Öppet förslag till arrangörer av roadracingtävlingar...

Jag kan ju tilläga det här (som är en sticky i SH:s forum för hur man kommunicerar mot Svemo):

http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_3225/ImageVaultHandler.aspx

Notera följande avslutande citat från texten i ovan dokument:

Men ÄNDÅ görs inget åt. Detta dokument är daterat 2009... Så nu 4-5 år senare. Samma crap.

Jo, det verka ju illa men de som läser mer finner ju även denna info:
"Grensektionen består av tre ordinarie ledamöter, varav en sammankallande, och f.n. tre adjungerade ledamöter. Alla dessa är engagerade ideellt och har ”vanliga arbeten” på dagtid.
Det säger sig självt att det under dom beskrivna förutsättningarna går det inte att hålla en speciellt hög servicegrad, och den blir dessvärre dessutom över tid väldigt ojämn.
Dessutom är kunskapen om under vilka förhållanden vi verkar i sporten ibland skrämmande låg. I år t.ex. blev en av våra mest meriterade förare förvånad över att en av våra domare hade ett ”vanligt jobb” och bara var domare av intresse på sin fritid."

Att klippa ut den textdelen som passar ens egna argument/tyckanden är väl sådär - om man inte dessutom ärligt ger helheten. De allra flesta håller med - det ÄR för dåligt vilket även skrivs i dokumentet - men vilket engagemang visas då för sektionen...? Säkert alldels för lite och förmodligen luftas hellre det som är "dåligt" än att återkoppla med konstruktiv feedback el att ge dem beröm....

/E

P€RRA;5804842 skrev:
Men det är ju precis det jag vill införa, en bättre kommunikation mellan Svemo/arrangörer och förare. Sen om det är på SH eller någon helt annan sida spelar ingen roll. Problemet är att varken Svemo eller arrangörerna visar något som helst intresse för en sån kommunikation. De vill bestämma själva och förarna ska ta emot det som erbjuds.

Du får nog läsa igenom inläggen lite bättre :)
Mmm,
Jag lovar att läsa inläggen bättre om du å din sida kan öka förståelsen/innebörden av desamma.

/E

Jo, det verka ju illa men de som läser mer finner ju även denna info:
"Grensektionen består av tre ordinarie ledamöter, varav en sammankallande, och f.n. tre adjungerade ledamöter. Alla dessa är engagerade ideellt och har ”vanliga arbeten” på dagtid.
Det säger sig självt att det under dom beskrivna förutsättningarna går det inte att hålla en speciellt hög servicegrad, och den blir dessvärre dessutom över tid väldigt ojämn.
Dessutom är kunskapen om under vilka förhållanden vi verkar i sporten ibland skrämmande låg. I år t.ex. blev en av våra mest meriterade förare förvånad över att en av våra domare hade ett ”vanligt jobb” och bara var domare av intresse på sin fritid."

Att klippa ut den textdelen som passar ens egna argument/tyckanden är väl sådär - om man inte dessutom ärligt ger helheten. De allra flesta håller med - det ÄR för dåligt vilket även skrivs i dokumentet - men vilket engagemang visas då för sektionen...? Säkert alldels för lite och förmodligen luftas hellre det som är "dåligt" än att återkoppla med konstruktiv feedback el att ge dem beröm....

/E

Läste du ens det du citerade? Det låter ju helt horribelt att DET är det organ vi idag ska förlita oss på. Dom skriver ju själva att de inte kan utföra någon vidare service / support och att man helt enkelt inte kan lita på att få någon respons alls.

Ser jag helheten, så är Svemo inte värt ett jota.

Att inte använda SH för att utveckla och marknadsföra RR borde vara brottsligt. Precis i linje med det som Swedie och Perra är inne på.
Det är faktiskt ganska chockande att man inte ser en banner här inför varje race. I jämförelse med att köpa en annons i en tidning eller sätta upp lappar på stan så är det otroligt billig reklam som når ut till hela landet. Det är ju här en stor del av publiken finns och väldigt många är intresserade men har absolut inte koll på hur kalendern ser ut för varje år, mig själv inräknad. Man har oftast så mycket annat som pågår i livet att det blir nedprioriterat att komma ihåg när SM/SO körs.

Sen tror jag att en nyckel är att få fler att prova på racing. Just nu så måste man nästan vara semi-proffs för att inte bli en rundningsmärke i "prova på"-klassen. Jag tror att det behövs en klass liknande gamla SP250 för att få fart på intresset för och omkring racing. Just nu är det så mycket enklare att bara köra bandagar och leka runt lite. Jag själv skulle gärna prova på racing, men det känns väldigt långt bort att kunna prestera 1.10-tider på Gelleråsen när jag idag ligger runt 1.17. Vet att det är många i min bekantskapskrets som känner likadant. Om antalet utövare skulle öka så skulle såklart antalet besökare öka iom att ryktet sprider sig kring släkt och vänner. CBR500-cup kanske?

Det finns ju faktiskt möjligheter i samaband med bland annat Bikepromotions körningar. Möjligheten att även lösa engångslicens finns också. Senast i Brno när vi körde med dom hade vi folk i vår grupp som var riktiga "färskingar" :)

Läste du ens det du citerade? Det låter ju helt horribelt att DET är det organ vi idag ska förlita oss på. Dom skriver ju själva att de inte kan utföra någon vidare service / support och att man helt enkelt inte kan lita på att få någon respons alls.

Ser jag helheten, så är Svemo inte värt ett jota.

Joda,
Har både läst och förstått det jag läste. I motsats så tycker jag de påvisar ett friskhetstecken att sektionen insåg att nuvarande situation inte är bra. Vore värre om de blundade för verkligheten. Samtidigt så understryker sektionen den i det närmast beskrivna totala okunnigheten bland utövare som är anslutna t förbundet. DET är en liten en känga tillbaks till medlemmarna: ATT veta hur förbundet fungerar och engagera sig FÖR en förändring vore väl ändå ett baskrav att känna till OM man gått licenskursen?

Men - vi är rörande överens alla parter här om att: Vi saknar en fungerande och enkel kommunikation

Följdfrågorna blir: Hur ser lösningen ut, vad kostar den + vem finansierar...? Och hur bra än lösningen må vara kommer det fortfarande att krävas fler som håller i spaden...

Hur lösningen ser ut? Har sagt det tidigare..., ett nytt organ skapas där Svemo kopplas bort HELT från något som helst bestämmande om hur roadracing ska gå till i Sverige (utöver vissa internationella regler eventuellt).
Detta organ tar sen helt enkelt hand om ansvaret att bilda en plan för hur framtidens RR i Sverige bör se ut, hur den ska återuppbyggas, tävlingars utforming, tid på bana, nya instegsklasser m.m. Finns MASSOR med förslag i denna tråd och flera andra på SH.

Finns inte grundtanken att ha kontakt med utövarna via sociala medier, email, forum m.m., så kan man lika gärna skita i det. För vems åsikter är det då annars som tas fram? Jo ett par få, som inte vet vad utövarna vill. Typ som det är idag...

Så någonstans måste dock en person / ett företag med pengar i fickan, och resurser i övrigt..., se en vision av att det går att göra något åt situationen vi är i. Investera pengar och få en BRA utdelning för det inom några år. Ger inte vi (Svemo..., klubbar etc) denna potentiella promotor de verktyg som behövs... kommer vi fortsätta älta det här år ut och år in.

Önsketänkande:
...Mike Luff, ARC, Knudan m.fl, ger upp sin position som härskare (ok. arrangörer) och ger en ny promotor utrymmet. Dagens arrangörer som misslyckats kan, om de är banägare, få nån % för att stiga åt sidan och låta någon annan göra jobbet. Det tror jag kan vara en relalistisk väg som behövs att ta, men jag tror inte realistiskt att det är genomförbart. :)

Man ser ju hur STCC valt att köra på helt andra / nya banor än de etablerade. Troligen för att skapa nya relationer, förnya sig, nå ny publik, nya sponsorer / företag, m.m. RR har ju dock inte den möjligheten i med att vi måste ha bra slät asfalt med bra avåkningszoner.

... att spotta ut idéer är ju inte svårt. Sen realisera dom är en helt annan femma.

@ Roffe S, Kortisar bara, du skrev så långt + bra ;-)...
/E
OK ska vara mer kortfattad nu: Vi verkar överens om att nuvarande ordning inte är en väg ut ur krisen, dessutom om att ingen förare eller inget team har något koncept att vare sig förhålla sig till eller att marknadsföra.

Låter som att det är dags för de som kan ta ett helhetsgrepp att ta ett helhetsgrepp:) I arbetet deltar representanter för involverade parter, konceptet förankras stegvis med referensgrupper som sedan åtar sig att ställa upp med de aktiviteter och insatser som erfordras.

Annars lär den enda spade som arbetar i framtiden vara dödgrävarens, till och med spaden i sandlådan vilar ju (nästan)...

Last edited:
Sen tycker jag man skall tvångsuppklassa R600 och R1000 piloter till SST så att vi kan få en verklig Rookieserie.
Det där har jag föreslagit åtskilliga gånger men svensk RR är rätt unikt i jämförelse med andra sporter. Tänk dig att Leksand vinner Hockeyallsvenskan överlägset men väljer att inte gå upp i Elitserien. Eller att Timrå inte vinner en enda match i Elitserien men får fortsätta år efter år.

Så ser det ut i svensk RR. Du kan harva sist i Superbike år efter år utan att bli nedklassad. Du kan vinna ett antal Rookie-race per år utan att bli uppklassad.

@ Perra
Sen igen: Du och många fler behöver skruva ned tilltron till att ”alla” aktiva & Svemo/RR-sektion läser det som spolas igenom här på SH – OM alla förare fanns här skulle denna tråd inte behövas…?

@ Maverick
Bra och konstruktiva förslag. Merparten har redan körts men det är INTE för att det varit dåliga som de inte lever kvar - utan snarare att viljan och intresset för den EGNA plånboken varit alltför stor i förhållande till vad som är "bäst" för alla. En viktig insikt i hela paketet är dock att den ekonomiska storleken på RR för en arrangör är förhållandevis mkt liten.

OCH - Det ÄR först när förslag & tyckanden (tex fr SH) sänds till rätt mottagare som det finns en MÖJLIGHET att få ett resultat av dem!

/E
Om inte majoriteten av dagens RR-utövare läser här på Racingforumet, var för de då diskussioner om sin sport? Så vitt jag vet finns det inte så många andra ställen att fråga om information på.

Surfade på svemo.se precis, får säga att sidan städats upp och ser riktigt bra ut men frågor och svar får man här.

Gällande ekonomi:
Om vi som bandagsarrangör kan få ekonomi i en heldagskörning (09:00 - 16:00) på Ring Knutstorp med 4 grupper x 25 förare/grupp =100 pers á 1200 kr (inkl. lunch) så bör vilken arrangör som helst klara av att arrangera såsom SO med 500kr serieanmälning + 2900kr racehelg 1 + 2900kr för racehelg 2 + 2900kr för racehelg 3 = 9200 / 9 dagar (träning fredag, kval och race på lördag och söndag) = 1022 kr / dag med sex klasser och troligen 20+ deltagare per klass.
Detta ger en intäkt på 122 667kr per dag.

Till detta kommer intäkter från det Trackday event som erbjuds i samband med tävlingen (5 streetbikesessions á 20 - 25 deltagare x 500kr/skaft = 50 000 - 62 500kr) samt sponsorsintäkter och, i SO fallet, även publikintäkter.

Om man bara räknar tävlande och Trackday-deltagare (snålt räknat då) så snurrar man ca 420 000 per helg. Visst fan bör det gå runt...

Som "arrangör" av bott så måste jag faktiskt få ge Svemo positiv feedback.
Svemo har hjälpt mig/bott med flertalet punkter som bidragit till att bott är vad det är idag. Både viss ekonomiskt stöd men även hjälp med andra administrativa nödvändigheter.

Viktigast av allt är kommunikation, om du/vi/ni kan lära oss kommunicera rätt (ibland slicka sig brun) så kan man komma långt.

Efter att följt denna tråd tycker jag många bidrar med ideer som är kreativa och högst genomförbara. MEN, ingen ide är värt ett skit utan handling!

Kan ju inte vara svårare än att upprätta en intresseanmälan här på SH. Ställ frågan vilka/vem som kan tänkas driva era frågor och önskemål vidare. Kanske en form av förarrepresentanter, som snackar med Svemo och arrangörerna/banägarna och klubbarna..

En aktiv tråd med många läsare i all ära.... men utan konkret handling blir det just inget annat än många inlägg...

Ja svemo kanske får oskäligt mycket skit just nu.

Pratat med en annan på telefon idag med god kunnighet inom svemo och har fått lite mer insikt i varför det är som det är.

Det jobbiga är bara att det inte riktigt verkar finnas nån bra lösning. Eller idag ingen snabb sådan.

Det viktiga jag ser är bara att en enkät görs där alla utövare av sporten senaste 5 åren får svara på frågor om hur man vill se sporten utvecklas. Enkäten ska vara heltäckande.

Underlaget presenteras sen offentligt. Man gör uppföljning med möten, diskussioner och beslut.

En förarkommite egentligen.

Hade jag fått ut dessa kontaktuppgifter (epost...) hade jag kunnat skapa precis allt som behövs vad gäller hemsida. Man bjuder in alla för diskussion och att bevara enkäten. Detta tas sen upp i ett samordnat möte med alla klubbar samt svemo.

Låter rimligt?

Frågan är vad dom som gnäller mest på Svemo gör själva för att det ska bli bättre förutom att spy galla.
Det känns som det finns massa personer som sitter på en lösning men dom lyfter inte ett finger om dom inte får betalt.
Det är där problemet sitter att för få eldsjälar vill offra något av sin tid och sitter och klagar på andra, ideallisterna tröttnar fort om dom bara får höra hur värdelösa dom är.
Trots att det finns ett forum som detta är den svenska roadracing scenen sämre än någonsin.

Hur kan det komma sig?

När man läser detta på deras hemsida, så inser jag att intresset för junoir RR är "på topp".

Citat

Påskläger inställt

Måste tyvärr meddela att vi inte fick upp antalet anmälningar.

Detta innebär att vi kommer ställa in Påsklägret.

Tack till alla som ville hjälpa till! Kul att så många ändå visade intresse för att hjälpa våra juniorer.

Ni som redan betalat in kan kontakta mig privat så löser vi återbetalningen.

Mvh
2 Hjul & 1 Attityd

slut citat

Det är ju svensk RR plantskola för dom unga som tvingas ställla in ett träningsläger eftersom antalet deltagare är för lågt.

Jag tror ett problem är att totalkostnaden för varje ban minut blir för hög för familjen i form av pengar och förlorad arbetsinkomst m.m. att tvingas åka 30 - 40 mil för en träning samt att behöva ta ledigt en halv dag för att hinna till träningen. Det påverkar även livet för övriga barn i familjen som inte har RR som huvudsport negativt.

Dessa grejer gör nog att många hellre väljer cross som MC sport för sina barn istället för RR. Det är en verksamhet som ofta kan bedrivas på närmare håll och därmed påverkar arbets o familjelivet mindre.

Frågan är vad dom som gnäller mest på Svemo gör själva för att det ska bli bättre förutom att spy galla.
Det känns som det finns massa personer som sitter på en lösning men dom lyfter inte ett finger om dom inte får betalt.
Det är där problemet sitter att för få eldsjälar vill offra något av sin tid och sitter och klagar på andra, ideallisterna tröttnar fort om dom bara får höra hur värdelösa dom är.
Trots att det finns ett forum som detta är den svenska roadracing scenen sämre än någonsin.

Hur kan det komma sig?

Så har man ett brinnande intresse och sprider sina önskemål och vill ta diskussion på ett forum, då är man ett arsle för att man inte själv är den som tar tag i det? Det finns mycket för denna person som kan vara ivägen och som gör det omöjlighet att påbörja och genomföra uppdraget. Bättre då att säga nej från början än dra igång något som man sen måste avsluta i förtid.

Med sådana genomtänkta kommentarer som ditt så kommer vi inte heller speciellt långt utan bara ytterligare ett sandtag med spaden...

Så har man ett brinnande intresse och sprider sina önskemål och vill ta diskussion på ett forum, då är man ett arsle för att man inte själv är den som tar tag i det? Det finns mycket för denna person som kan vara ivägen och som gör det omöjlighet att påbörja och genomföra uppdraget. Bättre då att säga nej från början än dra igång något som man sen måste avsluta i förtid.

Med sådana genomtänkta kommentarer som ditt så kommer vi inte heller speciellt långt utan bara ytterligare ett sandtag med spaden...

Såg ingenstans att han kallade någon för arsle. Snacka om att gräva djupare i sandlådan.

Alla har givetvis rätt att ha en åsikt. Det betyder ju inte att den åsikten är en sanning. Du har inte facit för vad svensk rr behöver just nu. Det har inte jag heller. Inte ens Erik eller Perra har svaret på vad som saknas.

Troligen är svaret att det finns ingen kvick åtgärd som i ett slag lyfter hela svenska roadracingscenen till den nivå vi hade för några få år sedan.

Enligt min åsikt krävs det attitydförändringar på flera håll, inte bara hos arrangörer utan även hos utövarna. Publiken kommer om man gör en bra produkt. Då måste arrangörer lära sig samarbeta, Svemo måste vara långsiktiga i reglementen, antalet klasser måste vara rimligt, tävlingsupplägget måste vara enkelt att förstå både för deltagare och publik. Marknadsföring måste utföras, både digitalt och analogt.
Alla måste slutligen inse att ska vi kunna locka en publik räcker det inte att högljutt skrika om hur dåligt allt är, man måste vara konstruktiv i sin kritik.
Jag har sagt det förr, och jag upprepar: Om man på söndag kväll när man åker hem från en tävlingshelg är missnöjd ska man i första hand prata med den som ansvarar för det man är missnöjd med. I absolut sista hand ska man skriva det på ett publikt forum. Orsaken till att jag tycker det är:
När den lilla tänkbara publik vi har i landet letar info om hur det gick i tävlingen får han eller hon bara upp en massa negativa kommentarer om hur dåligt allt har varit. Tror ni då att de blir lockade att komma på nästa tävling som publik?
Positiv story telling kallas det.

Givetvis kan man ha synpunkter på allt möjligt, men glöm inte bort att det också finns positiva saker efter en racehelg. Om man lyfter upp de positiva sakerna och förbättrar de negativa kommer vi långsiktigt att få tillbaka lite framtidstro inom sporten, det är jag övertygad om.

Folk hittar ju hit för att det inte finns något alternativ heller. Det är här RR diskuteras. Att det bara är negativt som syns är ju och ett tecken på att fokus ligger på fel sak.

Nåja. Jag kommer runda av mitt deltagande i denna tråd nu. Vi får se om något händer utanför SH detta år eller nästa.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick