Överdrivet säkerhetstänk i Sverige?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
roadrash1.jpg

inget coolare än skrapsåren från att ha smakat asfalt :yoparty

Tatueringarna klarade sig ju det är det viktiga:D

Fan vilka kliande sårskorpor att pilla loss det måste bli:hoppa

Har lite svårt att tycka synd om honom faktiskt:rolleyes:
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vi har högt säkerhetstänk i landet, överdrivet? Knappast.

Varför kör inte de som tävlar med hjälm och flipp flopps? Ok de får förmodligen inte köra så men tror knappast de skulle göra det även om de fick. Är bankörning farligare än gatåka? Inte enligt statistiken och där finns det heller inga taxibilar, träd, fotbollsmammor i SUV´ar utan blinkers etc.

Visst kan övertro till säkerhet slå fel det med men viss självsanering kommer vi nog aldrig ifrån, övertron är garanterat högre bland bilförare än mc-förare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men nu är det väl några försäkringsbolag som vägrar betala för reparationer av dessa räcken tror jag!? Det kan bli vår räddning isf. Skall vägverket betala själva vid varje olycka så lär de inte sätta upp några fler....
Vår räddning? Vajerräcken räddar helt klart fler liv än dom tar, det råder det ingen som helst tvekam om, och dom gånger jag åker vajerräcksväg så har jag aldrig märkt att dom hoppar ut framför mig. Det sitter ju i princip enbart såna på motorvägar, motortrafikleder och andra tämligen skittråkiga, raka vägar, och där gör dom nytta, för oss också! Mången trött bilist somnar på såna vägar och hindras av räcket från att fronta med mötande, eller folk som tror sig möta en moppe och kör om iaf hindras tack vare räcket.

Jag kan inte se att det skulle vara farligare att åka bredvid räckena där än att köra allt man kan, törs å lite till på den lokala krokvägen med stenbumlingar, grova träd och stenrösen nån meter från asfaltskanten?
 

Heale

Guest
Ang räcken... Det stora problemet är ju det plötsliga stoppet när man hamnar i en stolpe, vi vet väl alla vad resultatet blir av det. Läste en artikel om en konstruktör, tror han var från Norge. Han hade försökt sälja in en liknade produkt men den var klädd på sidorna, som med en plåt. Det innebar att man inte fick det plötsliga stoppet utan fortsatte glida längs med räcket. Visst kommer det göra sjukt ont, men man kan iaf överleva.
Var byggt så att det ändå gav med sig såpass mycket att det inte var större risk än med dagens räcken för att bilar skulle komma över på fel sida.
Antar att priset avgör, lättare att bara sätta upp en vajer...:död
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vi har ju hjälmtvång i Sverige, men ingen annan lag på skyddsutrustning. Försäkringsbolagen kräver i de flesta fall, godkänd utrustning..

Men en sak som jag funderat på är varför vi har en LAG som säger tt vi MÅSTE använda hjälm vid färd på MC ? Rekomendation tycker jag är helt ok då alla vet att det är jävla kass att klota utan hjälm. Men varför tvinga i lag? Borde jag inte få ta ansvar för mitt eget liv när jag åker? Jag riskerar ju ingen annans liv eller ohälsa när jag åker utan / med hjälm..

Trippelsuck...Tar du ansvar den dagen för dig själv med då du slår i huvudet:död och blir en "grönsak":va', ta ditt ansvar då och betala din egen sjukvård för alla skador relaterade för skador som skulle kunnat undvikits genom yttre våld på huvudet.

Att de ens finns mc förare som funderar i dessa banor, de är ju väldigt sällsynta som tur är...Din nästa fundering, ja man kanske inte behöver försäkring alls, jag kan stå för mina egna kostnader el:va

Men vill du ta "ditt"ansvar så gå till läkaren och få intyg på att det ger dig mjäll, eller svett, eksem eller dylikt...du har inte funderat på att börja fiska, eller promenera istället...:rolleyes:

Det är tur det finns lagar som kan reglera mot sådanna här galna funderingar...

Citerar dig själv nu:

Yrken som innehåller kvalificerad trafikutbildning och riskmedventenhet, borde även vara en fördel när man försäkrar.
Utryckningstjänster, typ polis, räddningstjänstförare, ambulansförare osv.

Jag anser att ovan nämda faktorer minskar risken att för dessa förare att bli ett försäkringsärende.

Rätt eller fel?


Med tanke på din säkerhetsfundering där, så skulle de som väljer el kunna välja bort hjälmen ha en årspremie ggr 100 minst på trafikdelen..r de som har så mycket pengar är tillräckligt smarta el snåla för att inte välja bort hjälm:D
 
Last edited:

Heale

Guest
Trippelsuck...Tar du ansvar den dagen för dig själv med då du slår i huvudet:död och blir en "grönsak":va', ta ditt ansvar då och betala din egen sjukvård för alla skador relaterade för skador på huvudet.

Att de ens finns mc förare som funderar i dessa banor, de är ju väldigt sällsynta som tur är...Din nästa fundering, ja man kanske inte behöver försäkring alls, jag kan stå för mina egna kostnader el:va

Men vill du ta "ditt"ansvar så gå till läkaren och få intyg på att det ger dig mjäll, eller svett, eksem eller dylikt...du har inte funderat på att börja fiska, eller promenera istället...:rolleyes:

Det är tur det finns lagar som kan reglera mot sådanna här galna funderingar...

INTE FISKA!!!
Enligt en engelsk studie från 98/99 så hörde sportfiske till en av de farligaste sporterna i Storbritannien.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vår räddning? Vajerräcken räddar helt klart fler liv än dom tar, det råder det ingen som helst tvekam om, och dom gånger jag åker vajerräcksväg så har jag aldrig märkt att dom hoppar ut framför mig. Det sitter ju i princip enbart såna på motorvägar, motortrafikleder och andra tämligen skittråkiga, raka vägar, och där gör dom nytta, för oss också! Mången trött bilist somnar på såna vägar och hindras av räcket från att fronta med mötande, eller folk som tror sig möta en moppe och kör om iaf hindras tack vare räcket.

Jag kan inte se att det skulle vara farligare att åka bredvid räckena där än att köra allt man kan, törs å lite till på den lokala krokvägen med stenbumlingar, grova träd och stenrösen nån meter från asfaltskanten?

Tror det kan vara såsom du säger. Men för oss på MC gäller inte detta och det kan inte beläggas heller. Däremot så förbjuds och beläggs vajerräcken med restriktioner runt om i europa i detta nu. Det finns bättre alternativ såsom vissa typer av betongkonstruktioner tex.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
"Dress for the crash, not the ride."

Så skrev dom i Transworld Motocross nån gång om jag minns rätt, var i samband med nått test av nackskydd. Tycker det låter rätt vettigt iaf...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror det kan vara såsom du säger. Men för oss på MC gäller inte detta och det kan inte beläggas heller. Däremot så förbjuds och beläggs vajerräcken med restriktioner runt om i europa i detta nu. Det finns bättre alternativ såsom vissa typer av betongkonstruktioner tex.
Vadå gäller inte? Om mötande gör en dumhet/misstag och räcket skyddar mig, vad har det för betydelse om jag sitter i bilen eller på hojen? :va Hur stor risk tycker du det är att gå omkull på den typen av vägar som har räcken? Förutsatt att du inte är dum nog att träna stoppies eller slangning där vill säga...
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Klimatet har nog stor påverkan tror jag.

Så är det. Jag själv kör aldrig utan full utrustning. Men när tempen kröp upp mot 32 grader i juli så gick det bara inte att köra med skinnställ. Man blir ju kokt på nolltid! Så det var flera dagar i rad som jag inte körde någonting pga att det var alldeles för varmt. Har man då över 30 grader flera månader i sträck så blir det ju problem.

\Masonit
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jag tycker det är upp till var och en vad man vill ha på sig när man kör hoj. Själv kör jag med fullt ställ och ryggskydd och så, men jag lägger inte energi på att kritisera andra för att dom inte har samma säkerhetstänk.
Är det förresten försäkringsbolagen som betalar kostnaderna om man hamnar på sjukan när man klotar?

trafikförsäkringen betalar sjukhuskostnader för personskador för de inblandade i en olycka.

Vadå gäller inte? Om mötande gör en dumhet/misstag och räcket skyddar mig, vad har det för betydelse om jag sitter i bilen eller på hojen? :va Hur stor risk tycker du det är att gå omkull på den typen av vägar som har räcken? Förutsatt att du inte är dum nog att träna stoppies eller slangning där vill säga...

du har rätt i vad du skriver men jag gillar inte vajjern ändå :)

Vi har högt säkerhetstänk i landet, överdrivet? Knappast.

Varför kör inte de som tävlar med hjälm och flipp flopps? Ok de får förmodligen inte köra så men tror knappast de skulle göra det även om de fick. Är bankörning farligare än gatåka? Inte enligt statistiken och där finns det heller inga taxibilar, träd, fotbollsmammor i SUV´ar utan blinkers etc.

Visst kan övertro till säkerhet slå fel det med men viss självsanering kommer vi nog aldrig ifrån, övertron är garanterat högre bland bilförare än mc-förare.

säkerhet är bra så är det men ibland går det till överdrift, "barn måste slå sig för att förstå att det är farligt och gör ont"
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
säkerhet är bra så är det men ibland går det till överdrift, "barn måste slå sig för att förstå att det är farligt och gör ont"

Jag känner en kille som inte har några fingrar att tala om.
Som barn doppade han händerna i en tunna kokande tjära, bristande säkerhet förvisson men han lärde sig att inte göra det igen.
Femåring med amputerade fingrar måste ha varit jobbigt för föräldrarna men de lärde sig säkert att ha bättre uppsikt i fortsättningen.

Säkerhet ska vara preventiv inte reaktiv annars så har den spelat ut sin roll, lite som ditt inlägg ovan.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jag känner en kille som inte har några fingrar att tala om.
Som barn doppade han händerna i en tunna kokande tjära, bristande säkerhet förvisson men han lärde sig att inte göra det igen.
Femåring med amputerade fingrar måste ha varit jobbigt för föräldrarna men de lärde sig säkert att ha bättre uppsikt i fortsättningen.

Säkerhet ska vara preventiv inte reaktiv annars så har den spelat ut sin roll, lite som ditt inlägg ovan.

ditt ex. var rätt extremt, jag tror folk förstår vad jag menar.

EDIT: barn är barn, vuxna är vuxna.. barn kör inte fordon på allmän väg, de gör vuxna.
 
Last edited:

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Detta verkar ju ha bytt riktning mot hypotetiska fall, betvivlar inte att "full svensk säkerhetsutrustning" är dålig utan snarare hur den står sig mot de länder som kör enligt vår syn mer o-skyddat, (men är det verkligen så, eller skyddar vi oss för ingen nytta?)

Efter jag skummat igenom pdf'n längre upp i tråden kan man ju konstatera att Sverige till trots säkerhtesstandarden inte ligger bland de bästa utan snarare i mitten
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har FB redan vunnit om vajerräckenas reparationskostnad?
Mellan Örebro och Karlskoga verkar det iaf. komma upp en ny typ av mitträcke,om den är roligare att köra på eller inte låter jag vara osagt,mitträcke behöver dock inte bestå av vajer.

Vad gäller utrustning eller inte så är det väl bra med skydd Om det skulle hända en olycka,eller?

Problemet är väl dom som blir odödliga när dom drar på sig stället medans tar det jätteförsiktigt när dom kör utan,lite samma som att gå kurser för att bli säkrare förare och sen använda de ökade marginalerna till att öka hastigheten.

Se skydd och kurser som ett sätt att minska skadorna/öka margnalerna vid en olycka/tillbud i den hastighet du alltid kör ändå,inte "nu är jag så skyddad/säker att jag kan köra fortare"

Känns lite som att svensken i gemen är så skyddad att inget farligt kan hända,de som kör i jeans och t-tröja kanske skadar sig allvarligare vid en olycka men är dom överrepresenterade i olycksstatistiken?

Skydda dig så gott det går men kör som du var naken.

Henrik
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
ditt ex. var rätt extremt, jag tror folk förstår vad jag menar.

EDIT: barn är barn, vuxna är vuxna.. barn kör inte fordon på allmän väg, de gör vuxna.

Först resonerar du som att alla lär sig av att göra illa sig och i nösta ilägg så säger du att barn är barn och vuxna är vuxna.

Hur tror du att man ser ut efter att ka fått benet under hojen i 70km/h utan skyddskläder? Lär man sig då?
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Oftast rapporterar statistiken dödsfall eller antal olyckor. Jag har svårt att se att skyddskläder påverkar om man dör eller inte. Det påverkar inte heller statistiken för antal olyckor utan det påverkar hur allvarligt man skadar sig vid en mindre olycka.
Som någon skrev tidigare så påverkar klimatet hur vi klär oss plus att vi här i Sverige har en tradition av att köra stora hojar avsedda för banor eller landsvägskörning. Folk väljer helt enkelt de kläder som passar bäst för det.
Jag vet hur ont ett mindre bränn/skrapsår gör och skulle aldrig vilja ha ett på några kvadratdecimeter. Sätter ändå inte på mig helstället till jobbet. Det finns mc-jeans och annat som funkar bra i stan. Struntar i hur andra klär sig -eget ansvar...
 
Last edited:

svrajder

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
SV'n såld. Triumph Sprint ST 1050
Lite OT men i tråden spekuleras i om trafikförsäkringen betalar sjukvårdskostnader. Skilj då på egenavgiften och på vårdkostnader. Ett vårddygn på sjukhus kostar (skattebetalarna) mellan 4000 och 6000 kronor. Det vårdtagaren själv betalar är 80 kronor per dygn (Västernorrland). Försäkringen ersätter vårdtagarens kostnader, inget annat.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Detta verkar ju ha bytt riktning mot hypotetiska fall, betvivlar inte att "full svensk säkerhetsutrustning" är dålig utan snarare hur den står sig mot de länder som kör enligt vår syn mer o-skyddat, (men är det verkligen så, eller skyddar vi oss för ingen nytta?)

Efter jag skummat igenom pdf'n längre upp i tråden kan man ju konstatera att Sverige till trots säkerhtesstandarden inte ligger bland de bästa utan snarare i mitten

ett litet bevis på att folk tror att skydden skyddar mer än va de gör...
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tjaa...Sverige är ju trygghetsnarkomanernas land, den saken är klar och det är inget som är ens värt att diskutera. Det handlar om attityd till trygghet vs frihet över lag Fullständigt absurda skattenivåer motiveras med att "vi har ju sjukpenning" och att överlåta valet för trygghetsnivån till folk är det inte tal om. Trygghet är lite som säkerhet...det kostar en riskpremie i form av pengar och bekvämlighet. Ett äckligt, jävla varmt och ofta fullt rejs ställ skyddar från både skrapsår som den härliga vind känslan. Jag har kört snabb hoj utan hjälm och i shorts, tshirt och sneakers och det är fan obeskrivligt skönt...fast inte så tryggt. Det tryggaste är ändå att låta bli att köra hoj...det kommer alltid att bli en fråga om avvägning mellan vad som är praktiskt gångbart och bekvämt och vad som är en acceptabel risk. Det sistnämnda bestäms ju av hur vi är uppfostrade. Svenskar är extremt torsk på "trygghet" (även när det är en illusion) och det i kombination med en näst intill bisarr lydnad mot mydigheter gör att man kan blåsa folket big time genom att för grova pengar sälja in trygghetsillusion. Så ...man skrämmer människor till döds (hur enkelt som helst) med att ...betalar ni inte de perversa skatterna vi kräver av er så kommer ni att dö i misär och folk betalar lydigt (utan att ens ifrågasätta skiten)....Köper ni inte svindyra säkerhetsprodukter för att köra i 50-60 runtom mellan fiken i stan, så kommer ni att bli lemlästade..och när folk i Sverige hör något som ens avlägset naggar i kanten på tryggheten öppnas plånboken direkt i nästan panikartad rädsla för de hemskheter som KAN inträffa..OM...KANSKE.... När de så betalat en jävla massa, tror de att de är trygga..och avlider i någon obskyr krämpa som de aldrig hört talas om. Nu raljerar jag lite, men så är det nog ändå ..i princip. De som är skeptiska och kanske uppvuxna under mindre trygga former ser man inte med blida ögon på...Frågan är när alla måste ha rejsställ på sig när de ska ut på krogen för att supa (så de inte skadar sig på väg hem på fyllan)...om det nu är så att vi kommer att fortsätta att få kröka, det är ju farligt.
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top