Öronproppar

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag kan bara svara för mig själv och det är att jag inte får tillbaka de gula propparna in i öronen när jag har stannat och plockat ur dem av någon anledning, t.ex. när jag kör knix. De är för mjuka för att få in i öronen igen.

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Jag kan bara svara för mig själv och det är att jag inte får tillbaka de gula propparna in i öronen när jag har stannat och plockat ur dem av någon anledning, t.ex. när jag kör knix. De är för mjuka för att få in i öronen igen.
Upplever att "skum-proppar" som är fuktiga efter användning, eller varma, kan vara svåra att hantera.
Tänk "trögskum" som förlorat trögheten och blivit för snabb-rörligt.

Lösningen?
Nya proppar.

Tips:
På långtur, ha med OLIKA sorters proppar.
Dom trycker och skaver lite olika, ombyte förnöjer. :)
Börja med någon snäll propp typ Bilsom 303S eller 303L beroende på din anatomi.

Växla till något som "andas" bättre, som Ear Classic.

Om du trots allt får skav, testa som omväxling med proppar som sitter i ytterörat, typ Macks Pillow Soft.
Det viktiga är att ha alternativ om (när) det börjar skava.

Under årets 3,5-dagars tur till Nordnorge testade jag proppar med "extrem-dämpning" och det funkade bra...tills propparna sugit åt sig fukt i hörselgången, svällde och kröp ut...
Men det var efter många timmar i sadeln så slarvigt av mig att inte byta proppar minst var 8:e timma.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tack för förtydligandet.

Tänkte om jag missat något runt skumproppar så jag sabbar mina lurar då jag själv kör 3M och har alltid flera nya drällandes i alla fickor o fack om jag glömmer, tappar, blöta osv.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Sen finns det ju tillfällen då man vill släppa igenom lite ljud, typ vid användandet av intercom..

Vill jag ha tyst kör jag bilsom 303 small men normalt blir det (avkortade) Happy Ears silikonpropp som passar mina öron perfekt, dämpar tillräckligt och är vansinnigt bekväma..

• Gilla
Reaktioner: TCE

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Sen finns det ju tillfällen då man vill släppa igenom lite ljud, typ vid användandet av intercom..

Vill jag ha tyst kör jag bilsom 303 small men normalt blir det (avkortade) Happy Ears silikonpropp som passar mina öron perfekt, dämpar tillräckligt och är vansinnigt bekväma..
Avkortade? Hur får du då ut dem? Jag tycker de är pilliga att få ut som de är.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Avkortade? Hur får du då ut dem? Jag tycker de är pilliga att få ut som de är.
Förstår vad du menar och det beror nog på flera saker..
Har man inga problem med utsticket så är det ju bra.

Jag har, uppenbarligen, små hörselgångar så det är small som gäller, ändå sticker de ut lite för mycket för min hjälm eller när jag sover med dem så förutsättningen är att korta dem lite...
Sen har jag filat spår så naglarna kan greppa.

Har man väldigt korta naglar är det nog kört, då får man ha pincett.
Skulle säkert gå att borra ett litet hål i skaftet och dra en liten snörslinga igenom som inte stör för mycket ?

20220819_135853.jpg

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Förstår vad du menar och det beror nog på flera saker..
Har man inga problem med utsticket så är det ju bra.

Jag har, uppenbarligen, små hörselgångar så det är small som gäller, ändå sticker de ut lite för mycket för min hjälm eller när jag sover med dem så förutsättningen är att korta dem lite...
Sen har jag filat spår så naglarna kan greppa.

Har man väldigt korta naglar är det nog kört, då får man ha pincett.
Skulle säkert gå att borra ett litet hål i skaftet och dra en liten snörslinga igenom som inte stör för mycket ?
Ja, jag har stått och grävt i öronen med radiotänger några gånger för mycket för att uppskatta såna där gula skumproppar :gnissla

Jag har Happy ears, och det är nästan jobbigt att köra frugans knäpptysta hoj, man tappar helt känslan för motorn när man dels inte hör den speciellt bra, och den dels är lite mer linjär symaskin jämfört med min egen hoj. Å andra sidan måste man ha pluggar, för vindbruset från hennes är öronbedövande, åtminstone i roliga hastigheter :hihi

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Såna gula kan ni tvätta i maskin , tjöp en hel låda o sen kör ni nån dag med varje par o slänger ned i en bhtvättpåse eller nån annat nätpåsse när lådan behöver fyllas på

6o graderstvätt syntet med lite tvättmedel

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Lol! Radiotänger. Jag fick faktiskt be en släkting plocka ut en öronpropp en gång då jag inte kunde få ut den och inte vågade rota i örat med tänger. Men nuförtiden använder jag några som heter plugfones som har inbyggda hörlurar och då har man ett snöre att dra i. Mycket praktiskt.

• Gilla

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Lol! Radiotänger. Jag fick faktiskt be en släkting plocka ut en öronpropp en gång då jag inte kunde få ut den och inte vågade rota i örat med tänger. Men nuförtiden använder jag några som heter plugfones som har inbyggda hörlurar och då har man ett snöre att dra i. Mycket praktiskt.
Kan du skicka länk/bild?

Än så länge har jag inte hittat en enda öronpryl att få musik ur som inte far ur örat i samband med man tar på sig hjälmen. Så en kombo med öronplugg som dämpar brus samt få musik är det optimala.

Senaste testen var M6 PRO 2ND GENERATION som något snille på Youtube sa var superduperbra. Dom revs av vid hjälmpåtagning som alla andra. Ont gör det också.

Fattar inte hur stora hjälmar folk har som kan dra på sig och fortfarande ha in-ear sittandes kvar.

Så är Plugfones lösningen?

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Kan du skicka länk/bild?

Än så länge har jag inte hittat en enda öronpryl att få musik ur som inte far ur örat i samband med man tar på sig hjälmen. Så en kombo med öronplugg som dämpar brus samt få musik är det optimala.

Senaste testen var M6 PRO 2ND GENERATION som något snille på Youtube sa var superduperbra. Dom revs av vid hjälmpåtagning som alla andra. Ont gör det också.

Fattar inte hur stora hjälmar folk har som kan dra på sig och fortfarande ha in-ear sittandes kvar.

Är du ute efter hörselskydd med medhörning som artister använder? Sådana skulle jag i alla fall vilja ha, men dom är nog inte gratis...

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Kan du skicka länk/bild?

Mina är såna här:shorturl.at/acfi0

men de finns också med bt: shorturl.at/sxZ37 Känns ju lite smartare.

Ljudet är sisådär om jag ska vara ärlig. Inte som riktigt påkostade lurar men man behöver inte kräma på som en galning för att musiken ska höras och det stänger ute en hel del brus.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Är du ute efter hörselskydd med medhörning som artister använder? Sådana skulle jag i alla fall vilja ha, men dom är nog inte gratis...

Inte ute efter något egentligen, nöjd med tystnaden med mina gula 3M, inget större behov av musik, det har jag ju i avgasröret :hihi Men alltid intressant om det är någon som hittat något som får plats inne i hjälmen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vanliga 3M finns som sagt i olika dämpningsklasser, funkar utmärkt med intercom och kostar nästan ingenting (någon krona per par). Byter man ofta är de lätta att få in i och ut ur öronen och de går tydligen att tvätta om man vill gå på det spåret.

Jag har flera kamrater som använder proppar i jobbet och får de gjutna gratis men de gula dämpar bättre och är framförallt billigare om man betalar själv.

DankWheelies

Guest
Inte öronproppar, men jag kan starkt rekommendera Mee M6 Pro, som egentligen är en monitorhörlur, men med medföljande memory foam från Comply så fungerar den ypperligt att använda som öronpropp, då den blockerar skadliga ljudnivåer precis som en öronpropp, samtidigt som man kan lyssna på musik och/eller höra sin intercom. Kostar 500 kr vilket är hälften jämfört med Shure 215 och låter betydligt mycket bättre.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Inte öronproppar, men jag kan starkt rekommendera Mee M6 Pro, som egentligen är en monitorhörlur, men med medföljande memory foam från Comply så fungerar den ypperligt att använda som öronpropp, då den blockerar skadliga ljudnivåer precis som en öronpropp, samtidigt som man kan lyssna på musik och/eller höra sin intercom. Kostar 500 kr vilket är hälften jämfört med Shure 215 och låter betydligt mycket bättre.
Se mitt inlägg #150.
Testat dom, för mig omöjligt att få på hjälm utan att riva av dom ur örat.

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Hoj
Triumph Daytona 675
Bara jag som kör med formbara silikonproppar? Alltså såna man rullar till en liten boll.. och trycker in i hörselgången. Fungerar bra tycker jag.

https://www.shopping4net.se/Apotek/...U8jJYLKH1yP6ji4DRZ8ebsqPrelE8ZWhoCFlQQAvD_BwE
Jag har sådana när jag sover. Jättebekväma, ungefär som två golvmoppar i öronen. Men för hojkörning har jag märkt att de släpper "vakumet" efter ett tag, så jag använder skumproppar i stället.

Köper storpack och roterar efter varje körning. Tidigare använde jag Moldex SparkPlugs och nu använder jag Howard Leight Max. Båda har varit bra. Enda problemet är att jag inte hör vad folk säger.

DankWheelies

Guest
Se mitt inlägg #150.
Testat dom, för mig omöjligt att få på hjälm utan att riva av dom ur örat.
Tråkigt, då det är en sådan bra produkt. Jag har haft liknande problem med ett par andra hörlurar innan jag hittade rätt.

• Gilla
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor