Överskattar folk funktionen hos anti-spinn/anti-sladd osv?

Överskattar folk funktionen hos anti-spinn och anti-sladd?


  • Antal röstningar
    0

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bärgren skrev:
2582950 Jag tror mer trådskaparen syftar på att när folk sätter sig i en bil med ESP och ABS så tror de att den är gjord för att köras på bana och med samma tempo som på bana. Oavsett väderlek och väglag.
Jag kör själv en bil med ESP (och fräscha dubbdäck). Systemet fungerar otroligt bra, fattar inte hur man ska kunna åka av vägen överhuvudtaget.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Fräd skrev:
2582350 Idag föll den första snön i Falun. Påväg till jobbet klockan halv sju så var det totalt kaos efter vägarna. Såg ett antal bilar smälla, och allihop var "av nyare" årsmodeller. Nyare än '00 åtminstonde. Dom förare som tog störst risker var även dom i nyare bilar. Är det så att folk i allmänhet överskattar alla "hjälpsystem" kanske?
Dela med er av era "första snön-upplevelser" nu :D

Folk överskattar sin egen körförmåga också tydligen. Samt bilens förmåga att reda upp misstag. Man får ju köra efter rådande väglag.

Vänta bara tills snön faller i Sthlm, då skall ni få se på grejor..
"Va, snö, halt?"
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
valmers skrev:
2582935 Så ESP och ABS är inget att ha alltså? Tjenare, vilket skitsnack. Med ordentliga däck fixar ESP och ABS krissituationer som 99,99% av bilförarna misslyckas med.

För dom allra flesta är det nog bra, men jag reder mig bättre utan.
Då har jag IOFS hållit på med motorsport och haft egen isbana dom senaste vintrarna, men jag har svårt att se vilka situationer ESP skulle hjälpa mig i.
(det är bara felkonstruerade bilar med bakhjulsdrift som behöver sånt)

ABS är jättebra, men det hindrar mig att köra bil aktivt, vänsterbromsa och förställa bilen innan kurvor, men sitter jag och slökör och måste panikbromsa och göra undanmanöver hjälper det lite.
 

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
valmers skrev:
Jag kör själv en bil med ESP (och fräscha dubbdäck). Systemet fungerar otroligt bra, fattar inte hur man ska kunna åka av vägen överhuvudtaget.

Det är lätt, gör som "alla andra". Gasa som ett svin, ligg max 50 cm från bilen framför och gapa stort och stirra framför dig när det händer nåt utan att röra en fena. När du reagerar efter 3 sekunder så ryck hit och dit i ratten samtidigt som du skriker och letar efter bromsen ;)

Bikerbitch skrev:
Vänta bara tills snön faller i Sthlm, då skall ni få se på grejor..
"Va, snö, halt?"

Ooo... räcker med lite vatten i flytande form. Vet inte hur många olyckor det var idag... slutade räkna efter 3:e seriekrocken jag hörde om på radion... Vatten är också halt. Nu har väl folk i panik tatt på vinterdäcken och man kan inte köra likadant med dubb som som när man har sommardäck med bra grepp på asfalt. *pang-krasch-bom*
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GuW skrev:
2582966 För dom allra flesta är det nog bra, men jag reder mig bättre utan.
Då har jag IOFS hållit på med motorsport och haft egen isbana dom senaste vintrarna, men jag har svårt att se vilka situationer ESP skulle hjälpa mig i.
(det är bara felkonstruerade bilar med bakhjulsdrift som behöver sånt)

ABS är jättebra, men det hindrar mig att köra bil aktivt, vänsterbromsa och förställa bilen innan kurvor, men sitter jag och slökör och måste panikbromsa och göra undanmanöver hjälper det lite.
Med ESP kan du vrida ut bilen genom mittsträngen i 90 km/h i ishalka, genomföra omkörningen med gasen i botten och vrida tillbaka bilen till din körbana igen, samtidigt som du tar en fika. Man känner hur bakändan börjar sladda och kasta, men det enda man hör är lite ljud när systemet jobbar. Helt odramatiskt.

Med systemet urkopplat kräver en sådan manöver full koncentration och passning med två händer på ratten. Det vet du också. Du är säkert en duktig chaufför, men att säga att du inte har hjälp av systemen är bara snack.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
speedhammy skrev:
2582969
Ooo... räcker med lite vatten i flytande form. Vet inte hur många olyckor det var idag... slutade räkna efter 3:e seriekrocken jag hörde om på radion... Vatten är också halt. Nu har väl folk i panik tatt på vinterdäcken och man kan inte köra likadant med dubb som som när man har sommardäck med bra grepp på asfalt. *pang-krasch-bom*

Ja precis! Ungefär som att tågen inte kan köras för att det ligger blöta löv eller snö på spåren, efter 5 år på raken ungefär. Hitta på en lösning.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Hjälpsystemen är nog mest för de förare som sitter och "sover" bakom ratten, klart att de är bra vid en paniksituation där många bromsar fel eller helt tappar konceptet:näsblod

Brukar själv stänga av dem där så är möjligt och har faktiskt gått så långt att jag modifierat om en sportmercas ABS system då jag störde mig så på dess funktion. Antispinn funktioner är bra för de som är ovana men är rent trafikfarliga i vissa situationer, oftast vid slaskigt väglag..

På min SAAB är antispinnen perfekt inställd för asfalt men värdelös i halka, på andrabilen (-04 V70) så är antispinnen ställd så att den spinner på asfalten vilket även leder till att den fungerar någorlunda vid halka men fortfarande trafikfarligt vid slask..:huvet Det enda som fungerar är 4WD och då i kombination med minst 250hk, då får man möjlighet att manövrera bilen dit man vill i nästan alla lägen:tummenupp För motorsvaga 4WD bilar är också farliga då de växlar beteende när orken tar slut..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
valmers skrev:
2582986 Med ESP kan du vrida ut bilen genom mittsträngen i 90 km/h i ishalka, genomföra omkörningen med gasen i botten och vrida tillbaka bilen till din körbana igen, samtidigt som du tar en fika. Man känner hur bakändan börjar sladda och kasta, men det enda man hör är lite ljud när systemet jobbar. Helt odramatiskt.

Du bekrev just en manöver jag genomför dagligen vintertid (och jag bor i norrland) med en bil från 88 som saknar såväl ABS och ESP.

Däremot brukar jag ha bra däck på bilen, just nu har jag absolut skitkassa däck, men anpassar hastigheten efter det.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
valmers skrev:
2582958 Jag kör själv en bil med ESP (och fräscha dubbdäck). Systemet fungerar otroligt bra, fattar inte hur man ska kunna åka av vägen överhuvudtaget.


Förmodligen därför att ett betéende som kan liknas det jag beskrev innan infinner sig hos folk. Att köra förfort i för dåligt väglag är en kombination som ibland inte får det mest imponerande resultatet. Visst finns det personer som med lätthet klarar av att köra fort i dåligt väglag men det finns också folk som får panik vid minsta lilla överraskning i trafiken, handlar helt fel och parkerar i diket.
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Glöm inte bort att skilja system för olika bilar! Vissa bilar tycker jag känns kanon, andra blir helt jävla fuckade med konstiga system!

ABS är dock nåt jag tycker funkar för alla så man slipper tänka utan bara kan stampa vid nödsituation!
 

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
stadens namn
Hoj
?
Starfighter skrev:
2582512 Se ljuset! Skaffa en quattro :fakta

Aldrig mer Audi!
Min 2001:a har gått 7800 mil och jag har nog bytt det mesta nu känns det som. Idag blev den fixad igen. De ska byta tändspolarna för tredje gången, de första två gångerna har de stått för men nu är det min tur. Första gången var vid 3000 mil, andra vid 6200 och nu igen vid 7800. Känns ju bra med tanke på att jag reparerade den för två veckor sedan, 5900 kr gick det på.

Hittills har jag bytt: tändspolar 3 ggr, gasspjällhus, dumpventil, AC-kompressor, glas i vänster ytterspegel två ggr och en gång i högereftersom uppvärmningen pajjar samt två-tre saker som jag inte kommer ihåg vad de heter. Den har dessutom blivit bärgad två gånger för att den hackar men de har inte hittat felet utan tror att det kommer in fukt någonstans.
Det jag inte har fixat är rosten i båda dörrar och på bakluckan som kom efter 5-6000 mil trots att jag skött den pedantiskt. (Vissa har tydligen fått dessa fel åtgärdade gratis eftersom det är ett produktionsfel men det bedöms av verkstad på varje bil).

När jag får tillbaka den den här gången så lämnas den i inbyte till nån olycklig bilhandlare medans den funkar.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Yabba skrev:
2582717 Instämmer fullständigt!!
ABS, fan vad obehagligt det är när man bromsar, och det känns som hela bromssystemet havererar, typ pedalen blir stumm och bara vibrerar.
Är 36år ung och brukar ta en sladdrunda så fort första snön ligger, bara för att det är kul :tummenupp

Tänk om alla gnällspikar som inte är ute och sladdar, gjorde några testsladdar emellanåt, då hade dom nog lite mer koll på hur bilen beter sig när det är halt!


Jag gjorde det en gång, o de slutade med en ramsne bil :gnissla
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Ljunghusen skrev:
2583126 Jag gjorde det en gång, o de slutade med en ramsne bil :gnissla

Då hade du inte tränat tillräckligt :D
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Jag har åkt väldigt mycket Mercedes E-klass på vintern och tycket att ESP-systemet är helt suveränt! Visst hände det att jag kopplade ur det, men i 97% av fallen så var det bättre att ha det inkopplat.

Det bästa är just att man aldrig hamnar i dom där situationerna som man själv "kan gasa sig ur", för systemet är liksom ett steg före. Jag har provat mindre bra system också, men mercas är helt klart bra! Lite väl defensivt för att körningen ska bli rolig, men det är säkert.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Svaret heter Risk Homeostasis! E d inte kul atr vi har vetnskap att luta oss mot!:D
Två länkar för de som vill kolla, en enkel, en lite mer avancerad.
http://www.ilo.org/encyclopedia/?doc&nd=857100130&nh=0
http://en.wikipedia.org/wiki/Risk_homeostasis

Sammanfattning: Människor, både enskilt och i grupp, kompenserar säkerhetssystem med att ta större risker.
Författaren bakom teorin har t.o.m., troligen på skämt, föreslagit ett förbud mot säkerhetsbälte kombinerat med en 15 cm pik mitt i ratten på alla bilar. Personligen tror jag att det skulle minska olyckorna...:yoparty
 

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
Systemen ÄR bra om man kör med huvudet. Inte om man ökar risktagandet i takt med säkerhetssystemen. Men människan är puckad av naturen ;) Säg mig varför "alla" i stora subbor kör som svin, gasar på och äger vägen. Sätt samma person en gammal Fiat Punto och hastigheten sjunker MYCKET och personen kör mer med huvudet. Punton blir mos i vilken närkontakt som helst.

GuW -> Jag bilar i norra sverige varje vinter, en gång jag blev riktigt byxis var när jag fick möte av tre långtradare med tillhörande snörök. Ok EN klarar man, man vet hur vägen såg ut och det är fina snövallar att landa i i värsta fall... men tre.... Hålla tungan rätt i munnen och hoppas på det bästa... det borde vara spöstraff för timmerbilar som kör för nära varandra.... Ser man inte vägen hjälper bara skyddsängel, airbag och sidokrocksbalkar ;)
 

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Egentligen är det så att alla som bor söder om Umeå borde ha tillgång till T-bana. Då skulle vi slippa de stora rubrikerna i kvällstidningarna "2 cm nysnö i Stockholmsområdet - 85 bilar körde av vägen".

:yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top