Det vore häftigt om om förbudet mot retroaktiv lagstiftning ska tolkas så att en lagstiftning, som gäller framgent, inte får innebära någon negativ påverkan baserat på någons val före lagstiftningens ikraftträdande.
Exempel baserat på verkligheten:
Riksdagen inför en lag om att kniv och andra stickvapen inte får bäras på allmän plats. Det gäller inte alla som köpt kniv före lagens ikraftträdande eftersom de kanske köpte kniven just för att ha som säkerhet när de rör
sig ute.
Jämförelsen skulle i så fall vara att fordon inte fick framföras på allmän plats, eller att ovan förbud gällde införskaffande av vapen, men att det var ok att bära det om man redan hade det.
Riksdagen inför regler om att man måste ha viss rening av avlopp från fastigheter. Det gäller inte de som redan investerat i ett avloppssystem utan rening utan bara de som bygger helt nytt på tidigare oexploaterad mark.
Exakt så är det ju.. Fastighetsrelaterad miljörätt gäller sällan befintliga installationer utan berör alla ny-/ominstallationer.
Därefter hade man försökt argumentera för att det gynnande beslutet också fick anses innehålla en rättighet att köra upp och att få behörigheten. Nu är jag rätt säker på att beslutet om att meddela körkortstillstånd inte kan anses innefatta uppkörning och utfärdande av behörighet men det är ändå där diskussionen borde ha hamnat från början.
Exakt dem argumenten finns ju ovan, TS skriver ju att det på tillståndet uttryckligen står att det medger rätt till uppkörning och teoriprov.
Känns som du besserwissrar här utan att ha läst tråden.