Övningskörningskylt

Noelk

Ny medlem
Gick med
14 May 2023
Hoj
Yamaha MT-125
Tjenare, jag hade tänkt börja övningsköra nu och jag är lite osäker på vad för lagar och regler som gäller angående skylten. Måste det vara en reflexväst med övningskörning skylt på eller kan man lösa det på något snyggare sätt?
 

Solo-Åke

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2021
Ort
Västervik
Hoj
R1200RT
När jag övningskörde hade jag en liten skylt i hårdplast. Den var inte mycket bredare än nummerplåten. Den satte jag fast med dubbelhäftande tejp i nederkanten på skylthållaren.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När jag övningskörde hade jag en liten skylt i hårdplast. Den var inte mycket bredare än nummerplåten. Den satte jag fast med dubbelhäftande tejp i nederkanten på skylthållaren.
Dvs helt värdelös på några meters avstånd, och därmed heller inte godkänd. Och är man ute och kör utan att det uppenbart är övningskörning så är det väl olovlig körning?
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Var väl så att det först 2010, iom TSFS 2010:81 som det kom föreskrifter om mått på skylten, just för att det användes skyltar med olika mått/små skyltar?
 

Solo-Åke

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2021
Ort
Västervik
Hoj
R1200RT
Dvs helt värdelös på några meters avstånd, och därmed heller inte godkänd. Och är man ute och kör utan att det uppenbart är övningskörning så är det väl olovlig körning?
Jag svarade frågeställaren som undrade över en snyggare lösning än en väst...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Förhoppningsvis är övningskörning ett övergående problem.
Man måste inte vara snygg jämnt.
Tanken är väl att andra trafikanter ska se och ta hänsyn till att du kan göra oväntade saker.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kommer att tänka på en tidigare jobbar kompis som fick någon form av medelålders kris och köpte en frän custombyggd harley som sina fräna biker kompisar.
Han övningskörde aldrig med den "töntiga västen"
Han försökte ett tag sedan således harleyn och han köpte en båt istället
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Grejen med västen är att den faktiskt är cool. Alla som någonsin drömt om mc-kort kommer vara avundsjuka!
Det absolut bästa med västen är att få ta av den, och köra iväg själv, ensam, utan vare sig väst eller handledare, den totala friheten. Så bara det i sig är en anledning att ha den, bortsett från att man förhoppningsvis möts av lite större förståelse och omsorg av sina mottrafikanter också.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Tycker ju väst är bra rent generellt.
Men vid något läge när vi stod utan tog vi tog en övningskörningsskylt för bil och fäste på ett bälte genom att slitsa några hål i skylten och dra par buntband (Stripes) igenom skylten och runt bältet. Blev över förväntan bra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tanken är väl att andra trafikanter ska se och ta hänsyn till att du kan göra oväntade saker.

Tanken är säkert den, men i själva verket drar skylten till sig alla idioter i trafiken.

När jag övningskörde bil med mina barn körde vi nästan aldrig med skylt, just för att hade man skylt skulle varenda idiot i en BMW eller leasing Audi köra om med minimala marginaler, kasta sig in framför och sedan köra utan blinkers som vanligt.

Dom andra jag har övningskört bil med har alla drabbats utav såna (då har vi haft skylt)

Dottern drabbades av en då vi körde med skylt, det var så uppenbart att han såg skylten, han hamnade bakom oss vid ett rödljus så han bytte fil för att kunna köra om oss och vika in framför, men dottern fattade det, smällde på en kanonstart med SAABen och BMW'n som hade tänkt vika in framför tog sig bara upp jämsides innan hans fil tog slut och han var tvungen att svänga vänster istället.

Ja, jag kanske hejade på lite, nej, jag har aldrig påstått att jag lär ut rätt trafikbetenden, men kul var det...
 
Last edited:

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Lite OT, men borde det inte finnas en marknad för skinnvästar med texten ÖVNINGSKÖR broderad bakpå? Något för våra customhojåkande vänner?
 

liorcifer

Medlem
Gick med
18 Feb 2023
Hoj
2022 kawasaki z900
Som nämnts tidigare så finns det regler för hur stor skylten måste vara och den smidigaste lösningen är västen. Även om det är hemskt tråkigt att ha den på sig. Men det är också jäkligt skönt när man får ta av sig den och åka utan väst hem.

Sen kan jag personligen hålla med @GuW att det på många sätt är säkrare att åka utan skylt. Eftersom skylten många gånger har motsatt effekt och gör att folk runt en kör extra efterblivet istället för att ha lite extra överseende och marginaler.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top