Överkörd av den nya lagstiftningen om att få köra upp?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det vore häftigt om om förbudet mot retroaktiv lagstiftning ska tolkas så att en lagstiftning, som gäller framgent, inte får innebära någon negativ påverkan baserat på någons val före lagstiftningens ikraftträdande.

Exempel baserat på verkligheten:

Riksdagen inför en lag om att kniv och andra stickvapen inte får bäras på allmän plats. Det gäller inte alla som köpt kniv före lagens ikraftträdande eftersom de kanske köpte kniven just för att ha som säkerhet när de rör
sig ute.

Jämförelsen skulle i så fall vara att fordon inte fick framföras på allmän plats, eller att ovan förbud gällde införskaffande av vapen, men att det var ok att bära det om man redan hade det.

Riksdagen inför regler om att man måste ha viss rening av avlopp från fastigheter. Det gäller inte de som redan investerat i ett avloppssystem utan rening utan bara de som bygger helt nytt på tidigare oexploaterad mark.

Exakt så är det ju.. Fastighetsrelaterad miljörätt gäller sällan befintliga installationer utan berör alla ny-/ominstallationer.

Därefter hade man försökt argumentera för att det gynnande beslutet också fick anses innehålla en rättighet att köra upp och att få behörigheten. Nu är jag rätt säker på att beslutet om att meddela körkortstillstånd inte kan anses innefatta uppkörning och utfärdande av behörighet men det är ändå där diskussionen borde ha hamnat från början.

Exakt dem argumenten finns ju ovan, TS skriver ju att det på tillståndet uttryckligen står att det medger rätt till uppkörning och teoriprov.

Känns som du besserwissrar här utan att ha läst tråden.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Jämförelsen skulle i så fall vara att fordon inte fick framföras på allmän plats, eller att ovan förbud gällde införskaffande av vapen, men att det var ok att bära det om man redan hade det.

Jag är inte omöjlig. Om det känns mer bekvämt för dig kan exemplet gälla att riksdagen förbjuder framförandet av fordon på allmän plats. Det skulle inte omfattas av legalitetsprincipen.

Exakt så är det ju.. Fastighetsrelaterad miljörätt gäller sällan befintliga installationer utan berör alla ny-/ominstallationer.

Fastighetsrelaterad miljörätt gäller väl som utgångspunkt alla installationer på fastigheter. Men om du menar införandet av nya regler så är det felaktigt att de sällan skulle gälla befintliga installationer. Tydligast är väl den avloppsinventering som pågått i landet i några år, ansvar för sanering av fastigheter osv. Egentligen kan man säga att införandet av miljöbalken hade varit omöjligt i nuvarande form om legalitetsprincipen skulle ha den innebörd som många gör gällande i tråden.

Exakt dem argumenten finns ju ovan, TS skriver ju att det på tillståndet uttryckligen står att det medger rätt till uppkörning och teoriprov.

Det är iofs riktigt, men förbudet mot retroaktiv lagstiftning återkommer i många inlägg. Kanske var jag väl hård, jag kom precis från tråden om Oves Motor i Olofströms där medlem efter medlem skriver helt felaktiga saker och blev lite less. Kanske något onödigt :rodnar.

Känns som du besserwissrar här utan att ha läst tråden.

Vad konstigt, jag fick precis uppfattningen att du besserwissrar med detta inlägg ;).

Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Du kan ju alltid överklaga din rätt att få boka ett prov (vilket ditt papper ger dig...) Att du får boka ett teori- och/eller körprov spelar ju ingen roll. Säg att du skulle kunna hävda din rätt och att du trots allt skulle få boka ett prov (så som du anser dig ha rätt till...) - och även utföra detta prov - det är ju inte detsamma som att få det godkänt. Om exempelvis ett av kraven för att få ett prov godkänt är att vara 24 år fyllda är du rökt avsett...
(Likväl som att de skulle kunna ändra kravet på antal godkända svar på teoriprovet och/eller ändra utformning på uppkörningen från den dag du ansökt och fått ett tillstånd - skulle du då kunna hävda att du ska få utföra provet i sin enklare utformning? Jag är inte helt säker...)

Polya

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2011
Hoj
Yamaha, FZR 600 R, 1991
Hummm.....kan nog ligga nog något i det du säger.
E nog värt att forska lite i det där.
Väntar på ett svar nu från Muppstyrelsen i förhoppning om lite rakare svar iaf...får se vart det tar vägen.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin