Överkörd av den nya lagstiftningen om att få köra upp?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Precis. Helt befängt....
Jag är helt mållös att Transportyrelsen har så dålig koll att jag får två OLIKA svar...
Samt att det ena säger emot sig själv....

Uppenbarligen anser sig Transportsyrelsen stå över Svea rikes lag....:huvet

Känns som att du tolkar det efter dina egna önskemål.

Läs vad som står på körkortsportalen:
Åldern för att få övningsköra för behörighet A höjs till 23 år. Den höjda åldersgränsen gäller även den som före 19 januari 2013 har rätt att övningsköra vid annan lägre ålder.

http://korkortsportalen.se/Nya-kork...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/

Det har varit klart som korvspad vad som gäller, sen att du själv inte läst på eller haft tid är inte transportstyrelsens bekymmer faktiskt.
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Precis. Helt befängt....
Jag är helt mållös att Transportyrelsen har så dålig koll att jag får två OLIKA svar...
Samt att det ena säger emot sig själv....

Uppenbarligen anser sig Transportsyrelsen stå över Svea rikes lag....:huvet

Du har liknande svar; 24 år för tung mc. Ena svarade att det var ok att övningsköra med tung MC. Eftersom tillstånd bara är ett tillstånd får de ändra hur mycket de vill. Tolkar det som står på kk-portalen att ditt tillstånd bara är giltigt till A2.

Vilken lag har de brutit mot?
 
Last edited:

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Känns som att du tolkar det efter dina egna önskemål.

Läs vad som står på körkortsportalen:


http://korkortsportalen.se/Nya-kork...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/

Det har varit klart som korvspad vad som gäller, sen att du själv inte läst på eller haft tid är inte transportstyrelsens bekymmer faktiskt.

Ja, det stom står där är glasklart och är mycket väl medveten om vad det står men jag tvekar på om det är lagligt.....grejen är att det är en retroaktiv implementation av en lag.
Är du med på vad jag menar?

Om ett tillstånd väl är utfärdat så är det utfärdat och upphör inte att gälla bara för att en reglerna ändras då dessa lagar ligger UNDER 2:a grundlagen kap 10.
De e det resonemanget jag för iaf...samt det var den infon jag fick från Transportstyrelsen för ett år sen.


Du har liknande svar; 24 år för tung mc. Ena svarade att det var ok att övningsköra med tung MC.

Vilken lag har de brutit mot?

Ja, förutom att av det ena svaret framgår det att jag får övningsköra för A men inte ta kortet. Av det andra svaret så framgår det att mitt KKT är värdelöst och jag måste söka ett nytt.
Konsekvent? Näe....inte direkt.

Lagen de bryter mot i min mening är som ovan nämnt en lagstiftning som finns beskriven i 2:a grundlagen kap 10, dvs legalitesprincipen som skyddar mot retroaktiv lagstiftning.

Säg att du häller ut ett glas vatten och att nästa dag blir detta olagligt o straffbelagt.
Legalitetsprincipen skyddar mot att du skall bli åtalad för detta för vid tidpunkten när du hällde ut vattnet så var det lagligt.
Det är just här jag anser att Transportstyrelsen/TS skjuter sig själva i foten med sitt resonemang.
E de med på hur ja menar? :)
 
Last edited:

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Så vitt jag vet är det Transportstyrelsen gjort är ett klockrent exempel på retroaktiv implementering av lag, vilket inte är tillåtet enligt svensk grundlag (1974 års reform).
Sedan att jag får olika info hela tiden....som bestrider infon på deras hemsida osv osv...INGET är konsekvent eller rationellt.
Hade jag fått ett snabbt och sunt svar så hade jag lagt mig på en gång.
Nu e inte riktigt fallet så och i min mening så anser jag att man inte bör lägga sig....känner inte för att bli överkörd av Transportstyrelsen.


"1 § Körkort får utfärdas för den som

1. har körkortstillstånd,

2. är permanent bosatt i Sverige eller sedan minst sex månader
studerar här,

3. har fyllt

a) 15 år för behörigheten AM,

b) 16 år för behörigheten A1,

c) 18 år för behörigheterna A2, B, BE, C1 och C1E,

d) 20 år och har haft körkort med behörigheten A2 under minst
två år, eller har fyllt 24 år, för behörigheten A,

e) 21 år för behörigheterna C, CE, D1 och D1E,

f) 24 år för behörigheterna D och DE, och

4. har avlagt godkänt förarprov."

Som sagt....det står A på mitt KKT.


transportstyrelsen eller sverigers regering tillsammans med EU bestämmelser har inte gjort fel.

Det är synd att du blir drabbat så här, jag kan tänka mig hur du känner men, du måste hålla isär på vad som är ett tillstånd är som kan ändras efter regler, och faktiskt behörighet som gäller. Det är 2 helt skilda saker. Jag förstår att man blir sur när man blir drabbad, helt klart. Du får fortfarande göra som ditt tillstånd säger men du får vänta helt enkelt. Tyvärr är det den bittra sanningen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja, det stom står där är glasklart och är mycket väl medveten om vad det står men jag tvekar på om det är lagligt.....grejen är att det är en retroaktiv implementation av en lag.
Är du med på vad jag menar?

Om ett tillstånd väl är utfärdat så är det utfärdat och upphör inte att gälla bara för att en reglerna ändras då dessa lagar ligger UNDER 2:a grundlagen kap 10.
De e det resonemanget jag för iaf...samt det var den infon jag fick från Transportstyrelsen för ett år sen.

Det är inte lagen som ändrats, den säger att du bara får köra A med giltigt förarbevis för det eller övningsköra med ett giltigt körkortstillstånd... det är snarare kriterierna för tillståndet som ändrats.

Du kan fortsätta slåss om du vill men det finns bättre fighter att ta.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Så du menar att om du är 16 år och skaffar körkortstillstånd för B-körkort, och det står på körkortstillståndet att det gället för övningskörning och att boka teori och förarprov, så har du automatiskt rätt att boka prov när du vill? Du kan ju självklart inte boka uppkörningen innan du fyllt 18, det fattar ju alla. Samma sak i ditt fall med A obegränsat. Ditt körtkortstillstånd ger dig rätt att boka uppkörning, men bara för att du har körkortstillstånd så betyder inte det att du får boka uppkörning innan du är tillräckligt gammal.
 

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
transportstyrelsen eller sverigers regering tillsammans med EU bestämmelser har inte gjort fel.

Det är synd att du blir drabbat så här, jag kan tänka mig hur du känner men, du måste hålla isär på vad som är ett tillstånd är som kan ändras efter regler, och faktiskt behörighet som gäller. Det är 2 helt skilda saker. Jag förstår att man blir sur när man blir drabbad, helt klart. Du får fortfarande göra som ditt tillstånd säger men du får vänta helt enkelt. Tyvärr är det den bittra sanningen.

Ja, de e riktigt tråkigt att bli drabbad men är ju lite vad det är. Tackar för sympatin! :)
Tycker bara att det är så jäkla skumt att tillstånd kan bli ogiltigförklarat för att lagen i framtiden ändras...då tillståndet säger att jag ska få köra upp etc.
Så vitt jag vet är det inte rätt.

Det är inte lagen som ändrats, den säger att du bara får köra A med giltigt förarbevis för det eller övningsköra med ett giltigt körkortstillstånd... det är snarare kriterierna för tillståndet som ändrats.

Du kan fortsätta slåss om du vill men det finns bättre fighter att ta.

Visst är det så! Helt korrekt det du säger men tillståndet bör gälla under de gamla lagarna så jag bör inte bli drabbad på detta sättet.
Kan vara så att det är en total bortkastad tid och då är det ju vad är.
Men finns det en chans att jag får åka sportmoppe i år utan att oroa mig så tycker jag att det är en fight värd att ta.
För jag gillar att ligga i kurvorna på en japansk radfyra, de e bra skit! :yoparty :banana
 

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Så du menar att om du är 16 år och skaffar körkortstillstånd för B-körkort, och det står på körkortstillståndet att det gället för övningskörning och att boka teori och förarprov, så har du automatiskt rätt att boka prov när du vill? Du kan ju självklart inte boka uppkörningen innan du fyllt 18, det fattar ju alla. Samma sak i ditt fall med A obegränsat. Ditt körtkortstillstånd ger dig rätt att boka uppkörning, men bara för att du har körkortstillstånd så betyder inte det att du får boka uppkörning innan du är tillräckligt gammal.

Nej, det är inte resonemanget jag för.
Menar att mitt KKT fortfarande bör gälla och därmed bör jag få köra upp osv då vid tidpunkten det utfärdades var jag tillräckligt gammal och så länge tillståndet är gäller....ja...du hajar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, det är inte resonemanget jag för.
Menar att mitt KKT fortfarande bör gälla och därmed bör jag få köra upp osv då vid tidpunkten det utfärdades var jag tillräckligt gammal och så länge tillståndet är gäller....ja...du hajar.

Jo, men lagar trumfar tillstånd. Dit ttillstånd ger dig lov att övningsköra och boka prov. Det säger mig veterligen inget om ålder för när du får boka prov däremot. Du får fortfarande boka prov, men du får hålla dig tills du är 24. Om du inte passar på att ta A2 nu, det finns sportigare hojar som går att köra på A2 med, även om det inte är frågan om literklubbor.
Det är däremot ett jävla aber att tomtarna på TransportStyrelsen inte själva svarat korrekt på dina frågor. Det kan man ju tycka är något som de borde ha haft koll på. :huvet

Känner du att det är värt besväret att kämpa om det så är det ju bara att ge sig i kast med det, men med tanke på hur långsamt byråkratiska kvarnar mal så skulle jag, om jag var du, ta A2 nu ändå. Risken är rätt överhängande att du inte, även om du får rätt, kommer sitta på literklubban i år. Får du rätt och har A2 kan du ju klassa upp ditt A2 till ett A snabbare.
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Ja, de e riktigt tråkigt att bli drabbad men är ju lite vad det är. Tackar för sympatin! :)
Tycker bara att det är så jäkla skumt att tillstånd kan bli ogiltigförklarat för att lagen i framtiden ändras...då tillståndet säger att jag ska få köra upp etc.
Så vitt jag vet är det inte rätt.



Visst är det så! Helt korrekt det du säger men tillståndet bör gälla under de gamla lagarna så jag bör inte bli drabbad på detta sättet.
Kan vara så att det är en total bortkastad tid och då är det ju vad är.
Men finns det en chans att jag får åka sportmoppe i år utan att oroa mig så tycker jag att det är en fight värd att ta.
För jag gillar att ligga i kurvorna på en japansk radfyra, de e bra skit! :yoparty :banana

Jag ligger i kurvorna med japansk rad4a, min sporthoj är tillåten att köra med A2 om den stryps. :D
edit: såg att din hoj hade under 70kw, stryp den till 35kw och problemet är löst.

De har inte ogiltigtförklarat ditt tillstånd, de har ändrat åldrarna bara. Se det positivt, nu har du tid på dig att lära dig med en hoj som inte biter tillbaka om du gör fel. Tillstånd är ingen lag, du har fått det om bakfoten.

Tillstånd är inget avtal. Avtal kräver att båda parterna accepterar villkoren. Trafikverket kan annullera ditt tillstånd när de vill, du har inget avtal som säger vad parterna får göra. Hade du ett körkort måste du bryta mot villkoren för att körkortet ska bli indraget, de har ingen rätt att dra tillbaka ditt körkort om du inte gjort något.

De nya reglerna klubbades igenom i november 2011, du har haft gott om tid på dig att ta körkortet. Värre för dessa som försökte boka uppkörning när alla tider var slut.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Stryp din fzr600 så är saken klar. Jag tror inte du har en flugskits chans att vinna tvisten. Men det är vad jag tror.
 

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Jo, men lagar trumfar tillstånd. Dit ttillstånd ger dig lov att övningsköra och boka prov. Det säger mig veterligen inget om ålder för när du får boka prov däremot. Du får fortfarande boka prov, men du får hålla dig tills du är 24. Om du inte passar på att ta A2 nu, det finns sportigare hojar som går att köra på A2 med, även om det inte är frågan om literklubbor.
Det är däremot ett jävla aber att tomtarna på TransportStyrelsen inte själva svarat korrekt på dina frågor. Det kan man ju tycka är något som de borde ha haft koll på. :huvet

Känner du att det är värt besväret att kämpa om det så är det ju bara att ge sig i kast med det, men med tanke på hur långsamt byråkratiska kvarnar mal så skulle jag, om jag var du, ta A2 nu ändå. Risken är rätt överhängande att du inte, även om du får rätt, kommer sitta på literklubban i år. Får du rätt och har A2 kan du ju klassa upp ditt A2 till ett A snabbare.

Kommer nog att gräva lite i det så får ja se hur det ligger till. Om jag orkar :tungan
Ja, dom e duktiga på att svara fel får jag säga!
Vi får se vad som händer.


Jag ligger i kurvorna med japansk rad4a, min sporthoj är tillåten att köra med A2 om den stryps. :D
edit: såg att din hoj hade under 70kw, stryp den till 35kw och problemet är löst.

De har inte ogiltigtförklarat ditt tillstånd, de har ändrat åldrarna bara. Se det positivt, nu har du tid på dig att lära dig med en hoj som inte biter tillbaka om du gör fel. Tillstånd är ingen lag, du har fått det om bakfoten.

Tillstånd är inget avtal. Avtal kräver att båda parterna accepterar villkoren. Trafikverket kan annullera ditt tillstånd när de vill, du har inget avtal som säger vad parterna får göra. Hade du ett körkort måste du bryta mot villkoren för att körkortet ska bli indraget, de har ingen rätt att dra tillbaka ditt körkort om du inte gjort något.

De nya reglerna klubbades igenom i november 2011, du har haft gott om tid på dig att ta körkortet. Värre för dessa som försökte boka uppkörning när alla tider var slut.


E så illa att min Fizzer blev stulen, har inte uppdaterat signen ännu!
Kommer att skaffa mig en CBR 900 RR eller en YZF 750.
Absolut! :)
De vette fan om de kan, har för mig att det ligger till så att så länge jag inte har gjort en lagöverträdelse så kan de inte kasta bort det hursomhelst.

Utan att bli allt för upphetsad o läsa vad man vill att det skall stå....hittade den här på notisum.
http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20120876.pdf

Kapitel 8, andra stycket punk 3 är ganska intressant , om jag nu inte tolkar den fel.

"3. För en körkortsbehörighet som har förvärvats före den 19 januari 2013
gäller 2 kap. 5 och 6 §§ i sina äldre lydelser samt den upphävda 2 kap. 7 §."

Nu e jag lite oinförstådd i vad körkortsbehörighet innebär men har för mig att det menas rätt ålder, storlek på fordon etc.
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Utan att bli allt för upphetsad o läsa vad man vill att det skall stå....hittade den här på notisum.
http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20120876.pdf

Kapitel 8, andra stycket punk 3 är ganska intressant , om jag nu inte tolkar den fel.

"3. För en körkortsbehörighet som har förvärvats före den 19 januari 2013
gäller 2 kap. 5 och 6 §§ i sina äldre lydelser samt den upphävda 2 kap. 7 §."

Nu e jag lite oinförstådd i vad körkortsbehörighet innebär men har för mig att det menas rätt ålder, storlek på fordon etc.

Körkortsbehörighet är ju behörighet att få köra en viss typ av fordon = körkort.

Den lagen syftar till att tog du körkort för tung MC innan 19 januari 2013 men bara är 22 år gammal så får du fortfarande köra tung MC.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu e jag lite oinförstådd i vad körkortsbehörighet innebär men har för mig att det menas rätt ålder, storlek på fordon etc.

Du har ingen körkortsbehörighet för motorcykel om du inte redan har ett körkort för A1 eller A Begränsad. Du har ett körkortstillstånd som ger dig rättigheten att övningsköra för den klass av fordon som det står på tillståndet (A i ditt fall antar jag). Körkortsbehörighet har du när du har en plastlapp med ditt namn och din bild där det står att du får framföra en viss fordonstyp.

Du uppfyller alltså första kravet på att få köra upp för ett A-körkort, du har körkortstillståndet. Det du däremot inte har är rätt ålder. Måhända hade du det förra sommaren, men nu är det som det är.

Om du är 21 år nu har du två alternativ:
1) Fråga skriftligt och begär skriftligt svar på om ditt körkortstillstånd ger dig rättigheten att övningsköra på tung motorcykel trots att du inte är 23 i och med att det redan är utfärdat. Övningskör sedan på din tunga motorcykel tills du fyllt 24 och kör upp för ett A.
2) Om du får ett nej på 1), eller om du inte vill övningsköra i 3 år, så kör upp för ett A2. Kör med ditt A2 (på en A2-hoj!) i 2 år och kör sedan upp för ett A när du haft ditt A2 i 2 år, alltså när du är 23.

Jag förstår också att du måste tycka att situationen känns frustrerande när du kunde ha haft ett A-kort redan, men jag önskar dig lycka till på ditt Don Quijote-uppdrag!
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
E så illa att min Fizzer blev stulen, har inte uppdaterat signen ännu!
Kommer att skaffa mig en CBR 900 RR eller en YZF 750.

Då får du vänta tills du är 24, dessa är olagliga att köras med på A2 kortet.
Kriterierna är max 35kw och max 0.2kw/kg, fordonet får inte ha över 70kw ostrypt(ursprungseffekt).

Behörighet får du när du har ett godkänt förarprov. Förarprovet är avtalet där du och förrättaren skriver under och accepterar villkoren för behörigheten. Just nu har du ingen behörighet för A(2).
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Så vitt jag vet är det Transportstyrelsen gjort är ett klockrent exempel på retroaktiv implementering av lag, vilket inte är tillåtet enligt svensk grundlag (1974 års reform).
Sedan att jag får olika info hela tiden....som bestrider infon på deras hemsida osv osv...INGET är konsekvent eller rationellt.
Hade jag fått ett snabbt och sunt svar så hade jag lagt mig på en gång.
Nu e inte riktigt fallet så och i min mening så anser jag att man inte bör lägga sig....känner inte för att bli överkörd av Transportstyrelsen.

Ja, du påstår det men jag påstår att du har fel. Ditt övningskörningstillstånd är så vitt som jag förstår fortfarande giltigt och du FÅR faktiskt övningsköra?
Bra, då har de inte påverkat det. Sen att förutsättningarna för att köra upp för det ditt tillstånd är avsett för är ju en annan femma, men det har inget att göra med att de har ändrat någon lag för ditt övningskörningstillstånd som det faktiskt gäller.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Nja...... Ett körkortstillstånd är endast ett bevis på att du uppfyller grundläggande medicinska och personliga krav på att få ta körkort. För att få övningsköra krävs, utöver ett körkortstillstånd även att ålderskraven är uppfyllda dvs 23 år för tung MC.
Ett körkortstillstånd är inget "övningskörningtillstånd", det är endast ett bevis på att Transportstyrelsen har bedömt att du med hänsyn till din laglydighet och hälsa får ta körkort.

Ditt problem är att körkortslagen ändrades den 19 januari och övergångregler omfattar endast körkortsinnehavare. Så tyvärr återstår nog bara att bita i det sura äpplet.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/A--Motorcykel-huvudsida/motorcykel/Ovningskorning/
 
Last edited:

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Du har ingen körkortsbehörighet för motorcykel om du inte redan har ett körkort för A1 eller A Begränsad. Du har ett körkortstillstånd som ger dig rättigheten att övningsköra för den klass av fordon som det står på tillståndet (A i ditt fall antar jag). Körkortsbehörighet har du när du har en plastlapp med ditt namn och din bild där det står att du får framföra en viss fordonstyp.

Du uppfyller alltså första kravet på att få köra upp för ett A-körkort, du har körkortstillståndet. Det du däremot inte har är rätt ålder. Måhända hade du det förra sommaren, men nu är det som det är.

Om du är 21 år nu har du två alternativ:
1) Fråga skriftligt och begär skriftligt svar på om ditt körkortstillstånd ger dig rättigheten att övningsköra på tung motorcykel trots att du inte är 23 i och med att det redan är utfärdat. Övningskör sedan på din tunga motorcykel tills du fyllt 24 och kör upp för ett A.
2) Om du får ett nej på 1), eller om du inte vill övningsköra i 3 år, så kör upp för ett A2. Kör med ditt A2 (på en A2-hoj!) i 2 år och kör sedan upp för ett A när du haft ditt A2 i 2 år, alltså när du är 23.

Jag förstår också att du måste tycka att situationen känns frustrerande när du kunde ha haft ett A-kort redan, men jag önskar dig lycka till på ditt Don Quijote-uppdrag!

Exactomundo, känns som att det kommer att sluta någonstans där.
Tackar! :tummenupp

Ja, du påstår det men jag påstår att du har fel. Ditt övningskörningstillstånd är så vitt som jag förstår fortfarande giltigt och du FÅR faktiskt övningsköra?
Bra, då har de inte påverkat det. Sen att förutsättningarna för att köra upp för det ditt tillstånd är avsett för är ju en annan femma, men det har inget att göra med att de har ändrat någon lag för ditt övningskörningstillstånd som det faktiskt gäller.

Ja, kan mycket väl vara så.
Som jag har fattat det är det giltigt men har fått så mycket olika info så jag har faktiskt ingen aning om vad det är som gäller egentligen.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Man måste älska sporthoj.com :banana:banana:banana.

Det vore häftigt om om förbudet mot retroaktiv lagstiftning ska tolkas så att en lagstiftning, som gäller framgent, inte får innebära någon negativ påverkan baserat på någons val före lagstiftningens ikraftträdande.

Exempel baserat på verkligheten:

Riksdagen inför en lag om att kniv och andra stickvapen inte får bäras på allmän plats. Det gäller inte alla som köpt kniv före lagens ikraftträdande eftersom de kanske köpte kniven just för att ha som säkerhet när de rör sig ute.

Riksdagen inför regler om att man måste ha viss rening av avlopp från fastigheter. Det gäller inte de som redan investerat i ett avloppssystem utan rening utan bara de som bygger helt nytt på tidigare oexploaterad mark.

Riksdagen inför regler om förbud mot innehav av barnpornografiska bilder. Det gäller bara nyanskaffning, den som köpt några tusen bilder sedan tidigare får ha kvar dem.

Riksdagen inför regler om att behörigheter att framföra fordon ska dras in vid allvarlig psykisk sjukdom. Det gäller inte alla som redan fått behörigheterna utan någon sådan begränsning. Så alla som får en allvarlig psykisk diagnos, men med äldre behörighet, får behålla behörigheten och köra runt bland oss alla.

Osv, osv. osv.

Utanför Sporthoj.com innebär reglerna om förbud mot retroaktiv lagstiftning att en lag inte får föreskriva att olika sanktioner inträder för tidigare begångna handlingar (eller underlåtenheter). En sanktion är exempelvis straffrättslig påföljd eller vite.

I fallet som diskuteras här finns ingen sanktion. Det är därför inget brott mot legalitetsprincipen.

Hade det varit någon form av höjd på detta forum hade man kanske diskuterat frågan om körkortstillståndet var ett gynnande myndighetsbeslut gentemot en enskild och att det därför inte fick ändras (eller ändras men med skadeståndsskyldighet). Därefter hade man försökt argumentera för att det gynnande beslutet också fick anses innehålla en rättighet att köra upp och att få behörigheten. Nu är jag rätt säker på att beslutet om att meddela körkortstillstånd inte kan anses innefatta uppkörning och utfärdande av behörighet men det är ändå där diskussionen borde ha hamnat från början.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Ta det till rätten..

Lagen är (ska vara) sund, att ge något ett tillstånd som medför att denne tar på sig massa kostnader (köpa kläder, hoj etc) och sen återta rätten att köra upp är knappast lagens syfte. Borde gå att få ett prejudicerande domslut på det tom.

Frågan är om det räknas som civilrättsligt så du får stå för rättegångskostnaderna? :va Eller om det faller under förvaltningsrätten..?

Lycka till :tummenupp :D.

För kännedom är det ett förvaltningsmål som handläggs i förvaltningsdomstolarna om man vill vidhålla sin rätt till att få köra upp, dvs överklaga beslutet att inte låta personen boka en uppkörning. Man står endast egna ombudskostnader.

Är det frågan om att begära skadestånd för inköpt utrustning m.m. i okynne är det istället ett civilrättsligt mål som handläggs i allmän domstol (där tappande part får ett betalningsansvar för motpartens skäliga och nödvändiga rättegångskostnader).
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top