Östeuropa Runt. 20 länder och 800 mil under 5 veckor.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Pat: Min hoj (Adventure -09) är till salu om du är intresserad.

har en känsla av att priset på den är lite mer än vad jag har just nu, kanske i vinter när jag får resten av mitt skadestånd från olyckan. men annars vore jag helt klart intresserad.

varför säljer du förresten? ska du sluta äventyra på hoj?

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jan, kul att du börjat köra hoj på riktigt :)

PÅ RIKTIGT!!??? :mad: Kom igen när du kört Stockholm - Marbella t/r på sju dagar på en HD sidventilare från 1947.... Med självmordskoppling och jockey shift. Stelbent. I öppen kruka. Njurbälte. Ordonnanshandskar från 30-talet köpt på Överskottsbolaget för 34:-. Inget regnställ. Fanns vare sig mobiltelefoner eller GPS:er på den tiden. Inga gore-tex ställ heller. Skinnbyxor med snörning i sidan och ordonnansjacka utan några som helst skydd. Snusnäsduk. Ryggskydd fanns inte heller. Och om det funnits så hade jag inte använt det. 400 mil åt vart håll. Tre dagar ner, en dag i Marbella och tre dagar hem. :yoparty

Fast jag kan villigt erkänna att om jag försökt mig på något liknande idag så hade jag nog med all säkerhet tvärdött på kuppen..... :D:D

Men, för att vara helt ärlig, jag skulle aldrig någonsin göra mig av med min Advanture. Är helt otroligt nöjd med den och flickvännen lika så. MÖJLIGTVIS sälja den för att skaffa en 30th Anniversary Adventure. Är lite svag för Anniversary modeller av någon anledning. Fantastisk motorcykel hur som. ;)

MVH//Jan :tungan :D

Last edited:

Vette

Medlem
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
2009 BMW HP2 Sport
Härlig läsning! :Bugar

Jag och sambon ger oss av på en liten resa söderut inom kort, dock kommer vi att undvika östra delarna av Europa, mestadels pga av att våra hojar inte riktigt är gjorda för den sortens körning (S1000RR och K1200S)...

Får se vad som händer, men kul ska det bli! :banana

Om sambon kör den tricolore färgade så såg jag er köra av färgan när ni kom till Danmark, såg er ifrån familjebussen på G hem efter 4 v i Nice/Italien.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
På vägen från Fucking råkade vi av en tillfällighet passera ......Fucking i sig är ingenting att se för att vara helt ärlig. Enda orsaken att åka dit är för att plåta sig vid skylten.......

//J

Förstår jag det rätt att ni åkte 30 mil T o R till Fucking eller 30 mil dit, omväg, för att sen åka vidare till nåt annat?
Är det värt det för ett foto?

Underbar läsning!
Det vattnas i munnen o jag läser vidare nu

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Förstår jag det rätt att ni åkte 30 mil T o R till Fucking eller 30 mil dit, omväg, för att sen åka vidare till nåt annat?
Är det värt det för ett foto?

Underbar läsning!
Det vattnas i munnen o jag läser vidare nu

Tack. :) Initialt hade vi planerat att inte köra genom Österrike och Tyskland över huvudet taget utan ta oss in i Ungern igen. Men sen började vi tänka om lite och när vi fick höra talas om Fucking så vart det en ganska avgörande orsak till att vi ändrade vårt vägval. Värt att köra 30 extra mil för att ta en bild? Yes. :tummenupp Jag har kört längre än så för att ta en bild. Egentligen kanske det resande handlar om i stort. Att skaffa sig skojjiga minnen och bilder. Och om det blir en omväg så är det ofta bara roligt. Förra året åkte vi från Stockholm till Göteborg. Via Karesuando, Kirkenes, Nordkap, Tromsö, Lofoten...... Där kan vi snacka omväg! :va :)

MVH//Jan

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Om sambon kör den tricolore färgade så såg jag er köra av färgan när ni kom till Danmark, såg er ifrån familjebussen på G hem efter 4 v i Nice/Italien.

Coolt!

Jag har den blå/vit/röda S1000RR och sambon en silver/blå K1200S, kan det stämma?

Gissar att ni hade bättre väder än vi, 70 % av resan var ösregn :(
Avbröt tyvärr i förtid och åkte hem istället, man orkar bara med en begränsad mängd vatten varje dag. :brinnerup

Men 500 mil i Tyskland, Österrike och Italien blev det iallafall! :banana

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Coolt!

Jag har den blå/vit/röda S1000RR och sambon en silver/blå K1200S, kan det stämma?

Gissar att ni hade bättre väder än vi, 70 % av resan var ösregn :(
Avbröt tyvärr i förtid och åkte hem istället, man orkar bara med en begränsad mängd vatten varje dag. :brinnerup

Men 500 mil i Tyskland, Österrike och Italien blev det iallafall! :banana

otur! vi hade ca 2 dagar regn på 5 veckor när vi var ute i östeuropa och balkan i somras! :tummenupp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
otur! vi hade ca 2 dagar regn på 5 veckor när vi var ute i östeuropa och balkan i somras! :tummenupp

Samma här. Två dagar på fem veckor. Fast en av dagarna så regnade det nå´t så in i bänken!! Hojarna blev skinande rena. Nästan högtryckstvätt. En kvart efter att det slutat regna hamnade vi på grusvägar och inom några sekunder så vart hojarna skitigare än någonsin..... :va

//J

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Samma här. Två dagar på fem veckor. Fast en av dagarna så regnade det nå´t så in i bänken!! Hojarna blev skinande rena. Nästan högtryckstvätt. En kvart efter att det slutat regna hamnade vi på grusvägar och inom några sekunder så vart hojarna skitigare än någonsin..... :va

//J

vi hamnade i värsta regnet strax utanför Bautzen i Tyskland, det regnade så mkt att jag fick sakta ned pga dålig sikt. fast förra året mellan rostock och lübeck var värre, då regnade det så hårt att man inte såg mer än 15-20 m längre fram, dessutom blåste det så hårt att man fick köra i sned vinkel för att inte köra av vägen. kul körning, det blev 16 mil istället för 41 den dagen! :tummenupp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
vi hamnade i värsta regnet strax utanför Bautzen i Tyskland, det regnade så mkt att jag fick sakta ned pga dålig sikt. fast förra året mellan rostock och lübeck var värre, då regnade det så hårt att man inte såg mer än 15-20 m längre fram, dessutom blåste det så hårt att man fick köra i sned vinkel för att inte köra av vägen. kul körning, det blev 16 mil istället för 41 den dagen! :tummenupp

Åkte på ett helt sjunk regnoväder på väg in i Montreal för några år sedan som efter 10 minuter övergick i REJÄLT stora hagelkorn. Då blev jag rädd. Gjorde ont som faan. Vart med om en hagelstorm i Tucson, Arizona, på 80-talet där det damp ner hagekorn stora som tennisbollar. Körde inte hoj på den tiden och var OTROLIGT glad att jag var inomhus när det hände. Runt 15 pers dog i stan under hagelstormen då dom fick isbollar i huvudet. Vart LITE orolig att något liknande skulle hända på väg in i Montreal när jag satt på hojen. Men hagelkornen höll sig runt en diameter på 2 - 3 centimeter och det räckte för att jag skulle få blåmärken trots skinnställ. Gjorde skitont. Glaset till hastighetsmätaren krossades. Gick på hyrfirmans försäkring då jag själv inte orsakat skadan på hojen (Harley Ultra)..... Kunde gömma mig under en bro efter ett tag. Bland det värsta jag varit med om när jag kört hoj. Skrämmande. SÅ stora hagelkorn är INTE roligt.

//J

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Åkte på ett helt sjunk regnoväder på väg in i Montreal för några år sedan som efter 10 minuter övergick i REJÄLT stora hagelkorn. Då blev jag rädd. Gjorde ont som faan. Vart med om en hagelstorm i Tucson, Arizona, på 80-talet där det damp ner hagekorn stora som tennisbollar. Körde inte hoj på den tiden och var OTROLIGT glad att jag var inomhus när det hände. Runt 15 pers dog i stan under hagelstormen då dom fick isbollar i huvudet. Vart LITE orolig att något liknande skulle hända på väg in i Montreal när jag satt på hojen. Men hagelkornen höll sig runt en diameter på 2 - 3 centimeter och det räckte för att jag skulle få blåmärken trots skinnställ. Gjorde skitont. Glaset till hastighetsmätaren krossades. Gick på hyrfirmans försäkring då jag själv inte orsakat skadan på hojen (Harley Ultra)..... Kunde gömma mig under en bro efter ett tag. Bland det värsta jag varit med om när jag kört hoj. Skrämmande. SÅ stora hagelkorn är INTE roligt.

//J

hah shit! låter som en skräckfilm!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Min kära sambo har klippt ihop en liten film från när vi körde Transfagarasan i Rumänien i somras:

http://www.youtube.com/watch?v=v5DVnjy7TU8

Kolla om ni har lust. Jag tänkte klippa ihop en liten film från när jag körde Transalpina själv i oktober. Lägger upp den någon gång framöver.

MVH//Jan

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Min kära sambo har klippt ihop en liten film från när vi körde Transfagarasan i Rumänien i somras:

Kolla om ni har lust. Jag tänkte klippa ihop en liten film från när jag körde Transalpina själv i oktober. Lägger upp den någon gång framöver.

MVH//Jan

:tummenupp kul! väldigt trist att vi hade så mycket moln på vägen upp! ser nu att ni slapp det! vi såg ju inte mer än 20 m framför oss! jag får ta mig dit igen någon gång! :)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
:tummenupp kul! väldigt trist att vi hade så mycket moln på vägen upp! ser nu att ni slapp det! vi såg ju inte mer än 20 m framför oss! jag får ta mig dit igen någon gång! :)

Vi hade några sådana sektioner också. Inte med i filmen av förståeliga skäl.... :tummenupp

//J

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
ungefär där de riktiga serpentinerna började, därifrån såg vi nada. sedan vidare ner en bit på andra sidan. den där tunneln förresten, den var riktigt läskig i dimman, jag såg nästan ingenting och fick köra 20-30 km/h max.

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73

MVH//Jan

ser väldigt trevligt ut :tummenupp hur var Rumänien annars då? har alltid velat åka dit av någon anledning :va

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
ser väldigt trevligt ut :tummenupp hur var Rumänien annars då? har alltid velat åka dit av någon anledning :va

rumänien är blandat, det är tidvis fint och många är trevliga men samtidigt så är det väldigt fattigt och det är inte vanligt att man hittar särskilt bra eller intressant mat tyvärr. det är dock intressant att besöka rent historiskt, finns mycket gammalt att se!

du läsa lite mer här, skrev lite om våran vistelse där i somras...

http://pat-ontheroad.blogspot.com/2010/10/osteuropa-och-balkan-del-1.html

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux

MVH//Jan

Helt sjukt fin film :) , är det att rekomendera att köra med offrad däck för att göra en sån där resa..eller hade det gått med gatt däck?....lite nyfiken om en Tuono skulle kunna göra en sån resa...eller är vägarna för dåliga där du åkte någon stans.

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
rumänien är blandat, det är tidvis fint och många är trevliga men samtidigt så är det väldigt fattigt och det är inte vanligt att man hittar särskilt bra eller intressant mat tyvärr. det är dock intressant att besöka rent historiskt, finns mycket gammalt att se!

du läsa lite mer här, skrev lite om våran vistelse där i somras...

http://pat-ontheroad.blogspot.com/2010/10/osteuropa-och-balkan-del-1.html

Läste igenom dem där innan, riktigt bra skrivet. Fast lite mer bilder hade inte skadat nog :tummenupp
jo det är just det historiska som lockar men även del trevligt folk.
Hur dåligt är det med bra mat och hur fattigt jämnfört med slovakien?(då jag är halv ungersk slovak har jag rätt bra koll på slovakien)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping