Övningsköra utan godkänd handledare?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Scenariot är alltså om jag förstått det rätt.
A vill ut och övningsköra med C.
C har inget godkännande som handledare från vägverket.
A har övningskörningstillstånd.

Ponera då att man blir stoppad av polisen.

Har man tur som en tokig och man säger att eftersom det inte är krav på handledarkurs mm för MC så trodde man att det inte behövdes något särskillt tillstånd heller så kan man eventuellt klara sig undan med ett pekfinger och en order att köra kortaste vägen hem.

Det troligaste är dock att A får böter och eventuellt indraget körkortstillstånd för MC samt indraget körkort för bil. Dessutom en påse böteslappar. Olovlig körning.
Är dom lite kinkiga så åker kanske C på lite böter han med. Han har ju agerat handledare utan tillstånd och kan med andra ord om man har otur anses som ansvarig för att A var ute och övningskörde med honom under ovan nämnda omständigheter. Sen har vi ju en skyldighet att anmäla eller förhindra brott enligt svensk lag och i det här fallet skulle han ju kunna anses ha varit medhjälpande/underlättande.

Jag personligen skulle aldrig övningsköra utan att allt är korrekt. Övningskör gör man för att man vill ha körkort och då ska man inte hålla på med en massa saker som riskerar körkortstillståndet. då motverkar man sitt eget syfte.
Jag skulle heller aldrig ställa upp att övningsköra med någon kompis under dom här förutsättningarna. Därför att det är min kompis och jag har inget intresse av att min kompis ska åka dit för olovlig körning. Jag vet att kompisen har en egen vilja och gör som han vill men jag skulle inte vilja ha på mitt samvete att jag underlättade för honom att bli av med sitt tillstånd.

Övertyga dom kompis att det är bättre att vänta. Se eventuellt till att skicka in papper för dig så att ni kanske får övningsköra nästa vecka istället (Eller nästa säsong). Dom är ju ganska snabba med papperen för det mesta.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag övningskörde utan skylt, med godkänd handledare ( någonstans i närheten ) Hur ska det gå fel?

Min handledare hade en grusig gaffatejpad skylt under cutsen som jag skulle ha "tappat" om vi blev stoppade.

Ibland var hon på andra sidan stan. Jag anser det inte vara olagligt att tappa bort varandra.

Blir jag stoppad, så skulle jag ju precis stanna, eller hur?

KÖÖÖRRR!!!!!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bara för att man har fått ett plastkort betyder inte det nödvändigtvis att man har större kunskap av att hantera hojen än utan.
Så var det för mig :)

Nej. Det är iofs kanske sant. Men du måste väl ändå hålla med om att om man ska generalisera lite så är sannolikheten för att man ska ha stor körvana mycket mindre om man inte har kort än om man har det.
Dessutom är ju egentligen poliskontrollen ett mindre problem. Värre är om man blir inblandad i en olycka. Då kan man bli utan ersättning och ovanpå eventuella skador får man ett åtal för diverse trafikbrott och indraget körkortstillstånd.
Jag anser att man ska ha körkort eller körkortstillstånd och godkänd handledare om man ska ut och köra. Av den enkla anledningen att vi vill hålla nere antalet olyckor på vägarna och det är det enda sättet som är praktiskt genomförbart för polisen att använda för att kontrollera om du borde vara ute på vägen och köra.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Känner du att du inte skulle kladra dig själv om han kraschar så varför inte? Jag körde själv med "icke godkänd" handledare de gånger jag inte körde helt själv. Det är ju han som kör utan kort som blir skyldig, ingen annan.
Däremot känns det olustigt att släppa iväg människor i trafiken när man vet att de inte är helt hemma på hojen, jag skulle inte ha kört själv i trafiken om jag inte hade haft ca 10års mc-vana samt många mil bakom ratten.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inte åker jag hoj i trafiken för att bli omtyckt skiter fullständigt i om någon hetsar upp sig, får varken billigare försäkring eller någon annan fördel. Folk köper inte en sporthoj och försäkrar den för xxxx antal kronor i månaden för att puttra fram. Köp dig en guldbagge och byt forum.
Brassa fan :pannkyss

Nej. Det är väl ingen som åker hoj för att bli omtyckt. Jag tror att dom flesta här åker hoj för känslan och upplevelsen. Men du måste väl ändå hålla med om att det finns ställen som är mer eller mindre lämpliga för att wheela, gasa satan eller vad man nu tycker om att göra. 150 på bakan mitt inne i stan är väl som exempel inte så lämpligt. En hård acceleration med vrålande motor när man drar förbi en bil på en bred rak landsväg är mindre riskabelt.

Sen är det ju dessutom en milsvid skillnad mellan att köra hoj för att bli omtyckt och att medvetet reta upp folk. Någonstans däremellan finns ju läget där man kanske drar på lite extra när möjlighet finns att det sker någorlunda säkert eller att välja att stila när det kan ske utan att onödigt stora risker att man kör över en fotgängare, drar in i sidan på en bil eller något annat samtidigt som man väljer att avstå från dom sakerna när riskerna är stora.

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
-06 Fz6-S
Om han ska följa med, säg absolut inte att ni övningskör för då ÄR det du som är ansvarig att alla papper är rätt, det är din skyldighet att kolla upp, så det blir du som får "en påse böter" och troligtvis din kompis med för den delen men det hade ni ju räknat med.

Alternativet att säga att han övningskör med person C som dock slarvat bort sej nånstans i trafiken just när ni blir stoppade kan ju funka, men se till att prata med denne C innan ni ger er ut så han har en chans att svara rätt om nån skulle kolla med honom hur det låg till, ännu bättre om denne kan komma med kort varsel på hojen om snuten skulle vilja att du/ni väntar in honom för att se att ni talar sanning.

Kan inte detta ordnas så skulle inte jag iaf säga nånting alls om övningskörning om polisen stoppade oss, och om personen bakom satt på sig en skylt iallafall så skulle det vara nåt lokalt meffo som tagit rygg utan min vetskap om vilket syfte ...

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
Nä men medhjälp till brott finns som anklagelse i brottsbalken.
Sen om det finns som anklagelsegrad för trafikregler låter jag vara osagt.

I 3 § 3 st., lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, behandlas medhjälp till olovlig körning. Man kan komma fram till olika svar beroende på om man gör en extensiv eller en bokstavstolkning av lagtexten. Därför krävs det man tittar i förarbetena för att kunna avgöra hur lagstiftaren tänkt. Det är dock endast ett bötesstraff som kan komma ifråga.

Risken är ju inte stor att man åker fast men det är väl dumt att riskera lämpet för att få åka en gång. man brukar ju säga att man ska skippa sista åkturen. :tungan

Ragooka

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki
Tack allihop (särskilt ni som tycker att vi gott kan åka :tummenupp)!

Jag måste sluta fråga när jag misstänker att jag inte kommer att gilla svaren... Hur som haver ska JAG ut imorgon. Kompisen har fått ett något tveksamt nej, men allting har ju sitt pris...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept