Östeuropa Runt. 20 länder och 800 mil under 5 veckor.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Okay. Då är man hemma igen. 800 mil, 20 länder och ca 5 veckor på motorcykel genom Östeuropa. Estland, Lettland, Litauen, Polen, Slovakien, Ukraina, Ungern, Rumänien, Bulgarien, Serbien, Makedonien, Kosovo, Albanien, Montenegro, Kroatien, Bosnien-Herzegovina, Slovenien, Österrike, Tjeckien och Tyskland i nu nämnd ordning innan vi tog oss tillbaka in i Polen för att ta färjan hem igen från Świnoujście i Polen till Ystad. Helt fantastisk resa på alla sätt. En enda natt i tält (Österrike), många nätter på rejält billiga hotell och några nätter på dyra hotell. Dock inte dyra om man ser till vad boende kostar här i Sverige. Vi hade innan vi gav oss av faktiskt bestämt att inte ge oss in i Ukraina, Bulgarien, Albanien och Kosovo då många varnat oss för dessa länder av olika anledningar. Allt från kriminalitet och korruption till att man blir stoppad och måste muta poliser dagarna i ända men under resans gång mötte vi folk som kört mycket i dessa länder som sa att det inte finns någon sanning i dessa varningar. Om man använder sitt sunda förnuft så finns det inte mycket att oroa sig för så vi valde att inkludera dessa länder också vilket vi är väldigt glada för. Inga problem alls. Några bilder för den som är intresserad:

Kört på helt sönderregnade vägar i Slovakien.

38023_407169836515_745891515_4634875_5367736_n.jpg


I Sverige hade en sån väg blivit avstängd. I Slovakien fick man välja själv om man ville köra en omväg på 12 mil eller göra ett försök. Jag välte med min flickväns hoj när jag skulle köra den över...... Inga skador på hojen men min självkänsla fick sig en törn. Tog över min egen hoj utan några problem alls dock.

Transfagarasan Highway i Rumänien var helt fantastiskt men samtidigt skrämmande. Slingrande smala vägar på 2.500 meters höjd utan skyddsräcken. I södra delen av Transfargasan kan man som bekant se Vlad Tepes gamla slottsruin. Vlad var den som Bram Stokers bok om greve Dracula baserade sig på men Vlad var inte vampyr utan mest ganska skrämmande för dom som var hans fiender. Han gjorde sig bl.a. känd för att påla folk levande. Ett spätt rätt upp i röven och sen fick dom hänga där tills dom dog. Men det där har det ju skrivits om tidigare här på forumet så ingen orsak att gå in på det igen.

37394_403015876515_745891515_4529183_5784395_n.jpg


http://en.wikipedia.org/wiki/Transfăgărăşan

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vlad_III_Dracula

Vid slutet av Transfagarasan vart det en liten Sporthoj-träff då Pat här på forumet och hans flickvän var i krokarna. Vi träffade dom nedanför Vlad´s slott och sen vart det käk och pilsner senare på kvällen. Väldigt trevligt. Dom var ute på en liknande resa och vi råkade vara i samma krokar samtidigt. Väldigt trevligt. :tummenupp

Av en ren tillfällighet råkade vi hamna på en hojträff i Bulgarien med folk som reser jorden runt på sina hojar. Stötte på ett engelskt par på en bensinmack precis innan vi körde upp på Transfargasan där mannen bott i Sverige och pratade lite svenska. Det finns en websida som heter Horizons Unlimited som säkert är bekant för många här där man kan hitta all info man behöver vad det gäller långresor på hoj, allmänna tips om hur man håller hojen i skick, säkerhet, gränspasseringar, carné, visum, boende, campa med hoj, hur många intressanta reseberättelser som helst och allt annat som man behöver känna till. Horizons Unlimited organiserade den träffen där vi på våra nyvunna engelska vänners uppmaning hamnade. Den förstq HU-träffen i Östeuropa. Väldigt roligt. Träffade folk från jordens alla hörn som delade med sig av sina erfarenheter. Mycket bra kontakter för framtiden. Jag och flickvännen håller på att planera för ett varv runt klotet på hoj någon gång inom en 5-årsperiod så vi sög i oss så mycket vi kunde. Blir nog en tur fram och tillbaka till Mongoliet först. Bör vi klara på ca tre månader tror vi.

34960_404582926515_745891515_4566981_1883187_n.jpg


En länk till Horizons Unlimiteds websida:

http://www.horizonsunlimited.com/

Susan och Grant som driver siten har kört jorden runt på sin hoj och dom hade mycket intressant att berätta. Ursprungligen från Kanada men bor nu utanför London, UK.

Stötte ihop med och lärde känna en amerikan som kört två varv runt klotet på gamla stelbenta HD hojar. Doug Wothke. Fantastisk på alla sätt och vis. Han och hans bulgariska flickvän Polly drev det stället där hojträffen var. Dom bor i USA under vintrarna och Bulgarien på sommaren. Den byn där dom bor och driver sitt "Moto Camp" ligger ca två timmars körning öster om Sofia och nästan 2/3-delar av husen i byn är till salu. Man köper ett hus med en rejäl trädgård där det oftast också står ett par andra byggnader på för mellan 50´ och 80´ svenska kronor. Det var förutom Doug och Polly även några engelsmän och en amerikan som köpt hus i byn så dom håller sakta men säkert på att bygga upp en liten motorcykelinriktad by på den bulgariska landsbygden. Väldigt trevligt och väldigt centralt placerat för alla som reser inom Europa eller jorden runt. Turkiet, Grekland, Rumänien m.m. inom en dagsfärds avstånd. Väl värt ett besök om ni är i krokarna. Vänligare folk får man leta efter. Här är Dougs websida:

http://motosapiens.org

Deras "Moto Camp":

http://motosapiens.org/moto/?q=en/node/17

En bild på Dougs hastighetsmätare:

36721_404616891515_745891515_4568610_4122558_n.jpg


Doug ska skicka mig några sådana klistermärken när han hunnit trycka upp nya. Passar nog utmärkt på min GS Adventure. :tummenupp

Ukraina var......intressant..... I Ukraina, på Rumänska landsbygden och en del andra delar av Östeuropa är det i mycket fortfarande häst och vagn som gäller. Man förflyttas 100 år tillbaka i tiden med en skillnad. Folk pratar i mobiltelefon när dom sitter på hölasset.

I Albanien vart det + 46 grader varmt och det är inte speciellt trevligt i hojställ. Risk för vätskebrist är överhängande och flickvännen vart nära att tuppa av vid ett tillfälle. Fram med vätskeersättningstabletter för att återställa salter och mineraler i kroppen och sen rejält med dricka. Det gäller att vara uppmärksam annars kan det gå rejält illa. Flickvännen tyckte att det var löjligt att ha med vätskeersättningstabletter när jag propagerade för det innan vi lämnade Sverige men hon ändrade uppfattning i Albanien. Ingen skugga på vägarna och inga bensinmackar och fik på flera timmar så man är lite utelämnad. Några överraskningar vad det gäller vägar..... Helt plötsligt övergick den 4-filiga motorvägen bakom en krök till 1-filig grusväg......

34537_407170846515_745891515_4634890_6072530_n.jpg


Inte varje dag man ser trafikskyltar med stridsvagnar på här hemma i Sverige. Det fanns lite här och var i Kosovo dock.

37747_407170436515_745891515_4634888_7902278_n.jpg


Kosovo var över lag helt fantastiskt! Vi blev helt otroligt trevligt bemötta av precis alla. Till och med gubbarna vid gränsövergången skrattade och var glada. Rent generellt brukar inte folk som jobbar vid gränsövergångar vara speciellt muntra. Tror att det ingår i jobbspecen att vara sur. Kändes som att hela landet hade bestämt sig för att glömma det gamla och ge alla som besöker Kosovo (inte så många. Vi såg inga andra turister än oss) ett vänligt bemötande. Väldigt hjälpsamma. Vi återvänder mer än gärna till Kosovo! Vi stannade och tankade precis efter gränsen och dom gav oss klistermärken att sätta på hojarna gratis. Vi letade oss upp i bergen och kom fram till en liten by där vi köpte dricka och folk kom fram och pratade med oss. Vi blev inbjudna att äta middag och sova över hos den här kvinnan men vi hade tyvärr inte tid att stanna då klockan inte var så värst mycket så vi fick avböja tråkigt nog.

Vi vill ju alla marknadsföra vår verksamhet på något sätt för att försöka få in kunder i "butiken". Säljande argument skiljer sig ju lite från verksamhet till verksamhet..... Nu syns det inte så tydligt på den här bilden då den är lite för lågupplöst men vi råkade köra förbi Pussycat Bar några mil efter gränsen in i Tjeckien och dom marknadsförde sin verksamhet med en skylt utanför stället där det stod "Neue mädchen"...... Ni förstår nog vilken typ av ställe det var.....

38982_409700241515_745891515_4703962_2812825_n.jpg


Över lag är prostitution väldigt utbrett i Östeuropa och det är lite sorgligt när kvinnor tvingas in i detta för att det helt enkelt ibland inte finns något annat sätt att livnära sig på. Dom har inget val allt som ofta. Gränsen mellan att klara sig och gatan är ibland väldigt smal och det gäller män också men på ett annat sätt. Vi träffade på en man runt 60 års ålder i Serbien ute på landsbygden som blivit av med sitt jobb efter att han i jobbet skadat benet. Skadan gjorde att han haltade ganska illa och det gjorde att han hamnade utanför. Inget socialt skyddsnät där inte. Vi träffade på honom på en parkeringsplats längs vägen där han rotade i soporna efter något ätbart. Vi gav honom några flaskor vatten, några energybars och dom serbiska pengar vi hade kvar så att han i alla fall kunde köpa sig lite mer vatten och ett mål mat. En sak som vi märkte var att folk över lag var mer benägna att mata gatuhundarna än att hjälpa en annan människa.

På en motorväg i Kroatien (tror jag att det var) blev vi helt plötsligt och utan att veta att dom var i krokarna omkörda av Pat med flickvän. Vi vinkade glatt.

Här är en bild på mig i Österrike....

38053_409761086515_745891515_4705851_341985_n.jpg


Stadens namn uttalas "Fooking" men stavas enligt skylten. Vi tog en omväg på ca 30 mil bara för att kunna ta den här bilden. Väl värt besväret kan jag tycka. :tummenupp Min GPS har blivit ful i mun.....

39323_410048831515_745891515_4713669_3783425_n.jpg


Över lag har resan varit helt fantastiskt och jag känner mig ganska skönt avslappnad. Precis vad jag behövde efter en rejält stressig vår. Under en stor del av resan hade jag inte ens en aning om vilken veckodag det var och klockan sket man i fullständigt. Jag har ju historiskt gjort många av mina tidigare hojresor ensam innan jag träffade min flickvän och det har varit väldigt trevligt på många sätt och framförallt lite annorlunda i jämförelse med hur andra behandlar en. Framförallt i Östeuropa är det ganska ovanligt med tjejer som kör hoj så det har hänt många gånger att tjejer kommit fram till Eva under resan och börjat prata med henne trots att dom inte pratar ett ord engelska. Dom har blivit intresserade av denna kvinna på en faktiskt ganska rejält stor motorcykel och hur det funkar att köra hoj som kvinna. Många fina möten. Vid ett tillfälle i Rumänien kom det fram en prostituerad och vare sig hon eller Eva kunde kommunicera på samma språk men dom stod och "pratade" i nästan en timme om livet, resor och motorcyklar. Dom hittade varandra på något sätt och det slutade med att den prostituerade flickan välsignade Eva och önskade henne en säker fortsatt resa utan olyckor. Några saker som vi lärt oss:

* Det finns inte en enda människa i Albanien som kan köra bil.

* Ju fattigare folk är, desto mer villiga är dom att dela med sig av det dom har.

* Man ska inte kliva ut på öppna fält eller gräsmattor i Kosovo för då kan man bli av med ett ben eller värre. Det finns många landminor kvar efter kriget.

* Det står prostituerade uppradade längs motorvägen mellan Stettin och Świnoujście i norra Polen. Några av dom har små campingstolar som dom sitter på.

* Man ska över lag undvika att köra hoj efter att det blivit mörkt i Östeuropa. Dom markerar ibland potthål med stora stenar som dom lägger på vägen och dom ser man inte när det är mörkt.

* Man ska be om att få titta på rummet innan man betalar för sitt boende på hotell. Bara för att receptionen är fin och nyligen renoverad behöver det inte betyda att rummen är det.....

* Bara för att det finns gardiner i ett hotellrum behöver det inte betyda att det finns fönster.....

* När en hel fil på motorvägen eroderat sönder sätter man inte upp varningsskyltar i Albanien.....

* Tiggande barn vid gränserna behöver inte alltid betyda att dom är fattiga. Ibland sitter det några mammor i en sprillans ny luftkonditionerad Mercedes 100 meter därifrån och övervakar dom tiggande barnen. Ger man dom mat eller en vattenflaska så tar dom oftast inte emot gåvan. Cash is king.

* GPS:er funkar inte över huvudet taget i Ukraina och ganska dåligt i många länder i Balkan/Östeuropa. Ta med papperskartor. Vilket vi gjorde......

* Det är bra med knogskydd på hojhandskarna. Då slipper man skada knogarna om man kommer ifatt någon i bil vid t.ex. ett vägbygge som på ett fullständigt livsfarligt sätt kört om en strax innan. Personen i bilen i fråga blir fullständigt skräckslagen då man kör upp bredvid och bankar på sidorutan med knogskydden. Jag tror inte att den lilla råttan i Polen som körde om mig vid dubbla heldragna linjer, mötande trafik och 15 centimeters marginal till mitt styre någonsin kör om en motorcykel på det sättet igen. :mad:

* Det går utmärkt att kommunicera med folk som inte pratar samma språk som du. Ett leende och gester duger strålande bra.

Några bilder och tankar angående resan. Håll till godo.

MVH//Jan
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ja det var väldigt trevligt att råkas ute på kontinenten! är väldigt avis på att ni hann förbi Fucking, vi var på väg förbi där men kände att tiden inte riktigt räckte till som vanligt. Andra gången jag åker förbi i krokarna på hoj utan att besöka hålan, illa. Ska slänga upp en sammanställning på våran resan inom kort med!
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ja det var väldigt trevligt att råkas ute på kontinenten! är väldigt avis på att ni hann förbi Fucking, vi var på väg förbi där men kände att tiden inte riktigt räckte till som vanligt. Andra gången jag åker förbi i krokarna på hoj utan att besöka hålan, illa. Ska slänga upp en sammanställning på våran resan inom kort med!

Hur funkade Capon på långresa?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Hur funkade Capon på långresa?

funkade utmärkt, den klarar helt klart jobbet. men den faller mig dock inte 100% i smaken då jag skulle vilja ha lite mera vrid direkt vid runt 1500 varv istället för uppe vid 2500-3000 varv. lite drygt när man åker uppåt på serpentinvägar och medvetet måste varva upp motorn lite extra för att fånga upp hojen i den skarpa svängen. sedan tycker jag fjädringen bak är lite väl mjuk när hojen är fullastad + passagerare (även då fjädringen är inställd på hårdaste), fick inte ens ut sidostödet. kör man ensam är det nog inget problem. sedan är den lite väl tung. annars har den väl allt en äventyrshoj ska ha egentligen, krånglade inte ett dugg under hela resan.

Ska dock sälja den nu och fortsätta mitt sökande på en riktigt bra offroad-/touringhoj (tills jag har råd med en GS 1200 Adventure ;) ).
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ja det var väldigt trevligt att råkas ute på kontinenten! är väldigt avis på att ni hann förbi Fucking, vi var på väg förbi där men kände att tiden inte riktigt räckte till som vanligt. Andra gången jag åker förbi i krokarna på hoj utan att besöka hålan, illa. Ska slänga upp en sammanställning på våran resan inom kort med!

På vägen från Fucking råkade vi av en tillfällighet passera förbi utanför en grannstad som just då hade sin årliga festival/fest. Lederhosen, marschorkester, traditionell österrikisk mat m.m. Väldigt trevligt. I samband med festivalen pågick också en fordonsutställning med gamla traktorer, bilar och motorcyklar. Riktiga pärlor och mer eller mindre allihop renoverade och i nyskick. Såg bl.a. en Porsche traktor från 50-talet. Otroligt vacker. Hade ingen aning om att Porsche tillverkat traktorer. Fanns en upsjö av gamla motorcyklar. Ingen veteran Harley men många gamla BMW och obskyra östeuropeiska märken. Skojjigt.

39812_411651666515_745891515_4759880_4309031_n.jpg


Fucking i sig är ingenting att se för att vara helt ärlig. Enda orsaken att åka dit är för att plåta sig vid skylten.......

//J
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Skriv inga fler jävla trådar om ditt hojletande bara. :rolleyes:

haha näe nu har jag faktiskt ganska mkt mer koll på vad det är jag letar efter, så du behöver inte oroa dig! ;)

Funderar starkt på att sälja min Suzuki SV1000N förövrigt för att eventuellt övergå till motard ett tag och har sneglat mkt på Ktm 660 och 690, är du nöjd med din?

Fucking i sig är ingenting att se för att vara helt ärlig. Enda orsaken att åka dit är för att plåta sig vid skylten.......

//J

näe jag vet men fucking-skylten är ju legendarisk och stället måste ju besökas någon gång i livet! :tummenupp
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
funkade utmärkt, den klarar helt klart jobbet. men den faller mig dock inte 100% i smaken då jag skulle vilja ha lite mera vrid direkt vid runt 1500 varv istället för uppe vid 2500-3000 varv. lite drygt när man åker uppåt på serpentinvägar och medvetet måste varva upp motorn lite extra för att fånga upp hojen i den skarpa svängen. sedan tycker jag fjädringen bak är lite väl mjuk när hojen är fullastad + passagerare (även då fjädringen är inställd på hårdaste), fick inte ens ut sidostödet. kör man ensam är det nog inget problem. sedan är den lite väl tung. annars har den väl allt en äventyrshoj ska ha egentligen, krånglade inte ett dugg under hela resan.

Ska dock sälja den nu och fortsätta mitt sökande på en riktigt bra offroad-/touringhoj (tills jag har råd med en GS 1200 Adventure ;) ).

Även om 1200 GS Adventure är rejält nedbantad i jämförelse med en 1150 så är det också en väldigt tung hoj i vissa situationer. Fastnade på en väg i Kroatien där jag helt enkelt inte klarade av att hantera hojen vid en skarp krök i rejält uppförslut så jag vart tvungen att köra olagligt. Inte en chans i helvete att jag kunde svänga utan att tippa hojen så jag körde mot enkelriktat i några hundra meter istället. Eva vände lägre ner och körde tillbaka samma väg vi kom. Det gick inte. Så det finns tillfällen då även en Adventure inte är helt lämplig och då man önskar att man haft en lättare hoj. Men fördelen är att dom är så satans oömma. Pallar rejält med stryk. Finns definitivt en orsak till att många som åker jorden runt väljer en Adventure. Men jävlar vad det känns att det är en tung hoj ibland. Vi körde ju HD tidigare innan vi bytte (vilket vi INTE ångrar för en sekund!!) och en HD väger ytterligare 100 pannor men det märks knappt då tyngdpunkten är väldigt låg i jämförelse. Men att utsätta en nyare HD för det som vi gjorde med våra hojar i somras är ingenting som jag är det minsta intresserad av. Är otroligt nöjd med Adventure hojarna och skulle inte vilja byta mot någonting annat. Förutom möjligtvis mot en 30th Anniversary Adventure (-11)..... :rolleyes:

MVH//Jan
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Även om 1200 GS Adventure är rejält nedbantad i jämförelse med en 1150 så är det också en väldigt tung hoj i vissa situationer. Fastnade på en väg i Kroatien där jag helt enkelt inte klarade av att hantera hojen vid en skarp krök i rejält uppförslut så jag vart tvungen att köra olagligt. Inte en chans i helvete att jag kunde svänga utan att tippa hojen så jag körde mot enkelriktat i några hundra meter istället. Eva vände lägre ner och körde tillbaka samma väg vi kom. Det gick inte. Så det finns tillfällen då även en Adventure inte är helt lämplig och då man önskar att man haft en lättare hoj. Men fördelen är att dom är så satans oömma. Pallar rejält med stryk. Finns definitivt en orsak till att många som åker jorden runt väljer en Adventure. Men jävlar vad det känns att det är en tung hoj ibland. Vi körde ju HD tidigare innan vi bytte (vilket vi INTE ångrar för en sekund!!) och en HD väger ytterligare 100 pannor men det märks knappt då tyngdpunkten är väldigt låg i jämförelse. Men att utsätta en nyare HD för det som vi gjorde med våra hojar i somras är ingenting som jag är det minsta intresserad av. Är otroligt nöjd med Adventure hojarna och skulle inte vilja byta mot någonting annat. Förutom möjligtvis mot en 30th Anniversary Adventure (-11)..... :rolleyes:

MVH//Jan

nej jag vet att dom inte är jättemycket lättare alls men efter att ha provkört en lite kort i somras så kändes den ändå betydligt lättare att köra, förmodligen pga motorn och dess karaktär samt styrka. bättre bottendrag och vrid på lägre varv än min aprilia samt lite fler hästar (+7 hk). kommer ju någon gång i framtiden helt klart bli en sådan. 800 gs är inte helt ointressant den heller ändå, iaf tillsvidare. framförallt pga den låga vikten!
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Östeuropa

Kul med en reserapport, kom just hem från en liknande tripp.
Polen-slovakien-ungern-rumänien-bulgarien-turkiet-grekland-makedonien-kosovo-serbien(stopp pga.kosovo)-montenegro-bosnien-kroatien-ungern-tjeckien-polen. tot. 650 mil.

Instämmer i det mesta, tycker ändå att vägarna i många länder blivit bättre de senaste 5 åren, men man får ju alltid vara beredd på att den fina asfalterade vägen plötsligt tar slut mitt i en kurva utan förvarning och övergår i ett vägarbete. Vi har åkt 2 med halvmycket packing på en tiger -02, funkar med bytt stötdämpare bak, original funkar inte ens med skjuts om man åker lite dåliga vägar. Snittat 50 mil/dag på ca, 0,6 per mil.
Faktiskt inte sett en enda svensk hoj på hela resan, såg med blandade känslor att det enstjärniga hotell vi tidigare bott på i rumäninen ( på vägen mellan Oradea och Cluj-Napoca) numera var stängt. passerade transfargaran den 20:e juli, träffade lite rumänska hojåkare, och körde om ett par engelsmän på solohoj. Istanbul på hoj kl 22 på kvällen var intressant, ett tutande kaos som ändå fungerar riktigt bra, man kommer fram med hojen om man nöjer sig med 5 centimeter marginal, för det är det som bilisterna är vana att ge 50cc skotrar. Måste försöka besöka "hojbyn" i Bulgarien vid tillfälle. Kan annars rekommendera Vana-Vecha vid kusten i Rumänien, nära gränsen till Bulgarien, klar flower-power känsla i hela byn men ändå på en lagom nivå.

/Göran
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Härlig läsning! :Bugar

Jag och sambon ger oss av på en liten resa söderut inom kort, dock kommer vi att undvika östra delarna av Europa, mestadels pga av att våra hojar inte riktigt är gjorda för den sortens körning (S1000RR och K1200S)...

Får se vad som händer, men kul ska det bli! :banana
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Kul med en reserapport, kom just hem från en liknande tripp.
Polen-slovakien-ungern-rumänien-bulgarien-turkiet-grekland-makedonien-kosovo-serbien(stopp pga.kosovo)-montenegro-bosnien-kroatien-ungern-tjeckien-polen. tot. 650 mil.

Instämmer i det mesta, tycker ändå att vägarna i många länder blivit bättre de senaste 5 åren, men man får ju alltid vara beredd på att den fina asfalterade vägen plötsligt tar slut mitt i en kurva utan förvarning och övergår i ett vägarbete. Vi har åkt 2 med halvmycket packing på en tiger -02, funkar med bytt stötdämpare bak, original funkar inte ens med skjuts om man åker lite dåliga vägar. Snittat 50 mil/dag på ca, 0,6 per mil.
Faktiskt inte sett en enda svensk hoj på hela resan, såg med blandade känslor att det enstjärniga hotell vi tidigare bott på i rumäninen ( på vägen mellan Oradea och Cluj-Napoca) numera var stängt. passerade transfargaran den 20:e juli, träffade lite rumänska hojåkare, och körde om ett par engelsmän på solohoj. Istanbul på hoj kl 22 på kvällen var intressant, ett tutande kaos som ändå fungerar riktigt bra, man kommer fram med hojen om man nöjer sig med 5 centimeter marginal, för det är det som bilisterna är vana att ge 50cc skotrar. Måste försöka besöka "hojbyn" i Bulgarien vid tillfälle. Kan annars rekommendera Vana-Vecha vid kusten i Rumänien, nära gränsen till Bulgarien, klar flower-power känsla i hela byn men ändå på en lagom nivå.

/Göran

Coolt. :)

Jo vägarna har ju blivit bättre men några av vägarna på den rumänska landsbygden var verkligen inte mycket att hänga i granen..... :) En väg vi körde i Polen var verkligen humoristisk. 500 meter asfalt med så mycket potthål att man knappt såg asfalten som raskt övergick i kullerstensbeläggning i några hundrameter, grusväg, nylagd asfalt i 500 meter, kullersten igen och sen grusväg..... Så fortsatte det i ett par mil.... Vi höll på att skratta ihjäl oss. Tog nästan en timme att köra två mil.

MVH//Jan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Grymt kul läsning :tummenupp Man får nog lite andra perspektiv på saker och ting efter en sån där tripp... Hur bodde ni? Det vore kul att se en packlista på vad ni släpade med er för grejer, och vad ni inte använde/saknade att ni inte tog med :tummenupp

Ni som sticker iväg på såna här turer, hur gör ni med semester/ledighet? Lever ni på räntorna eller tar ni tjänstledigt? :va 5v fixar man ju på en semester, men att vara borta flera månader kan ju vara svårt.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Grymt kul läsning :tummenupp Man får nog lite andra perspektiv på saker och ting efter en sån där tripp... Hur bodde ni? Det vore kul att se en packlista på vad ni släpade med er för grejer, och vad ni inte använde/saknade att ni inte tog med :tummenupp

kan ju säga att allt jag inte använde var en skjorta (av 2) och nedre delen av understället. och då tog jag med lite av varje bara. vi hade ju regn 2 dagar på 5 veckor så regnstället kom ju inte till mkt användning men man vet aldrig. på väg till bautzen från olomouc pissregnade det dock och behövdes verkligen.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Härlig läsning! :Bugar

Jag och sambon ger oss av på en liten resa söderut inom kort, dock kommer vi att undvika östra delarna av Europa, mestadels pga av att våra hojar inte riktigt är gjorda för den sortens körning (S1000RR och K1200S)...

Får se vad som händer, men kul ska det bli! :banana

Kul och tack. :) Östeuropa är verkligen väl värt ett besök och så länge man håller sig undan från dom mindre vägarna på landsbygden är det inga problem alls. Vi har en förkärlek för "backroads" och då kan det bli lite bumpigt ibland. Kör när det är ljust och välj lite större vägar så är det inga problem. Mycket fint att se. En del av slutet/början (södra sidan) av Transfagarasan var helt otroligt dålig väg dock. Det bör man känna till. Resten funkade om man tog det lite lugnt. Medtrafikanterna är oftast ett större problem kan jag tycka. Vissa kör som kompletta dårar så man får hålla sig undan lite.

MVH//Jan
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Härlig läsning! :Bugar

Jag och sambon ger oss av på en liten resa söderut inom kort, dock kommer vi att undvika östra delarna av Europa, mestadels pga av att våra hojar inte riktigt är gjorda för den sortens körning (S1000RR och K1200S)...

Får se vad som händer, men kul ska det bli! :banana

:felämne

Fina hojar! Jag har kastat lite lystna blickar när ni haft dem ståendes på innergården. Fast de slår nog inte min speed triple i körglädje. :D

Kör förståndigt på trippen söderöver!

:backontop
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Grymt kul läsning :tummenupp Man får nog lite andra perspektiv på saker och ting efter en sån där tripp... Hur bodde ni? Det vore kul att se en packlista på vad ni släpade med er för grejer, och vad ni inte använde/saknade att ni inte tog med :tummenupp

Ni som sticker iväg på såna här turer, hur gör ni med semester/ledighet? Lever ni på räntorna eller tar ni tjänstledigt? :va 5v fixar man ju på en semester, men att vara borta flera månader kan ju vara svårt.

Man kan packa förvånansvärt lite vad det gäller kläder. Jag körde över lag i hojstället med ett underställ i Merinoull (världens bästa material! Tar inte åt sig lukt och torkar under en natt när man tvättar) under. Funkade väldigt bra. Sen hade jag med mig några t-shirts (också Merinoull), tre kalsonger (Merinoull), fem par sockor, ett par kortbyxor och ett par långbyxor. Ett par sandaler. Mikrofiberhandduk. Tar ingen plats alls. Fleecetröja för kyligare kvällar. En skjorta. Punkt. Toalettprylar. Det mesta av det jag hade med mig i klädväg har jag köpt i campingbutiker. Campare har i mycket samma krav som hojåkare. Ska ta lite plats, inte ta åt sig lukt och torka fort. Packar allt i vattentäta packsäckar och dom kan man trycka ihop så att den mesta av luften försvinner. Då tar kläderna ännu mindre plats. Campingbutiker är guld för att hitta smarta kläder och annat för hojresan. Man behöver ha med sig mycket mindre än vad man tror om man tar med sig rätt prylar. Merinoull är en favorit på resan nu för tiden. Ganska dyrt men väl värt pengarna.

Nu hade vi med oss tält, liggunderlag, sovsäckar, campingkök och campingkäk (frystorkat) också. Tältade gjorde vi bara en enda natt men då fanns det verkligen inget annat alternativ så det räddade oss den natten. Boende är, vilket konstaterades redan innan vi åkte, billigt i Östeuropa men vi valde att ta med oss tält e.t.c. i alla fall. Campingmat och köket utnyttjade vi betydligt mer ofta. Det blev vandrarhem några nätter och istället för att springa och handla i den lokala matbutiken tog vi av det vi hade med oss. Gröt, frystorkad frukt och annat. I Montenegro bodde vi på ett ställe med självhushåll i ett par nätter och där vart det bara frystorkat. Fanns inga restauranger eller butiker i närheten. En sandstrand och inte mycket mer. Väldigt smidigt att ha med lite campingkäk. Min flickvän är glutenintolerant också vilket gör att hon inte kan äta vad som helst utan att få problem. Ytterligare en anledning att ha med sig lite frystorkat campingkäk för oss.

Man bör ha med sig lämpliga verktyg till motorcykeln så att man klarar enklare reparationer om någonting skulle hända. Några mejslar, en BRA (!!) skiftnyckel, fasta nyklar, tänger, eltejp, gaffa, vulktejp kan vara bra. Vi hade med oss extra lampor till framlyktorna på hojarna (LED bak + blinkers). Fick vi användning av då min framlampa la av under en av våra få mörkerkörningar. Däcksreparationskit! Förstahjälpen-kit! Litet sy-kit är alltid bra! Någon liter olja till motorn!

Om man väljer att bo på hotell hela tiden så kan man strunta i allt vad det gäller tält, campingmat e.t.c. Mindre kläder än vad man tror och ett däckreparationskit är ett minimum. Om hojen packar ihop kan man ju alltid ringa efter bärgning. Det är ju inte direkt obebodda trakter. Jag brukar dock ha med mig lite verktyg och annat för att åtminstone ha chansen att kunna laga det som kan behöva lagas eller om det är någonting som behöver efterdras eller justeras.

Jag hade ju med en iPad som resedator för att spara utrymme på hojen och för att inte riskera att ha sönder min bärbara. Läsplattorna är ju solid state och den funkade klockrent under resan. Surfa trådlöst via wifi för att söka info om allt möjligt, kolla e-mail och bokade biljetter till färjan vart inga problem alls. Inte världens bästa tangentbord om man ska skriva mycket givetvis men jag är otroligt nöjd. Tror nog att fler kommer inse fördelen med en läsplatta som resedator. Framförallt när man är ute och kör hoj. Batteritid på 8 - 10 timmar är inte helt fel.

Vad det gäller ekonomi och resor så var det här en vanlig semester för oss. Och det vart faktiskt billigare i år under fem veckor än förra året och vår två veckor långa resa Nordkalotten runt. Norge är SVINDYRT!! Vi träffade många under denna resan som var ute på långresor och dom flesta jobbar och sparar ihop pengar under lång tid för att ha råd att ta ledigt något år för att genomföra sin drömresa. En del säljer sin bostad, bil och annat för att finansiera en jordenruntresa och väljer att mer eller mindre börja om från början igen när dom kommer hem. Andra tar lån men det är nog mindre bra om jag får säga min mening. En snubbe vi träffade märkte att han hade en bil och en motorcykel för mycket i garaget så han sålde dessa och kunde i och med det vara ledig och resa runt på sin motorcykel i nästan ett år. Fick loss över 150.000 svenska kronor och han valde att undvika dyra länder eller länder där man måste betala mycket för visum. Han campade och bodde på billiga hotell/vandrarhem. En annan snubbe vi träffade valde att jobba under resan. Hade med sig en laptop och skrev reseberättelser till tidningar för att dryga ut resekassan och sen var han reklamare till yrket så han gjorde layout-jobb under resans gång. Man kan faktiskt ofta leva väldigt billigt på resande fot om man vill det. Pengarna räcker längre än man tror om man inte lever på stor fot. Men om hojen brakar ihop helt, man hamnar på sjukhus eller annat så kan det bli ruskigt dyrt. En sak som nästan alla var noga med att påpeka för oss var vikten av en bra rese-/sjukdomsförsäkring under långresan. Kan bli helt snuskigt dyrt annars i vissa länder......

MVH//Jan
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
kan faktiskt erkänna att vi kom undan med ca 16-17 tusen per person som totalkostnad (vi var två på en hoj) och då åkte vi även båt t.o.r. från nynäshamn till gdansk, bodde på billiga hotel, pensions, vandrarhem (väldigt få faktiskt) och hyrde även rum och lägenheter privat, allt från 125kr/pp/natten till 350kr/pp/natten OCH åt ute varje dag förutom luncher ibland då vi gjorde mackor. bensin (och öl) är inräknat!

kan nämna att även vi var ute i 5 veckor och körde exakt 770 mil genom 16 länder. vet inte om folk tycker detta är dyrt men jag tycker det är helt överkomligt för att inte ha snålat värst mycket. förra året körde vi 4 veckor genom tyskland, schweiz (alperna) och norra italien innan vi nådde balkan och då gick resan på nästan exakt samma summa, dock var resan en vecka kortare. central- och västeuropa är oundvikligt dyrt. Men vill man kan man bo betydligt billigare än vi, campar man mer och äter mycket mindre ute så kan man nog minska kostnaderna med 30-50%. bensinmässigt och körmässigt kom vi ju 40 mil för ca 150-170 kr var vilket är jävligt billigt.

och som tidigare nämnt, man ska inte vara rädd för östeuropa och balkan eller mindre turistiga länder med sämre rykte i dessa områden. visst, albanien är fullt av desperata människor som vill ha dina pengar längs med kusten men annars var folk skittrevliga. men jo, kör som totala as gör dem tyvärr. tyckte dock rumänien kändes skabbigast med mest desperata människor, där upplevde vi tiggeri vid nästan varje korsning vid körning genom städer. byar och hus såg smutsiga och ruckliga, det var verkligen fattigt. men det är samtidigt tidsvis ett väldigt vackert land som helt klart är värt att besöka, bara man vet vart man ska.

alla rykten man hör om att många av dessa länder ska vara farliga att besöka är klart överdrivna. visst ska man vara försiktig med vart man går eller parkerar och vara uppmärksam samt inte lita för mycket på folk alltid men så kan det potentiellt vara i hela världen, så det är inget ovanligt eller nytt. faktumet är att många av dessa länder har länge varit väldigt isolerade under tunga politiska tider då sträng kommunism gällde, så nu när sånt är historia är faktiskt de flesta i dessa länder väldigt glada över att se utlänningar komma resande genom landet, många vinkade glatt till oss längs med vägarna och många kom fram, pratade med en och ställde frågor om vart man kom ifrån, har varit och vart vi ska etc. så jag kan inte göra annat än rekommendera att besöka dessa lite mer udda länder, för en normalt vettig person med någorlunda intresse för andra kulturer så är det extremt mycket mer intressant att göra en sådan här resan än att bränna gummi på hemmaplan och sedan ta sig en solsemester på kreta.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jan, kul att du börjat köra hoj på riktigt :)
Fina bilder. Känner igen mig på några ställen!

Pat: Min hoj (Adventure -09) är till salu om du är intresserad.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top