Nä men medhjälp till brott finns som anklagelse i brottsbalken.
Sen om det finns som anklagelsegrad för trafikregler låter jag vara osagt.
------------------------------------------------------
TS har inget att oroa sig för. Det är, som många andra har sagt, enbart den körkortslöse som åker på olovligt framförande av fordon. Med påföljande straff som oxo blivit nämt i tråden.
Om nu trådskaparen är en vän till övningsköraren så borde det rimligaste svaret vara att avstå från körningen och tala om för kompisen att det är inte värt att köra utan handledare. Jag vet att man är jävligt kåt på att köra innan man fått kortet.
Som sagt, varför det? Om du är ute å åker med en polare som inte har körkort skulle ju inte DU åka dit på olovlig körning bara för att ni åkte tillsammans. Jag har lite svårt att se att medhjälp till olovlig körning finns med i lagboken
1. Jo, jag börjar väl inse det... Även om sannolikheten för att åka dit verkar ganska liten - för kompisens del, medan jag själv går helt fri om fabror Blå tar oss åt sidan.
2. Just det! Därav inbillar jag mig att det vore bättre om jag följer med och det hela sker under någorlunda kontrollerade former än att han sticker ut helt själv, vilket jag mycket väl kan tänka mig att han gör annars.
Hmmm... Blanco har en poäng där också.
Skräp! Inte visste jag att jag hade såhär mycket samvete. Kanske börjar bli gammal?
Övningskörning!
DET ÄR den som är körförättare som är ansvarig för vad den som övningskör gör...
Om nu den ena parten inte uppfyller lagstadag kompetens, så åker man på brist... underlåtelse.... m.m. på allt vad som kan komma åklagaren i händerna.
Du som övningskör: åker dit på att du inte kontrolerade din körförättare(den du övningskör med) att han är godkänd som handledare för övningskörning med dig. iomed detta så har du kört olovligt..
Det är säket inte kul att åka utan korrt, för man måste hålla koll på om det är någon polis i närheten helatiden och man borde då inte kunna slapna av = trafikfara?
Då åker trådskaparen på OLOVLIGKÖRNING!
heltenkelt.
Mycket trams
:ite normalt sunt förnuft brukar räcka långt & ett glatt sinnelag
Inte ens att tänka på att dra snuten om man är så grön.
Bara för att man har fått ett plastkort betyder inte det nödvändigtvis att man har större kunskap av att hantera hojen än utan.
Så var det för mig
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |