Nu blir det OT, men jag kan inte låta bli.Vår räddning? Vajerräcken räddar helt klart fler liv än dom tar, det råder det ingen som helst tvekam om, och dom gånger jag åker vajerräcksväg så har jag aldrig märkt att dom hoppar ut framför mig. Det sitter ju i princip enbart såna på motorvägar, motortrafikleder och andra tämligen skittråkiga, raka vägar, och där gör dom nytta, för oss också! Mången trött bilist somnar på såna vägar och hindras av räcket från att fronta med mötande, eller folk som tror sig möta en moppe och kör om iaf hindras tack vare räcket.
Jag menar att din argumentation haltar. Mitträcken räddar tveklöst fler liv än de tar, men just vajerräcken är tveklöst den sämsta varianten av mitträcke ur alla andra aspekter än att passa in i en kortsiktig investeringsbudget för Transportstyrelsen.
Visst skyddar mitträcket oss hojåkare från avsomnade mötande bilister, men risken att som motorcyklist kollidera med en mötande bil är trots allt bara momentan längs en given vägsträcka och dessutom mycket låg - sett till både sträcka och tid. Stenar, träd, brofundament och stolpar kantar också bara våra vägar fläckvis. Mitträcket, i sin mest söndertrasande form vajerräcke, finns där konstant - längs hela sträckan, under all tid. Du kommer inte kanske att skada dig vid en närkontakt, du kommer mer eller mindre garanterat att skada dig.
Mittbarriärer är i grunden naturligtvis en bra idé, men att framhärda i att utforma dem som dagens vajerräcken är snudd på kriminellt ansvarslöst. Jag kör 10 gånger av 10 hellre på en väg kantad av släta betongelement än kantad av ett vajerräcke. Sådana element har som bekant dessutom både längre livslängd och lägre underhållskostnader.
På frågan om vi svenskar är överdrivet säkerhetsfokuserade så tror jag inte det. Vi är definitivt mycket säkerhetsmedvetna i ett internationellt perspektiv - vi uppfann t.ex bilbältet, vi har varit drivande i strålningssäkerhet genom TCO-riktlinjerna för bildskärmar, vi har tillverkat vad som åtminstone ansetts som några av världens säkraste bilar etc - men jag ser inget negativt i det. Skulle någon säga att det är överdrivet säkerhetstänkande att utrusta sin bil med nackstöd, säkerhetsbälte och ABS?
Last edited: