Jag var på ett logistikseminarium idag där det talades om trender.
En av de trender som nämndes var The Vested Way, detta är något SVEMO och de klubbar som arrangerar RR-tävlingar skulle titta på.
Det krävs ett nytt tankesätt, en ny "affärsmodell" för att tala affärsspråk.
Det handlar nu om RR-sportens överlevnad och återuppbyggnad. Jag var själv med och tävlade i draget kring ERF och såg NEC/REC födas och dö. Nu finns inget kvar (eller bara spillror). Vi gjorde det "for fun" och vi var förhållandevis många.
Alla banägare och klubbar skulle, ihop med de framgångsrika bandagsarrangörer som finns, sluta ett avtal som tar bort "What's in it for me?" och istället går till "What's in it for we?" som förespråkas i The Vested Way.
Som exempel:
Det är mycket jobb att arrangera en SM-tävling i RR och också en ekonomisk risk.
Om SVEMO kunde få till ett avtal där klubbarna tar på sig det gemensamma ansvaret för att arrangera en serie på förslagsvis sex/sju tävlingar, Knudan, Falkenberg, Anderstorp, Mantorp, Sviestad, Gelleråsen med grand final på t.ex. Anderstorp, där man delar på arbetsbördan och den ekonomiska risken så tror jag vi kan få till en hållbar framtid.
För att inte stå risken med ett ekonomiskt fiasko ensam så blir alla delaktiga i att promota varje tävling. Man delar på arrangörsbördan (det går åt mycket folk) och man kan investera i och arbeta med en gemensam informationsportal, gärna med länkar till RR-forumet på SH eller och/eller till Viktors RR News-hemsida.
Eftersom att publik inte kommer till ett sunkigt arrangemang så får deltagarna till en början bära kostnaden för tävlingen. För att få så låga kostnader som möjligt per skalle så gäller det att få så många deltagare som möjligt, fulla startfält i varje klass, och detta ansvar får klubbarna dela på.
Promotion och support från de egna leden helt enkelt. I alla andra sporter jag känner till är klubben/föreningen med och fixar inför en tävling. Se bara på hur en fotbollsförening går samman och jobbar för att skicka sina lag till Gothia Cup.
Det kan handla om gemensamma transporter, föreningssponsorer, rabattavtal på förbrukningsmateriel (t.ex en lokal MC-handlare), ett stort depåtält a'la BoTT eller gemensamt boende.
Varför skall RR vara en sådan ensamvargssport?
I ett uppbyggnadsskede får klubbarna bara göra en marginell vinst, överskott måste återinvesteras i nästkommande säsong. Vid förlust får alla hjälpas åt att ta denna och SVEMO får gå in och stötta.
Detta ger givetvis ett incitament till att inte gå med förlust.
Bandagsarrangörerna då? Jo, ju fler intresserade RR-förare det finns desto större kundunderlag/kundplattform. Om de kliar klubbarna på ryggen och promotar tävlingarna så kan ju klubbarna göra motsvarande och promota träningarna i bandagsarrangörernas regi. Man fixar helt enkelt en samordnad tävlingskalender med de arrangörer som håller till i den geografiska regionen. Till detta behöver man banägarnas hjälp med de har också ett ekonomiskt intresse så det bör inte vara några problem.
En anledning till att ERF var så stort ett tag var mun-mot-mun metoden och detta måste man tillbaka till.
Ett aktuellt exempel: Det skall köras Rookie och Classicävlingar på Knudan den 25:e maj.
Den 22-23:e har Big Buddha två heldagar och den 24:e har vi i Sydskanes Emse en heldag. Detta är en slump men vilken chans vi alla har att hjälpas åt att promota varandra. HMS kunde berättat för alla att det finns chans att träna/testa med BB eller SSEmse dagarna innan och vi kunde upplysa våra deltagare om att det går att köra rejs på lördagen. Ring Knutstorp kunde också hjälpt till att informera om detta tidigt på säsongen då det är de som ser hela bokningsläget. Då kan informationen komma från flera håll samtidigt.
Det som behövs, till att börja med, är en intresserad och engagerad RR-sektion inom SVEMO.
Klubbarna och banägarna bör ju vara med på tåget utan allt för stor övertalning.
What Is Vested?
“It’s just business. Nothing personal, but I have to focus on what’s in it for me.”
This outdated attitude is the basis for the game most business relationships are built on–a zero sum game where one party wins at the expense of the other.
Yet in today’s rapidly evolving world, this mindset leads to rigid, “us vs. them” relationships that can’t withstand a landscape that demands constant change and adaptation.
What businesses need to survive–and thrive–now are Vested® relationships.
Business giants like P&G, McDonald’s and Microsoft are embracing this unconventional “What’s In It for We” approach, and the results are exciting: new levels of opportunity and innovation, uncontested market share, efficiency and untethered problem solving–for everyone involved.
Mina $0.50