Övertryck luftburk och dynobänk?...

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
Hej alla teknikvetare!

Om man modifierar en luftburk med intag så det blir övertryck i den hur fan justeras det i en dynobänk sedan? Den har väl inte fläktar som trycker in luft i förhållande till uppskattad fart?
För det är väl först i ganska höga farter som effekten av "luffarturbo" gör sej märkbar eller? Vi förutsätter att avgassystemet har ett bra flöde, för det som kommer in måste väl också komma ut misstänker jag...

M.v.h
/M
 

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
Vad motsvarar det på hoj med insprutning+PowerCommander månne? Gör en sådan modifiering överhuvudtaget någon effekt på en standard luftburk? Dom är ju ganska små trots allt.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Man bör ha nåt special för att klara ramair ordentligt. T.ex. ventilera/trycksätta flottörhusen från nåt bra ställe, i luftburken eller vid luftintaget. Finns nog andra, liknande sätt oxå.

M sprut så kan man mäta lufttrycket och kompensera m soppa efter det eller gå efter hastigheten, t.ex. vilken växel man kör på.

M lambdasond finns ju möjligheten att mäta avgaserna, men undrar om dagens hojar bryr sig om den på fullgas.

Annars får man välja mellan fett på lägre växlar och tunt på högre. Men ramair gör inte så stor skillnad, högst 5 % effekt i rimliga farter, har jag för mig. Dvs. högst 2 % mer toppfart.
/u
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Säg att du ser till att ha 13:1 i ratio på bränsle luft efter bänkning.
Med 5% extra luft (undrar om det är så mycket... men okej vid 300 och motvind kanske, kanske…) får du 13.6:1 istället! Spelar liten roll!
Du kommer inte att märka momentskillnaden på en vanlig dynojetbänk! Det spelar betydligt större roll vilken kedje olja/vax du använder!

Dessutom tror jag att man räknar med 5% fel (om du kör med powercomander) som godkänt från dynojets sida!

...så skit samma tycker jag! :fakta
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ulf_lundin skrev:
M lambdasond finns ju möjligheten att mäta avgaserna, men undrar om dagens hojar bryr sig om den på fullgas.
/u
Japp. Man kan mäta. Men de flesta moderna insprutningssystem kör "open loop" på fullgas, dvs ger f*n i vad lambdan visar. Många ger dessutom också några procent extra sås vid benet för att kyla bl a ventiler lite extra. Detta gäller visserligen bilar men jag är rätt säker på att det gäller hojar också, de har ju oftast väsenligt simplare insprut. Observera också att en lambdasond är för långsam för allt annat än för finjustering av avgasvärden, dvs mappningen måste ligga någorlunda rätt från början.

Detta med extra sås på benet kom redan på gamla Saab 99 trubo om jag inte misstar mig. Var det inte så att kallstartmunstycket hjälpte till vid fullt laddtryck på dom? Tror jag.

Ang ramair effekt:
Tror den ger måttlig effektökning, några procent brukar det ju talas om, någon härovan skrev om 5% vid herrejössesfart, låter rimligt. Trycksättning av flottörhus från luftburk borde ju räcka. Så gör man ju på turboknarrar (och bilar) med tryckanläggning men där har man _även_ en anpassad bränslekurva. Det är dock lite skillnad på 5% övertryck i en Gixxer och 100% övertryck (eller ännu mer) i en knarr med stressfläkt.

Ramairen har nog en viktigare egenskap än trycket, den ger kall luft. Luften bakom motorn är som bekant oftast rätt varm. Varm luft = luft med lägre densitet. Lägre densitet = mindre mängd syre per liter luft. Mindre mängd syre = mindre mängd bränsle för ren förbränning. Mindre mängd bränsle = tristare. :))

Det blev visst en rätt lång utläggning det här.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ang mäta m lambda: Lärde mig för en tid sen att nya bilar går efter lambdasonden även vid stora pådrag. Skälet är att körcyklerna för utsläppsmätning (snart) skärps till att omfatta även höglastkörning. Sen tror jag att nån/en del numera har bredbandslambda som ger mycket säkrare mätning i feta området.
Men om det är så för några nya hojar ännu vet jag inte.

Ang. blandning o effekt: Lite för fett gör inte så mycket för effekten, men lite för snålt sänker effekten markant mer.

Robban: Försökt få fram info om HUR snabb en lambdasond är; har du nåt värde där ? (Har fått intrycket att sonden i sig är tillräckligt snabb, men man mäter ju en bit efter motorn, så man har ju en transportfördröjning där mellan åtgärd (doseringen) och resultatet (syrehalten). En bredbandssond är, vad jag vet, inte snabbare (bl.a. beroende på att det ingår en vanlig sond i den), men mäter större blandningsområde mer noggrannt.)
/u
 
Last edited:

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Brukar inte hojarna med ram-air ställas något fett i bänken så det kompenserar det övertryck i luftburken som sker under färd?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ulf_lundin skrev:
Ang mäta m lambda: Lärde mig för en tid sen att nya bilar går efter lambdasonden även vid stora pådrag. Skälet är att körcyklerna för utsläppsmätning (snart) skärps till att omfatta även höglastkörning. Sen tror jag att nån/en del numera har bredbandslambda som ger mycket säkrare mätning i feta området.
Men om det är så för några nya hojar ännu vet jag inte.
Känner inte heller till det men jag har en känsla av att vi framöver kommer att få sen en hel del skärpta miljökrav även på våra kära knarrar. BMW, Goldwing och den där Yamaha GTS (eller vad den heter) har väl haft lambda med mer i många år?

Ang. blandning o effekt: Lite för fett gör inte så mycket för effekten, men lite för snålt sänker effekten markant mer.
Och framförallt farligt för maskin att köra snålt.


Robban: Försökt få fram info om HUR snabb en lambdasond är; har du nåt värde där ? (Har fått intrycket att sonden i sig är tillräckligt snabb, men man mäter ju en bit efter motorn, så man har ju en transportfördröjning där mellan åtgärd (doseringen) och resultatet (syrehalten). En bredbandssond är, vad jag vet, inte snabbare (bl.a. beroende på att det ingår en vanlig sond i den), men mäter större blandningsområde mer noggrannt.)
/u
Har inga siffror. Men jag har hunnit få lite egna erarenheter. Jag har mätt spänningen på lambda som gått fett/magert och har fått uppfattningen att det är rätt långsam reaktion till och med med "mänskliga" mått mätt. Transporttiden mellan avgasport och lambda är ju ändå rätt kort. Kan säkert mätas i nån/några tiondels sekund(er) eller så vid tomgång. Men jag har fått uppfattningen att sonden kan ta 1-2 sekunder på sig att reagera fullt ut. Dvs reaktionen startar omedelbart men når inte fullt värde med en gång. Det som jag har gjort vara att manipulera tryckregulatorn för att se vad som händer. Nu kan ju införandet av mina förändringar (regulatorn) också påverka, dvs hur plötsligt införs en förändring.
Detta är högst ovetenskapliga undersökningar som säkert kan ha påverkats av faktorer som jag inte har koll på. Ta därför inte detta för helt säkra värden. Det är till stor del bara känslor som jag har fått.

Kan ingenting extra om bredbandssond.

Dragracingkillarna (riktigt fort med v8, alltså inte de som rullar runt med halvskabbiga härkar och dricker öl) använder ju gärna temperaturmätning i grenrören för att hålla koll på förbränningstemperaturen (dvs bland annat blandningen). De hävdar att lambda inte är tillräckligt snabb. De mäter också individuellt (varje cylinder) för att hålla koll på om någon cyl avviker. Mätvärdena loggas för analys efter varje repa. Om lambda vore bättre skulle de säkert använda lambda, en sån där bil kostar utan vidare 6-siffrigt att bygga varför några tusen mer eller mindre på mätning är oväsentligt. Ett motorskott kostar ju ytterligare en slant som bekant.

Jag tror definitivt att lambda är kanonbra i ett _statiskt_ sammanhang, dvs en motor som går med en enda belastning på ett enda varvtal, där har tidsfaktorn ingen roll.
Men våra motorer (liksom dragracingkillarnas) ändrar ju varvtal rätt raskt och är därför beroende av en rätt god mappning som endast finjusteras utifrån vad lambdan tycker.
Om du nån gång provar att koppla bort lamdban på en bil och ta en kort(!) provtur så märker du antagligen att motorn går i stort sett exakt likadant, dvs man märker egentligen ingen skillnad i gången.
Jag kommer att vara off-line nån dag eller två så räkna inte med några omedelbara svar från min sida.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Sååå långsam är inte en lambdasond. Absolut inte sekunder. Högst ett par 1/10 s. Det har jag sett på lysdioddisplay till en sån. Och det inkluderar i viss mån sprutets reaktionstid oxå.

Bredbandslambda används ju även vid bänkkörning a la Dynojet och skulle den reagera så långsamt som sekunder vore det omöjligt att registrera blandning mot varvtal.

Vore intressant med en siffra på reaktionstiden.
/u
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
ulf_lundin skrev:

Ang. blandning o effekt: Lite för fett gör inte så mycket för effekten, men lite för snålt sänker effekten markant mer.
/u

sant, Men om man hamnar för långt ner, typ strax nedanför 12.5(skiljer nog lite på olika motorer) så droppar effekten väldigt fort, mycket brantare än om det går lite för snålt.
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
ulf_lundin skrev:
Sååå långsam är inte en lambdasond. Absolut inte sekunder. Högst ett par 1/10 s. Det har jag sett på lysdioddisplay till en sån. Och det inkluderar i viss mån sprutets reaktionstid oxå.

Bredbandslambda används ju även vid bänkkörning a la Dynojet och skulle den reagera så långsamt som sekunder vore det omöjligt att registrera blandning mot varvtal.

Vore intressant med en siffra på reaktionstiden.
/u

var rätt övertygad om att man kunde få ut mer 20 mätvärden /sekund. i nåt loggprogram jag har så mäts 1/20, men det trodde jag mest hade med mjukvaran att göra och att lambdasonden eg. var ännu snabbare. ska försöka kolla upp det
nån dag..

Edit: man skulle ju kunna snacka direkt med Bosch t.ex.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Reaktionstid lambda

Jag är också nyfiken på mer exakta tider. Lambda slits ju med tiden, har nåt svagt minne av att de blir långsammare då. Kan det påverka? Den koksbeläggning som gärna blir med tiden kanske påverkar?

Sen är det så här att en lambda kan i vilket fall användas för att kompensera för ramair, trots allt tar det ju några sekunder från 0 (inget övertryck) till 300 km/h (aningens övertryck) = kort fördröjning spelar ju ingen roll.
En hoj med sprut skulle ju även kunna mäta absoluttrycket i luftburken och därmed kompensera för ramair. Gör man det? eller är det bara tempgivare?
Eller har man en ramair-trycksatt bränsletrycksregulator?
De flesta tryckregulatorer till insprut refererar ju till trycket i insuget _efter_ spjäll för att tryckfallet över insprutmunstycken ska vara konstant.
På vissa bilar mäter man ju trycket i insuget (efter spjäll) med en MAP-givare, dessa kompenserar ju givetvis för ramair, hur är det på hojar?
Jaja, mycket funderingar.
Hur är det på hojar med ramair och fuggar då? Jag hade en Suz 750R- 96 men minns inte exakt hur luftburken såg ut där. Trycksatta flottörhus låter ju åtminstone rimligt.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
WindDrifter skrev:
var rätt övertygad om att man kunde få ut mer 20 mätvärden /sekund. i nåt loggprogram jag har så mäts 1/20, men det trodde jag mest hade med mjukvaran att göra och att lambdasonden eg. var ännu snabbare. ska försöka kolla upp det
nån dag..
Lambdan är väl analog = inget specifikt antal mätvärden per sekund. Tror jag. Är nästan helt säker eftersom man uppenbarligen kan direkt mäta spänning på lambdan. I så fall är det enbart mjukvaran som avgör (dvs samplingshastigheten) men lamdban i sig kan ju ha en fördröjning för det.
Låt oss säga (helt hypotetiskt) att lambdan har en fördröjning på 1 sekund så kan man ju ändå mäta 20 ggr per sekund på lambdan. Enda skillnaden blir att en förändring registreras ju inte av mjukvaran förrän 20 mätningar senare än den sker i verkligheten.
Nej, jag tror också på Bosch, nån här som känner nån på Bosch?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Samlar lite lösa punkter vartefter:
0) att effekten sjunker drastiskt redan v 12.5 är jag tveksam till; ska kolla o tänka efter lite
1) Bränsletrycket ska styras av trycket där injektorerna sitter. Den regleringen är (oftast, alltid?) för att x ms öppningstid alltid ska ge y ml soppa. Sen måste trycket över injektorn ligga inom vissa gränser för att den ska funka bra.
2) Lyckades inte få fram nåt om reaktionstid fr Bosch; bara bra om nån mer försöker.
3) Vissa spruthojar (Ducati ?) mäter trycket i luftburken, har jag för mig.
4) hojsprut rätt 'dumma'. Har varken MAP (gudskelov) el luftmängdsmätare. Går på varv o gaspådrag.
5) vanliga lambdan ger en spänning rakt av (mkt olinjär o temp.beroende iofs). Bredbandslambdan helt annorlunda. Kräver speciell elektronik f hantering.
/u
 
Last edited:

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
hojsprut rätt 'dumma'. Har varken MAP (gudskelov) el luftmängdsmätare. Går på varv o gaspådrag.

Vad händer då när man kör med slip-on på en insprutningshoj?
Om man byter avgassystem till ett som har väsentligt högre genomflöde på en förgasarhoj får man ju bestycka om förgasarna för att den ska funka bra, om man gör det på en med insprutning och den inte själv kan kompensera för ändringen borde ju motorgången påverkas.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Micke_Lindstrom skrev:
Vad händer då när man kör med slip-on på en insprutningshoj?
Om man byter avgassystem till ett som har väsentligt högre genomflöde på en förgasarhoj får man ju bestycka om förgasarna för att den ska funka bra, om man gör det på en med insprutning och den inte själv kan kompensera för ändringen borde ju motorgången påverkas.

Man skaffar en PowerCommander och mappar om.
Sniklösningen är att ställa den givare för
trottelpositionen som finns på de flesta insprut
lite för högt så får man lite mer bränsle över hela
registret (ev utom vid fullgas).
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Robban_C skrev:
Lambdan är väl analog = inget specifikt antal mätvärden per sekund. Tror jag. Är nästan helt säker eftersom man uppenbarligen kan direkt mäta spänning på lambdan. I så fall är det enbart mjukvaran som avgör (dvs samplingshastigheten) men lamdban i sig kan ju ha en fördröjning för det.
Låt oss säga (helt hypotetiskt) att lambdan har en fördröjning på 1 sekund så kan man ju ändå mäta 20 ggr per sekund på lambdan. Enda skillnaden blir att en förändring registreras ju inte av mjukvaran förrän 20 mätningar senare än den sker i verkligheten.
Nej, jag tror också på Bosch, nån här som känner nån på Bosch?

Du har helt rätt, den är analog. det är mjukvaran , eller snarare serieporten i det här fallet som avgör samplingshastigheten.
men att lambdan skulle ha en fördröjning på 1 sek. känn det som jag har svårt att tro på. då skulle det ju vara kanska meningslöst att använda den till insprutningskontroll som man gör på alla moderna bilmotorer till ex.

läst igenom alla bosch dokument jag hittade, men har tyvärr inte hittat några uppgifter om delay tider.

forts. följer skulle jag tro.
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
ulf_lundin skrev:
Samlar lite lösa punkter vartefter:
0) att effekten sjunker drastiskt redan v 12.5 är jag tveksam till; ska kolla o tänka efter lite
1) Bränsletrycket ska styras av trycket där injektorerna sitter. Den regleringen är (oftast, alltid?) för att x ms öppningstid alltid ska ge y ml soppa. Sen måste trycket över injektorn ligga inom vissa gränser för att den ska funka bra.
2) Lyckades inte få fram nåt om reaktionstid fr Bosch; bara bra om nån mer försöker.
3) Vissa spruthojar (Ducati ?) mäter trycket i luftburken, har jag för mig.
4) hojsprut rätt 'dumma'. Har varken MAP (gudskelov) el luftmängdsmätare. Går på varv o gaspådrag.
5) vanliga lambdan ger en spänning rakt av (mkt olinjär o temp.beroende iofs). Bredbandslambdan helt annorlunda. Kräver speciell elektronik f hantering.
/u

Triumph mäter också trycket i luftburken.
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
gthyni skrev:
Man skaffar en PowerCommander och mappar om.
Sniklösningen är att ställa den givare för
trottelpositionen som finns på de flesta insprut
lite för högt så får man lite mer bränsle över hela
registret (ev utom vid fullgas).

sniklösningen att "lura" trottelpositionsgivaren funkar inte på en Triumph.

vet inte varför, men jag vet att det inte fungerar.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
WindDrifter skrev:
.men att lambdan skulle ha en fördröjning på 1 sek. känn det som jag har svårt att tro på.
Med en drucken papegojas envishet: den är mycket snabbare än 1 sek; det har jag sett. Minst 5 ggr snabbare än så.

Ang TPS position: kan ju mycket väl vara så att ecs:en själv tar lägsta positionen den har sett som nolläge;
/u
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top