Övertids timmar/år

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Dock ska jag krypa till korset och erkänna att jag är inne på att gå med, men i sälj"facket" (vilket egentligen inte är ett fack utan en intresseorganisation). Mer för annat de erbjuder, och de är inte lika dyra som TCO eller så.

Vad är det för klubb och vad erbjuder de?
Det som facken idag är ensamma att erbjuda till låg kostnad är inkomstförsäkringar.
I övrigt har jag heller ingen aning om vad de är bra för, att alla avdelningars fruktkorgar ska innehålla lika många bananer i förhållande till sträva päron?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad är det för klubb och vad erbjuder de?
Det som facken idag är ensamma att erbjuda till låg kostnad är inkomstförsäkringar.
I övrigt har jag heller ingen aning om vad de är bra för, att alla avdelningars fruktkorgar ska innehålla lika många bananer i förhållande till sträva päron?

Inkomstförsäkringar är icke exklusivt för facken.. Säljfacket har det, det finns även helt privata alternativ som är bra. Dra av själva fackavgiften så är nog de privata ändå billigare. Jag har intetänkt på det så mkt då facket inte är ett reellt alternativ för mig!

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Ca 600 timmar per år senaste fem åren, 2007 ser det dock ut att bli mer, strax över 1000 slutar det nog på.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inkomstförsäkringar är icke exklusivt för facken.. Säljfacket har det, det finns även helt privata alternativ som är bra. Dra av själva fackavgiften så är nog de privata ändå billigare. Jag har intetänkt på det så mkt då facket inte är ett reellt alternativ för mig!

Nej jag vet det, men jag vet vad en sådan försäkring kostar utanför respektive inom fackföreningarna.
Facken använder ju sina enorma medel till att finansiera detta, det gör knappast de (små och kanske oseriösa) bolag som erbjuder liknande.
Men vad är det för fack du snackar om, säljfacket? Skulle det vara bättre mafiosos än i andra aff eller vad? :va

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Max tillåtna gräns från facket (150hr) sedan söks dispens tills taket nås (max 275), sedan måste man ta ut ledighet för att få jobba mer övertid...:arsele
Vill jobba mer, det är dyrt att leka :D
Tid till lek? Ja på semestern :tungan
Dett gäller dock inte om man är anställd i sverige men jobbar utomlands, för 15 år sedan snittade jag på 800 timmar övertid per år, inte att rekomendera då man får massa skatt men noll fritid.

Snittar numera på ca: 100 timmars övertid per år som jag tar ut i kompledighet.

Pengar är inte allt....

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
55 timmar förra månaden. Jag vet när jag börjar men aldrig när jag slutar, rätt drygt.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jobba 200 - 220h / månad första halvåret men nu har det blivit mindre... Haft för mycket att göra privat..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Men vad är det för fack du snackar om, säljfacket? Skulle det vara bättre mafiosos än i andra aff eller vad? :va

Ärligt talat.. Ja!

De är för det första inte ett juridiskt fackförbund vilket bara det gör det lättare för mig. Sen håller de inte på med allt kaffebrödsdravel som de andra ägnar så mkt energi. Jag har dessutom reella exempel på folk som fått utmärkt, kompetent juridisk hjälp i olika tvister (vilket är sorgligt vanligt i den här branschen).

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast är det något som berör individen, ansluten eller ej?

Jag är i sak dåligt insatt i de fackliga processerna, bortsett de jag drivit själv vilka inte var alltför smidiga. Så berätta, för jag vet faktskt inte..

Jag kan hålla med dig om att i många fall så är dom fackliga processerna inte alltför smidiga. Jag har sett en hel del exempel själv.

Det som gäller i just den här frågan i LAS är att om arbetsgivaren vill omorganisera eller dra ner så har man enligt LAS skyldighet att informera den fackliga arbetstagarorganisationen om det och kalla till förhandling. den skyldigheten finns inte gentemot anställda som inte har någon facklig representation.
Facket i sig är ju egentligen en intresseorganisation där du betalar för ditt medlemsskap och för att dom skall representera dig vid sådana händelser och dom kommer ju givetvis att strida för att dom fackligt anställda får vara kvar. följden kan bli att några av dom icke anslutna får gå. Man har alltså något sämre odds som icke fackligt ansluten även om det i de flesta fall kanske inte är avgörande.

Sen är det ju också ett faktum att företaget ju egentligen inte har någon plikt att lyssna på facket och göra som dom säger. Dom måste bara gå på en förhandling och sen kan dom gå därifrån. Glömma allt som facket sagt och avskeda dom dom vill ta bort. Det som kan hända då är att facket hävdar brott mot lagturlistan (sist in, först ut) och det kan göra att företaget blir tvugna att göra en utredning om det finns någon bland dom som varslats som skulle kunna få behålla jobbet istället för någon som inte varslats. Kostsamt och tidskrävande för företaget.

Arbetsrätt är en djungel och det enklaste är ju givetvis att man kommer överens med sin chef/arbetsgivare och att allt sker i samförstånd så man slipper bråk.

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
356h iår. Ær stoppad sen 300h egentligen men men... Førra året landade jag på 600h nånting. Jobbar øvertid nu faktiskt, degen måste in!

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Brukar bli att man når taket på 200 tim/år...

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Maskinist på ett asfaltsverk, tror ni fått rätt mycke ny asfalt från mig i Tierp.

Ah, ja då kan jag tänka mig att det blir en hel del extratimmar.

Jaså, är det därför det är så jäkla mycket tjälskott överallt. :hihi

Närå, vägen från E4 till Söderfors är nyasfalterad nu i sommar och det blev finfint, det går att köra alldeles för fort där nu.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har 120 timmar/år cirkus. En polare lyckades jobba 7 dagar i veckan i 12 veckor. Då har man inget liv.
När jag "låg ute" och jobbade i byggbranschen var det normalt att jobba 12 timmar, sju dagar i veckan, alternativt 16 timmar sex dagar, en månad i taget för att sedan vara långledig.
När man var ledig levde man som kung!
När man kom tillbaka var man utfattig.
Kul ett tag!
Började sedan på ett byggföretag som inte var vana vid traktamentsjobb.
De levererade monteringsfärdiga kontor till oljefälten i kasakstan (stavning?) och behövde montörer.
De räknade ut att man skulle jobba 16 timmarsdag 7 dagar i veckan i tre månader.
Ingen nappade...

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Ah, ja då kan jag tänka mig att det blir en hel del extratimmar.

Jaså, är det därför det är så jäkla mycket tjälskott överallt. :hihi

Närå, vägen från E4 till Söderfors är nyasfalterad nu i sommar och det blev finfint, det går att köra alldeles för fort där nu.

Den vägen tror jag inte jag är inblandad i, inte tjälskotten heller för jag började förra säsongen så "min" asfalt har det nog inte hunnit bli några tjälskott i.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!