Övertids timmar/år

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har under ganska många veckor jobbat mellen 90 och 100 timmar. Efter ett par månder med den arbetstiden behöver man några veckor att vila på.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
LAS har inte med facket att göra. Och väljer man att göra på det där sättet så sitter det knappast i att personerna misskött sig.

LAS har inget med facket att göra?? Hur menar du nu? Vad är fackets verktyg då menar du?

Och personen som drog igång det där utnyttjade sin position långt över alla etiska gränser, satt på en lön h*n inte ens nära gjorde skäl för och äventyrade mkt genom sitt agerande. Att få ett (faktiskt) generöst erbjudande om avgångsvederlag då och hänvisa till anställningsenslängd och LAS skapade ett krig som skördade fler offer än planerat.

Företaget frodas än idag!

Vem vann på det? Ingen! Vem var den största förloraren? Inte var det VD!

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
LAS har inget med facket att göra?? Hur menar du nu? Vad är fackets verktyg då menar du?
LAS gäller även om varken arbetstagare eller arbetsgivare är fackanslutna. Att sedan facket använder sig av lagen är inget konstigt, det bör även du som icke fackansluten göra.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
LAS gäller även om varken arbetstagare eller arbetsgivare är fackanslutna. Att sedan facket använder sig av lagen är inget konstigt, det bör även du som icke fackansluten göra.

Duuh..

Det är ju hela poängen, det finns inga som helst juridiska fördelar med att vara fackansluten. Den enda skillnaden om man inte orkar plugga själv (vilket man inte gör) är att man får pynta juristen själv.

Jag ser ingen anledning till att nyttja LAS som det varit. Valet av ftg och villkorsförhandlingen är bortsett äktenskap och barn det viktigaste man gör. En lagstadgad generalisering kommer aldrig kunna möta de kriterier som är viktiga för mig.

Dock ska jag krypa till korset och erkänna att jag är inne på att gå med, men i sälj"facket" (vilket egentligen inte är ett fack utan en intresseorganisation). Mer för annat de erbjuder, och de är inte lika dyra som TCO eller så.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ok, jag tolkade det som att du trackade ned på facket på grund av att LAS finns, mitt fel.

Här i trakten så gick företagen upp och ner som jojos förr, vilket gjorde det till en fördel att vara fackansluten. Sen kan (kunde?) man ibland tjäna ett par kronor genom att bland annat se över vilka försäkringar som ingick i medlemsskapet.

Just nu så känns det inte som jag kan dra nån nytta av det hela så det är nog dags att se över det igen.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. "Bla bla... Mitt fel"

2.Här i trakten så gick företagen upp och ner som jojos förr, vilket gjorde det till en fördel att vara fackansluten.

3. Sen kan (kunde?) man ibland tjäna ett par kronor genom att bland annat se över vilka försäkringar som ingick i medlemsskapet.

4. Just nu så känns det inte som jag kan dra nån nytta av det hela så det är nog dags att se över det igen.

1. Non taken :)

2. Jag har full förståelse för a-kassebehovet, men det är faktiskt inte detsamma som att vara fackansluten.

3. Det ligger viss sanning i det där. Å andra sidan (gammal statistik) så är (var?) skillnaderna inte så stora ekonomiskt med tanke på fackavgifterna. Och det går faktiskt att deala till sig sjyssta priser ändå, men jag förstår faktiskt att folk inte orkar.

4. Gällande det där så är väl frågan om man kan veta att man "sitter säkert". I mitt fall, i sthlm och i en branch där det alltid behövs folk så är risken för arbetslöshet tämligen obefintlig. Frågan är bara hur sketna jobb jag måste ta i värsta fall, men arbetslös blir jag aldrig.

I "glesbygden" (dvs allt utom sthlm, göteborg och rätt delar av skåne) är det annorlunda. Omsättningen på tjänster är så mkt lägre inom den geografiska radie man kan anse försvarbar och risken för att det tar längre tid innan man hittar nåt vettigt är större. Jag hade nog inte resonerat såhär för egen del om jag jobbat i kalmar eller Sundsvall, oavsett hur framgångsrik jag vore.

Jag har hamnat utanför pga konkurs, mitt ex (också säljare) pga uppköp av konkurrenten. Knappast exempel någon av oss kan klandras för. Så visst, allt kan hända!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
1. Visst är det så, men det är inget man som bolag inte kan gå runt. Signalera 100 varslade tjänster, trots att behovet bara är 70. Redovisa sminkade siffror och jämka i värsta fall till 65 avsked istället.. facket vann 5 tjänster, grattis!

2. Om jag då ska förhandla min lön själv (vilket blir betydligt svårare när ftg kan hänvisa till att facket sköter det), vad är då fördelen med att vara med?

Övrigt: Jag har tom varit med om att bolag valt att sätta sig i konkurs för att bli av med personer som pga LAS inte gått att sparka. Det fallet slutade med att 10+ pers fick gå istället för 1 eller 2. Starkt jobbat!

Inga bolag med dessa problem är bara ett bolag. Det finns oftast 5-6 bolag under ett holdingbolag, då kan man välja att sätta ett av dem ur spel, riskera bruset på marknaden och flytta med kunder och verksamhet till ett annat bolag!

1. Nja. Jag har svårt att tro att något företag säger att dom vill säga upp fler än dom tror behövs. För övrigt så ger lagen bara skyldighet att förhandla med facket. Det finns inget i lagen egentligen som säger att man måste lyssna på facket. Arbetsbrist eller inte avgörs helt och hållet av arbetsgivaren. Att arbetsgivarna lyssnar på facket handlar faktiskt i slutändan bara om god vilja och att dom anser att det är bra att ha facket någorlunda på sin sida.

Min erfarenhet är däremot att företaget helst håller tyst om hur många som skulle få gå enligt det första förslaget genom vilket dom kallade till förhandling. Vanligtvis belägger man facket med tystnadsplikt och hänvisar till en massa ovidkommande blaj.

2. Min erfarenhet är att det faktiskt inte är några problem att få förhandla sin lön själv. Jag jobbade tidigare där man hade en facklig organisation som hanterade lönerna och vi fick varje år frågan om vi ville förhandla själva eller om vi ville låta fackets löneansvariga hantera det. Jag kan tillägga att lönemässigt tror jag att ingetdera alternativen var mer eller mindre lönsamt än det andra. Har företaget bestämt sig för en lön så har dom och därmet punkt.

Visst. Jag vet att det i en del fall har hänt att man från fackligt håll tagit i ordentligt mycket mer med stridsåtgärder än vad som kanske varit klokt. Har man sådana erfarenheter så kan jag förstå att man blir lite negativt inställd.

Nej. LAS gäller ju alla arbetstagare men den ger vissa skyldigheter för arbetsgivaren gentemot den fackliga organisationen som den inte ger till enskilda annställda som inte är fackligt anslutna.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Nej. LAS gäller ju alla arbetstagare men den ger vissa skyldigheter för arbetsgivaren gentemot den fackliga organisationen som den inte ger till enskilda annställda som inte är fackligt anslutna.

Fast är det något som berör individen, ansluten eller ej?

Jag är i sak dåligt insatt i de fackliga processerna, bortsett de jag drivit själv vilka inte var alltför smidiga. Så berätta, för jag vet faktskt inte..

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Det är ju hela poängen, det finns inga som helst juridiska fördelar med att vara fackansluten. Den enda skillnaden om man inte orkar plugga själv (vilket man inte gör) är att man får pynta juristen själv.

Du skriver allt jag vill säga, så jag tittar bara på ist.
5 :tummenupp av 5 möjliga.

Fortsätt. :nicka

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Jag är ingen anhängare av facket då jag flera gånger blivit motarbetad av dom(det sticker i ögonen på den som ska förhandla om man har högre lön än någon annan inom samma fack).
Men LAS och MBL gäller inte alla anställda, lagen är skriven så att den gäller mellan arbetsgivare och löntagarorganisationer, trodde själv inte att sånt kunde förekomma i vårt land (att lagar bara gäller vissa utvalda) men sambon som är jurist med inriktning på arbetsrätt motbevisade mig!
Att sen de flesta företag inte gör skillnad på fackligt anslutna eller de som står utanför är en annan sak.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Så lite som jag bara behöver, har alltid massa undanflykter..
Skulle jag bli beordrad så blir det nog en sjukanmälan den dagen :D

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Gul Hornet 600
Hamnar på dryga 150h för detta år efter denna månad, varav 60h bara den här månaden.. haha!

Räknar med dryga 100h till innan året är slut. Undrar vad facket säger? ;)

Iofs kör vi 38h-vecka så det är lite enklare att jobba övertid.

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Men LAS och MBL gäller inte alla anställda, lagen är skriven så att den gäller mellan arbetsgivare och löntagarorganisationer, trodde själv inte att sånt kunde förekomma i vårt land (att lagar bara gäller vissa utvalda) men sambon som är jurist med inriktning på arbetsrätt motbevisade mig!

Hur ser det motbeviset ut? LAS finns ju på www.notisum.se. Jag tycker den verkar gälla alla anställda (förutom företagsledare osv). Däremot kan företaget välja om man ska tillämpa eventuellt kollektivavtal på dom utanför facket eller låta bli. MBL har jag inte läst så noga.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur ser det motbeviset ut?

Ord!

Jag lever också i en värld av jurister (fråga inte varför för det är bra märkligt) , den här diskussionen har varit uppe mer än en gång och jag tycker nog att någon av dem åtminstone borde haft en sån sak på lur.

Det enda som rent krasst är en avgjord fördel för facket är rådgivningen. I det avseendet kan jag säga att jag själv ringt och frågat som vilken medlem som helst och fått svar, dock frågar jag hellre en jurist med paragraferna framför sig då de ger en mer realistisk tolkning. Fackets jurister har flera gånger (hörsägen) viftat med paragrafer som senare visat sig felaktiga och fallit i tingsrätt.

Nej, är man för lat för att leta själv när skiten träffar fläkten, eller för feg för att dra in en egen jurist om det krävs så visst, lägg ut tusenlappar för ingenting..

Anekdot: För länge sen blev jag lite ovän med chefen om en trivialitet vilket började straffa sig på andra punkter. Jag tog ett snack med honom och bemöttes jäkligt oproffsigt vilket ledde till att jag återkom med paragrafer och krävde mina rätter. När kommentaren "och, du har ju inte ens facket bakom dig, vad ska du göra?" kom så var svaret: "vi får väl se". 2 dar senare ringde en man och presenterade sig som mitt juridiska ombud och bad att få diskutera några punkter i mitt avtal.

Chefen påstod sig vara upptagen och bad att få återkomma. Det behövdes inte, han gick direkt till mig och levererade en pissig förklaring (ursäkt), tyckte (bad mig) att jag skulle dra tillbaka juristen och efter det var det aldrig några problem. Maktbalansen återupprättad!

Det var skönt :D !

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Vart cirka 20tim i Januari, sen har det inte blivit så himla mycket resten av året.
runt 40tim ungefär tills nu.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Hur ser det motbeviset ut? LAS finns ju på www.notisum.se. Jag tycker den verkar gälla alla anställda (förutom företagsledare osv). Däremot kan företaget välja om man ska tillämpa eventuellt kollektivavtal på dom utanför facket eller låta bli. MBL har jag inte läst så noga.

Jag minns inte exakt hur det såg ut, men enligt texten på Notisum så verkar det ju faktiskt solklart att det skall gälla alla.
Får återkomma i ämnet när sambon dyker upp.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...