årets sämsta dag!

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
R1:a -00
Goodstuff skrev:
Eftersom du kör den med 25kw så är ju det bra - men inte kan den vara rolig att köra?

Du glömmer någonting viktigt, känslan! Även om den inte går som en ostrypt retta så är det ju skithärligt ändå att köra hoj. Skulle jag välja en hoj som är ostrypt med max 25kw skulle troligen det ända alternativet vara en 125:a som jag hade när jag var 16.

Till alla ni som är oroliga för att jag ska krasha, jag kör halvförsäkrat. Klart att jag kan ha otur och smälla i en bil eller så, men det har gått bra hittills.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
elfuego skrev:
Du glömmer någonting viktigt, känslan! Även om den inte går som en ostrypt retta så är det ju skithärligt ändå att köra hoj. Skulle jag välja en hoj som är ostrypt med max 25kw skulle troligen det ända alternativet vara en 125:a som jag hade när jag var 16.

Till alla ni som är oroliga för att jag ska krasha, jag kör halvförsäkrat. Klart att jag kan ha otur och smälla i en bil eller så, men det har gått bra hittills.

hmmm... men vänta nu, du hade inte ens fått den reggad som 25kw och ändå har du lyckats teckna en halvförsäkring...!?? Jag anar ugglor i mossen..inte riktigt rent mjöl i påsen...osv.. :crash

Hoppas bara inte du försäkrat den som fulleffekt och kör omkring med brickor. Hur sjukt det än låter så är det samma sak ur laglig synpunkt som att försäkra som 25kw och sen köra fulleffekt! Dvs fel nuffror i papprena = olaglig hoj = ogiltig försäkring...

För övrigt tror jag alla moralfjollor är såna som inte fick bestämma i sandlådan när de var små och nu försöker de få utlopp för sina dolda aggretioner på ett internet-forum där ingen kan slå dem i skallen med den stora leksakstraktorn.. :D

Njut av R1:an (om det nu går när den är strypt :p ) , men tat lungt när brickorna väl åker av... :tummenupp
 

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
R1:a -00
Suomalainen skrev:
hmmm... men vänta nu, du hade inte ens fått den reggad som 25kw och ändå har du lyckats teckna en halvförsäkring...!?? Jag anar ugglor i mossen..inte riktigt rent mjöl i påsen...osv.. :crash

Hoppas bara inte du försäkrat den som fulleffekt och kör omkring med brickor. Hur sjukt det än låter så är det samma sak ur laglig synpunkt som att försäkra som 25kw och sen köra fulleffekt! Dvs fel nuffror i papprena = olaglig hoj = ogiltig försäkring...

För övrigt tror jag alla moralfjollor är såna som inte fick bestämma i sandlådan när de var små och nu försöker de få utlopp för sina dolda aggretioner på ett internet-forum där ingen kan slå dem i skallen med den stora leksakstraktorn.. :D

Njut av R1:an (om det nu går när den är strypt :p ) , men tat lungt när brickorna väl åker av... :tummenupp

Nja, det jag mena var att jag har alltid kört halvförsäkrat innan och det kommer jag göra nu också! Men det är klart att jag har försäkrat hojen. Även om den just nu står i garaget så vill man ju ha skydd för stöld/brand osv.. Men något racande utan brickor lär det inte bli förrän nästa sommar :) ..varje fall så länge snön ligger,,,,,,skoja.
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Ugluk skrev:
Direktiv..
Det bästa jag sett hittills av EU. Underbart om vi i framtiden slipper "strypta" R-ettor i händerna på nybörjare som inte äger sina maskiner.
OBS! Ett rent generellt uttalande som inte ska ses som en anklagelse gentemot den här trådens skapare. :hej


Jo, det är underbart! Eller inte... Det kommer vara förbjudet att strypa ner maskiner men maskiner som är reggade strypta fortsätter vara strypta, så du får nog fortsättningsvis se "strypta" R1:eek:r på gatan.

Iofs är det inte såååå dåligt, det gäller bara att hitta de hojar som redan är 25kW-reggade istället för fulleffekt.

Hade jag haft en stadigare ekonomi så hade jag nog blivit lite grinig och jag ville ha en nyare, finare hoj men så fick jag inte det. Som polarn som var helt inne på att köpa en nyare 426a, men så kom denna lagen och stoppade det. Nu sket han i det och kör på sin DT 125a istället tills han har fulleffektskort. Hur många strypta 25kW lv reggade 426:eek:r finns i landet till salu tror ni? Jag hade blivit fly förbannad (som jag tror han blev) när jag inte fick köpa den hojen jag hade drömt och har råd med men så fick jag inte det.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Hagster skrev:
Jo, det är underbart! Eller inte... Det kommer vara förbjudet att strypa ner maskiner men maskiner som är reggade strypta fortsätter vara strypta, så du får nog fortsättningsvis se "strypta" R1:eek:r på gatan.

Iofs är det inte såååå dåligt, det gäller bara att hitta de hojar som redan är 25kW-reggade istället för fulleffekt.
<snip>
Med tanke på R1-beståndets halveringstid är det ett snabbt övergående problem.. :crash

Till de som tror att avundsjuka är orsaken till att jag inte gillar oerfarna förare med alltför oförlåtande maskiner, kan jag låta hälsa att i takt med att testosteronhalten sjunker i kroppen och finnarna försvinner dyker det upp viktigare saker än att ha den senaste och häftigaste hojen..
Jag har istället valt nostalgitrippen och skaffat den maskin som var det häftigaste som fanns när jag var i tonåren.
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Ugluk skrev:

Jag har istället valt nostalgitrippen och skaffat den maskin som var det häftigaste som fanns när jag var i tonåren.

Hahaha!! Klockrent sagt!!

Själv kuskar man ju runt på en hederlig gammelgixxer från -88. Funkar skitbra, och går riktigt bra enligt min mening som jag tror fler delar med mig.
Nu var den ju inte det värsta som fanns i min tonår, men duger bra åt mig än så länge.
I och med att försäkringspremierna för varje år så blir köpet av en nyare hoj längre och längre bort.
Varje vinter funderar man på vad man ska köpa till nästa sommar, tills man får den nya premien. Snabbt som ögat skrotar man dessa tankar och tänker. Att den är ju rätt bra den hojen jag redan har, visst snyggare vill man ju ha. Men är det värt mer än en fördubbling av försäkringspremien?? Oftast nej...

Vill ju göra rätt för mig och ha försäkringen på mig själv. Kommer den dagen jag inte kommer att ha råd, ja då säljer jag den...



Hepp! :hej
 

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
R1:a -00
Ugluk skrev:
Till de som tror att avundsjuka är orsaken till att jag inte gillar oerfarna förare med alltför oförlåtande maskiner.]

Visst jag förstår din tanke,, men hela grejen men mellankort är ju att masinerna ska bli "förlåtande". Vad är det för skilnad att gäsa omkring på en gammal xr eller en strypt retta om dom båda har samma effekt? Jag lovar att min räser är lika tam som en moppe med strypningen på!

Kanske dax att avsluta den här tråden nu, igentligen ville jag bara dela med mig av min ilska. Vad ni än har för åsikter angående strypta rettor så kan ni kanske haja att det för tillfället inte hjälper mig så mycket. Jag står ju fortfarande här med en hoj jag inte får köra....snyft... nån med en 99:a här??? :D
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Anledningen till att man inte kan regga om så pass nya hojjar är att hojjarna nuförtiden är helfordonsgodkända.
Vilket också kan vara rättså bra ibland.
Importerar man en hoj som är helfordonsgodkänd blir det inte lika mycket krångel med regbes. grejet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Problemet med strypningarna är ju inte att en R-1:a med 25kW är så svår att köra utan att folk inte kan hålla sig utan tar bort strypningen vilket i kombination med lite erfarenhet, gasglad ungdom och kompistryck ofta resulterar i att de kvaddar både sig själva och hojen. Som med allt annat där individer i ett kollektiv, alla vi försäkringstagare i detta fallet, inte kan hålla sig till spelets regler så får de som är juste betala för det. I detta fall med att möjligheten tas bort eftersom resultatet inte var det önskade.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top