Östeuropa Runt. 20 länder och 800 mil under 5 veckor.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Läste igenom dem där innan, riktigt bra skrivet. Fast lite mer bilder hade inte skadat nog :tummenupp
jo det är just det historiska som lockar men även del trevligt folk.
Hur dåligt är det med bra mat och hur fattigt jämnfört med slovakien?(då jag är halv ungersk slovak har jag rätt bra koll på slovakien)

jag som tänkte att jag inte skulle bomba bloggen med bilder! :tummenupp jag har massor!

vi upplevde det som överhängande dåligt på de flesta ställena vi besökte förutom Sibiu som faktiskt var bra alla tre måltiderna. en lokal pizzeria i Beius var också förvånansvärt bra faktiskt! problemet är att de flesta restauranger som väntar sig lite turister kör på någon form av "standard meny" som innehåller lite av allt, för att täcka alla områden typ. så allt skit e nästan likadant, även på en del av de restauranger som man hoppats på ska vara lite bättre eller annorlunda. det är kyckling, fläsk, fisk och pasta oftast och då inga konstigheter utan relativt enkla saker. dom tar det säkra före det osäkra dvs.

jag är själv 25% slovak eller 50% tjeckoslovak (välj själv) och har varit mkt där nere förutom de två senaste mc-resorna och jag upplevde rumänien som betydligt fattigare än slovakien och ungern. många lever jävligt basic där alltså. men det är klart intressant att uppleva oavsett.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tjusigt! Riktigt fin väg det där. När jag körde var det strålande sol och torrt, så man kunde stå på rätt ok. Vilken väg !!:tummenupp

Min kära sambo har klippt ihop en liten film från när vi körde Transfagarasan i Rumänien i somras:

http://www.youtube.com/watch?v=v5DVnjy7TU8

Kolla om ni har lust. Jag tänkte klippa ihop en liten film från när jag körde Transalpina själv i oktober. Lägger upp den någon gång framöver.

MVH//Jan

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73

jag är nog mer en bild människa än en text människa, en bild säger mer en tusen ord :)

ska ta en resa antingen neråt i Europa eller Norge i sommar så försöker välja någorlunda i tid. Fattigdom är inget som hindrar mig att åka dit precis men kan nog vara rätt bra att veta innan.
Av ren nyfikenhet, vart brukar du vara i Slovakien?

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
jag är nog mer en bild människa än en text människa, en bild säger mer en tusen ord :)

ska ta en resa antingen neråt i Europa eller Norge i sommar så försöker välja någorlunda i tid. Fattigdom är inget som hindrar mig att åka dit precis men kan nog vara rätt bra att veta innan.
Av ren nyfikenhet, vart brukar du vara i Slovakien?

jag kan slänga upp och länka lite fler bilder!

brukar och brukar, jag har släkt i Bratislava så där har jag väl varit några gånger, annars har jag vaäl faktiskt inte utforskat Slovakien så pass mycket som jag skulle vilja. Nu sist var vi till nationalparken Mala Fatra, Strecno slott och lilla staden Kremnica!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Helt sjukt fin film :) , är det att rekomendera att köra med offrad däck för att göra en sån där resa..eller hade det gått med gatt däck?....lite nyfiken om en Tuono skulle kunna göra en sån resa...eller är vägarna för dåliga där du åkte någon stans.

Gatdäck går bra och inga problem med en Aprilia Tuono. Södra delen längs dammen är riktigt dålig väg men tar man det lugnt är det inga problem. Jag har på känn att dom kommer laga den vägsträckan inom en snar framtid. Men uppe på själva Transfagarasan var det helt ok.

Då var Transalpina värre med delar av vägen utan beläggning över huvudet taget. Gyttja och dålig grusbeläggning under dom sträckorna som inte var helt nylagd asfalt. Men till våren eller senast i höst kommer Transalpina vara helt iordningsställd. DET kommer bli en otroligt ball väg. Högre än Transfagarasan. Mycket äldre också. Enligt av vad jag förstod var en av orsakerna till att Ceauşescu byggde Transfagarasan enbart för att han ville ha ett monument över sig själv som brädade Transalpina. Efter att Transalpina blivit helt färdigrenoverad kommer nog Transalpina återta sin 1:a placering som östra Europas ballaste väg. Den har varit okörbar länge. Hittade denna länk med bilder där några körde Transalpina bara några veckor innan mig:

http://www.miscellanea.ro/2010/09/transalpina.html

I bil av vad jag förstår. Jag körde på motorcykel. Själv.

36140_432053856515_745891515_5228487_2603677_n.jpg

62829_432053271515_745891515_5228469_5386480_n.jpg

62975_432055001515_745891515_5228545_7639622_n.jpg

Kallt. Kommer en film och bilder från den turen vad det lider.

//J

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
fan jag vill bara ut å åka igen, resa oavbrutet!

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Samma här. Synd att man behöver tjäna pengar. Annars hade jag nog inte varit hemma mycket. :tummenupp

//J

samma här! kan man inte få nån sponsor eller nåt så man bara kan vara ute å ränna omkring? i gengälld kan man ju skriva blogg, filma och fota. :tummenupp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
samma här! kan man inte få nån sponsor eller nåt så man bara kan vara ute å ränna omkring? i gengälld kan man ju skriva blogg, filma och fota. :tummenupp

Det vore inte fel alls. Jag skulle lugnt kunna vara ute i några år. Lasta hojen med det man behöver och sen dra. Österut genom Ryssland, Kazakstan, Mongoliet, Sibirien, Magadan över till Alaska, ner genom Kanada och USA och fortsätta ner genom Mexico, Centralamerika, Sydamerika och sen skeppa över hojen till Sydafrika och upp genom Afrika och hem. I´m ON! :tummenupp

//J

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Det vore inte fel alls. Jag skulle lugnt kunna vara ute i några år. Lasta hojen med det man behöver och sen dra. Österut genom Ryssland, Kazakstan, Mongoliet, Sibirien, Magadan över till Alaska, ner genom Kanada och USA och fortsätta ner genom Mexico, Centralamerika, Sydamerika och sen skeppa över hojen till Sydafrika och upp genom Afrika och hem. I´m ON! :tummenupp

//J

planen är gjord, let's GO! När åker vi? :p

fast biten upp genom afrika blir nog den svåra biten! ;)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
planen är gjord, let's GO! När åker vi? :p

fast biten upp genom afrika blir nog den svåra biten! ;)

Afrika är ingen större fara. Kan ju skita i Kongo kanske. Den jobbiga biten är att ordna med carné och visum och skit för hela resan. Pratade med en 70 år gammal farbror från Skottland när jag var nere i Bulgarien i höstas. Han är i Afrika nu. Krutgubbe. Hans fru gick bort för 8 - 9 år sedan och sen dess har han varit ute och kört motorcykel. Före detta ytbärgare inom skotska räddningstjänsten. Han har trillat ur helikoptern lite för många gånger och kunde knappt gå men hoj körde han som en tok. Spände fast käppen på packningen och sen lyckades han kravla sig upp på sin Adventure hoj. Körde Transfagarasan själv ungefär samtidigt som jag körde Transalpina. Han kommer nog vara ute och köra tills han dör tror jag. Han sa att inom två år kan man köra asfalterade vägar hela vägen upp igenom Afrika. Det byggs vägar även i Afrika och det rejält. Man har insett att kommunikation och framkomlighet är a och o. Redan nu är det inga större problem så länge man åker rätt säsong och inte väljer dom värsta rutterna. Då är östra Sibirien nog ett större problem.

Ska vi dra på torsdag?

//J

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Afrika är ingen större fara. Kan ju skita i Kongo kanske. Den jobbiga biten är att ordna med carné och visum och skit för hela resan. Pratade med en 70 år gammal farbror från Skottland när jag var nere i Bulgarien i höstas. Han är i Afrika nu. Krutgubbe. Hans fru gick bort för 8 - 9 år sedan och sen dess har han varit ute och kört motorcykel. Före detta ytbärgare inom skotska räddningstjänsten. Han har trillat ur helikoptern lite för många gånger och kunde knappt gå men hoj körde han som en tok. Spände fast käppen på packningen och sen lyckades han kravla sig upp på sin Adventure hoj. Körde Transfagarasan själv ungefär samtidigt som jag körde Transalpina. Han kommer nog vara ute och köra tills han dör tror jag. Han sa att inom två år kan man köra asfalterade vägar hela vägen upp igenom Afrika. Det byggs vägar även i Afrika och det rejält. Man har insett att kommunikation och framkomlighet är a och o. Redan nu är det inga större problem så länge man åker rätt säsong och inte väljer dom värsta rutterna. Då är östra Sibirien nog ett större problem.

//J

jo fast även i östra sibirien byggs det på vägarna vad jag förstår, det har ju bl.a. byggts en alternativ rutt norr om den "gamla vägen" som de åker på bl.a. long way round.

när det gäller afrika tänker jag just på krångel med gränser/visum och konflikter etc. inte så mycket vägarna, lite tufft måste det ju vara!

ja va fan vi sticker på torsdag, är ändå inte mycket för julen! :tummenupp hehe...

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
jo fast även i östra sibirien byggs det på vägarna vad jag förstår, det har ju bl.a. byggts en alternativ rutt norr om den "gamla vägen" som de åker på bl.a. long way round.

när det gäller afrika tänker jag just på krångel med gränser/visum och konflikter etc. inte så mycket vägarna, lite tufft måste det ju vara!

ja va fan vi sticker på torsdag, är ändå inte mycket för julen! :tummenupp hehe...

Jag drar förbi Biltema och köper snökedjor! :tummenupp

Ska man dra genom Sibirien så vill man nog faktiskt köra Road of bones känns det som. Jag har hört att man renoverat en del av vägen och så länge man inte kör för tidigt på säsongen så ska det funka nu. Om man har lite tur.

Den där turen runt jorden vill jag verkligen göra innan jag trillar av pinn. Vore precis hur roligt som helst. Sommaren -12 blir det genrep. Mongoliet fram och tillbaka.

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Jag drar förbi Biltema och köper snökedjor! :tummenupp

Ska man dra genom Sibirien så vill man nog faktiskt köra Road of bones känns det som. Jag har hört att man renoverat en del av vägen och så länge man inte kör för tidigt på säsongen så ska det funka nu. Om man har lite tur.

Den där turen runt jorden vill jag verkligen göra innan jag trillar av pinn. Vore precis hur roligt som helst. Sommaren -12 blir det genrep. Mongoliet fram och tillbaka.

jo fan, helt klart, jag kämpar hellre mig genom road of bones än att ta någon enklare omväg! och jo jag med, måste göra något liknande någon gång, eller flera gånger! :tummenupp Och till mongoliet har jag faktiskt också som ett mål jag vill till inom relativ snar framtid, ryssland lockar det med! och absolut, bra träning om man vill ta ett helt varv runt jorden i framtiden!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Jovisst. Gissa hur många som ringer BMW varje år och vill ha spons....
Det här med att åka hoj jorden runt är tyvärr inget nytt längre. En ev sponsor måste ju kunna räkna hem sin satsning, och eftersom såna här expeditioner nästan saknar nyhetsvärde nuförtiden så är det knepigt med sponsorer.

DESSUTOM är ingenting gratis. En sponsor vill naturligtvis har en hel del tillbaka. Jag vet hur mycket Fredrik Persson (och även vi) fick slita för att "betala tillbaka" till våra sponsorer. Samma sak med FlyVardagen-killarna som kom hem från Sydamerika nyligen.

Knappast värt det i mina ögon. Man reser ju på något sätt på "krita", något som iallafall jag tänker försöka undvika i fortsättningen.

Jag tror man får en bättre och renare upplevelse om man snålar överallt och betalar själv. Faktiskt.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Det här med att åka hoj jorden runt är tyvärr inget nytt längre. En ev sponsor måste ju kunna räkna hem sin satsning, och eftersom såna här expeditioner nästan saknar nyhetsvärde nuförtiden så är det knepigt med sponsorer.

DESSUTOM är ingenting gratis. En sponsor vill naturligtvis har en hel del tillbaka. Jag vet hur mycket Fredrik Persson (och även vi) fick slita för att "betala tillbaka" till våra sponsorer. Samma sak med FlyVardagen-killarna som kom hem från Sydamerika nyligen.

Knappast värt det i mina ögon. Man reser ju på något sätt på "krita", något som iallafall jag tänker försöka undvika i fortsättningen.

Jag tror man får en bättre och renare upplevelse om man snålar överallt och betalar själv. Faktiskt.

Du har rätt. Och det är faan så mycket svårare med spons nu än för 10 - 15 år sedan. Det går säkert fortfarande med rätt kontakter och ett vettigt upplägg men frågan är om det är värt det. Bättre att dokumentera resan ordentligt och försöka få in lite pengar i efterhand på olika sätt. Det finns nog möjlighet att få in åtminstone några kronor genom att skriva reseberättelser åt någon tidning och lite annat smått och gott om man ska göra en så pass rejäl resa. Men man ska inte ha för höga förhoppningar om att kunna täcka kostnaderna för resan. Inte nu för tiden. Det var lite lättare förr om åren. Bättre att tjäna in pengarna innan man drar och snåla lite under resan. Det finns ju faktiskt ingen anledning att bo på svindyra hotell heller. Då missar man mycket av det resan handlar om. Att lära känna nya kulturer och länder. Och det gör man vanligtvis inte på ett lyxhotell. :tungan

MVH//J

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj

jo visst är det säkert så, nu var jag inte helt seriös heller men det är en skön tanke! tråkigt och konstigt nog finns det nog inte tillräckligt med intresse för sådana där megaresor.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
jo visst är det säkert så, nu var jag inte helt seriös heller men det är en skön tanke! tråkigt och konstigt nog finns det nog inte tillräckligt med intresse för sådana där megaresor.

Även om man faktiskt skulle FÅ lite spons så tar motprestationen lite udden av resan. Du kan inte njuta av DIN resa på samma sätt när du känner att du samtidigt har en massa förpliktelser. Du vill inte hålla på och fippla med artiklar etc under resan, och när man kommer hem blir det ju lite av ett antiklimax. Att då försöka leva upp till sponsorns förväntningar kanske inte är det man är mest intresserad av. Inte jag iaf.

Att bli sponsrad innebär inte att man får en massa gratis prylar mot att man sätter ett klistermärke på hojen i gentjänst vilket många verkar tro. Tänk om det vore så enkelt......

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping