Överkörd av den nya lagstiftningen om att få köra upp?

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Hejsan alla vänner på två hjul! :)
Tänkte kolla om det finns någon här på sporthoj som sitter i samma sits som jag och min polare.
Ligger nämligen till så här att jag fick ett tillstånd för att övningsköra utfärdat till mig INNAN 2013, som gäller till 2017 om jag minns rätt.

Nu ändrades ju lagstiftningen för det och man skall bara 24 för o köra upp osv....
Min tanke var att detta skulle falla under s.k retroaktiv lagstiftning.
För den som är hågad: http://sv.wikipedia.org/wiki/Legalitetsprincipen
Dvs att även om lagen ändras så skulle tillståndet vara giltigt. (Jag skulle få köra upp etc.)
Ringde Transportstyrelsen förra året för att kolla hur det låg till och visst var det så fick jag svaret. Mänskan jag pratade med gick o hörde med "någon högre upp" och därefter fick jag svaret att det gäller, "Är det utfärdat så är det utfärdat, det som står på pappret är giltigt."
Nu fastnade min kompis på detta (som är 23), han har också ett tillstånd som är utfärdat innan 2013 men får ej boka uppkörning etc.
Han fick svaret att det inte är giltigt och det är de nya lagarna som gäller oavsett. Alltså övningskörning vid 23 års ålder för obegränsad osv...
Jag ringde upp Transportstyrelsen nyss och fick ett liknande svar FÖRUTOM att jag det får övningsköra för obegränsad även om jag är 21. :lol :dummer :va

Känns som att det är ingen som har koll på vad det verkligen är som gäller? :huvet :4skrika
Ja menar, va fan är det som pågår!?
Hade jag vetat detta hade jag vart glad och tatt mitt körkort innan 2012 så jag inte hade suttit här med skägget i brevlådan.
Är det någon här på sporthoj som sitter i samma sits eller vet vad det är som pågår egentligen? :3freak
Just nu känner jag att jag vill köra på lite "civil olydnad" och köra iallafall. :(

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle tro att det är så skoj att ditt tillstånd gäller för övningskörningen. Däremot så kan du inte köra upp för tung, då du inte är tillräcklgit gammal.

Meeen, det är bara vad jag tror, och grundar sig på att ditt tillstånd är giltigt tills det går ut.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ta det till rätten..

Lagen är (ska vara) sund, att ge något ett tillstånd som medför att denne tar på sig massa kostnader (köpa kläder, hoj etc) och sen återta rätten att köra upp är knappast lagens syfte. Borde gå att få ett prejudicerande domslut på det tom.

Frågan är om det räknas som civilrättsligt så du får stå för rättegångskostnaderna? :va Eller om det faller under förvaltningsrätten..?

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Skulle tro att det är så skoj att ditt tillstånd gäller för övningskörningen. Däremot så kan du inte köra upp för tung, då du inte är tillräcklgit gammal.

Meeen, det är bara vad jag tror, och grundar sig på att ditt tillstånd är giltigt tills det går ut.
Precis, känns som att du har ett papper som säger att du får övningsköra. Detta pappret ger dig dock inte rätt till att ta körkortet, därmed gäller de nya reglerna.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag förstår inte varför du inte tog kortet 2012 om du nu hade den möjligheten?
Dom nya reglerna kom ju inte som en blixt från klar himmel direkt!

Surt för dig hur som helst.

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Tack för svaren! :)

Ta det till rätten..

Lagen är (ska vara) sund, att ge något ett tillstånd som medför att denne tar på sig massa kostnader (köpa kläder, hoj etc) och sen återta rätten att köra upp är knappast lagens syfte. Borde gå att få ett prejudicerande domslut på det tom.

Frågan är om det räknas som civilrättsligt så du får stå för rättegångskostnaderna? :va Eller om det faller under förvaltningsrätten..?

Ja, för detta känns sådär iom att retroaktiv lagstiftning är förbjudet enligt svensk grundlag, spelar ingen roll vad TS säger.
Kommer att slänga ett mail till dem att börja med och hänvisa till lagen.
Får jag fortfarande nekande så kommer jag att fråga vad dom grunder det i.
Sen får vi se vad som händer.

Ingen aning på vad det faller under....är hursom happ en tungt lastad ingenjörsstudent så ha tid med sådant blir svårt.

Jag förstår inte varför du inte tog kortet 2012 om du nu hade den möjligheten?
Dom nya reglerna kom ju inte som en blixt från klar himmel direkt!

Surt för dig hur som helst.

Ekonomi, flytt till ny stad, lite tight om tid.....hade blivit stressigt och hade jag gått igenom en uppkörning hade jag inte vart så bra på o hantera en hoj som känner att man borde vara.
Saken är den man riskerar livet när man gränslar en hoj o både jag o polaren jag övningskör med tyckte att det var bättre att ta det i lugn och ro o inte stressa med det om det nu fanns tid.
Vilket TS försäkrade mig att det fanns.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tack för svaren! :)

Ja, för detta känns sådär iom att retroaktiv lagstiftning är förbjudet enligt svensk grundlag, spelar ingen roll vad TS säger.

Problemet är att du inte haft en bokad uppkörning, hade du haft det hade du säkert fått köra. Du har haft ett övningskörningstillstånd, och övningsköra får du väl?

Så rent analogt har du inget case. Gör man däremot en mer teleologisk tolkning och ser på föreställningsramarna så är inte syftet med lagen att fucka till det för folk, att några blir förlorare vid lagändringar går tyvärr inte att ändra. Men det här är ju frågan om en kort övergångsperiod där alla som råkar ligga i just det intervallet blir drabbade. Det är knappast lagstiftarnas avsikt, vilket gör det teoretiskt möjligt att få dispenser utfärdade om man hade tillståndet innan lagändringen gick igenom.

Annars skiter du i det där, tar licens och kör hoj där det är kul istället ;)

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
Trampcykel numera
Ta det till rätten..

De va några år sedan de varnade att nya regler skulle komma.

TS.
Du har fått ett tillstånd att ta A körkort men du har inte rätt att köra upp, det är skillnad. De har inte rätt att ändra reglerna när du väl tagit ditt körkort, därför finns A-begränsat kvar hos dom som tog körkortet förra året.

Körkortstillstånd är inget avtal utan bara ett tillstånd, körkortet är ett avtal mellan dig och trafikverket.

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
Ekonomi, flytt till ny stad, lite tight om tid.....hade blivit stressigt och hade jag gått igenom en uppkörning hade jag inte vart så bra på o hantera en hoj som känner att man borde vara.
Saken är den man riskerar livet när man gränslar en hoj o både jag o polaren jag övningskör med tyckte att det var bättre att ta det i lugn och ro o inte stressa med det om det nu fanns tid.

Men då har du ju fått din önskan uppfylld. Nu har du ju flera år på dig att ta körkortet i lugn och ro utan att stressa. :fakta

Tobiasg

Ny medlem
Gick med
2 May 2013
Hoj
Yamaha fazer 1000 -02
TS.
Du har fått ett tillstånd att ta A körkort men du har inte rätt att köra upp, det är skillnad. De har inte rätt att ändra reglerna när du väl tagit ditt körkort, därför finns A-begränsat kvar hos dom som tog körkortet förra året.

Körkortstillstånd är inget avtal utan bara ett tillstånd, körkortet är ett avtal mellan dig och trafikverket.

Jag är lite i samma sits.. det står på tillståndet att man har rätt att boka teori samt förarprov. Borde inte detta fortfarande gälla?

Och sedan så får TS inte övningsköra, eftersom man måste ha fyllt 23 numera. Jag är dock 23 så jag får iaf övningsköra..

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Problemet är att du inte haft en bokad uppkörning, hade du haft det hade du säkert fått köra. Du har haft ett övningskörningstillstånd, och övningsköra får du väl?

Så rent analogt har du inget case. Gör man däremot en mer teleologisk tolkning och ser på föreställningsramarna så är inte syftet med lagen att fucka till det för folk, att några blir förlorare vid lagändringar går tyvärr inte att ändra. Men det här är ju frågan om en kort övergångsperiod där alla som råkar ligga i just det intervallet blir drabbade. Det är knappast lagstiftarnas avsikt, vilket gör det teoretiskt möjligt att få dispenser utfärdade om man hade tillståndet innan lagändringen gick igenom.

Annars skiter du i det där, tar licens och kör hoj där det är kul istället ;)

Ja, det är lite det som är resonemanget jag för.
Jo får nog bli något sådant! :fyllisar
För ligga vill man ju göra...:D

De va några år sedan de varnade att nya regler skulle komma.

TS.

Mjaoo....
Dock så står det skriftligt i tillståndet "detta tillstånd ger dig rätt till att övningsköra, boka teoriprov, boka uppkörning" osv osv...
Ska hursomhapp slänga ett mail till TS och se om man kan få ett rakt svar.

Men då har du ju fått din önskan uppfylld. Nu har du ju flera år på dig att ta körkortet i lugn och ro utan att stressa. :fakta

Asgarv!! :rofl Jo, fan så e de nog!!
Nobody likes a smartass! ;)

Edit: Har nu skickat ett mail till TS där jag hänvisar till diverse lagar om retroaktiv lagstiftning.
Återkommer med svar från TS!

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Dock så står det skriftligt i tillståndet "detta tillstånd ger dig rätt till att övningsköra, boka teoriprov, boka uppkörning" osv osv...

Just den där delen är väl något att pusha på. Lite lurigt om du får övningsköra för tung med det där intyget om du inte får köra upp med samma intyg om det står i intyget att det gäller för båda sakerna. Teoretiskt borde man ha möjlighet att ta tung fram tills dess intyget löper ut, men inte ha möjlighet att förnya intyget.

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Just den där delen är väl något att pusha på. Lite lurigt om du får övningsköra för tung med det där intyget om du inte får köra upp med samma intyg om det står i intyget att det gäller för båda sakerna. Teoretiskt borde man ha möjlighet att ta tung fram tills dess intyget löper ut, men inte ha möjlighet att förnya intyget.

Ja, är precis de punkterna jag belyste till mailet jag skickade till TS.
Ska bli intressant och se vad de svarar.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
eller så tar du a2 kort och kör och är glad. Du kommer garanterat ha kortet i hand innan du får igenom en uppkörning för A hur mycket du än vrider på det och lusar igenom lagboken.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Det finns extremt gott om tid för dig att övningsköra, det ju en stund kvar tills du fyller 24 :tummenupp:banana

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Jahapp vänner, då fick jag gick svar från TS.
Två rättare sagt.....det är nu det blir spännande!
Jag kontaktade deras huvudkontor samt via deras kontaktformulär....gissa vad, jag fick två olika svar.
Igen.

Svar via kontaktformulär:
"Hej Alexander!

Då du fick ditt körkortstillstånd utfärdat innan de ny reglerna trädde i kraft 19 januari 2013, så berörs du inte av nya reglerna rörande förändringen om ålder vid övningskörning för behörighet A.
Du får alltså övningsköra för A, förutsatt att ditt körkortstillstånd är giltigt.

Vad det sedan gäller uppkörning och uppskrivning så kan du inte göra detta förrän du fyllt 24 år.
Detta eftersom de nya reglerna trädde i kraft 19 januari 2013.

Med vänlig hälsning

Transportstyrelsen

Trafikregistret
701 97 Örebro"

Via huvudkontor:
"Hej Alexander

Du har ett giltigt körkortstillstånd för grupp 1 utfärdat den 7 maj 2012. Tillståndet är giltigt till och med 7 maj 2017.

Den 19 januari trädde nya körkortsregler i kraft som bland annat innebär att, för att få köra tung motorcykel A, måste du ha fyllt 24 år.
Undantag om du haft behörigheten A2 i minst två år, då kan du ta körkort behörighet A från 20 års ålder.

Även om du fick ditt körkortstillstånd utfärdat innan den nya regeln trädde i kraft 19 januari så innebär det tyvärr inte att du har möjlighet att köra tung motorcykel innan du har fyllt 24 år.

I det här fallet saknas det en så kallad övergångsregel , vilket i sin tur innebär att den nya regeln gäller fullt ut från och med den 19 januari utan undantag.

Med vänlig hälsning
Transportstyrelsen

Trafikregistret
701 97 Örebro"

Vad....i....helvete är det som pågår egentligen?? :mad: :3freak
Detta är ju inte klokt!
Övergångsregel my ass.....retroaktiv implementering av lagg är FÖRBJUDEN enligt svensk grundlag, end of story.

Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Men om det står att du har rätt att boka uppkörning samt övningsköra för behörighet A så borde det ju gälla båda sakerna? Nu är det så förbannat längesen jag såg ett körkortstillstånd så jag kommer inte ihåg hur de ser ut. Men jag tror att det är som TS skriver, jag sökte nämligen bara ett tillstånd och det gällde för alla A1-A:begränsad (25Kw)-A och B.

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Precis. Helt befängt....
Jag är helt mållös att Transportyrelsen har så dålig koll att jag får två OLIKA svar...
Samt att det ena säger emot sig själv....

Uppenbarligen anser sig Transportsyrelsen stå över Svea rikes lag....:huvet

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fast, de har ju inte riktigt gjort fel ändå. För du får ju använda ditt övningskörningstillstånd som det var tänkt, det har de ju inte dragit in. Sen att du inte har någon direkt nytta av det är ju en annan femma.

Jag ser inte det som du ser men jag förstår att det måste vara jävligt surt, om än helt korrekt enligt lag.

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Fast, de har ju inte riktigt gjort fel ändå. För du får ju använda ditt övningskörningstillstånd som det var tänkt, det har de ju inte dragit in. Sen att du inte har någon direkt nytta av det är ju en annan femma.

Jag ser inte det som du ser men jag förstår att det måste vara jävligt surt, om än helt korrekt enligt lag.

Så vitt jag vet är det Transportstyrelsen gjort är ett klockrent exempel på retroaktiv implementering av lag, vilket inte är tillåtet enligt svensk grundlag (1974 års reform).
Sedan att jag får olika info hela tiden....som bestrider infon på deras hemsida osv osv...INGET är konsekvent eller rationellt.
Hade jag fått ett snabbt och sunt svar så hade jag lagt mig på en gång.
Nu e inte riktigt fallet så och i min mening så anser jag att man inte bör lägga sig....känner inte för att bli överkörd av Transportstyrelsen.

"1 § Körkort får utfärdas för den som

1. har körkortstillstånd,

2. är permanent bosatt i Sverige eller sedan minst sex månader
studerar här,

3. har fyllt

a) 15 år för behörigheten AM,

b) 16 år för behörigheten A1,

c) 18 år för behörigheterna A2, B, BE, C1 och C1E,

d) 20 år och har haft körkort med behörigheten A2 under minst
två år, eller har fyllt 24 år, för behörigheten A,

e) 21 år för behörigheterna C, CE, D1 och D1E,

f) 24 år för behörigheterna D och DE, och