Öppet förslag till arrangörer av roadracingtävlingar...

Lite för sent, 3000kr var helt OK 2012, 2007 var det 8000kr. 2007 fanns betydligt fler intresserade men det skulle mjölkas varenda spänn från förarna...hade det varit 3000kr 2007 hade de haft fulla startfält och inte 17 startande.

8000 var HELT åt h-vete! Jag tror jag betalade 4500-5000 kr när jag ville ha lite kul 2005. Tokdyrt.

P€RRA;5799995 skrev:
Nu behöver vi inte diskutera Actionpics specifikt men jag tror att de skulle kunna göra en ganska lång lista med mer eller mindre kända namn som börjat med bandagar hos dem för att sedan gå över till att tävla.

Jag började själv via bandagar och lärde känna folk som gjorde samma sak och sen vann race i Rookie 1000, 600, Superbike, Pro Superbike mm :)

Vet inte exakt hur bandagarna ser ut nuförtiden men på "min tid" hade de ofta en ren licensgrupp som var häftig att titta på och som fick en sugen på att börja tävla.

Kan tillägga att jag anser mig vara väldigt intresserad av RR men jag har knappt en susning om vilka klasser som gäller i år. Läste om "Rookie Cup", NM/SM/SO samma helg eller något sånt. Suck...

Jo, så skulle det såklart kunna vara. Dock har jag en känsla av att det var det större bredd, större tidsdifferanser i ett R600/R1000-race 2003 jämfört med nu. Då var 1.18 inget problem i ett Rookie-race, man körde och blev varvad för det fanns inget alternativ. Idag är det större krav = folk fortsätter snurra på bandagar.
Men jag kanske har fel!

Jag åker bandagar för att få tempo nog att våga tävla i någon gärdsgårdsserie utan att bli varvad av alla.
Jag är inte där ännu men det är målet.

VGC är i princip ett enmansjobb framtaget i dialog med svemo. Upplägget är designat för jämna heat vilket höjer säkerheten.
Deltagarna verkar älska upplägget.

Jag ser två spår, bandagsarrangören har ett kval- och tävlingsmoment insprängt i körpassen och kör det på de banor de arrangerar på. I exemplet Actionpics blir det väl bara Mantorp och Gotland?
När övriga ser att konceptet funkar kör de samma upplägg på sina arrangemang och börjar skicka resultaten mellan varandra.
Jag ser inte att det behövs mycket mer än så.

Jag som bandagsdeltagare/publik står gärna flaggvakt mot en kaffe och ett kokt ägg eller ett extra körpass någonstans.
Det går nog om man vill och pratar med Svemo eller SMA.

H: det jag syftade på med att skita i svemo var att ifrågasätta befintliga regler för upplägg i dialog med dem för att komma framåt.
Mina erfarenheter av vårt kära förbund är att de inte självmant minskar byråkrati eller vill underlätta men lyssnar och fungerar ifall man pratar med dem.

Ett problem jag personligen ser är breddlicensen som verkar saknas inom rr samt att mångas olycksfallsförsäkring inte gäller i samband med tävling eller träning inför tävling vilket omöjliggör en smidig övergång.
Just actionpics verkar ha ett samarbete med SMA man kanske kan diskutera ifrån?

Jag ser faktiskt bara möjligheter men tror inte man kan tjura fram något eller köra på prestige.
Det borde inte liga i konflikt med Luffs idéer heller, snarare i linje?

H: det jag syftade på med "skit i svemo" var menat som att ifrågasätta befintliga regler för upplägg

Jag undrar också vad VGC är...
Är inte Svemos baslicens den "breddlicens" du saknar. Baslicensen får man köra träningar och klubbtävlingar på.

Vgc är västgötacrossen. finns en hemsida för resultat och regler plus en jäkligt aktiv facebookgrupp.
Gå gärna in och kolla, mycket inspirerande. Gnälls nästan aldrig.
Andra tävlingar är mossiga jämfört med den.

Man har t.o.m plockat bort prisutdelningen.

Tankevurpa?

Mmm,
Skulle önska att fler av trådläsar/skrivare åtminstone försökte se det ur ett annat perspektiv. Lägg bort diskussionen att det kostar si & så många kr att ställa upp i en professionell tävling. Visst ÄR det viktigt med kostnaden men finns det någon här som börjar med motorsport - för att det är billigt?!

Genom att ställa upp i ett mästerskap med betalande publik & mediabevakning så får du en betydande MÖJLIGHET att få fler som vill engagera sig i din sportsatsning, eftersom den har ett VÄRDE du kan erbjuda – vilket innebär att du inte betalar allt själv.

Att köra i ”billiga mästerskap” är att köra DYRT!
Dyrt eftersom det är DU som får betala allt själv. DVs dess mer fokus på ”billigt” desto DYRARE kommer det att vara för dig som utövare. Vilket i ordning innebär att det är färre som börjar tävla. RR är egentligen ”för billigt” eftersom att starta & köra lite racing klarar de flesta av m egen plånbok. Stödhjulsracingen däremot innebär större pengar vilket utövare & team är införstådda i och ARBETAR med att få in de medel som krävs.

Min förhoppning om denna & liknande trådar är att utövarna/intressenter lyfter sig och försöker se sin sport som VÄRD att visa upp för betalande publik – inte att se om snabbast till lokala korvmojjen - även är först i mål på Anderstorp till lägsta kostnad…..?

Och ända tills de aktiva förstår att samarbeta FÖR en bättre tillvaro kommer denna & liknande trådar, tjafserier & önskningar att ”någon annan borde” att loopa en lååång tid framöver…

/E

Tankevurpa?

Nja, jag vet inte det jag. Glöm inte att säkert 80% av de aktiva kör för att det är kul och saknar ambitioner att bli en "elitförare". Om dessa 80% har kul så sprider det sig i deras bekantskapskrets och fler kanske börjar köra. Då har sporten en mycket bättre grund att stå på som inom sin tid kan få fram bättre och seriöst satsande förare.

Ett par steg bakåt kan ibland vara receptet på framgång :)

Förstår inte riktigt, det kanske beror på att jag är mossig.
Bandagstävling, vad menar du skall skilja en sån från en klubbtävling?
Diskuterar gärna vad du uppfattar som mossigt.
/Stefan

Jag tror inte du är mossig och av din reaktion att döma gissar jag att du är associerad med svemo?
Jag menar INTE att någon enskild svemo-representant är mossig utan att hela svemo som organisation är mossig.

Jag har bara perifer erfarenhet av crosstävlingar men mig veterligen arrangeras en tävling alltid av en klubb?
Tävlingsledaren måste vara medlem och ha sin licens för den klubben?
Har man då baslicens (har inte ännu läst på vad olika licenstyper innebär) duger det bara till t.ex KM?

Ganska mossigt eftersom MC-sverige oavsett disciplin upplever det ganska jobbigt att bedriva tävlingsverksamhet. Min helt privata åsikt.

Det hade varit fina fisken ifall en bandagsarrangör kunde arrangera enkla tävlingsmoment och utfärda någon typ av engångslicens med grundläggade försäkringsskydd tycker jag.
Min åsikt utan insikt är att svemo borde vara en naturlig motor i detta i och med att de troligen har avlönat folk som kan jobba med frågorna istället för att allt elände ska lösas med ideella krafter.

Tittar man på motocross vore det kalas ifall det fanns ett centralt ambulansavtal att avropa när man ansöker om en tävling. Kanske också att svemo sköter polistillstånd och annan excercis så att klubbarna kan lägga sin energi på att ragga funktionärer, ordna sin anläggning och annat mer klubbnära.

Jämförelsen RR/MX är inte helt bra eftersom det finns crossbanor i typ varenda gathörn och många klubbar inte kör tävlingsverksamhet över huvud taget men paralleller kan man säkert dra.
Detta menar jag med mossigt. Man hjälper inte sina medlemmar anser jag. Det finns SÄKERT bra förklaringar och argument mot det jag säger så gå inte till attack om du inte håller med. Förklara istället.

Sedan har vi Erics åsikter ovan som är vettiga men jag tror vi har olika spår här:
Eric siktar troligen mest på större arrangemang medan jag själv bara vill åka en bandag med min lampförsedda cykel och kanske avsluta med ett fyravarvslopp för att få lite nerv och mätning vilket kan leda till en riktig satsning senare.

Jag upplever ett glapp gällande försäkringar och arrangörsmässigt som jag helt inte fattar vitsen med och jag tror det är så här eftersom Det Alltid Varit Så och ingen som redan är inne i systemet ser varför det behöver ändras.

Jag är inte intresserad av någon fotknölssågning eller annat, jag har försökt vara så saklig jag kan och vill bara förstå mera. Mina erfarenheter av svemo (inom mx) är att man alltid måste "vinna" diskussioner och trycka till. Hjälper inte det går man över på hot, t.ex idiotin om indragen funktionärslicens om man jobbar på tävlingar som går under SMA.

Tråkigt. Dålig attityd.

Last edited:
Detta har stötts och blötts så länge jag minns, det som krävs är nog som Håkan säger att börja om från början och ha EN proffsig promotor som driver EN serie på alla banor som vi har.

Stora startfält och många tävlingar där man kör bandagar/träningar i anslutning till tävlingarna.

Publik är tyvärr inget som prioriteras eftersom det sällan ger avkastning, det är bara pengar som räknas och dom pengarna får man in på deltagarna.

Jag tror inte du är mossig och av din reaktion att döma gissar jag att du är associerad med svemo?
Jag menar INTE att någon enskild svemo-representant är mossig utan att hela svemo som organisation är mossig.

Jag har bara perifer erfarenhet av crosstävlingar men mig veterligen arrangeras en tävling alltid av en klubb?
Tävlingsledaren måste vara medlem och ha sin licens för den klubben?
Har man då baslicens (har inte ännu läst på vad olika licenstyper innebär) duger det bara till t.ex KM?

Ganska mossigt eftersom MC-sverige oavsett disciplin upplever det ganska jobbigt att bedriva tävlingsverksamhet. Min helt privata åsikt.

Det hade varit fina fisken ifall en bandagsarrangör kunde arrangera enkla tävlingsmoment och utfärda någon typ av engångslicens med grundläggade försäkringsskydd tycker jag.
Min åsikt utan insikt är att svemo borde vara en naturlig motor i detta i och med att de troligen har avlönat folk som kan jobba med frågorna istället för att allt elände ska lösas med ideella krafter.

Tittar man på motocross vore det kalas ifall det fanns ett centralt ambulansavtal att avropa när man ansöker om en tävling. Kanske också att svemo sköter polistillstånd och annan excercis så att klubbarna kan lägga sin energi på att ragga funktionärer, ordna sin anläggning och annat mer klubbnära.

Jämförelsen RR/MX är inte helt bra eftersom det finns crossbanor i typ varenda gathörn och många klubbar inte kör tävlingsverksamhet över huvud taget men paralleller kan man säkert dra.
Detta menar jag med mossigt. Man hjälper inte sina medlemmar anser jag. Det finns SÄKERT bra förklaringar och argument mot det jag säger så gå inte till attack om du inte håller med. Förklara istället.

Sedan har vi Erics åsikter ovan som är vettiga men jag tror vi har olika spår här:
Eric siktar troligen mest på större arrangemang medan jag själv bara vill åka en bandag med min lampförsedda cykel och kanske avsluta med ett fyravarvslopp för att få lite nerv och mätning vilket kan leda till en riktig satsning senare.

Jag upplever ett glapp gällande försäkringar och arrangörsmässigt som jag helt inte fattar vitsen med och jag tror det är så här eftersom Det Alltid Varit Så och ingen som redan är inne i systemet ser varför det behöver ändras.

Jag är inte intresserad av någon fotknölssågning eller annat, jag har försökt vara så saklig jag kan och vill bara förstå mera. Mina erfarenheter av svemo (inom mx) är att man alltid måste "vinna" diskussioner och trycka till. Hjälper inte det går man över på hot, t.ex idiotin om indragen funktionärslicens om man jobbar på tävlingar som går under SMA.

Tråkigt. Dålig attityd.

Jag är inte mer associerad till SVEMO än att jag är medlem i en SVEMO-ansluten klubb. Jag är bara nyfiken på varför så många hellre kör bandagar med privata arrangörer istället för att köra träningar som klubbar anordnar. Det är enligt mig inte alls så krångligt som många verkar tro. Billigare och fler tillfällen om man bara kan ta sig till en bana där en klubb kör träningar. På LMS tex kör vi träningar varje tisdag. På en valfri bandag verkar ju de flesta hojar ändå vara racepreppade med krasch-kåpor osv så steget till "riktiga" träningar borde ju vara ganska litet. På privata bandagar finns ju dessutom alltid en osäkerhet om hur försäkringsläget är, på en "riktig" träning vet man vad som gäller.
Eric har väl svarat vad man bör göra åt mossigheten i SVEMO, det kan man ju påverka genom sin klubb om man engagerar sig. Jag påstår inte att det är enkelt men ändå om vi vill och hjälps åt så går det ju.
Om vi blir färre aktiva i klubbarna så kommer det säkert att bli ännu sämre och då öppnar det ju för privata promotorer och arrangörer vilket kanske är bra men då kan vi väl själva påverka ännu mindre om vi nu skulle vilja det. Jag tycker det verkar tråkigt men det är jag det...
/Stefan

Last edited:
Jag är inte mer associerad till SVEMO än att jag är medlem i en SVEMO-ansluten klubb. Jag är bara nyfiken på varför så många hellre kör bandagar med privata arrangörer istället för att köra träningar som klubbar anordnar. Det är enligt mig inte alls så krångligt som många verkar tro. Billigare och fler tillfällen om man bara kan ta sig till en bana där en klubb kör träningar. På LMS tex kör vi träningar varje tisdag. På en valfri bandag verkar ju de flesta hojar ändå vara racepreppade med krasch-kåpor osv så steget till "riktiga" träningar borde ju vara ganska litet. På privata bandagar finns ju dessutom alltid en osäkerhet om hur försäkringsläget är, på en "riktig" träning vet man vad som gäller.
Eric har väl svarat vad man bör göra åt mossigheten i SVEMO, det kan man ju påverka genom sin klubb om man engagerar sig. Jag påstår inte att det är enkelt men ändå om vi vill och hjälps åt så går det ju.
Om vi blir färre aktiva i klubbarna så kommer det säkert att bli ännu sämre och då öppnar det ju för privata promotorer och arrangörer vilket kanske är bra men då kan vi väl själva påverka ännu mindre om vi nu skulle vilja det. Jag tycker det verkar tråkigt men det är jag det...
/Stefan

Jag vet inte vad som gäller på klubbträningar. Finns där gatgrupper också?
I Västra Götaland är det bara Anderstorp och Falkenberg som ligger vettigt till tror jag och Anderstorp hade väl sin träning i helgen som var?

Det kanske är något att kolla ja?

/Stefan
Då blir det som i den riktiga världen där kunderna via sina plånböcker bestämmer vad som är rätt/fel och hur det ska fungera.

Ta tex Pro Superbike ihop med STCC. Där gick man i princip ut och skyllde det dåliga deltagarantalet på förarna. Någon självkritik mot den egna produkten fanns inte.

Jag vet inte vad som gäller på klubbträningar. Finns där gatgrupper också?
I Västra Götaland är det bara Anderstorp och Falkenberg som ligger vettigt till tror jag och Anderstorp hade väl sin träning i helgen som var?

Det kanske är något att kolla ja?

Gatgrupp? Inte på en träning.
Är det det som är viktigt?

Jag återkommer till en punkt jag nämnt innan i liknande trådar (börjar bli ett par nu med samma diskutioner.. :) )
... tyska IDM...

Är det IDM som håller i allt, på alla tävlingar va, eller hur funkar det?
Tror det är något sådant, och mer ordning får man leta efter....

Det med en sida som Macke och nu även Swedie är inne på, låter riktigt najs! :tummenupp

P€RRA;5800816 skrev:
Då blir det som i den riktiga världen där kunderna via sina plånböcker bestämmer vad som är rätt/fel och hur det ska fungera.

Ta tex Pro Superbike ihop med STCC. Där gick man i princip ut och skyllde det dåliga deltagarantalet på förarna. Någon självkritik mot den egna produkten fanns inte.

Jo, det har du rätt i.
Men om vi hjälps åt och jobbar tillsammans skulle vi kanske kunna bestämma själva utan att behöva gräva så djupt i plånboken.
Alla klagar ju på hur dyrt allt är nu och billigare lär det väl inte bli om alla som nu jobbar gratis skall ha betalt.

/Stefan

Borde det inte gå att kombinera ett banarrangemang med tävlingar så har man både publiken, sjukvårdarna och förarna på plats med hyfsad ekonomi?
En licensträning per timme, två eller tre rejsheat i slutet på dagen?

Sa jag nåt dumt nu?
Skit i Svemo m.fl och gör som Gustafsson och Västgötacrossen: en roligt arrangerad enkel dag designad för jämna heat och bra stämning.
Dra likt gräshoppor från bana till bana och summera poäng.

Det var väl lite vad SO försökte få in i år, med bandagspass mellan racen.

Det är förövrigt exakt så våra bandagar ser ut. Bandag hela dagen och race på eftermiddagen!

Men om vi hjälps åt och jobbar tillsammans skulle vi kanske kunna bestämma själva utan att behöva gräva så djupt i plånboken.
Som nämnts tidigare är det svårt för utövarna att lägga tid på att hjälpa till med träningar och tävlingar. Bor man 20, 30, 40 mil enkel resa från banan och måste ta ledigt från jobbet för att träna och tävla finns det ingen tid kvar.

Hade jag själv bott i Linköping medan jag tävlade hade jag lätt hjälpt till :)

Långt inlägg här

Kontrar lite och säger till skillnad mot t ex. Perra att jag faktiskt VET att det du föreslår leder till exakt samma situation vi har idag – som du själv & andra beklagar sig över…

Vi har flera problem & utmaningar inom RR
  • Snittåldern på NYBÖRJARE är runt 30 år och få har i den åldern långt till ambitionen om att vinna SM eller IDM

• Vi har för låg volym av unga hungriga förare som oavsett förmåga - ändå har en tilltro till ett mästerskap där de slipper BETALA för att kora Svenska mästaren

• Det är för få av de aktiva som har en planering för sin körning – mer än att det skall va ”billigt & kul”

• Ambitionsnivån hos vårt förbund (Svemo = DU & jag) är borta, de är alldeles för duktiga på att bara gör det som står i manuskriptet = säkra regler för tävlingar och att utbildning finns till förarkurser. Och att en försäkring finns i licensen – INGET mer!

• Vi har i de närmaste total brist på marknadsföring av sporten, ganska exakt 0st Sponsorer till vår gren och ingen hjälp för våra utövare HUR man får sponsorer. Inte ens förarutbildningen INNEFATTAR en del av hur sponsorskap fungerar* vilket leder till mkt korta RR-karriärer (*Förutom Västra-MK då)

• De allra flesta utövarna är ”one man show”. DVS karriären står och faller med förarens förmåga att (inte bara köra) utan skaffa finansiering, stjäla arbetstid för träning och nära all övrig fritid för sitt hojintresse

• Kopplat till ovan saknar vi livskraftiga seriösa team med en planering som sträcker sig längre än att bestämma vilken tid på dagen vi behöver åka till kommande race. Vi behöver Team som har långsiktiga partners/Sponsorer och är obundna av en specifik förare!

• Orsaken till VARFÖR vi saknar team: Vi har inte ett mästerskap värt namnet, ingen publik, mediabevakning – INGA kommersiella möjligheter att sälja/erbjuda, samt låg framtidstro på förändring

• Acceptansen är alldeles för hög bland utövarna att fortsätta tro/hoppas på ”att det kommer bli bättre” bara det blir billigare, och någonannan borde fixa, ordna, lösa…..xxx (så jag får köra hoj) - vilket leder till att en förändringsprocess inte kommer till start.

Tuffa ord & inga visor för dig som läsare men du som varit med i loopen de sista 10 – 15 åren gör nog en ”tumme upp” att RR-sporten i landet delar ovanstående utmaningar. Hur kan man då förända det som behövs?

Att vara ärlig över sin situation,
Detta m ärlighet är en mkt stor källa till framgång – om du kombinerar den med insikt och vilja att utför de förändringar som krävs. Att ta en titt på antalet i RR-publiken idag, jämföra med antalet svar i Swedies storundersökning där ALLA på Sveriges största sporthojsforum finns (vilket bör vara en god målgrupp för RR-sport) gav ända bara ynka 600 svar på ”publik, varav säker 200 kom för utövare själva…? Ett tydligare fakta finns väl inte: Av 160 000st unika besökare per månad så verkar 0,6% intresserade av just ”Din sport = RR”. Att då med försökt övertydlighet skriva & få läsare att tro att ”blir det billigare så börjar kompisen också köra RR” vi får fler som kör & större intresse till publikbesök… Om vi är ärliga så sitter väl knappast det förslaget på ngn patentlösning för att få utsålda läktare på Karlskoga eller att utövarna bli flera…?

Synpunkter på (o)ärlighet
”Ta tex Pro Superbike ihop med STCC. Där gick man i princip ut och skyllde det dåliga deltagarantalet på förarna. Någon självkritik mot den egna produkten fanns inte.”

Notis: Pro SBK, SO, el SM är INTE en produkt!
Lika lite som att SM i friidrott har få deltagare till 10-kamp innebär inte det man kallar den ”produkten för dålig” – de har ju så få deltagare… Snarare så FINNS det FÅ deltagare i landet och precis som RR - ännu färre med en ambition för sitt tävlande! En sann fakta enklast lärt från ”Pro SBK Experience” där vi erbjöd förare att tävla 100% gratis - vi fick endast 3st – största orsaken till att tillfrågade inte ville var ”vågar inte, det går ju så dj-fort i den klassen”…

Träna mer på att samarbeta
Du som förare kan INTE göra allt själv – sök flera intressenter och samarbeta runt ”din RR-satsning”. Kika snabbt på större mästerskap så visst finns det ngn privatist – men de allra flesta har/kör för ett team. Dvs resurserna finns utspridda på flera än EN person. Så - även om du bor långt ifrån banan så KAN man hjälpa till – om bara insikten & vilja finns att göra så.

Vart leder då detta inlägg?
Ja, det kan ju bara du som läsare svara på. Är du en utövare el intressent FÖR sporten så är min vädjan att tänka till hur ovanstående stämmer in på dig & din situation. Försök undvik att utse en ”syndabock/orsak” – utan fokusera på vad som kan göras annorlunda – och ge förslag på vem/vilka du anser bör utföra dem. Är du ointresserad av detta så tack för att du ändå läste ända hit, DU är verkligen någon vi behöver lära utav för att förstå VAD som behövs för att se dig på läktarn nästa säsong.

/Eric

Last edited:
Eric, du säger en del bra saker men din / er approach var ju uppenbarligen inte heller nått vidare i med allt las ner. Jag tror inte du vet lösningen mer än vad vi gör. Vi vet bara idag vad som inte fungerar och vad som inte lockar folk till / tillbaka till roadracingen (tävlingsformatet).

För att få proffs måste vi skapa dom via ungdomssatsning samt coaching, men det löser inte problemet idag eller kommande år. Vi måste locka folk till att välja tävling före bandagar. Där ligger problemet just nu, tror jag. Även jag som tävlat många år och tyckt om det skulle välja bandagar i huvudsak om jag köpte hoj igen. Det är för att det helt enkelt inte kräver lika mycket tid från hus o hem, men även att det inte kostar lika mycket och man har nästan lika kul för halva pengen och man får grymt mycket mer körtid.

En miss av arrangörerna sista 5 åren var ju att man tog in en fler och fler klasser och man fick mindre och mindre körtid. Detta klagades det på massor. Folk drar dit man får mest ut av pengarna.

Slå bandagskonceptet, så har man kommit en god bit på vägen.

Tex 2 dagarsläger, enbart tex 2 klasser 600 o 1000. En dag träning / kval, andra dagen warm up plus race.

Då skulle man kunna komma på morgonen, köra som en "bandag" med mycket körning sen dag två race, för de som vill.

Finns massor med alternativ mot dagens upplägg.

Nån borta köpa ut adresserna till alla dom tävlat i sverige senaste åren och helt enkelt fråga vad man inte tycker om och vad man istället tycker bore bättre.

Man kan tycka detta vore ett enkelt jobb svemo redan borde gjort (och som jag skrivit om förr).

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick