är det helt jävla dött på blocket...

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Att vara så detaljspecifik som möjligt är det bästa, kort och koncist, inga utsvävningar om "ballast vid korvmojjen" eller " coolast i byn", det är bara skrattretande.

Speciellt eftersom din hoj är så pass modifierad, det i sin tur minskar köpkretsen, då dom som är intresserade av sådana typer av ultamodifierade hojjar gärna vill sätta SIN prägel på hojjen, precis som du gjort.

Just av denna anledning betalas det mer för hojjar som är i "unfucked" condition när dom börjar få några år på nacken, samt att antalet som är i oskruvat skick stadigt minskar..

Så att slutsatsen är nog: ja, en ombyggd hoj är mindre värd än en oskruvad






Hmmm, JAG gör ju skillnad på om man har bytt ut komponenter för att de körts sönder och om man har bytt ut komponenter för att få bättre prestanda. Alla får naturligtvis ha sin åsikt så jag tycker det är mycket intressant att få reda på hur ni tolkar en sådan här annons. Uppenbarligen finns det bra många fler tolkningar än vad jag trodde från början.

Nu är det ju så att det är en hyffsat trimmad motor, vill man inte veta det då? Att skriva att den går bra säger väl inte så mycket om trimningsgraden? Samma med gaffel, sving och bromsar. Det är i min värld en jätteskillnad på om det är orginalgrejor i bra skick eller om det är andra, bättre grejor. Håller du/ni inte med?

Köper man en bigblock-gsx är det väl det och inte en standardhoj man är ute efter? Samma med turbo-busa, PSB-gsxr, etc. Menar du att den ombyggnaden snarare drar ner priset än upp?

/Danne, vetgirig...
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Vara detaljspecifik och skriva kort och koncist: check, will do.

Min åsikt är nog fortfarande att en ombyggnad inte sänker priset utan snarare ändrar köpkretsen. Vill man ha en färdigtrimmad hoj med billig försäkring så är det ju den här typen av hoj som är intressant.
Jag har ändå förståelse för att för någon som du, som är intresserad av hojarna i orginalskick, så totalsabbas objektet av en sådan ombyggnad. Men då är du väl snarare inte intresserad alls av ett ombyggt projekt, oavsett pris?

Att vara så detaljspecifik som möjligt är det bästa, kort och koncist, inga utsvävningar om "ballast vid korvmojjen" eller " coolast i byn", det är bara skrattretande.

Speciellt eftersom din hoj är så pass modifierad, det i sin tur minskar köpkretsen, då dom som är intresserade av sådana typer av ultamodifierade hojjar gärna vill sätta SIN prägel på hojjen, precis som du gjort.

Just av denna anledning betalas det mer för hojjar som är i "unfucked" condition när dom börjar få några år på nacken, samt att antalet som är i oskruvat skick stadigt minskar..

Så att slutsatsen är nog: ja, en ombyggd hoj är mindre värd än en oskruvad

Frestande! Nu gäller det bara att hitta någon som är beredd att ta de nygräddade pizzorna i inbyte för sin Mille eller TL...men hur svårt kan det va? :tungan

utav mig får du 2 st nygräddade :tummenupp
 
Last edited:

Howdy

Medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV-R
Jag köpte en Alstare -03 med 350 mil på mätaren i slutet på juli. Gav 58k för den. Troligtvis något för högt. Men den var i perfekt skick, till synes oskruvad. Tyvärr använde jag den för att buckla en bil med en månad senare, men fick 65k av motpartens försäkringsbolag.

Försöker själv sälja en hoj nu och får inga napp, nog bara att inse att man ofta kanske ger lite för mycket vid köp och tror att andrahandsvärdet på något mirakulöst sätt ska hålla sig högt...

Tror också det kan ligga nåt i vad nån föregående sa om kostnader för sporthojar i framtiden. Vet själv att jag vill byta bort min hoj mot en motard iaf.

//N
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Alltså det är billigt att köpa hoj på hösten för att hojen är 1 år äldre så att säga eftersom man måste vänta till nästa år för att köra den, dessutom fler som säljer på hösten, mindre som köper.

Allt som gjorts på hojen dvs utöver original är värt exakt : ingenting
Så sänk priset från 65 till 45 så är du av med den, kanske.
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
3207079 Hmmm, JAG gör ju skillnad på om man har bytt ut komponenter för att de körts sönder och om man har bytt ut komponenter för att få bättre prestanda. Alla får naturligtvis ha sin åsikt så jag tycker det är mycket intressant att få reda på hur ni tolkar en sådan här annons. Uppenbarligen finns det bra många fler tolkningar än vad jag trodde från början.

Nu är det ju så att det är en hyffsat trimmad motor, vill man inte veta det då? Att skriva att den går bra säger väl inte så mycket om trimningsgraden? Samma med gaffel, sving och bromsar. Det är i min värld en jätteskillnad på om det är orginalgrejor i bra skick eller om det är andra, bättre grejor. Håller du/ni inte med?

Köper man en bigblock-gsx är det väl det och inte en standardhoj man är ute efter? Samma med turbo-busa, PSB-gsxr, etc. Menar du att den ombyggnaden snarare drar ner priset än upp?

/Danne, vetgirig...
Jupp. Det drar ner priset enl min mening. Att slitdelar är bytta är en annan sak.
De extra prylarna som är påklistrade; "hur vet jag att det är rätt gjort, är det bra kvalité på prylarna?" osv. blir nästa frågeställning.

Däremot säger jag inte att det är omöjligt att sälja som du gör, men du måste hitta en köpare som tänker precis som du själv gör. Ha samma smak som du, tycker att "lull-lullet" är värt extra mycket, gilla färg, tycka att det inte spelar så stor roll vilken årmodell det är osv. Det är inte lätt, menar jag.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
antar att det står årsmodel 2003 i pappret.... lite lustigt för den som åkt 30-40 mil för att kolla på den och ser det ....men du skrev ju -04??? ööhh...:huvet :huvet

extra utrustning gör iallafall att mitt intresse för hojen ökar... man vill ju inte kosta på en -03 10-15k ....

fast priserna sjunker ju på senhösten... snart kommer snö du vet... i år igen..lovar:tummenupp

65k för du kanske för en k3:a.... OM DET E EN 1000cc.....
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
nej säsongen är snart slut och nu tänker inte direkt folk på att köpa hoj !

ska själv sälja men väntar till våren då hojen är nylackad och servad :)

sen funderar jag på att ta hem från tyskland , helt andra priser , hittade en 600 K4 för 42 000.- ..
 

Rodz

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Stockholm/Norrort
Hoj
cbr 1000rr
Kraschpuckar.... brukar du krascha ofta kanske den oerfarne köparen tänker... Skit i och nämn detaljer som inte kostar över x antal tusen lappar...

Många och bra bilder säljer...samt ärlighet

Lycka till! :tummenupp

Tack för synpunkten, inte tänkt så långt :huvet

Någon som har synpunkt ang. priset?
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Kraschpuckar.... brukar du krascha ofta kanske den oerfarne köparen tänker

Mjaaa.. Asså jag ser det som ett plus iaf. Annars kan man ju skriva rampuckar, o när den oerfarne frågar så förklarar man vad de gör.

Ett annat tips till alla er som vill sälja era hojar är att undvika "prutat och klart"

För mig går såna annonser bort eftersom man väl räknar med att få prutat lite iaf. Tycker att en sån kommentar ger ett dåligt första intryck..
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Man säljer på våren (Många, många vill köpa),
man köper på hösten (inte många vill köpa...billigt, billigt!)...
Ganska logiskt va... :)

Då tänkte man väl sig att man skulle få sin 50cc såld? Nejdå..drygt 200 mil körda, pedantskött, 06a (1:a sept reggad). Sänkt priset..

Om nu alla köper på våren billigt undrar jag varför ingen köpt min då :va . Har jävligt lågt pris för en 06a :tungan .

Men herr trådskapare, du borde nog lägga ut ett pris iaf. Min har de ringt massa folk o kommit o provkört, alla me skambud :huvet
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Så här tråkigt kan man ha en tisdagkväll.....tog 10st R1 från blocket å drog ut medelpriset. Årsmodeller från 2000-2007.

Valde bort Ban, stunt och hojar som säljs av företag.
 

Bifogat

  • Yr1.JPG
    Yr1.JPG
    28.5 KB · Visningar: 182

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Då tänkte man väl sig att man skulle få sin 50cc såld? Nejdå..drygt 200 mil körda, pedantskött, 06a (1:a sept reggad). Sänkt priset..

Om nu alla köper på våren billigt undrar jag varför ingen köpt min då :va . Har jävligt lågt pris för en 06a :tungan .

Men herr trådskapare, du borde nog lägga ut ett pris iaf. Min har de ringt massa folk o kommit o provkört, alla me skambud :huvet

Det jag menade va att på våren så kan man hålla ett normalt pris eller t.o.m. få mer än vad man har tänkt sig om man börjar några lappar över det man vill ha för den...
Men på hösten är det ju närmast lönlöst att försöka få ut det man vill ha... Då är blir det till att ligga någon tusing under den billigaste på blocket om man vill få den såld snabbt....
Därför så skulle jag föredra att sälja min hoj på våren, vilket jag gjorde och dan efter va den såld...
Och vill man göra klipp när man ska handla hoj så är det väl lättast på hösten.
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*

Jag har ändå förståelse för att för någon som du, som är intresserad av hojarna i orginalskick, så totalsabbas objektet av en sådan ombyggnad. Men då är du väl snarare inte intresserad alls av ett ombyggt projekt, oavsett pris?

Nu är jag personligen en EXTREM originaltaliban med allt och extra räksallad:gnissla när det kommer till Oldschoolbikes, sitter det tex en Vasse och Hassepipa på så åker den direkt i soporna, original på!
Sen fortsätter det ner på mutter och bricknivå..dock så köper jag aldrig lost cases, utan dom måste ha potential ifrån att vara 92% original så jag bara återställer dom 8 fattandes procenten....:gnissla :rolleyes:

Så: nope, ombyggd är inte min grej.

Modernare tingestar, typ 05 ->, tja, det klassar jag mer som bruksobjekt, så där kan man helst leta efter hojjar som har lite lagom med godis, typ helsystem med PCIII, öhlins, galfer, ISR osv, inte så intressant med dekaltrim och blinkandes diodljus då det knappast hjälper att sänka varvtiderna:rolleyes:
Men även här finns en övre gräns, för har man börjat att grotta omkring i motorn, t ex annan vev, andra kolvar, kanske smetat på en komporessor eller turbo, tja då är man inne och tullar på hållbarheten i grejerna..visst, det kanske håller, men det kostar dineros OM det rasar och det är just driftkostnaderna man försöker ideligen banta på..

Jag brukar säga: skit i pizzan och biran samt beasåsen istället för att köpa magnesuimfälgarna så kommer det gå mycket snabbare, dock är jag dålig i praktiken på att följa det rådet men visionen finns..hahahahaha:D :D :D
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Jag jämför alltid vad man kan få för pengarna. 65k för en gammal 600 eller en flong ny Z750? :va
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top