är det helt jävla dött på blocket...

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Min utgångspunkt är att alla alltid är välkomna att pruta, men då ska det vara motiverat.

Kan köparen argumentera för en värdeminskning så är jag all ears.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
...Ni moralkärringar och ni andra som inte har fått er nått på ett tag tagga ner lite..vem fan vill inte få ut så mkt som möjligt när man säljer någonting?
Genom att ljuga om årsmodell i annonsen? Du vet om att en 04 ser helt annorlunda ut än en 03:a va? Hahaha, och sen undrar du över varför du inte får den såld :D

Dafe, tydligen.
Det finns många fler än han. Hålla på i veckor och månader för en tusenlapp extra. Orka...

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att komma med tipset att man ska sälja hojen för 5% under marknadsvärdet ser jag inte som särskilt logiskt.

Det är lätt att tro marknadsvärdet är genomsnittspriset av alla "likvärdiga" hojar på blocket men så är inte fallet. De hojar som ligger för högt i pris blir inte sålda.

Jag skulle vilja säga att marknadspriset oftast är ganska nära den billigaste på blocket.

Dom som ligger strax över detta pris kommer få pruta till den nivån eller strax under. Ibland dyker det upp nån hoj en bit under detta pris och dom blir oftast sålda inom nån dag ibland efter nån timme just pga att dom var billiga.

Sen finns det ett till fenomen på blocket och det är att en vara blir sas "bränd" när den legat ute för länge. Enligt teorin "Den där måste vara nåt fel på så länge som den legat ute". Det drabbar dom som begär för mycket från början och sedan sänker priset allt för sakta. Lösning: Byt bilder och skriv en helt ny annons med rätt pris!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag ska släppa en nyhet här, den kan slå ner som en bomb hos vissa, men motorcyklar TAPPAR i värde från det man köper dom tills man ska sälja dom.

Köper du en motorcykel för 70 tusen, lägger ut 8 tusen på bling och kör den ett år så är den inte värd 78 tusen.
Dels är den ett år äldre, dels har den gått några hundra mil till, dels har den haft en ägare till.
På en sån hoj ska man vara glad om man får ut 70 tusen, vill man sälja sätter man den till 70 och prutar två till vid snabb affär.
(har man lagt dom 8 tusen på någonting som ingen annan gillar är man i ett ännu sämre läge då får man kanske bara 60)

Trimmade/moddade hojar sjunker som sten, om man inte vet VEM som har trimmat/moddat och att han vet vad han pysslar med.

"åsså har en kompis som kör rally portat toppen åt mig, så nu har den minst 18hk till på slangen (utan bänkpapper före/efter)" drar ner priset 20 tusen på stört.

"motorn är byggd och injusterad av (valfri förtroendeingivande motortrimmare) för 200 mil sedan (inklusive bänkpapper före/efter)" höjer priset något, men inte lika mycket som det har kostat att trimma.

Att det sitter krashkåpor/puckar på men orginal medföljer ser ut som "jag har spöat skiten ur den, så att jag själv har varit rädd att krasha, lyckligtvis har jag inte gjort det än"

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Det finns många fler än han. Hålla på i veckor och månader för en tusenlapp extra. Orka...

Visst, men det beror förstås vilka pengar man pratar om.

Säljer man en hoj för 100.000 kr så handlar det förstås inte om en tusenlapp.

Men du kanske har det så gott ställt att pengar är som luft för dig så då förstår jag.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag vill alltid pruta iaf en femhundring... o den säljare som inte låter mig pruta en femhundring e dum i huvet... har inte stött på nån än.. men om man inte kan pruta en femhundring så anser jag att man e lite dum.

Min anledning till att pruta en femhundring? Det känns alltid bättre att ha prutat lite men man behöver inte överdriva, en femhundring täcker lite bensinkostnader o sånt bara o det är tillräcklig summa för att få både köpare och säljare att känna sig nöjda.

Sen ska självklart priset va på en vettig nivå från början, inte överpris på 10000 :gnissla

Mic72

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Yamaha r1
Hur resonerar ni när det gäller omlackerade hojar ? själv skulle jag inte våga köpa en som är det. Kanske jag som är kritisk

MVH/Micke

No_limit

Gula faran..
Gick med
16 Jan 2006
Hoj
Gixxer 600
Hur resonerar ni när det gäller omlackerade hojar ? själv skulle jag inte våga köpa en som är det. Kanske jag som är kritisk

MVH/Micke

Det beror ju på resultatet.och att han har åtgärdat alla fel.så tycker inte jag att det är något negativt..

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Håller med om att fipplandet med prissänkningar efter veckor på blocket endast är avtändande för en köpare,rätt pris från början med möjlighet att förhandla om priset.
Ju längre tid ute desto större risk att köpare tror att det är något fel och inte ens ringer så vill du ha det som du bestämt dig för så byt åtminståne annons med jämna mellanrum så nya sökande inte vet att den legat ute länge.

Och,sätt ut PRIS! Personligen kollar jag inte annonsen om det inte står.

Rätt pris är inte det som hojar annonseras för på blocket,rätt pris är det som hojar annonseras för och annonsen faktiskt försvinner=såld,ligger annonsen kvar så är det fel pris.

Köpte 6an på blocket,en annons som hade alla rätt utom priset när jag först såg den(letade inte då,bara kollade läget)när jag sen aktivt letade 2mån senare hade han först prissänkt en gång,ersatt den med ny annons och låg fortfarande i det absolut högsta prisläget så jag brydde mig inte att kolla närmare.

Först ett par veckor senare när jag varit sen på 2 andra i samma skick varav en på firma med ett pris som var lägre gjorde jag mig till att ringa och kolla.
Fick redogjort för mig att priset inte var förhandlingsbart när jag försökte pruta men köpte ändå då skicket var perfekt och jag var trött på att leta.

Att jag betalde mer än tänkt berodde på att han hade vad jag sökte,en r6 i nyskick och få mil nära hemmet när jag missat 2 andra likvärdiga hojar under högsäsong,betydligt sämre läge nu med senhöst och massor med objekt som inte springer iväg när dom är rätt prissatta och stannar mycket länge om dom är överprissatta.

Vill du sälja så får du sätta priset under likvärdiga hojar som legat ute längre än 1-2 veckor eller vänta på en sån som mig,en som söker precis det du har och är beredd att betala extra när han finner det.
Men det tar betydligt längre tid nu än när tempen är över 20 och det är sol mer än en dag i taget,kan kanske dröja ända tills dess.

Henrik

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dom som inte sätter ut pris tolkar jag som att personen först vill att jag kontaktar honom så att han kan berätta hur fin just hans objekt är innan han ger mig priset som även han själv vet är HÖGT! (Ja jag har råkat ut för dom)

Sen om ni inte sätter ut pris så försvinner eran annons när man klickar "sortera efter pris"! Och hur kul är det då?

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
3208019 Hm. Att man vill sälja en hoj är inte synonymt med att ge bort den.

Klart säljaren vill, precis som köparen, göra en bra affär.

Att komma med tipset att man ska sälja hojen för 5% under marknadsvärdet ser jag inte som särskilt logiskt.

Man ska sätta ett pris som är realistiskt och marknadsmässigt. Sen kan det drivas upp eller ner beroende på tillgång och efterfrågan.

Det är lätt att döma när man sitter på bänken. :)
Är inte det logiskt? Hmm...kanske inte specifikt 5 %, men det ska ändå ligga under det pris som finns på blocket.
De är ju inte sålda, eller hur? Då tycker iallafall jag att det är väldigt logiskt, OM man nu är villig att sälja för det priset.

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Letar banhoj
Sådär, nu har jag försökt ta till mig av åsikterna här. Vad tycks om den nya annonsen?

/Danne

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Genom att ljuga om årsmodell i annonsen? Du vet om att en 04 ser helt annorlunda ut än en 03:a va? Hahaha, och sen undrar du över varför du inte får den såld :D

Skönt att de finns nån som förstår hur jag tänker!

Du har en fin hoj men måste du bli av med den så. Har du inget behov av pengarna så sälj den i vår. Sen tycker jag att annonsen är helt ok förutom de som tidigare nämnts. Dock en sak angående bud, du har en fin hoj och man hör att du tycker det är en ögonsten. Här förlorar du troligtvis många förstagångs köpare som inte kan så mycket om hojar. Då man får känslan av att du kanske förväntar dig ett väldigt bra pris. Skall du be om bud gör en objektiv annons.

Har själv sålt ett antal bilar i mina dagar den första jag sålde satte jag ut till ett önskvärt pris. Många kom och titta och hade inte ens tillräckligt med pengar och skulle pruta. Tog flera veckor att sälja bilen och han prutade ändå rätt bra. Nästa bil satt jag som sagt lite under den billigaste på blocket fick begärt pris nästa dag.
Allt utgår från ditt behov! :)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Tog flera veckor att sälja bilen och han prutade ändå rätt bra.
Haha, det blir naturligtvis ofta på det viset. En del verkar tro att tid är ett substitut för lågt pris, alltså att om man begär ett högt pris så får man vänta längre tid än om man har ett lågt pris, men att man som tack för visat tålamod får mer pengar. Så är det normalt inte. Det som händer är det som hände dig. Överpriset prutas bort när säljaren tröttnat. Eller att säljaren blir sittande med grejorna (kom precis på att jag har en Pegaso som jag annonserat ut varje vår i tre års tid nu :D )

Men visst kan man ha sån tur att man hittar en köpare som inte ser skillnad på en GSXR600 03 och 04... Sannolikheten för det ökar över tid.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Precis man har ju en ny älskling att putsa på och vill inte lägga tid på sin gamla för nån däcksparkares skulle.

Sen blir det alltid så att jag köper dyrare än jag tänkt och säljer billigare, inget tålamod :hihi

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Adventure -09

MVH/Micke

Resonerar som dig. Smårepor, inga problem. Omlackerad = krashad.
För varför skulle man annars lackera om hojen?

En annan sak, Tyskland. Åtminstånde jag som bor i skåne jämför priserna på blocket med mobile.de i Tyskland. Varför betala 20000 mer för en hoj i Stockholm än en i Hamburg, den är ju närmare att hämta i Tyskland.

Att köpa en tyskimportead hoj stör mig inte, bara den är i bra skick och alla papper finns så är den ju inte sämre än en "svensksåld"

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Sådär, nu har jag försökt ta till mig av åsikterna här. Vad tycks om den nya annonsen?

/Danne

Då jag var en av dom som gnällde på gamla så får jag säga att jag tycker den är klart bättre :tummenupp

Fortfarande är det ett smalt segment som du riktar in dig på så det kan ta lite tid men för rätt köpare som förstår vad det är han köper så ser det bättre ut nu :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0