Övertryck luftburk och dynobänk?...

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Angående gashastighet måsta jag än engång hänvisa till Boost. Coolt som f-n om ni frågar mig detta är min simulerade triumph tripel under ett varv vid full trottel 8500rpm:
 

Bifogat

  • snap.jpg
    snap.jpg
    40.7 KB · Visningar: 122

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
röd = insug 25mm från ventilen
svart = avgas 20mm från ventilen

och här är ett medel (kvaderat medel ?? tror jag??) över helavarvtalsområdet:

enheten är m/s i båda

EDIT: bytt på röd och svart, det var fel innan...
 

Bifogat

  • snap2.jpg
    snap2.jpg
    42 KB · Visningar: 114
Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Har inte läst sidan 2 i denna tråd (får inte upp den av nån jäkla anledning), men vill passa på at tkomme med lite info å några rättelser..

Nu blir det väldigt Ducatispecifikt, men det är vad jag kan och har jobbat med..

Moderna Ducatisar mäter inte lufttrycket i luftburken (851/88 gjorde det) 916 å senare gjör det inte, datorn blir nämligen helt konfys av tryckpulserna därinne. 851'an hade en tryckkännare med strypning som kanske funkade någorlunda, fast å andra sidan var ramairfunktionen knappast lysande på dessa hojar (fabrikarna som Polen, Roche å Falappa åkte på hade inte ramair, utan öppen burk..)

Angående bredbandslambda å respons så är den ohyggligt snabb, på Sköld cykel sitter 2 Bosch LSU-sensorer ungefär 20 cm från avgasportarna, 20 värden från varje sensor loggas varje sekund (max samplingsfrekvens på Motec-ecu'n) Man kan utan vidare se att svaret är direkt när man kollar loggfilerna..

Racerduccar kompenserar i viss mån ramairtryck med att tryckregulatorn till bränslet sitter i luftburken (inte i pumparmaturen som på gatcyklar eg 916-998). Bränsletrycket stiger vid högre omgivningstryck..

Ska kolla om jag kan fixa nån skärmdump på lambda/trottel å varvtal..

/B
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Man får skilja på flödeshastighet och puls/ljudhastighet. Avstämning av insug o avgasrör gäller för pulser som vandrar fram o tillbaka i gasen. Pulser/ljud i luft rör sig m 340 m/s, men luften kan stå stilla iaf.

Triple: har du inte förväxlat insug o avgas (på båda bilderna) ? Inser inte att strömningshastigheten skulle vara 4 ggr högre på insugningssidan, även om insuget normalt är större än utblåset.
(Tycker 1a bilden ser ut som M__ som jag använder ibland för att beskriva ventilrörelserna, vänstra halva M avgas, högra insug, restem komp o expansion.)
/u
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
ulf_lundin: jo, det var fel på insug/avgas... jag har ändrat det... :rodnar

Läste detta med anledning av hur snabb bredbanden är, frågan var hur mycket fördröjning man får från gas till mätvärde:

"There is some software smoothing of the hundreds of samples/sec
that WBo2 is taking internally. You will get more latency from
the actual sensor itself than from the electronics or the
software smoothing."

(från wbo2.com:s mailinglista)

Ja, Björn vi vill se en skärmdump!!! :bow
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vi är iaf framme vid att lambdan reagerar fort, åtminstone med mänskliga mått mätt, 10-100 ms. Att man måste filtrera innan man använder värdena för att styra blandningen är rätt naturligt.
/u
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ulf_lundin skrev:
MPulser/ljud i luft rör sig m 340 m/s, men luften kan stå stilla iaf.
/u
En liten komplettering:
Jag vet inte om det har någon betydelse men ljudhastigheten ändrar sig med temperaturen. Spelar säkert ingen roll på insugssidan men det spelar definitivt roll på avgassidan. Dvs för den som ska pyssla med att beräkna avstämningslängder med mer. Vilket för övrigt inte är någon lätt uppgift. Det brukar sluta med att man ändå får laborera för att få till det sista lilla...
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Robban_C skrev:
.. men ljudhastigheten ändrar sig med temperaturen.
Absolut. Även m trycket (tror jag).
Jag ville poängtera att transportfördröjningen för avgaserna från cyl till lambdasond är en helt annan sak än fördröjningen av tryckpulserna i avgaserna. Framgår ännu klarare om man tänker på att pulserna vandrar tillbaka till cyl., men det gör ju inte avgaserna.
/u
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Ok, här är en dump med lamba 1 och 2 överst, därefter trottel och varvtal. Dumpen är från rakan på Sviestad under racet på SM förra året

/B
 

Bifogat

  • motec-graph.jpg
    motec-graph.jpg
    88.1 KB · Visningar: 99
Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Sen kan man köra lite statistik på det där.. då ser det ut på detta vis.. (motorn gick inte helt optimalt vid tillfället, bara andrra racet.. Det stämmer bättre nu)

/B
 

Bifogat

  • lamda-statistics.jpg
    lamda-statistics.jpg
    75.6 KB · Visningar: 104

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
snyggt som f-n! :bow

Det ser ut som fördröjningen ligger runt 100ms från trottel till lambda, men det är inte så lätt att se!
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Kom just på... använder mig av 0,2 sekunder s fördröjning i statistikläget..

Siokola (Finsk insprutarguru åt Cresent Suzuki i BSB sa jag skulla ha det...)

/B
 

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
Imponerande vad ni kan om teknik! En kort summering av vad frågan gällde från början bara; Att tillsätta övertryck i luftburken på en "standardhoj" ger egentligen mest fördel för att luften blir kallare och inte så mycket övertrycket i sej alltså? Effekten av det borde vara märkbar även i lägre farter eller? Om man inte har ett tillräckligt öppet avgassystem kan det bli "korvstoppning" i luftburken/insuget med påföljd sämre effekt eller är det skit samma?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Klart att avgassidan kan begränsa effekten. Den bryr sig inte om HUR du fått in luften utan håller emot om det blir för mycket. Och det är ju inga stora skillnader i luftmängd vi pratar om. Antar att enda säkra sättet att ta reda på det är att prova.
/u
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bj.O.rn skrev:
Sen kan man köra lite statistik på det där..
Fattar inte statistiken; y-axeln är lambdavärden , men x-axeln (varv ?) och vad dom olika diagrammen visar lyckas jag inte lista ut. Hjälp !
EDIT: lambdavärden mot varvtalet för olika gaspådrag ?
/u
 
Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
ulf_lundin skrev:
Fattar inte statistiken; y-axeln är lambdavärden , men x-axeln (varv ?) och vad dom olika diagrammen visar lyckas jag inte lista ut. Hjälp !
EDIT: lambdavärden mot varvtalet för olika gaspådrag ?
/u

Varje punkt eller prick (svårt att se på en förminskad dump) är en unikt värde (tidsmässigt)

Y-axeln är mycket riktigt Lambda, X-axeln är varvtal, dom olika diagrammen (eller färgerna) är för olika gaspådrag 10, 20, 30% osv.. Går att få alla gaspådrag i samma fält representerat av olika färger, men det blir lite grötigt då. Det går också att välja att visa ett valfritt eller flera valfria gaslägen. Linjerna är trender (medelvärde eller median, vet ej) utifrån statistiken.. olika filter går desutom att lägga in..

Puh..

/B
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Mycket illustrativt ! Aldrig mycket gas på låga varv. Inte mer än halvgas under 6000 varv t.ex.
/u
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top