i grön grupp.

Edit II: det är säkerhetsdetaljerna som besiktigas - bromsar, att den inte läcker olja, kedjan och att det inte ramlar bort grejer från den.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
1. Undvik att vara bakfull
2. Försök att sova minst 6 timmar kvällen innan
3. Drick mycket vatten under bandagen, ät pasta & kolhydrater
4. Ta det lugnt och kör mjukt utan att tokgasa/bromsa
5. Försök att hitta flytet då åker mungiporna upp av sig själva
6. Ha roligt och känn ingen press
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
håkanolsson skrev:
Hej,

Jag har bokat grön grupp på Gelleråsen. Första bankörning för mig. Jag önskar massor av tips på hur jag får en lyckad erfarenhet. Vad är typiska misstag? Spårval o byte av spår verkar vara vanligt fel? Hojen är en tok-slö Cagiva 125 chassi med en DR600 stonka i. Trots nya drevet blir det nog max 150-160 på en långraka. Ska jag behålla "naturligt" spår eller bör jag flytta mig åt sidan för att släppa förbi snabbare trafik på rakorna? Läste någonstans att förste man har förkörsrätt. Hur förankrat är det? Hur säts tempot? Varvas folk eller hålls de samman med föråkaren?

Tack
Håkan


Ska du dit 8/7?
Då ska jag dit på min första bankörning, om du ser en snubbe med Gore-tex ställ och en blå R1:a så kom fram och hälsa.

Jag kommer åke dit med McB och Machowoman här ifrån forumet och jag kommer säkerligen stå och tjata skit med annat sporthojsfolk mellan körningarna.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Re: Re: Önskar tips för 1a banåket

MrGooFy skrev:
Ska du dit 8/7?
Då ska jag dit på min första bankörning, om du ser en snubbe med Gore-tex ställ och en blå R1:a så kom fram och hälsa.

Jag kommer åke dit med McB och Machowoman här ifrån forumet och jag kommer säkerligen stå och tjata skit med annat sporthojsfolk mellan körningarna.

10/7 Bike-events. 8/7, vem arrar det? Kännde inte till det. Finns det platser? Man kanske skulle ta några dagar på rad.

Håkan
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Teddy skrev:
*snip*

Sen när du sitter där i sadeln på motorvägen på väg hem kommer du undra; Varför har jag inte gjort det här tidigare?

Väl skrivet, som vanligt Teddy. Allt du skriver har man upplevt och känt själv, framför allt sista meningen. :tummenupp
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
K-Micke skrev:
Tyvärr dyker det alltid upp enstaka som inte fattar att det INTE är frågan om tävling, och att andra på banan INTE är motståndare. Kanske en på 20 eller nåt sånt. Det man kan hoppas på är dom vurpar bort sig, vilket dom ofta gör, utan att skada sig själv eller dra med sig någon annan, tidigt på dagen så kan dom andra ha roligt sen. Det går faktiskt att testa sina egna gränser och köra fort, utan att jävlas med andra på banan.

Här måste jag protestera lite. På de gatkörningar och även de licensträningar jag varit med på så har jag kört hänsynsfullt till den milda grad att det närmar sig löjliga proportioner eftersom jag hellre avvaktar än är bidragande orsak till att någon annan klotar. Detta är något som t o m är ett handikapp för mig idag, när man på kommande tävlingar måste lära sig "kriga" för placeringarna, även om det givetvis ska ske by the book och på ett sportmannamässigt sätt.

Dock, likväl måste jag hålla med om att visst fan växer hornen ut och visst är det tävlingsgenerna som ger sig till känna. Du skriver "jävlas med andra på bana", vilket man inte alls behöver göra bara för att tävlingsinstinkten kommer fram. Måhända, och troligtvis, var det inte så här du menade, men jag fick nästan det intrycket.

Men visst, på varje bankörning dyker det alltid upp någon häftig R1-kille med senaste puckelstället och komplex för gud vet vad och i sin iver att visa att han inte alls är så dålig som han faktiskt är antingen tränger av andra eller själv hamnar i spenaten.

(No offence intended mot R1-ägare generellt, men flertalet av er som varit på ett gäng bankörningar känner säkert igen "profilen".)
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
K-Micke skrev:
Vad jag menar är att på en gatkörning ger man inte det där allra sista desperata för att ta sig om någon. Alltså en extremt sen inbromsning t.ex. och omkörning mitt i kurvan, och man håller en liten lucka till andra så man inte kör in i någon som bromsar tidigare än man själv o.s.v. Man vinner inget pris. Det finns ingen champagne.
Tack och lov händer det väldigt sällan att folk vurpar och drar med sig andra i fallet, utan dom flesta kör av "för egen maskin" så att säga.

Sant.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
bgix skrev:
Tjena Bingo!

I en idéel värld

...

Förbered dig på att detta kan hända också dig!
Jag förstår inte riktigt vad det är du käftar mot. Är det grejen om att man inte behöver ta bort lampor osv :confused:
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Här polemiseras ingenting! Här käftas!
För en gångs skull har du rätt. Nu har jag ändrat. Jag ber samtidigt läsarna om ursäkt för etikettsbrottet. :hej
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
bgix skrev:
Just det!

Kostar skjortan när en fullutrustad gathoj studsat och rullat sönder kåpor, lampor, instrumentpanel etc. En icke oväsentlig del av senaste årens premiehöjningar lär bero på dyra sådana reparationer. Race eller bandag - försäkringsbedrägeri eller inte - är skit samma för mig, jag vill bara inte vara med och betala.

Det är dags att vakna nu och göra ALLT vi kan för att få ner försäkringskostnaderna.

Annars är det snart bara förmögna och outlaws som kan åka hoj.
Jag menade bara att man inte behöver göra några modifieringar på sin båge för att få köra på bana - att det inte är något som arrangörerna kräver. Vill man sedan själv göra det finns inget som hindrar. Kraven från arrangörerna är dock att motorcykeln är säker och i gott skick.

Avåkningar är jag peronligen bekant med. Har varit av tre gånger men lyckats hålla bågen på hjulen varje gång.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
håkanolsson skrev:
http://zxr.just.nu/

Kollat en timme nu på zxr_geller_020716.wmv :tummenupp (Kan inte sluta)

Bockar och bugar. Beröm är alltid kul. Får jag möjlighet att låna en kamera även denna sommar så blir det nog någon mer film på hemsidan om några veckor.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Torkel skrev:
Fan Teddy, du skriver alldeles för bra för att sitta och uggla på en bank! :tummenupp
Absolut! Förutom att det är ett elände att läsa allt i ett stycke... :D
Har dock själv aldrig råkat ut för det fenomenet du beskriver men det låter troligt.

I övrigt är allt bra summerat. Och som sagt innan, ta med nåt att dricka, vatten är bäst. Ta gärna med ett par vanliga skor också. om det blir långa väntetider mellan passen o det är varmt ute så är det asgött att kunna sticka fötterna i ett par andra skor.
 
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top