Övningsköra utan godkänd handledare?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Med B-kort så blir det böter och ett FY PÅ DIG! första gången om hastigheten hålls och allt annat är i ordning.
Lämp och B-kort påverkas inte om inte förseelsen upprepas.

Henrik

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Nä men medhjälp till brott finns som anklagelse i brottsbalken.
Sen om det finns som anklagelsegrad för trafikregler låter jag vara osagt.

------------------------------------------------------
TS har inget att oroa sig för. Det är, som många andra har sagt, enbart den körkortslöse som åker på olovligt framförande av fordon. Med påföljande straff som oxo blivit nämt i tråden.

Jag har svårt att tro att det går att rubricera som medhjälp om man åker på en annan MC i närheten.

Hursom, vi är väl alla överense om att TS (förmodligen) inte har något att oroa sig över rent juridiskt, men att det vore väldigt olämpligt att uppmana eller ens bjuda på sitt sällskap till någon som vill vara ute och lattja utan kort.

Ragooka

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki
Om nu trådskaparen är en vän till övningsköraren så borde det rimligaste svaret vara att avstå från körningen och tala om för kompisen att det är inte värt att köra utan handledare. Jag vet att man är jävligt kåt på att köra innan man fått kortet.

1. Jo, jag börjar väl inse det... Även om sannolikheten för att åka dit verkar ganska liten - för kompisens del, medan jag själv går helt fri om fabror Blå tar oss åt sidan.
2. Just det! Därav inbillar jag mig att det vore bättre om jag följer med och det hela sker under någorlunda kontrollerade former än att han sticker ut helt själv, vilket jag mycket väl kan tänka mig att han gör annars.

Hmmm... Blanco har en poäng där också.

Skräp! Inte visste jag att jag hade såhär mycket samvete. :huvet Kanske börjar bli gammal?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Som sagt, varför det? Om du är ute å åker med en polare som inte har körkort skulle ju inte DU åka dit på olovlig körning bara för att ni åkte tillsammans. Jag har lite svårt att se att medhjälp till olovlig körning finns med i lagboken :rolleyes:

Exakt som föregående talare säger! Om bilisten bakom dig inte har körkort lär inte du åka dit för något...:tungan

Freedom

Guest
1. Jo, jag börjar väl inse det... Även om sannolikheten för att åka dit verkar ganska liten - för kompisens del, medan jag själv går helt fri om fabror Blå tar oss åt sidan.
2. Just det! Därav inbillar jag mig att det vore bättre om jag följer med och det hela sker under någorlunda kontrollerade former än att han sticker ut helt själv, vilket jag mycket väl kan tänka mig att han gör annars.

Hmmm... Blanco har en poäng där också.

Skräp! Inte visste jag att jag hade såhär mycket samvete. :huvet Kanske börjar bli gammal?

Att du har samvete är bara ett tecken på att du nått en ålder där hjärnan tar över från den oansvariga tiden där man skiter i det mesta och bara njuter av livet som känns underbart just då. Blanco kan ha en poäng, men vi vänder lite på frågan och undrar är det inte värt att hålla sig i skinnet och vänta tills den dag man får kortet och kan dra ut på egen hand och kan njuta till fulla drag utan ha en tanke på att se sig om efter lagens långa arm.

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kawasaki ER-6n
Jag har hört som tidigare talare sa, att det blir ett ajjabajja och böter om han blir stoppad.

Om han sedan har väst, spelar ovetandes och förklarar att han har övningskörningstillstånd, som inte krävde någon handledar/elev-kurs till skillnad från bil, och pga det trodde att det var ok att åka med en rutinerad polare, så vore det fan om det skulle gå illa...

Bara min åsikt, men det finns fortfarande en risk givetvis :gnissla

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
690 Enduro R -12
Det är säket inte kul att åka utan korrt, för man måste hålla koll på om det är någon polis i närheten helatiden och man borde då inte kunna slapna av = trafikfara?

Arne Johansson

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
00, Aprilia RS250
Övningskörning!
DET ÄR den som är körförättare som är ansvarig för vad den som övningskör gör...
Om nu den ena parten inte uppfyller lagstadag kompetens, så åker man på brist... underlåtelse.... m.m. på allt vad som kan komma åklagaren i händerna.

Du som övningskör: åker dit på att du inte kontrolerade din körförättare(den du övningskör med) att han är godkänd som handledare för övningskörning med dig. iomed detta så har du kört olovligt..

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Superduke 07
Övningskörning!
DET ÄR den som är körförättare som är ansvarig för vad den som övningskör gör...
Om nu den ena parten inte uppfyller lagstadag kompetens, så åker man på brist... underlåtelse.... m.m. på allt vad som kan komma åklagaren i händerna.

Du som övningskör: åker dit på att du inte kontrolerade din körförättare(den du övningskör med) att han är godkänd som handledare för övningskörning med dig. iomed detta så har du kört olovligt..

Men nu är ju inte trådskaparen godkänd handledare, så han har inget ansvar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är säket inte kul att åka utan korrt, för man måste hålla koll på om det är någon polis i närheten helatiden och man borde då inte kunna slapna av = trafikfara?

På vilket sätt skiljer det sig från att åka med kort, och hålla koll på om det är någon polis i närheten hela tiden och man inte kan slappna av = trafikfara? :va

Edit: OM ni ska ut och åka är det bättre att han inte har övningskör skylt, har han ingen skylt kan du ju absolut inte veta att han inte har körkort, och det kan dom ju inte lasta dig för....

Även om det skulle råka vara din lillebror....
Han kanske sa åt dig att han tog kortet i går.

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Då åker trådskaparen på OLOVLIGKÖRNING!
heltenkelt.

Läs om, läs rätt. Trådskaparen är person C. Övningsföraren är person A och personen som inte är med och tillika handledare är person B.
Person C kan ju vara vem fan som helst, han kan omöjligen åka dit, så länge han inte är dum nog att erkänna att han vet om vad som försigår.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Åka för fort är allvarligare än att åka utan körkort i lagens ögon. Sen pratar folk massa strunt.

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
Katana1100
Huga

:hej Vet att "risken" att bli stoppad verkar till synes vara liten. Men fyll i ansökan och bli en godkänd handledare vet jag. Ett mycket bättre alternativ tycker jag. Då kan man koncentrera sig på att bli en bra mc-förare och förhoppningsvis slipper vi läsa nåt i stil med att just din polare blivit en siffra i statistiken i form av körkortslös mc-förare som blivit stoppad. Vi har nog med alla negativa påhopp i massmedia osv...Bättre att snuva dom på denna då. Vet inte men jag tycker att attityden lite allmänt verkar vara för mycket av att man ska skita i regler och man ska "dra snuten" och allehanda olika hemsnickrade dynglösningar. Nu är jag inte stengammal men när jag började köra hoj kunde man känna lite mer av att man var lite "uttittad" på ett positivt sätt. Man var litegrann "en riddare i trafiken", missförstå mig rätt, man måste ha "rätt" mentala inställning. Det är inte meningen att man ska busköra så att alla "ska se en" tycker jag. Man kan glädjegasa på nån go sträcka lite här & var men man ska väl ändå behålla skallen intakt och följa gällande regler så gott man kan och släppa fram fotgängare osv. Lite normalt sunt förnuft brukar räcka långt & ett glatt sinnelag :tummenupp Nu var inte det här ämnat som nåt påhopp riktat mot dig och din polare men jag kom på en massa tankar då jag så sent som igår såg en kille som borde ha tänkt ett par ggr till på hur han uppförde sig i trafiken när han körde hoj, så jag var bara "tvungen" att skriva lite...Är dock inte en moralpredikant i vanliga fall:fakta men men...brukar agera privatlärare med papper på godkänt handledarskap :rolleyes: och det brukar vara en positiv sak både för mig som lärare och mig veterligen även för dom som varit elever i bekantskapen hittills så jag tror du och din polare kan få ut en hel del bra av det om ni gör slag i saken och fyller i papperna osv...:bow

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo

Inte åker jag hoj i trafiken för att bli omtyckt skiter fullständigt i om någon hetsar upp sig, får varken billigare försäkring eller någon annan fördel. Folk köper inte en sporthoj och försäkrar den för xxxx antal kronor i månaden för att puttra fram. Köp dig en guldbagge och byt forum.
Brassa fan :pannkyss

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Om värre saker än bli stoppad av en polis.... vad händer vid olycka? Risk att bli utan ersättning? Trafikförsäkringsdelen gäller men kanske inte ersättning för hojjen?

Skicka in lappen idag så kanske ni har den nästa vecka :)

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Antingen ansöker du om att bli handledare (kom inte ihåg hur lång tid det tog-ca en vecka-men varenda dag kan på hösten vara viktig).
Eller så kör ni utan övningsskylt då riskerar inte du att möjligen åka dit för något.

Du kan ju föreslå att han istället åker bakpå dig och du visar körteknik, placering, risker m m så slipper han riskera att köra omkull i onödan.

Sen kan du låta honom torrgasa på parkeringen :D
Eller han/hon kan få göra en FUCK-YOU-BURNOUT.
Står man still borde man inte åka dit för olovlig körning, men dock ca 1000 kr per meter svart gummistreck. Kan det vara värt.

Bara för att man har fått ett plastkort betyder inte det nödvändigtvis att man har större kunskap av att hantera hojen än utan.
Så var det för mig :)

Så kan det absolut vara, men man brukar prata om en "generell människa".

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...