Öppet förslag till arrangörer av roadracingtävlingar...

Dessa människor har arbeten att sköta. Alla har inte arbeten som tillåter 12 timmars SH-bevakning. Då är telefon ett ypperligt redskap att använda.
Allt inom svensk rr löses inte genom att hänga här. Man ska dessutom ha klart för sig att rr-tävlingar är en liten del av klubbar/banägares verksamhet. Om en bana har 18 till 20 helger per säsong är sm endast en av dessa. Därför kan man inte ha en heltidsanställd sporthojsbevakare.
Jag tror de flesta som läser och skriver på SH har arbeten att sköta. Att det skulle behövas en heltidsanställd är bara larv. Max ett par trådar i månaden berör sporten i Sverige och de personer du nämner.

Men vill man inte så vill man inte.

Watz citat
"Superbikeklassen i Sverige detta år är en av de rörigaste som någonsin har uppfunnits skulle jag tro.... Såhär funkar det, alla förare kör samma race, men i detta race finns det tre olika klasser och mästerskap som alla får poäng i olika mästerskap osv osv - galet svårt att förklara då vi knappt inte förstår hur det funkar själva. Men i alla fall, till prisutdelningen ska det totalt delas ut 9 pokaler i samma klass??? Så det blev såhär på lördagens prispall - Pro Superbike kör om SM poäng och där blev det Backlund överst, Fredrik på andra plats och Lukas Ockelfelt på tredje. Superbike Challenge kör inte om SM poäng utan är en Cup, och där blev pallen Plassen på första plats, Krille på andra och Petjo på tredje....... Sen finns det något som kallas Privatförarcupen också, men där har vi ingen förare så den hoppar vi över Rörigt är bara förnamnet och detta måste väl ändå ändras till nästa år.... " slut på citat

hahahaha hur tänkte arrangörerna där.
Ge alla en pokal så blir dom nöjda.

P€RRA;5803952 skrev:
Jag tror de flesta som läser och skriver på SH har arbeten att sköta. Att det skulle behövas en heltidsanställd är bara larv. Max ett par trådar i månaden berör sporten i Sverige och de personer du nämner.

Men vill man inte så vill man inte.

Landar nog i okunnighet att hantera moderna kommunikationsmedel.

Gamla rävar som sagt..

Det är ju kanske synd att inte några "Gamla rävar" kan få gå i pension.
Inte för att jag vill kritisera någon av dessa men det verkar ju inte vara så många "unga raska" som vill ta på sig frivilliga uppdrag.
Föryngring och förnyelse i en organisation behövs oavsett hur duktiga de som sitter är, annars kör utvecklingen fast och organisationen/klubben kommer att självdö.
Detta gäller nog precis överallt, klubbar, förbund, företag osv.
/Stefan

Jag tycker ni redan är ett gäng som uppenbarligen har erfarenhet (Perra), medel (SH) Swedie, och orken att mala på i forumet.
Sätt ihop en grupp och gör slag i sak. Det blir inte bättre om inte någon gör nåt, och den någon tycker jag gott och väl kan vara ni :) Ni är ju aktiva och återigen har erfarenhet av racingen samt känner folket och har SH som kommunikationsmedel. Dessutom tror jag säkert att ni kan ha fler användare/förare från forumet som bollplank, t ex Macke och Hulten?? Ibland är svaret precis framför en :)

Jag tycker ni redan är ett gäng som uppenbarligen har erfarenhet (Perra), medel (SH) Swedie, och orken att mala på i forumet.
Sätt ihop en grupp och gör slag i sak.
Jag har efterfrågat bättre och modernare kommunikation mellan Svemo/arrangörer och förarna i 7-8 år men ingenting har hänt för ingen verkar bry sig. Den lilla exklusiva klubben som styr svensk RR kan fortsätta att ringa varandra, det har ju funkat fint hittills.

Sätt ihop en grupp och gör slag i sak. Det blir inte bättre om inte någon gör nåt, och den någon tycker jag gott och väl kan vara ni :) Ni är ju aktiva och återigen har erfarenhet av racingen samt känner folket och har SH som kommunikationsmedel. Dessutom tror jag säkert att ni kan ha fler användare/förare från forumet som bollplank, t ex Macke och Hulten?? Ibland är svaret precis framför en :)

Jag har i många år försökt utnyttja SH till att gynna RR. Guldåren var 2003-2004 och kanske ett par år till.
Jag har hjälpt (när förfrågad, och även självmant!) flertalet arrangörer, t.ex ARC med Nr:18, Mike Luff, "knutstorp", m.fl.

Det genomgående jag ser är en slapphet och ovilja att ta tag i det på riktigt. Därför, är därför jag försöker driva på diskussionen i den här tråden. Så åtminstone diskussionen blir av. Sen kommer det smitta sig (förhoppningsvis) ut till klubbar / dom som bestämmer.

Kommunikationen mellan Svemo / klubbar och utövarna måste centraliseras / moderniseras.

Att inte använda SH för att utveckla och marknadsföra RR borde vara brottsligt. Precis i linje med det som Swedie och Perra är inne på.
Det är faktiskt ganska chockande att man inte ser en banner här inför varje race. I jämförelse med att köpa en annons i en tidning eller sätta upp lappar på stan så är det otroligt billig reklam som når ut till hela landet. Det är ju här en stor del av publiken finns och väldigt många är intresserade men har absolut inte koll på hur kalendern ser ut för varje år, mig själv inräknad. Man har oftast så mycket annat som pågår i livet att det blir nedprioriterat att komma ihåg när SM/SO körs.

Sen tror jag att en nyckel är att få fler att prova på racing. Just nu så måste man nästan vara semi-proffs för att inte bli en rundningsmärke i "prova på"-klassen. Jag tror att det behövs en klass liknande gamla SP250 för att få fart på intresset för och omkring racing. Just nu är det så mycket enklare att bara köra bandagar och leka runt lite. Jag själv skulle gärna prova på racing, men det känns väldigt långt bort att kunna prestera 1.10-tider på Gelleråsen när jag idag ligger runt 1.17. Vet att det är många i min bekantskapskrets som känner likadant. Om antalet utövare skulle öka så skulle såklart antalet besökare öka iom att ryktet sprider sig kring släkt och vänner. CBR500-cup kanske?

Jag själv skulle gärna prova på racing, men det känns väldigt långt bort att kunna prestera 1.10-tider på Gelleråsen när jag idag ligger runt 1.17. Vet att det är många i min bekantskapskrets som känner likadant

Känner du så så skulle jag rekommendera att du provar ERF sprint, har du bara testat några ggr så släpper spänningen och man är redo för R600/R1000 ,,, off topic, sorry

Jag var på ett logistikseminarium idag där det talades om trender.
En av de trender som nämndes var The Vested Way, detta är något SVEMO och de klubbar som arrangerar RR-tävlingar skulle titta på.

Det krävs ett nytt tankesätt, en ny "affärsmodell" för att tala affärsspråk.
Det handlar nu om RR-sportens överlevnad och återuppbyggnad. Jag var själv med och tävlade i draget kring ERF och såg NEC/REC födas och dö. Nu finns inget kvar (eller bara spillror). Vi gjorde det "for fun" och vi var förhållandevis många.

Alla banägare och klubbar skulle, ihop med de framgångsrika bandagsarrangörer som finns, sluta ett avtal som tar bort "What's in it for me?" och istället går till "What's in it for we?" som förespråkas i The Vested Way.

Som exempel:
Det är mycket jobb att arrangera en SM-tävling i RR och också en ekonomisk risk.
Om SVEMO kunde få till ett avtal där klubbarna tar på sig det gemensamma ansvaret för att arrangera en serie på förslagsvis sex/sju tävlingar, Knudan, Falkenberg, Anderstorp, Mantorp, Sviestad, Gelleråsen med grand final på t.ex. Anderstorp, där man delar på arbetsbördan och den ekonomiska risken så tror jag vi kan få till en hållbar framtid.

För att inte stå risken med ett ekonomiskt fiasko ensam så blir alla delaktiga i att promota varje tävling. Man delar på arrangörsbördan (det går åt mycket folk) och man kan investera i och arbeta med en gemensam informationsportal, gärna med länkar till RR-forumet på SH eller och/eller till Viktors RR News-hemsida.

Eftersom att publik inte kommer till ett sunkigt arrangemang så får deltagarna till en början bära kostnaden för tävlingen. För att få så låga kostnader som möjligt per skalle så gäller det att få så många deltagare som möjligt, fulla startfält i varje klass, och detta ansvar får klubbarna dela på.
Promotion och support från de egna leden helt enkelt. I alla andra sporter jag känner till är klubben/föreningen med och fixar inför en tävling. Se bara på hur en fotbollsförening går samman och jobbar för att skicka sina lag till Gothia Cup.
Det kan handla om gemensamma transporter, föreningssponsorer, rabattavtal på förbrukningsmateriel (t.ex en lokal MC-handlare), ett stort depåtält a'la BoTT eller gemensamt boende.
Varför skall RR vara en sådan ensamvargssport?

I ett uppbyggnadsskede får klubbarna bara göra en marginell vinst, överskott måste återinvesteras i nästkommande säsong. Vid förlust får alla hjälpas åt att ta denna och SVEMO får gå in och stötta.
Detta ger givetvis ett incitament till att inte gå med förlust.

Bandagsarrangörerna då? Jo, ju fler intresserade RR-förare det finns desto större kundunderlag/kundplattform. Om de kliar klubbarna på ryggen och promotar tävlingarna så kan ju klubbarna göra motsvarande och promota träningarna i bandagsarrangörernas regi. Man fixar helt enkelt en samordnad tävlingskalender med de arrangörer som håller till i den geografiska regionen. Till detta behöver man banägarnas hjälp med de har också ett ekonomiskt intresse så det bör inte vara några problem.
En anledning till att ERF var så stort ett tag var mun-mot-mun metoden och detta måste man tillbaka till.

Ett aktuellt exempel: Det skall köras Rookie och Classicävlingar på Knudan den 25:e maj.
Den 22-23:e har Big Buddha två heldagar och den 24:e har vi i Sydskanes Emse en heldag. Detta är en slump men vilken chans vi alla har att hjälpas åt att promota varandra. HMS kunde berättat för alla att det finns chans att träna/testa med BB eller SSEmse dagarna innan och vi kunde upplysa våra deltagare om att det går att köra rejs på lördagen. Ring Knutstorp kunde också hjälpt till att informera om detta tidigt på säsongen då det är de som ser hela bokningsläget. Då kan informationen komma från flera håll samtidigt.

Det som behövs, till att börja med, är en intresserad och engagerad RR-sektion inom SVEMO.
Klubbarna och banägarna bör ju vara med på tåget utan allt för stor övertalning.

What Is Vested?

“It’s just business. Nothing personal, but I have to focus on what’s in it for me.”

This outdated attitude is the basis for the game most business relationships are built on–a zero sum game where one party wins at the expense of the other.
Yet in today’s rapidly evolving world, this mindset leads to rigid, “us vs. them” relationships that can’t withstand a landscape that demands constant change and adaptation.
What businesses need to survive–and thrive–now are Vested® relationships.

Business giants like P&G, McDonald’s and Microsoft are embracing this unconventional “What’s In It for We” approach, and the results are exciting: new levels of opportunity and innovation, uncontested market share, efficiency and untethered problem solving–for everyone involved.

Mina $0.50

Last edited:
Känner du så så skulle jag rekommendera att du provar ERF sprint, har du bara testat några ggr så släpper spänningen och man är redo för R600/R1000 ,,, off topic, sorry

Fortsätter med lite halv offtopic:

Jag trodde faktiskt att den klassen var nedlagd. Just det här är också ett problem i svensk RR. Det finns inget samlat paket där man lätt och smidigt kan ta reda på vilken klass som passar en bäst. Hade det funnits ett organ som var huvudansvarig för roadracing i Sverige så hade det varit enkelt att gå in på deras hemsida och lätt välja klass. Idealiskt så hade det varit Svemo, det är dit jag har sökt mig för att hitta info. Dock är deras hemsida som ett lotteri om man lyckas hitta någon info eller inte.

Men tack för tipset Ohlzen!

Om SVEMO kunde få till ett avtal där klubbarna tar på sig det gemensamma ansvaret för att arrangera en serie på förslagsvis sex/sju tävlingar, Knudan, Falkenberg, Anderstorp, Mantorp, Sviestad, Gelleråsen med grand final på t.ex. Anderstorp, där man delar på arbetsbördan och den ekonomiska risken så tror jag vi kan få till en hållbar framtid.
Citerar inte hela inlägget men det var bland det bästa jag läst i det här ämnet på flera år :tummenupp

Tyvärr så verkar svensk-RR bestå av ett gäng småpåvar som ska bestämma allt på "sin" bana och gammalt groll glöms aldrig bort. Rök en fredspipa och kom fram till något nytt istället!

Denna tråd läses med all säkerhet av folk från svemo, men likt alltid. Knäpptyst. Skamligt.

Var inte Svemos slogan nåt i stil med "ett synligt" Svemo? Gick sådär. Antagligen var det bara en ambition, men ingen förändring i arbetsmetoder.

I övrigt applåderar jag de nya inläggen med förslag på hur man kan ta sig ur den kris svensk s.k RR är i. Kul att se.

Citerar inte hela inlägget men det var bland det bästa jag läst i det här ämnet på flera år :tummenupp

Tyvärr så verkar svensk-RR bestå av ett gäng småpåvar som ska bestämma allt på "sin" bana och gammalt groll glöms aldrig bort. Rök en fredspipa och kom fram till något nytt istället!

Mike luff har nog en hel del att säga då han säkert inte vill ge upp sin serier NM och SO. Uddaserier man kört av ett måste då det åt ihop med SM.

Ett stort riktigt SM skulle likt förr skulle dra åt sig även förare från Danmark, Finland och Norge.

...

Var inte Svemos slogan nåt i stil med "ett synligt" Svemo? Gick sådär. Antagligen var det bara en ambition, men ingen förändring i arbetsmetoder.
...

"Ett tydligare SVEMO" tänker du nog på. Det startades 2007 och en rapport om hur långt dom kom i den frågan skrev generalsekreteraren 2009: http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_1134/ImageVaultHandler.aspx
Efter denna rapport har tex SVEMO TA införts och ytterligare en punkt kan man pricka av på listan då.

P€RRA;5804639 skrev:

Tack.
Det är exakt det jag menar, "What's in it for we" måste bli den nya affärsmodellen
Mike luff har nog en hel del att säga då han säkert inte vill ge upp sin serier NM och SO. Uddaserier man kört av ett måste då det åt ihop med SM.

Ett stort riktigt SM skulle likt förr skulle dra åt sig även förare från Danmark, Finland och Norge.
Det ena motsäger inte det andra tycker jag. Om underlaget finns så skall man köra så mycket tävlingar det går.

Samarbetet gällande gemensamma reglementen är då sak som man måste titta på, en SST 600 / SST1000 hoj skall givetvis ha samma reglemente i hela Norden om man skall köra ett SM / DM / NM / FM eller SO och varför inte göra det enkelt och bara köra en piggy back på en större serie såsom IDM. Det har väl gjorts förut? Man kunde ju dessutom vara lite modig och säga vi skiter i Superbike och kör bara SST1000, då blir underlaget större och de svenska förare som kör Superbike i IDM har säkert resurserna att bygga tillbaka hojen till SST1000 om de även vill tävla i den Svenska serien.

Sen tycker jag man skall tvångsuppklassa R600 och R1000 piloter till SST så att vi kan få en verklig Rookieserie.
En serie där det inte går förbannat fort som idag.
En serie där de snabba bandagsdeltagarna verkligen vågar ge sig in i.
En serie med restriktioner på antal däck, men väldigt lite annat, för att hålla kostnaderna nere. Då kan man komma med den begagnade SST ratbiken eller gathojen med kraschisar och ändå tävla.

Då fyller vi på underifrån och får på sikt bredd och spets.

Last edited:
"Ett tydligare SVEMO" tänker du nog på. Det startades 2007 och en rapport om hur långt dom kom i den frågan skrev generalsekreteraren 2009: http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_1134/ImageVaultHandler.aspx
Efter denna rapport har tex SVEMO TA införts och ytterligare en punkt kan man pricka av på listan då.

Jag kan ju tilläga det här (som är en sticky i SH:s forum för hur man kommunicerar mot Svemo):

http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_3225/ImageVaultHandler.aspx

Notera följande avslutande citat från texten i ovan dokument:

Det här är en ordning som fungerar bra i de flesta situationer, åtminstone om man är aktiv i
de största grenarna, Motocross och Enduro.
I roadracing fungerar det inte riktigt till allas belåtenhet.

Men ÄNDÅ görs inget åt. Detta dokument är daterat 2009... Så nu 4-5 år senare. Samma crap.

Komments no2

@ Roffe S, Kortisar bara, du skrev så långt + bra ;-)
  • Som tidigare – vi har inget bra sätt att kommunicera på idag. Vilket ÄR märkligt då det inte saknas verktyg el lösningar direkt… Det informella ledarskapet med individualister, och i sammankomster där högst röst få sin vilja igenom slutar inte alltid med ”bästa” lösningen antas.

• Jo, STCC har ett annat mediapaket att erbjuda sina utövare. Men egentligen spelar det som ovan ingen roll om man inte förstår, el än mindre har viljan eller kunskapen att utnyttja detta. Även om vi har en jättecirkus/Mediapaket enkom för RR så saknar de allra flesta förståelsen för att utnyttja detta. Dvs vi behöver förutom utövarnas/teamens ”marknadsinsikt” en sisådär 8-10 000 ”följare” som visar sitt engagemang f sporten & utövarna på plats vid banan.

• Att erbjuda mediaverktyg ”för alla” är en erfarenhet jag lärt inte fungerar. Inte för att webbportaler etc. är dåligt utan av exakt samma orsak som vi här hellre tjafsar efter andras fel & brister - men sällan fokuserar på lösningar av dem. Och hur fina el. enkla verktygen än är så jämnställs resultatet av dem med viljan/insikten att utnyttja dem. Detta varierar sen med samma mängd som det finns tangentryckare här på SH. ”Bara för att du har en fiol av Stradivarius innebär inte det att du kan få den att spela av sig själv – du behöver kunna noterna på stycket för att få lira med orkestern”.

• Gillar ditt schvung i texten om ”Season race final-countdown” men vi är inte där riktigt ännu, men det vore kul m ett ärligt försök.

@ No 18
Tack ;-)

@ Perra
  • Om engagemanget du erbjuder SH forumet hade en gnutta av fysiska åtgärder utifrån mängden av dina inlägg så (tror jag skrivit det förut) skulle du vara en utomordentlig krafttillskott för förbund el utövarna. Vidare är nog fler här nyfikna på alla försök du gjort med att få din klubb och Svemo att förändra sin direktdialog med utövarna - hur många motioner har du gett din klubb (el direkt t RR-sektionen) & vad var orsaken att de inte antogs?

• Sen igen: Du och många fler behöver skruva ned tilltron till att ”alla” aktiva & Svemo/RR-sektion läser det som spolas igenom här på SH – OM alla förare fanns här skulle denna tråd inte behövas…?

@ Swedie
  • Håller med och som jag skrivit förut– utövare/klubb/Svemo har idag MKT svårt att fungera på ett sätt som åstadkommer resultatförändring. Det finns lösningar men dessa kan ev. sätta föreningsengagemanget helt ur spel vilket kan leda till värre konsekvenser för oss alla(?)

• Nej, jag kommer inte be dig om att skapa ett nytt infoorgan. OM det blir aktuellt finnas alternativa lösningar och samarbetspartners. Och – år av mindre visat engagemang till/för förbund arrangör & utövare ÄR grunden till där vi är idag.

• Ang Google Analytics & siffror för SH, pröva skicka ut Googlarna till nästa SM tävling och se HUR många verkliga träffar de kan räkna till i publiken då? Omvänt skulle nog 1,5 milj besök behövas p siten ;-) Att ha massvis av besök/träffar – innebär inte per automatik att de tycker som du, än mindre att de gör, el köper vad som erbjuds. Låt oss hellre räkna ärliga resultat istället f teorisiffror…

• Kortis om ev. misslyckande:
  • Jag har skapat en rad aktiviteter m bl. TV, Radio, Artister, en unik webbportal och 50 talet samarbeten (f Pro SBK), andra såg det som ett stort genomslag för sporten – du ser det som misslyckande(?) Vi nådde ändå en framgång och bestående erfarenhet jag gärna vill dela med dig & andra: Möjligheten att lära ifrån de Pro SBK-utövare som inte varken ville, förstod eller försökte hantera den potential som erbjöds under 2009/2010, resp. de få som förstod, försökte och kunde fakturera fler partners & fortsätta sin sport. Du vet vad det första gänget gör idag(?)

• Ang sponsring, bidrag & ”proffsförare”:
  • Det ÄR mindre lyckosamt att på förhand döma ut och förkasta utövarnas förståelse och insikt att de behöver partners för sin sport. Här skapas från start ett onödigt problem: När en tonårig brottare el tennis/golfkille har full acceptans för att söka partners – varför kan då inte RR-personen (vars sport kostar 4x så mycket) inte ens försöka göra detsamma! När det finns fler aktiva som FÖRSÖKER att skapa mervärden för sporten och sin egen utövning – dess bättre möjlighet att kunna utöva den under längre tid, till mindre kostnader & samtidigt få fler intressenter/publik.

Sagts xx gånger:
Det saknas en grundläggande förståelse att använda sponsring från både utövare och förbund OCH arrangörer. När fler väljer att acceptera detta - då kan en förändringsprocess starta.

@ Maverick
  • Bra och konstruktiva förslag. Merparten har redan körts men det är INTE för att det varit dåliga som de inte lever kvar - utan snarare att viljan och intresset för den EGNA plånboken varit alltför stor i förhållande till vad som är "bäst" för alla. En viktig insikt i hela paketet är dock att den ekonomiska storleken på RR för en arrangör är förhållandevis mkt liten.

OCH - Det ÄR först när förslag & tyckanden (tex fr SH) sänds till rätt mottagare som det finns en MÖJLIGHET att få ett resultat av dem!

/E

Last edited:
Sen igen: Du och många fler behöver skruva ned tilltron till att ”alla” aktiva & Svemo/RR-sektion läser det som spolas igenom här på SH – OM alla förare fanns här skulle denna tråd inte behövas…?
Men det är ju precis det jag vill införa, en bättre kommunikation mellan Svemo/arrangörer och förare. Sen om det är på SH eller någon helt annan sida spelar ingen roll. Problemet är att varken Svemo eller arrangörerna visar något som helst intresse för en sån kommunikation. De vill bestämma själva och förarna ska ta emot det som erbjuds.

Du får nog läsa igenom inläggen lite bättre :)

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick