Stort tack för de senaste värmande orden.
Kan tillägga att föraren som gick omkull. Vart vid medvetande hela tiden och besökte Lunds lasarett på egen hand.
Vi hoppas på att få igång verksamheten ordentligt och vi är tacksamma för alla som anmält intresse för licenskurs. Jag ska sätta igång och kolla upp allt detta på Måndag och återkommer till er som har lämnat in intresse anmälan så fort jag har svar.
Sista saken jag vill ta upp och förtydliga extremt noga!
Bandags arrangörer är oftast företags drivna. Det innebär att dom inte behöver följa Svenska motorcykel och snöskoter förbundets (svemo) regler.
Hyllinge motorsällskap (HMS) är en klubb som är ansluten till svemo. Därför så måste vi följa deras riktlinjer och regler. En av dom är att man inte ska blanda licens och folk utan licens.
Dom som har licens eller tänkt skaffa licens. Tror jag inte önskar att den kostnaden ska stiga med över 100% till nästa år (se 5.3
http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_9963/cf_44/Styrelseprotokoll_nr_6_2015.PDF )
Att uppdelningen inte blev hundra det visste vi om på förhand. Men däremot så kanske fler kände att det här med licens är inte så fel kanske att ta ut. Vi svenska klubbar, som arrangerar träningar kan ju lättare sätta samman träningsdagar då. På knutstorp kan vi se till spårval och inbromsning mer än bara din tid.
En R1 har inte samma spårval som en CBR 600 till exempel. Beronde på att att de har olika kraft utvecklingar på bakhjulet och två skilda vikter. Fysikens lagar säger oss på förhand att de kör olika spår. Men på pappret har de väldigt lika tider.
För bli snabb. Så måste man lära sig följa, den som har så liknande förutsättningar som dig själv.
Det kan jag säga med erfarenhet. För jag ser idag vilka killar och tjejer som kör i toppen på SM. De är flera av dom som började på NSF100 cyklar. Där de körde alla med samma förutsättningar mot varandra.
Vår förhoppning i HMS är att flera av er som körde igår kommer att välja att delta i licenskurser nästa år.
Vi har i planerna (det innebär att det inte är bestämt ännu). Att köra en endags tävling i Maj månad och en i aug.
Ryktet finns att ERF (långlopp) serie ska börja igen. Den information jag har så är HMS tillfrågade, om vi kan arrangera det. Inget är bestämt ännu. HMS och SVEMO måste godkänna det här först.
Men efter gårdagen så hoppas vi att några kanske känner som sagt att det skulle vara något värt att prova tävla i. En endags tävling som inte är ansluten till SM serien.
Att ta licens är inte att betala massa pengar till ett förbund. Det är att betala massa pengar till ett förbund. Som sedan betalar vidare dom pengarna till ett försäkringsbolag, som SVEMO har förhandlat med så att ni får ett bra pris, istället för ni själva ska behöva göra det. Som ser till att ni har en personförsäkring på motorbanan.
Jag tvingar ingen att köra på HMS träningar och jag säger inget om att ni kör på bandags arrangörer dagar.
Men jag hoppas att jag har gjort det tydligt, skillnaden på när en klubb/förening arrangera en träning på en av de svenska motorbanorna och när en bandags arrangör gör det.
Vill även be om ursäkt om svenskan är lite dålig. Jag är dyslektiker och jobbar på lära mig bli bättre på skriva.
/ Jonas Persson