Sniglom
Gudomlig sporthojare
Min Honda CBR600FS överhettade i dag efter att jag hade kört inspirerat på landsväg en stund.
Jag vet att nivån på kylarvätska var okej bara någon timme tidigare när jag körde och temperaturerna har varit normala varenda gång jag tittat, fram tills hojen plötsligt överhettade och jag fick stanna.
Detaljer:
Vad jag kunde se så verkar allt kylarvatten verkar ha försvunnit ut genom expansionskärlets dräneringsslang som sitter i toppen. Jag kunde inte se ånga eller vatten någon annanstans än från slangmynningen som slutar under hojen.
Jag lät hojen svalna, prövade att fylla på kylarvatten i expansionskärlet och provstartade.
Det kom ingen vit rök, men hojen blev väldigt snabbt varm. Jag antar att det beror på att radiatorn är fylld med luft nu. Jag lät temperaturen nå 106c när fläkten ska gå igång, men det gjorde den inte.
Jag antar att fläktens funktion inte har något att göra med att hojen överhettade, det känns som att den svala vinden (8c?) borde kunnat kyla av ganska bra, har svårt att tänka mig att fläkten skulle göra ett bättre jobb än luftmotståndet vid högre hastigheter. Men kan det vara en ledtråd att den inte startar? Jag har kollat säkringen och prövat att byta den, men det är inte det.
Jag funderade på om det kan vara ett osynligt läckage. Att luft skulle dras in genom ett undertryck någonstans, på så sätt skulle trycket i systemet sjunka och vattnet kunna börja koka och ånga ut genom expansionskärlet. Är det rimligt?
Om det inte är ett läckage, vad skulle det kunna vara då?
Termostat?
Vattenpump?
Hur som helst, vad är bästa sättet att börja felsöka på? Vad ska jag göra här näst? Jag vill fylla och avlufta systemet så jag kan provstarta hojen ordentligt.
Jag vet att nivån på kylarvätska var okej bara någon timme tidigare när jag körde och temperaturerna har varit normala varenda gång jag tittat, fram tills hojen plötsligt överhettade och jag fick stanna.
Detaljer:
Vad jag kunde se så verkar allt kylarvatten verkar ha försvunnit ut genom expansionskärlets dräneringsslang som sitter i toppen. Jag kunde inte se ånga eller vatten någon annanstans än från slangmynningen som slutar under hojen.
Jag lät hojen svalna, prövade att fylla på kylarvatten i expansionskärlet och provstartade.
Det kom ingen vit rök, men hojen blev väldigt snabbt varm. Jag antar att det beror på att radiatorn är fylld med luft nu. Jag lät temperaturen nå 106c när fläkten ska gå igång, men det gjorde den inte.
Jag antar att fläktens funktion inte har något att göra med att hojen överhettade, det känns som att den svala vinden (8c?) borde kunnat kyla av ganska bra, har svårt att tänka mig att fläkten skulle göra ett bättre jobb än luftmotståndet vid högre hastigheter. Men kan det vara en ledtråd att den inte startar? Jag har kollat säkringen och prövat att byta den, men det är inte det.
Jag funderade på om det kan vara ett osynligt läckage. Att luft skulle dras in genom ett undertryck någonstans, på så sätt skulle trycket i systemet sjunka och vattnet kunna börja koka och ånga ut genom expansionskärlet. Är det rimligt?
Om det inte är ett läckage, vad skulle det kunna vara då?
Termostat?
Vattenpump?
Hur som helst, vad är bästa sättet att börja felsöka på? Vad ska jag göra här näst? Jag vill fylla och avlufta systemet så jag kan provstarta hojen ordentligt.
Last edited: