Önskar att du hade rätt!
Tyvärr är det nog så att du med många andra inte sett/förstått vad som hände 2007.
Beslut togs att det är tillåtet för oreggade banhojar att köra i alla grupper. Tidtagning är numer också tillåten i alla grupper. Detta underlättar INTE för oss med helförsäkring som vill kunna nyttja denna utifall att man t ex skulle bli torpederad eller totalskrota.
En del kan tycka att det är ”hål i huvudet” att tycka att försäkring skall gälla på bana – JAG tycker INTE det och anser att SSEMSE tvärtom har alla möjligheter att påverka bolagen att acceptera föreningens inriktning enligt §1 i SSEMSEs Stadgar;
Föreningens målsättning är att verka för säkrare framförande av motorcyklar på såväl bana som landsväg. Detta avser föreningen åstadkomma genom ofta återkommande tränings- och utbildningstillfällen i ”Broms- och kurvtagningsteknik”.
En lobbygrupp hade lätt kunnat rida på SMC-vågen... Bolagens kostnader för plastbitar täcks mer än väl av våra premier, den kostnadsmassa de har problem med är ju personskador och rehabilitering. Detta kan ju då täckas av en personlig olycksfallsförsäkring, som ju ALLA redan har… eller kanske inte?
LFs helkasko gäller även i år på bana - tydligt utskrivet, så länge aktiviteten på bana handlar om trafiksäkerhetshöjande träning, i enlighet med nämnda §1 i våra stadgar. Även Folksam gällde förra året (har ej satt mig in i årets ev. nya villkor från F-sam).
Om nu absoluta flertalet medlemmar är gatåkare, varför inte se till dessas intressen?
Anledningen till beslutet sägs vara att hålla ner hastighetsskillnaderna i grupperna…
Hastighetsskillnader har mig veterligen inte orsakat incidenter hittills! Men jag har sett många close calls bland lika snabba förare som promt MÅSTE köra om varandra! (Lätt att köra om en långsammare, svårt att köra om en likvärdig).
Att kontrollera försäkringarna på plats på banan - omöjligt, men om kravet finns så gäller försäkringarna i vissa bolag. Att blanda bolag som ej godkänner banåka, med bolag som godkänner banåka spelar ingen roll, bara alla är försäkrade så funkar vissa bolag.
Jag har även en personlig uppfattning av att många med rena racehojar är något mindre rädda om sitt material och tar större risker. Jag kan ju ha fel, men därför kör jag hellre i en grupp utan racehojar, om möjligt – OAVSETT om försäkringar faktiskt gäller eller inte.
EDIT: Förutom uppfattningen jag har, så skrev ju Mavve såhär: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3480491&postcount=14
Jag har föreslagit (och erbjudit mig) att utforma en enkät för att ta reda på hur medlemmarna ser på dessa frågor, men inget intresse från ledningen.
Att diskutera blandningen av oförsäkrat/försäkrat - inget intresse från ledningen, tvärtom hugg och slag från några stycken (som då råkar köra race-hoj själv och kanske inte vill vara begränsade till endast Vit grupp?).
Slutligen; självfallet kan en förenings inriktning ändras över tiden, och är det så att övervägande del medlemmar vill köra i blandade grupper med raceliknande förhållanden och tidtagning så är väl det OK. Men inget jag personligen önskar i min körning, och jag tror heller inte flertalet medlemmar tycker det – en enkät hade säkert gett ett tydligt svar.