Öppen träningsdag arrangeras av HMS 22/8

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
"Bilder? Jag har en från depån iaf "

och en räälig jävel:yoparty fick du med på bilden bland allt annat vackert folk och allt... (hiskeligt orange byxor är undertecknad:tummenupp)

//jj
 

jonas.persson

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
04 Aprilia RS50 ombygd för 70 racing
Stort tack för de senaste värmande orden.
Kan tillägga att föraren som gick omkull. Vart vid medvetande hela tiden och besökte Lunds lasarett på egen hand.

Vi hoppas på att få igång verksamheten ordentligt och vi är tacksamma för alla som anmält intresse för licenskurs. Jag ska sätta igång och kolla upp allt detta på Måndag och återkommer till er som har lämnat in intresse anmälan så fort jag har svar.


Sista saken jag vill ta upp och förtydliga extremt noga!

Bandags arrangörer är oftast företags drivna. Det innebär att dom inte behöver följa Svenska motorcykel och snöskoter förbundets (svemo) regler.

Hyllinge motorsällskap (HMS) är en klubb som är ansluten till svemo. Därför så måste vi följa deras riktlinjer och regler. En av dom är att man inte ska blanda licens och folk utan licens.
Dom som har licens eller tänkt skaffa licens. Tror jag inte önskar att den kostnaden ska stiga med över 100% till nästa år (se 5.3 http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_9963/cf_44/Styrelseprotokoll_nr_6_2015.PDF )

Att uppdelningen inte blev hundra det visste vi om på förhand. Men däremot så kanske fler kände att det här med licens är inte så fel kanske att ta ut. Vi svenska klubbar, som arrangerar träningar kan ju lättare sätta samman träningsdagar då. På knutstorp kan vi se till spårval och inbromsning mer än bara din tid.
En R1 har inte samma spårval som en CBR 600 till exempel. Beronde på att att de har olika kraft utvecklingar på bakhjulet och två skilda vikter. Fysikens lagar säger oss på förhand att de kör olika spår. Men på pappret har de väldigt lika tider.
För bli snabb. Så måste man lära sig följa, den som har så liknande förutsättningar som dig själv.
Det kan jag säga med erfarenhet. För jag ser idag vilka killar och tjejer som kör i toppen på SM. De är flera av dom som började på NSF100 cyklar. Där de körde alla med samma förutsättningar mot varandra.

Vår förhoppning i HMS är att flera av er som körde igår kommer att välja att delta i licenskurser nästa år.
Vi har i planerna (det innebär att det inte är bestämt ännu). Att köra en endags tävling i Maj månad och en i aug.
Ryktet finns att ERF (långlopp) serie ska börja igen. Den information jag har så är HMS tillfrågade, om vi kan arrangera det. Inget är bestämt ännu. HMS och SVEMO måste godkänna det här först.
Men efter gårdagen så hoppas vi att några kanske känner som sagt att det skulle vara något värt att prova tävla i. En endags tävling som inte är ansluten till SM serien.

Att ta licens är inte att betala massa pengar till ett förbund. Det är att betala massa pengar till ett förbund. Som sedan betalar vidare dom pengarna till ett försäkringsbolag, som SVEMO har förhandlat med så att ni får ett bra pris, istället för ni själva ska behöva göra det. Som ser till att ni har en personförsäkring på motorbanan.


Jag tvingar ingen att köra på HMS träningar och jag säger inget om att ni kör på bandags arrangörer dagar.
Men jag hoppas att jag har gjort det tydligt, skillnaden på när en klubb/förening arrangera en träning på en av de svenska motorbanorna och när en bandags arrangör gör det.

Vill även be om ursäkt om svenskan är lite dålig. Jag är dyslektiker och jobbar på lära mig bli bättre på skriva.

/ Jonas Persson
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror att du ( Jonas) fokuserar lite för mycket på 600 cc respektive 1000 cc ( bortsett från Anderstorp). Jag påstår istället att det är piloten vi bör lägga mer fokus på. På förar sidan finns det enorma skillnader.

Idag har många långsammare och oerfarna kört på bandagar och hos smc istället för hos rr klubbarna med licens.

Däremot måste vi fokusera på A2 klassen så att vi får in juniorer som har inte har kört minimoto. Där måste klubben kunna hjälpa till med utbildning eftersom man normalt sett inte har mc körkort i den åldern. Möjligtvis har man moppekörkort.

Den klassen borde även vara en obligatorisk startklass för personer utan mc körkort eller tävlingserfarenhet i motocross eller minimoto. Jag tror att vi kan minska dom "onödiga" skadekostnaderna med en sådan regel. Nybörjarmisstagen får helt enkelt mindre konskvenser med 48 hk än med 200 hk.
Om man jämför med billsport, där har vi inga nybörjare som kör formel 1. Dom förarna har ofta en lång erfarenhet från olika gokartklasser och formel renault m.m innan dom sätter sig i en f1 racer. I rr sammanhang kan en förare som är 16 år sätta sig på en r1 efter en kort licensutbildning som hen kanske har gjort på en CBR 125.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Tack för igår! Premiären på bana blev ungefär så skoj som jag förväntade mig! :)
Jag var inte så imponerad av övningsstarterna dock. Hade hellre kört 2-3 varv extra istället.
Bilder? Jag har en från depån iaf :fakta


Granna gossar............och snabba som satan (i depån !)

Lägger upp några på dig med nu så damerna på forumet får titta på en lång stilig kille :tummenupp

Redigerar - Detta var vad jag hade tyvärr där hojarna inte visade regnummer IMG_20150822_141356.jpg

IMG_20150822_074739.jpgIMG_20150822_074745.jpg
 

Bifogat

  • IMG_20150822_074731.jpg
    IMG_20150822_074731.jpg
    761.1 KB · Visningar: 49
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Stort tack för de senaste värmande orden.
Kan tillägga att föraren som gick omkull. Vart vid medvetande hela tiden och besökte Lunds lasarett på egen hand. ...................

.........Vill även be om ursäkt om svenskan är lite dålig. Jag är dyslektiker och jobbar på lära mig bli bättre på skriva.

/ Jonas Persson
'


Jag tyckte det var BÅDE bra skrivet och bra arrangerat efter de förutsättningarna och reglerna du var tvingad att följa :krama

Hoppas på fler arrangemang :)
 

jonas.persson

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
04 Aprilia RS50 ombygd för 70 racing
Jag tror att du ( Jonas) fokuserar lite för mycket på 600 cc respektive 1000 cc ( bortsett från Anderstorp). Jag påstår istället att det är piloten vi bör lägga mer fokus på. På förar sidan finns det enorma skillnader.

Idag har många långsammare och oerfarna kört på bandagar och hos smc istället för hos rr klubbarna med licens.

Däremot måste vi fokusera på A2 klassen så att vi får in juniorer som har inte har kört minimoto. Där måste klubben kunna hjälpa till med utbildning eftersom man normalt sett inte har mc körkort i den åldern. Möjligtvis har man moppekörkort.

Den klassen borde även vara en obligatorisk startklass för personer utan mc körkort eller tävlingserfarenhet i motocross eller minimoto. Jag tror att vi kan minska dom "onödiga" skadekostnaderna med en sådan regel. Nybörjarmisstagen får helt enkelt mindre konskvenser med 48 hk än med 200 hk.
Om man jämför med billsport, där har vi inga nybörjare som kör formel 1. Dom förarna har ofta en lång erfarenhet från olika gokartklasser och formel renault m.m innan dom sätter sig i en f1 racer. I rr sammanhang kan en förare som är 16 år sätta sig på en r1 efter en kort licensutbildning som hen kanske har gjort på en CBR 125.

Vad vi kan vara överens om CB_tobbe. Är att vi måste jobba med att få in fler yngre förare.
Vilken klass dom kliver in i spelar mig ingen roll för mig.

Jag började min TL karriär bland minimoto. Jag varit med och sett Anna Adbring, Wiliam Svärd, Lukas Wendeborn, Johnny Rotvik, Johanna Innerfors, Jesper Pellijeff osv. Växa som förare och dominera klasserna.
Det är det som gör att jag säger man ska dela upp det. Alla banor är olika och behovet att dela upp det är olika.

Har någon ett bra sätt att att få antalet licens förare att öka. Så är jag villig att lyssna.
Tror även att vi får ta upp det här under arrangörsmötet.
Hur ska vi göra för att få fler licensierade förare?
Vad är det som gör bandags arrangörerna mer intressant, att köra än de som görs i SVEMO regi?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Bra körning! Det var skoj att prova på riktiga starter, jäklar vad svårt det är att komma iväg ordentligt! :)
 

jonas.persson

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
04 Aprilia RS50 ombygd för 70 racing
Efterlyses!

Igår när vi hade träning på Knutstorp så kom det tre personer och frågade mig om de fick fotografera. Jag svarade att det vart lungt så länge ni tog en väst på er.
Nu så är ni efterlysta bland en del förare. Dom undrar nämligen om de är med på någon bild.
Känner du igen dig som fotograf eller vet du vem det är. Hör hjärna av er.
Åter igen tack, till alla som deltog.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag vill nog påstå att svenska rr klubbar delvis har sig själva att skylla till dagens situation. Det gäller särskilt i sydsverige .

I rf stadgar pratar man om två ben inom svensk idrott
1 Den tävlingsinriktade idrotten
2 Den breda motionsidrotten

I rr klubbarna har man nog mest fokuserat på alt 1. Alt 2 har till stor del hamnat hos SMC och olika privata bandagsarrangörer.

En viktig fråga som börjar att bli ett problem eller möjlighet är SMC sport. Det är en klubb som mer eller mindre drivs som ett " dotterbolag" till SMC . Den klubben börjar att innhålla en ganska stor andel av deltagarna på RR sm ( särskilt i lägre klasser). Man arrangerar även klubbtävlingar som tyvärr mer får karaktär av nationella tävlingar eftersom klubben är nationell. Man tillåter även rena gathojar i steg 6 om föraren har licens. Detta trots att svemo och många klubbar kräver att hojen skall vara race kittad. Det skapar en konflikt när man vägrar dessa förare att deltaga i klubbträningear vilket göder privata bandagsarr.

En viktig fråga för Svemo är att hitta bra spelregler mellan SMC sport och dom regionala rr klubbarna.
Löser man inte denna fråga på ett bra sett, då kanske vi bara har SMC sport och ev LMS kvar som rr klubbar i framtiden. I det läget förvandlas svemo rr sektion till en person som " stämplar " licenser. Övrig verksamhet bedrivs av privata arr.
I sånt läge ligger det nära tillhands att man skapar klubben Svenska RR sällskapet innhållande 90 procent av tävlings förarna .

På licenssidan behöver vi skapa en tydlig inbjudan på Svemonivå som gäller alla inkl smc sport. Det enda man får ändra i dokumentet är arr klubb ,tid, plats. Det får t.ex inte florera en massa text om att deltagare skall kunna köra race tempo under kursen. När vi samtidigt kräver att deltagare skall ha gått kursen för att få träna med klubben.

Ett alternativ är att göra licensenutb i två steg.

Steg 1 är en träningslicens och steg 2 är påbyggnadsdel för tävlingar.

Steg 1 är en bred säkerhetsutbildning som ger rätt träna med klubben efter enkla körprov och manöverprov. Den ger även deltagaren en funktionärslicens.. Det är ett steg som arrangeras till låg kostnad för klubbens nya medlemmar. Det steget säkerställer även att klubben har " basfunktionärer " för att kunna arrangera SM eller EM tävlingar i framtiden

Steg 2 är en tävlingslicensmodul. Där går man igenom tävlingsreglemten lite djupare och låter deltagarna köra olika startträningar och bedömmer att deltagaren kan hantera sin hoj i olika racesituationer på ett betryggande sätt i race tempo. Momenten i steg 2 blir först meningsfulla när föraren behärskar sin mc ordentligt vad gäller sväng ,broms och växelteknik.


Vissa klubbar kringår även sitt eget förbunds regler genom att mer eller mindre upphöra med egen verksamhet och istället agera " bemanningsbolag " åt bandagsarr ( svenska och utländska) och samtidigt inte kräva att produkten marknadsförs som ett samarbetsprojekt. Det gör att konkurenten får allt cred för ett lyckat arr som till stor del berodde på en insats av klubbens funktionärer.

Vi måste helt enkelt hitta konstruktiva lösningar hur vi skall hantera den nya situationen med flera olika aktörer inom och utom Svemoverksamheten.

Slutligen.. Varför är en förare med i t.ex HMS? Tycker föraren att det är trevligt att vara med i en motorklubb ELLER är enda orsaken till medlemsskapet att kunna kvittera ut sin licens. Är svaret det sistnämnda, då lever dagens klubbar farligt.
 
Last edited:

jonas.persson

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
04 Aprilia RS50 ombygd för 70 racing
Jag håller med CB_tobbe.

Från min sida så får du hjärna sända in ditt förslag till roadracing sektionen.
För något måste ändras. Kanske är det här inte värds bäst. Men det är ju ett förslag mer än inget.


Varför ska man vara medlem i en klubb idag?
Jag har hört svaret det vart den billigaste klubben och jag behövde det för få min licens.
Det är då man ser roadracingens gå mot mörka hålet.


Men nu ska jag inte verka negativ. Fick känslan igår att intresset är stort och det finns så väl gammalt som nytt blod som vill hjälpa till resa rr på Knutstorp. Så att efter mörker kommer dagen med ljuset. Låt oss hoppas att vi är i gryningen nu så att vi kan lyfta. :)
 

Zheater

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
16 Aprilia Tuono 1100 Factory
Hej,

Känner mig träffad i efterlysningen :D Jag håller på att lägga upp bilderna jag har tagit just nu. Jag hoppas jag har fått med de som ville ha en bild :)

För de som vill tjuvkika så har jag laddat upp bilderna ifrån en av grupperna så här långt:
Länk till Flickr

Några blev riktigt kanon.

Mvh
/Johan
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Wow! Vilka kanonbilder! :tummenupp

Har Du några på oss i olicensgrupperna oxå? :)
 

Zheater

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
16 Aprilia Tuono 1100 Factory
Tack! Är väldigt petig av mig... De flesta ser bra ut när de är 25% av original. Finns en del som inte är så bra om de skall förstoras. Om någon vill har någon bild i 100% storlek så hör av er.

Japp, de kommer upp strax. Medel är på plats just nu. Den snabba är på g, tar nog 30 min - 1h innan den är uppe. Blev en massa bilder i den(bror och vänner som kör i den).
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hej,

Känner mig träffad i efterlysningen :D Jag håller på att lägga upp bilderna jag har tagit just nu. Jag hoppas jag har fått med de som ville ha en bild :)

För de som vill tjuvkika så har jag laddat upp bilderna ifrån en av grupperna så här långt:
Länk till Flickr

Några blev riktigt kanon.

Mvh
/Johan

Väntar med spänning på "Olicens snabb grupp" (gatgrupp snabb):tummenupp

Hittar jag några bilder på mig (vit/röd R1 -08 och jag hade ett Dainese-skinnställ med Highsider Magazine påsytt typ överallt samt svart Arai-hjälm) så för jag gärna över 100-200kr till dig om du orkar maila de i original, pma eller skriv ditt kontonr här i så fall:tummenupp
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Tyvärr fick jag personligen inte så många varv på banan igår på grund av strulande bromspump.
Men det jag hann vara med om kändes OK, trots STOR blandning av tempo i grupperna.
Var beredd på betydligt mer "kaos" i ärlighetens namn.

för dem som var HELT nya kanske det var lite skrämmande, genomgången på morgonen var lite i tunnaste laget för en som inte varit med innan kan jag tycka.

det utlovades en vakt i utsläppet ELLER lampor på förarmötet.
inte fören efter ett par pass dök det upp någon, att som innan dess lägga detta på en som står 100m bort (postering 2) är INTE OK, det var inte många som fattade vad den flaggan betydde.

ett exempel på 2 punkter det tryckes på som INTE följdes på banan var:
korsa INTE heldragna linjen vid utfart på banan, ca 70% av deltagarna gjorde detta på första passet.

håll ditt spår efter omkörning, innebär INTE att man går in FRAMFÖR den man just kört om !!!


man skall inte heller förväxla en RR-Träning med en bandag eller utbildning.

som svar på varför så få tar licens och kör RR-Träningar "har jag hört" att det är mkt på grund av hur lite körtid man får när det verkligen är en rejshelg i förhållande till kostnaden
för samma pengar får man minst 2 bandagar och nästan 3 ggr så många pass
OBS ! ovanstående ang prissättning på rejshelg är ingen egen erfarenhet utan "rykte" OBS !
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Hej,

Känner mig träffad i efterlysningen :D Jag håller på att lägga upp bilderna jag har tagit just nu. Jag hoppas jag har fått med de som ville ha en bild :)

För de som vill tjuvkika så har jag laddat upp bilderna ifrån en av grupperna så här långt:
Länk till Flickr

Några blev riktigt kanon.

Mvh
/Johan


Shit pommes frites så grymma bilder. "Några blev riktigt kanon." ...............Ja håller med ! De som var på MIG. Så grym jag är, vilka nedlägg, vilken stil :banana
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top