Långt inlägg här
Kontrar lite och säger till skillnad mot t ex. Perra att jag faktiskt VET att det du föreslår leder till exakt samma situation vi har idag – som du själv & andra beklagar sig över…
Vi har flera problem & utmaningar inom RR
- Snittåldern på NYBÖRJARE är runt 30 år och få har i den åldern långt till ambitionen om att vinna SM eller IDM
- Vi har för låg volym av unga hungriga förare som oavsett förmåga - ändå har en tilltro till ett mästerskap där de slipper BETALA för att kora Svenska mästaren
- Det är för få av de aktiva som har en planering för sin körning – mer än att det skall va ”billigt & kul”
- Ambitionsnivån hos vårt förbund (Svemo = DU & jag) är borta, de är alldeles för duktiga på att bara gör det som står i manuskriptet = säkra regler för tävlingar och att utbildning finns till förarkurser. Och att en försäkring finns i licensen – INGET mer!
- Vi har i de närmaste total brist på marknadsföring av sporten, ganska exakt 0st Sponsorer till vår gren och ingen hjälp för våra utövare HUR man får sponsorer. Inte ens förarutbildningen INNEFATTAR en del av hur sponsorskap fungerar* vilket leder till mkt korta RR-karriärer (*Förutom Västra-MK då)
- De allra flesta utövarna är ”one man show”. DVS karriären står och faller med förarens förmåga att (inte bara köra) utan skaffa finansiering, stjäla arbetstid för träning och nära all övrig fritid för sitt hojintresse
- Kopplat till ovan saknar vi livskraftiga seriösa team med en planering som sträcker sig längre än att bestämma vilken tid på dagen vi behöver åka till kommande race. Vi behöver Team som har långsiktiga partners/Sponsorer och är obundna av en specifik förare!
- Orsaken till VARFÖR vi saknar team: Vi har inte ett mästerskap värt namnet, ingen publik, mediabevakning – INGA kommersiella möjligheter att sälja/erbjuda, samt låg framtidstro på förändring
- Acceptansen är alldeles för hög bland utövarna att fortsätta tro/hoppas på ”att det kommer bli bättre” bara det blir billigare, och någonannan borde fixa, ordna, lösa…..xxx (så jag får köra hoj) - vilket leder till att en förändringsprocess inte kommer till start.
Tuffa ord & inga visor för dig som läsare men du som varit med i loopen de sista 10 – 15 åren gör nog en ”tumme upp” att RR-sporten i landet delar ovanstående utmaningar. Hur kan man då förända det som behövs?
Att vara ärlig över sin situation,
Detta m ärlighet är en mkt stor källa till framgång – om du kombinerar den med insikt och vilja att utför de förändringar som krävs. Att ta en titt på antalet i RR-publiken idag, jämföra med antalet svar i Swedies storundersökning där ALLA på Sveriges största sporthojsforum finns (vilket bör vara en god målgrupp för RR-sport) gav ända bara ynka 600 svar på ”publik, varav säker 200 kom för utövare själva…? Ett tydligare fakta finns väl inte: Av 160 000st unika besökare per månad så verkar 0,6% intresserade av just ”Din sport = RR”. Att då med försökt övertydlighet skriva & få läsare att tro att ”blir det billigare så börjar kompisen också köra RR” vi får fler som kör & större intresse till publikbesök…
Om vi är ärliga så sitter väl knappast det förslaget på ngn patentlösning för att få utsålda läktare på Karlskoga eller att utövarna bli flera…?
Synpunkter på (o)ärlighet
”Ta tex Pro Superbike ihop med STCC. Där gick man i princip ut och skyllde det dåliga deltagarantalet på förarna. Någon självkritik mot den egna produkten fanns inte.”
Notis: Pro SBK, SO, el SM är INTE en produkt!
Lika lite som att SM i friidrott har få deltagare till 10-kamp innebär inte det man kallar den ”produkten för dålig” – de har ju så få deltagare… Snarare så FINNS det FÅ deltagare i landet och precis som RR - ännu färre med en ambition för sitt tävlande! En sann fakta enklast lärt från ”Pro SBK Experience” där vi erbjöd förare att tävla 100% gratis - vi fick
endast 3st – största orsaken till att tillfrågade inte ville var ”vågar inte, det går ju så dj-fort i den klassen”…
Träna mer på att samarbeta
Du som förare kan INTE göra allt själv – sök flera intressenter och samarbeta runt ”din RR-satsning”. Kika snabbt på större mästerskap så visst finns det ngn privatist – men de allra flesta har/kör för ett team. Dvs resurserna finns utspridda på flera än EN person. Så - även om du bor långt ifrån banan så KAN man hjälpa till – om bara insikten & vilja finns att göra så.
Vart leder då detta inlägg?
Ja, det kan ju bara du som läsare svara på. Är du en utövare el intressent FÖR sporten så är min vädjan att tänka till hur ovanstående stämmer in på dig & din situation. Försök undvik att utse en ”syndabock/orsak” – utan fokusera på
vad som kan göras annorlunda – och ge förslag på
vem/vilka du anser bör utföra dem. Är du ointresserad av detta så tack för att du ändå läste ända hit,
DU är verkligen någon vi behöver lära utav för att förstå
VAD som behövs för att se dig på läktarn nästa säsong.
/Eric