Öronproppars passform, Bogesund och sporthoj.com-folk

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Eftersom man blivit vurpdrottning under säsongsinledningen gav jag mig ut för att öva. Några reflektioner:

*Bogesund är en jävligt rolig väg. Och nyttig för oss stackare som behöver öva kurvtagning. Idag körde jag Stockholm-Vaxholm-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Bogesund-Stockholm. Inte för att jag märkte någon förbättring i dagslägets klimakterietanttempo, men det kommer förhoppningsvis.

*Hur stoppar man in ett par öronproppar så att de stannar kvar? Ska jag bara öva eller ska jag gå till en doktor och få örongångarna vidgade? :confused: Hur fan gör man?! Någon som kommit på tricket för att undvika att de viker sig eller ramlar ur efter några mil?

*Sporthoj.com-folk är otroligt trevliga människor. :hej MickeN, Valrog, Mcbudet och flicka, samt alla andra som vi inte pratade med utan bara vinkade på.

Bifogat

• BogesundX5, 04-05-21 013 (Medium).jpg
    BogesundX5, 04-05-21 013 (Medium).jpg
    81 KB · Visningar: 125
  • BogesundX5, 04-05-21 009 (Medium).jpg
    BogesundX5, 04-05-21 009 (Medium).jpg
    80.9 KB · Visningar: 147
  • BogesundX5, 04-05-21 011 (Medium).jpg
    BogesundX5, 04-05-21 011 (Medium).jpg
    118.9 KB · Visningar: 248

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Gå till doktorn och vidga hörselgångarna för då hör du bättre och därmed gör porpparna ännu mera nytta :)

Fixat o klart, seså.. ring doktorn nu.

/Nitrous

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Macho Woman skrev:
*Hur stoppar man in ett par öronproppar så att de stannar kvar? Ska jag bara öva eller ska jag gå till en doktor och få örongångarna vidgade? :confused: Hur fan gör man?! Någon som kommit på tricket för att undvika att de viker sig eller ramlar ur efter några mil?

Du skall rulla propparna så dom blir spetsiga i ena ändan... Konformade kanske man kan säga.... Sen stoppar man in dom så långt det går utan att ha sönder trumhinnan. När dom utvidgas blir det nästan knäpptyst!

Tricket e att dra i örats överdel med motsatt hand.... stoppar du in höger propp skall du dra i högra örats överkant med vänsterhanden över huvuet... På det viset vidgar du örongången så proppen kommer längre in.....

Annars tycker jag att det e skönt när det e trångt!

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
RoLLER skrev:
Du skall rulla propparna så dom blir spetsiga i ena ändan... Konformade kanske man kan säga.... Sen stoppar man in dom så långt det går utan att ha sönder trumhinnan. När dom utvidgas blir det nästan knäpptyst!

Tricket e att dra i örats överdel med motsatt hand.... stoppar du in höger propp skall du dra i högra örats överkant med vänsterhanden över huvuet... På det viset vidgar du örongången så proppen kommer längre in.....

Du har ingen instruktionsfilm? :D

Rollers öronproppskola... :3freak

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
RoLLER skrev:

Annars tycker jag att det e skönt när det e trångt!

Jag gör så. Funkar inte. De viker sig.

Där håller jag med. :hihi

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Macho Woman skrev:

Du har propparna utanför hörselgången istället för i den, ser det ut som på bilden. Du behöver rulla/trycka ihop propparna rejält hårt och få in dem längre, de flesta får in åtminstone halva proppens längd utan att det känns obehagligt. Då sitter de på plats och trillar *inte* ut!
För att få in dem lättast i vänster öra så sträcker du höger arm över huvudet och tar tag i överkanten av vänster öra och drar uppåt, då rätas hörselgången ut och det går lättare att få in proppen.
(För höger öra, tja, ungefär tvärtom. :) )

Brasklapp: Somliga har så trånga hörselgångar att det inte fungerar bra med de vanliga gula skumpropparna. Det gör helt enkelt ont när de expanderar. Då får man prova med vaddproppar istället, eller klippa skumpropparna tunnare.

Last edited:

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Precis som Roller säger, lyft i övre delen av örat så går det lättare.
Är det problem ändå, så finns också en mindre storlek av dom där gula propparna.

Kurvtagning övar man väl på banan förresten? :hihi

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
Dessa behövs inte tryckas vridas mm. Sitter som fan och funkar klockrent!

Bifogat

• propp_er20.jpg
    propp_er20.jpg
    9.9 KB · Visningar: 75

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
I skogen kan man gömma sig när man ramlar så ingen ser :rofl :tungan

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
Thundercat skrev:
Jag körde med liknande modell en gång, aldrig mer. Hjälmen tryckte på pinnarna och det kändes som propparna var på väg in i hjärnan... :död

Finns sådana med mjuka pinnar hittade ingen bild på dem, de är gula + att man kan kapa pinnen lite..

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
betsy skrev:
Öronproppar :va Då hör man ju inte välljudet!! Nej visst f*n, du kör ju inte Ducati :hihi

Johorå, och man slipper luftbruset och alla missljud.
Gasa tills det rasar. :banana

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag visade ju dig hur man gör på anderstorp, har du inte fått in tekniken än?

1. rulla ihop skumskiten så att den blir smal.
2. blöt ner den med nått, jag som inte är så knôsslig slickar på skiten
3. dra i ovankant av örat
4. stoppa in skiten
5. hör inget längre
6. kör utan att vurpa :7peta

//jaG

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Zeb_Macahan skrev:
Jag visade ju dig hur man gör på anderstorp, har du inte fått in tekniken än?

1. rulla ihop skumskiten så att den blir smal.
2. blöt ner den med nått, jag som inte är så knôsslig slickar på skiten
3. dra i ovankant av örat
4. stoppa in skiten
5. hör inget längre
6. kör utan att vurpa :7peta

//jaG

Jag gör allt det där utom 5:an och 6:an. Din pedagogik var det inget fel på. Det är nog mina öron. :3freak

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag ska fan göra "det" på dej när du kommer/vi träffas nästa gång (ska du till kinnekulle 5/6e?). Det går om man är kille, det är du som är tjej som är problemet, du kan inte stoppa in saker :tungan

//jaG

Macho Woman skrev:
Jag gör allt det där utom 5:an och 6:an. Din pedagogik var det inget fel på. Det är nog mina öron. :3freak

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha