Överskattar folk funktionen hos anti-spinn/anti-sladd osv?

Överskattar folk funktionen hos anti-spinn och anti-sladd?


  • Antal röstningar
    0

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Idag föll den första snön i Falun. Påväg till jobbet klockan halv sju så var det totalt kaos efter vägarna. Såg ett antal bilar smälla, och allihop var "av nyare" årsmodeller. Nyare än '00 åtminstonde. Dom förare som tog störst risker var även dom i nyare bilar. Är det så att folk i allmänhet överskattar alla "hjälpsystem" kanske?

Dela med er av era "första snön-upplevelser" nu :D
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Fräd skrev:
2582350Dom förare som tog störst risker var även dom i nyare bilar. Är det så att folk i allmänhet överskattar alla "hjälpsystem" kanske?

JA!!

De gör dom tyvärr..
Ju mer antispinn-, antisladd- o antibromssystem som finns på bilar ida, så tror folk att de bara e o gasa, bilen "fixar" resten..
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Fräd skrev:
2582350 Idag föll den första snön i Falun. Påväg till jobbet klockan halv sju så var det totalt kaos efter vägarna. Såg ett antal bilar smälla, och allihop var "av nyare" årsmodeller. Nyare än '00 åtminstonde. Dom förare som tog störst risker var även dom i nyare bilar. Är det så att folk i allmänhet överskattar alla "hjälpsystem" kanske?

Dela med er av era "första snön-upplevelser" nu :D

Jo säkerligen, men även att det är många i den äldre generationen som har nya bilar.
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jo folk i allmänhet litar nog för hårt på antisladdsystem osv, dom tar inte i beaktning att några "simpla" datorsystem inte kan upphäva fysikens lagar...

Själv är jag starkt emot allt vad antispinn och antisladd heter, blotta närvaron av antispinn gör mig galen, kör jag en bil med urkopplingsbar sådan är det första jag gör när jag startar bilen helt enkelt att koppla ur den, även om jag inte tänkt köra runt och burna som en idiot. Den stör mig helt enkelt... Kalla mig paranoid men så är det :tungan
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Anstispinn/sladd, ABS mm i all ära, men det ger föraren en falsk säkerhet säger jag. De hjälper jättebra när det är torrt fint underlag, de är hyggliga om det är halt. Men det förutsätter att föraren vet hur en bil fungerar. Gör man inte det så skiter det sig iaf. Förr i tiden så vark folk tvungna att lära sig köra bil på riktigt för annars small det, man kunde inte bara stampa bromsen och hoppas att skiten stannar, för då låste sig däcken. Man kunde inte bara gasa när det var halt för då spann det. Men idag så kan man vara helt inkompetent som förare och ändåså klara sig hyffsat i trafiken för bilen gör alldeles förmycket av körandet. MEN, så kommer det som så få i detta land klarar av att hantera (snö/vinter) och så åker alla på röven för bilen kunde inte göra mirakel, kollektivtrafiken i Gbg stannar av, pendeltåg slutar gå. När ska folk lära sig att man måste kunna köra för att bilen ska kunna hjälpa en ur nödsituationer, är det halt kan man inte ligga i röven på bilen framför som man gör på sommaren. Sänka hastigheten? Nej men det stpr ju 70 på skyllten då MÅSTE man ju uppenbarligen hålla det, änu hellre lite fortare.

Ne men vafan jag är inte bitter, tummenupp till vintersverige och förare som litar på bokstavsförkortningarna bilen har.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är så jäfla gammalmodig att jag helst inte har ABS heller.

Kan man köra bil så kan faktiskt ett antispinnsystem göra mer skada än nytta, ofta kan man ju faktiskt gasa sig ur en situation.
Antispinnet stryper då motorn och lämmnar en utan den möjligheten.

Jag föredrar att köra analogt, men för det stora flertalet så är nog hjälpsystemen av godo.
Läs nu inte det där som att jag tycker att jag är överjävlig på att köra, det stora flertalet är helt enkelt väldigt dåliga på att köra med sladd, jag övar ofta och gärna på det, vilket vid min ålder anses som barnsligt.

Den dagen jag inte tycker att det är kul att sladda med bilen när tillfälle ges ska jag nog lämmna tillbaka körkortet.
 

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
Fräd skrev:
2582350

Dela med er av era "första snön-upplevelser" nu :D

Jag fick testa 4wd knappen på tahoen på allvar idag.

Eftersom det är en z71 så är det diffar runt om, inget elektroniskt skit utan riktiga Detroit lockers. Jag kommer ha roligt som bara den i vinter :tummenupp
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Man ska inte köra bil överhuvudtaget när det är snö. Då tar man sin sparkstötting eller åker skidor.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter.
När jag gjorde halkan på stora holm satt jag ensam i en bmw 115i(bakhjulsdrift).
Eftersom jag satt ensam fick jag dubbelt så mycket körtid och passade därför på att under andra omgångens körning koppla ur traction controllen och antisladden. OBS! ABS systemet var fortfarande aktivt!

Ja upplevde det som omöjligt att hantera bilen i högre farter.

I "rondellen" så ville bilen knappt glida med systemen på. Utan så snurrade jag runt gång på gång.

I kruvan där man bromsar hårt och försöker hålla sig på sin sida av vägbanan så gled jag över på i motsatt körfält när jag provade i 70km/h med alla system aktiva.
Utan systemen kunde jag inte hålla mig på banan överhuvudtaget utan hamnade långt upp på den torra asfalten.

Jag tycker hjälpsystemen är ovärderliga.
Nu kan jag inte säga att jag är duktig på att hantera en bil. Men jag är inte dålig heller för min ålder.



P.S. Jag har körkort nu
D.S
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Olsson skrev:
2582472 Jag fick testa 4wd knappen på tahoen på allvar idag.

Eftersom det är en z71 så är det diffar runt om, inget elektroniskt skit utan riktiga Detroit lockers. Jag kommer ha roligt som bara den i vinter :tummenupp

Iofs har gummans Explorer elektroniskt styrd fyrhjulsdrift, men den går att låsa i 4x4 läget. Kombinera det med en V8 så kan jag garantera att det är roligt att köra på snötäckta vägar! :yoparty

heilig_ford_explorer_xlt.1-lg.jpg
 

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
Lugn skrev:
2582546 Iofs har gummans Explorer elektroniskt styrd fyrhjulsdrift, men den går att låsa i 4x4 läget. Kombinera det med en V8 så kan jag garantera att det är roligt att köra på snötäckta vägar! :yoparty

heilig_ford_explorer_xlt.1-lg.jpg

Ja fy fan det är den bästa bil jag har haft.
300 hp v8 är riktigt mysigt att glida omkring med, hade en soppa förbrukning på 1,23 sist jag tankade och det får man väl kalla godkänt. Tror man kan köra på E 85 om man vill med.

Ska försöka beställa 24" hjul från staterna i vinter :yoparty
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Mackz skrev:
2582524 Man ska inte köra bil överhuvudtaget när det är snö. Då tar man sin sparkstötting eller åker skidor.
men hur ofta ar vi snö ;)

min nära snön upplevelse lärde mig att man inte ska köra med crossdäck när det är blanksliten is på vägarna :yoparty
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
GuW skrev:
2582466 Jag är så jäfla gammalmodig att jag helst inte har ABS heller.

Kan man köra bil så kan faktiskt ett antispinnsystem göra mer skada än nytta, ofta kan man ju faktiskt gasa sig ur en situation.
Antispinnet stryper då motorn och lämmnar en utan den möjligheten.

Jag föredrar att köra analogt, men för det stora flertalet så är nog hjälpsystemen av godo.
Läs nu inte det där som att jag tycker att jag är överjävlig på att köra, det stora flertalet är helt enkelt väldigt dåliga på att köra med sladd, jag övar ofta och gärna på det, vilket vid min ålder anses som barnsligt.

Den dagen jag inte tycker att det är kul att sladda med bilen när tillfälle ges ska jag nog lämmna tillbaka körkortet.

Instämmer fullständigt!!
ABS, fan vad obehagligt det är när man bromsar, och det känns som hela bromssystemet havererar, typ pedalen blir stumm och bara vibrerar.
Är 36år ung och brukar ta en sladdrunda så fort första snön ligger, bara för att det är kul :tummenupp

Tänk om alla gnällspikar som inte är ute och sladdar, gjorde några testsladdar emellanåt, då hade dom nog lite mer koll på hur bilen beter sig när det är halt!
 

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
Jag tycker att alla som ska köra bil borde sladda runt lite varje vinter för att känna hur den egna bilen funkar. Det finns ju inget roligare :) Kan man hantera bilen så blir man inte så överraskad när det händer nåt oväntat som vattenplaning eller en oväntade isfläck. Jag har klarat mig ur det genom att bara koppla ur och styra och gasa, bredställ med hela härket så snön sprutar ut i vegetationen. Men jag kvar är uppe på vägen :tungan

Har aldrig ägt en bil med antispin, den jag har nu har abs. Första gången jag bromsade med abs trodde jag bilen skulle falla i bitar :rolleyes: Det är helt klart en vanesak att ha abs, min gamla 740 kunde jag utan och innan. Smällde aldrig med den trots flera "chanser" till det. Det värsta som hänt mig var på E4 och bilarna framför tvärstannade, hade inte en chans att få stopp så jag ställde min 1,5 tons blåval på tvären och hade typ 20 cm kvar till bilen framför mig. (Går ej med abs) inte en skråma på min bil.

Behöver jag säga att halkbaneinstruktören på Bromma var helt galen på mig. Jag älskade halkbanan, tyvärr fick jag bara göra den en gång :hihi
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag leker så mycket jag kan med bilen när det är snö/is.. tyvärr har det även satt sina spår på utseendet hos lopphögen, ett lågt pris för såpass mycket skoj ;)
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Det finns faktiskt en sak som är bättre nu än vad det var förut, annars brukar det som bekant heta att allt var bättre förut.

Numera måste man genomgå en halkbanekurs när man tar B-behörighet, vilket jag tycker är kanon. Visst, det går inte att jämföra med att kanske råka ut för en riktig praktsladd med panik, fan och hans moster inblandat.
Men man får iaf ett hum om hur det känns när det går på tvären när det är snorhalt, med och utan ABS.
 

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
Jonathan. skrev:
Numera måste man genomgå en halkbanekurs när man tar B-behörighet, vilket jag tycker är kanon. Visst, det går inte att jämföra med att kanske råka ut för en riktig praktsladd med panik, fan och hans moster inblandat.
Men man får iaf ett hum om hur det känns när det går på tvären när det är snorhalt, med och utan ABS.

Det är inte bara nyttigt, det är urkul också! Jag fick bilen att spinna runt runt runt som en karusell... tjejen i baksätet som åkte med tyckte inte det var lika roligt som mig och min väninna. Vi låg och vred oss av skratt :D Sen gick den tredje tjejen hem och vi fick "privatlektion". Killen for runt som en dåre på banan och sladdade och hade sig och skulle stila lite... Fick en "full halka" i över 80 km/h och vi lyckades smälla ett bakdäck. Tur att landningsbanan är ganska lång. :hihi
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Så ESP och ABS är inget att ha alltså? Tjenare, vilket skitsnack. Med ordentliga däck fixar ESP och ABS krissituationer som 99,99% av bilförarna misslyckas med.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
valmers skrev:
2582935 Så ESP och ABS är inget att ha alltså? Tjenare, vilket skitsnack. Med ordentliga däck fixar ESP och ABS krissituationer som 99,99% av bilförarna misslyckas med.


Jag tror mer trådskaparen syftar på att när folk sätter sig i en bil med ESP och ABS så tror de att den är gjord för att köras på bana och med samma tempo som på bana. Oavsett väderlek och väglag.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top