ulf_lundin skrev:
Ang mäta m lambda: Lärde mig för en tid sen att nya bilar går efter lambdasonden även vid stora pådrag. Skälet är att körcyklerna för utsläppsmätning (snart) skärps till att omfatta även höglastkörning. Sen tror jag att nån/en del numera har bredbandslambda som ger mycket säkrare mätning i feta området.
Men om det är så för några nya hojar ännu vet jag inte.
Känner inte heller till det men jag har en känsla av att vi framöver kommer att få sen en hel del skärpta miljökrav även på våra kära knarrar. BMW, Goldwing och den där Yamaha GTS (eller vad den heter) har väl haft lambda med mer i många år?
Ang. blandning o effekt: Lite för fett gör inte så mycket för effekten, men lite för snålt sänker effekten markant mer.
Och framförallt farligt för maskin att köra snålt.
Robban: Försökt få fram info om HUR snabb en lambdasond är; har du nåt värde där ? (Har fått intrycket att sonden i sig är tillräckligt snabb, men man mäter ju en bit efter motorn, så man har ju en transportfördröjning där mellan åtgärd (doseringen) och resultatet (syrehalten). En bredbandssond är, vad jag vet, inte snabbare (bl.a. beroende på att det ingår en vanlig sond i den), men mäter större blandningsområde mer noggrannt.)
/u
Har inga siffror. Men jag har hunnit få lite egna erarenheter. Jag har mätt spänningen på lambda som gått fett/magert och har fått uppfattningen att det är rätt långsam reaktion till och med med "mänskliga" mått mätt. Transporttiden mellan avgasport och lambda är ju ändå rätt kort. Kan säkert mätas i nån/några tiondels sekund(er) eller så vid tomgång. Men jag har fått uppfattningen att sonden kan ta 1-2 sekunder på sig att reagera fullt ut. Dvs reaktionen startar omedelbart men når inte fullt värde med en gång. Det som jag har gjort vara att manipulera tryckregulatorn för att se vad som händer. Nu kan ju införandet av mina förändringar (regulatorn) också påverka, dvs hur plötsligt införs en förändring.
Detta är högst ovetenskapliga undersökningar som säkert kan ha påverkats av faktorer som jag inte har koll på. Ta därför inte detta för helt säkra värden. Det är till stor del bara känslor som jag har fått.
Kan ingenting extra om bredbandssond.
Dragracingkillarna (riktigt fort med v8, alltså inte de som rullar runt med halvskabbiga härkar och dricker öl) använder ju gärna temperaturmätning i grenrören för att hålla koll på förbränningstemperaturen (dvs bland annat blandningen). De hävdar att lambda inte är tillräckligt snabb. De mäter också individuellt (varje cylinder) för att hålla koll på om någon cyl avviker. Mätvärdena loggas för analys efter varje repa. Om lambda vore bättre skulle de säkert använda lambda, en sån där bil kostar utan vidare 6-siffrigt att bygga varför några tusen mer eller mindre på mätning är oväsentligt. Ett motorskott kostar ju ytterligare en slant som bekant.
Jag tror definitivt att lambda är kanonbra i ett _statiskt_ sammanhang, dvs en motor som går med en enda belastning på ett enda varvtal, där har tidsfaktorn ingen roll.
Men våra motorer (liksom dragracingkillarnas) ändrar ju varvtal rätt raskt och är därför beroende av en rätt god mappning som endast finjusteras utifrån vad lambdan tycker.
Om du nån gång provar att koppla bort lamdban på en bil och ta en kort(!) provtur så märker du antagligen att motorn går i stort sett exakt likadant, dvs man märker egentligen ingen skillnad i gången.
Jag kommer att vara off-line nån dag eller två så räkna inte med några omedelbara svar från min sida.