är mitt nya skinnställ för tight?

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Nja, mitt har töjt sig lite... första gången jag hade det på mig kunde jag knappt röra mig eller andas... det kan jag nu. Men det är nog inte speciellt mycket...

Och nej, jag har inte gått ner i vikt, tvärt om.. ätit mer kycklingtallrikar från lokala pizzerian än jag någonsin gjort förr :D
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Be en vän eller familjemedlem om hjälp när du ska fetta in stället.

1. Du ska ha skinnstället på dej, vännen smörjer. Tänk på att vara extra noga med sömmarna då de lätt torkar ut och kan isf spricka. Man behöver absolut inte vara rädd för att använda för mycket fett, snarare tvärt om!

2. Ha det på dej så länge som möjligt när det är riktigt in fettat. Gärna hela kvällen :yoparty

3. Be om hjälp igen för att torka av det överflödiga fettet, men man behöver inte vara supernoga med att få bort allt, bara bra om det får ligga och dra till sej.

Du ska endast fetta in lädret, INTE de partier som är i textil.
(Får den frågan ofattbart många gånger på jobbet)

Sen blir det kanon! Jag kan rekommendera biltemas fett :tummenupp

Har biltema läderfett avsett för skinställ eller är det något generellt för t.ex. bilklädsel? Burken jag fick med är nämligen slut så jag satt häromdan och funderade på var jag skaffar nytt vettigt.
 

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Jodå! Pojkar i tighta skinnställ, mumma! :D



Nästan så man vill gå fram och klappa lite på stjärten här! ;)

Tänk att man alltid ska betraktas som ett sexobjekt!:wiggle

Idag blir det premiärtur.
Drar på knixkurs. Brukar vara ett bra ställe att svettas på.
Stället skulle ju svettas in.
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Blir inte skinnet tunnare om man töjer ut det ?
Och det i sin tur måste ju betyda sämre skydd ?
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Efter vad du beskriver skulle jag ha valt en storlek större.
Jag brukar strunta i vad försäljarna säger och välja en storlek som jag tycker känns bra.
Jag har dessutom vurpat ett antal gånger på bana med dessa "för stora racingställ" och jag har aldrig haft några problem med att några skydd ska ha flyttat på sig....
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Har biltema läderfett avsett för skinställ eller är det något generellt för t.ex. bilklädsel? Burken jag fick med är nämligen slut så jag satt häromdan och funderade på var jag skaffar nytt vettigt.


Prova EKOl olja! Finna bla att köpa i hästbutiker som ex HÖÖKS. Kostar mindre än hundralappen och är super bra. Bara olja in stället med en svamp och låta suga in och torka. Använd gärna stället under torktiden. :tummenupp
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Gå inte på SH-skrönan om tight skinnställ!

1. Det är obekvämt!
2. Det skyddar inte bättre.
3. Du förstör sömmar och skarvar genom att vålda i och ur skinnstället.
4. Ett ställ som har bra passform töjer sig inte speciellt mycket.
5. Skinnstället har du för att skydda dig när du glider på asfalt, inte för att se cool ut.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Å andra sidan
1. är ett tight skinnställ bara obekvämt när du står upp, inte när du sitter på hojen.
2. Det skyddar bättre genom att skydden inte rör på sig och förhindrar också att skinnet veckar sig när du glider på asfalten (vilket kan resultera i att du s.a.s. rullar istället för glider).
3. Om skinnstället "förstörs" genom att du tar av och på dig det, hur tror du då att det hanterar en vurpa i 200?
4. Alla skinnställ töjer sig i någon grad, från de dyraste tävlingsställ till de billigaste bruksställ.
5. Skinnstället har du för att skydda dig när du glider på asfalt, inte för att se cool ut. Med andra ord, köp ett som sitter tight, inte ett som sitter "snyggt".

Samtliga faktorer har dock mer eller mindre betydelse beroende på vad du kör. Om du bara kör gata är det inte av fullt lika stor vikt att ha ett tight ställ.
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Å andra sidan
1. är ett tight skinnställ bara obekvämt när du står upp, inte när du sitter på hojen.
2. Det skyddar bättre genom att skydden inte rör på sig och förhindrar också att skinnet veckar sig när du glider på asfalten (vilket kan resultera i att du s.a.s. rullar istället för glider).
3. Om skinnstället "förstörs" genom att du tar av och på dig det, hur tror du då att det hanterar en vurpa i 200?
4. Alla skinnställ töjer sig i någon grad, från de dyraste tävlingsställ till de billigaste bruksställ.
5. Skinnstället har du för att skydda dig när du glider på asfalt, inte för att se cool ut. Med andra ord, köp ett som sitter tight, inte ett som sitter "snyggt".

Samtliga faktorer har dock mer eller mindre betydelse beroende på vad du kör. Om du bara kör gata är det inte av fullt lika stor vikt att ha ett tight ställ.

Hmhm
Ang punkt 2 hur mycket för stort ställ måste du ha för att vecken i stället ska få dig att rulla ?
Jag har 50 i normal fall, händer det om jag går upp till storlek 52 eller måste jag upp till 62 ?
 

Keno

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2008
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R6 -01
Har biltema läderfett avsett för skinställ eller är det något generellt för t.ex. bilklädsel? Burken jag fick med är nämligen slut så jag satt häromdan och funderade på var jag skaffar nytt vettigt.

Det står inget användningsområde endast "Biltema Läderbalsam". Låt fantasin flöda :tungan
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Tänk att man alltid ska betraktas som ett sexobjekt!:wiggle

Se det från den ljusa sidan! Då slipper du betala när du går på krogen, du kommer få hjälp med att bära tunga saker, och det finns alltid nån som vill ligga med dig! :tummenupp

Idag blir det premiärtur.
Drar på knixkurs.

Så, var det ett skitsnabbt ställ?
 
Last edited:

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Se det från den ljusa sidan! Då slipper du betala när du går på krogen, du kommer få hjälp med att bära tunga saker, och det finns alltid nån som vill ligga med dig! :tummenupp



Så, var det ett skitsnabbt ställ?

Det där är inget jag känner igen. :va

Stället: ... jo, det var nog det snabbaste ställ jag någonsin provat.
Och smörjer jag in det, så går det nog ännu snabbare.:hojraket
 

R5+1

Guest
Nu när det ändå verkar va lite brudar som skriver på den här tråden... Vet ni vilket/-a märke/-n som erbjuder damställ som sitter tillräckligt tigth men ändå är tillräckligt långa i ärmar och ben?
Mitt ställ är helt nytt men känns något stort när det väl sitter på, man kan även vrida skydden lite i sidled. Tar jag en storlek mindre ser jag ut att vara färdig för strippstången (ormskinn!!), benen dras upp ovanför stövlarna, det blir kallt och skulle garanterat inte skydda vid ev klotning. Är alla italienska ställ lika utformade måntro?
 

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
Å andra sidan
1. är ett tight skinnställ bara obekvämt när du står upp, inte när du sitter på hojen.
2. Det skyddar bättre genom att skydden inte rör på sig och förhindrar också att skinnet veckar sig när du glider på asfalten (vilket kan resultera i att du s.a.s. rullar istället för glider).
3. Om skinnstället "förstörs" genom att du tar av och på dig det, hur tror du då att det hanterar en vurpa i 200?
4. Alla skinnställ töjer sig i någon grad, från de dyraste tävlingsställ till de billigaste bruksställ.
5. Skinnstället har du för att skydda dig när du glider på asfalt, inte för att se cool ut. Med andra ord, köp ett som sitter tight, inte ett som sitter "snyggt".

Samtliga faktorer har dock mer eller mindre betydelse beroende på vad du kör. Om du bara kör gata är det inte av fullt lika stor vikt att ha ett tight ställ.



Svar på punkt 3 skulle jag gissa att de agerar typ blodpåse i den hastigheten, såklart under förutsättning att du satt på dig handskar ordentligt annars blir de nog mer dyngspridare :yoparty
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Nu när det ändå verkar va lite brudar som skriver på den här tråden... Vet ni vilket/-a märke/-n som erbjuder damställ som sitter tillräckligt tigth men ändå är tillräckligt långa i ärmar och ben?
Mitt ställ är helt nytt men känns något stort när det väl sitter på, man kan även vrida skydden lite i sidled. Tar jag en storlek mindre ser jag ut att vara färdig för strippstången (ormskinn!!), benen dras upp ovanför stövlarna, det blir kallt och skulle garanterat inte skydda vid ev klotning. Är alla italienska ställ lika utformade måntro?

När jag stod i begrepp att handla ställ provade jag en drös olika märken och alla satt olika. Vissa fick jag inte ens på mig :D medans jag fick gå ner i strl med ett annat märke..
Det skiljer massor i passform mellan olika märken..
Jag älskar mitt Dainese!:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top