iRob
#72 supermoto och isbana
- Gick med
- 25 May 2009
- Ort
- Uppsala län
- Hoj
- Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
Husan är det bästa alternativet om du vill prova isbana och finndubb och det är det roligaste du kan göra kan jag garantera. Den är klar att ta till en supermotobana och du kan även börja tävla med den utan att du tvingas uppgradera halva MCn.
Servicen är busenkel och inte alls så jobbig som många på SH påstår och det gäller alla race-motarder (både vad avser intervall och svårighetsgrad). Du behöver inte ha något garage för det. Jag lovar att det är alltid en pina att få in något annat i garaget om du själv har en Husa där för den skämmer bort dig. Medan min garagekompis hämtade sina verktyg hos en vän plockade jag ned Husan till en tom ram. Det tog en timma och då hade jag aldrig skruvat med en MC tidigare. Det är halva tiden av vad det tar att byta ett sprucket lyktglas på en 640. Observera att det är samma reservdel som på Husan där det f ö tar 30 s att byta och du slipper dessutom alla svordommar och sönderrivna händer.
Håll dig borta från 640 för då kommer du missuppfatta det där med motard - den har verkligen ingenting annat är längre serviceintervall att komma med. Både is och supermoto kan du glömma med modeller som 640 och 690. Tycker du orange är snyggt är det 660 eller 525 du skall söka - den sistnämda har elstart.
Ska du å andra sidan köra till jobbet på Sandvik varje dag är Aprilia SXV550 kanske det bästa alternativet (framför 525/660/Husa). Den är lite bulkigare, klumpigare och tyngre om du tar den till isen eller supermotobanan, men på gata är den jämnare och snällare med sin twin. Lite tuffare att få reservdelar till och att hitta begagnade uppgraderingar kan vara värre men det är ju naturligt eftersom Husa är svenskt och många delar är samma som på KTM. Fler som kör, fler som säljer och närmare till tillverkningen. Köper du en Husa vet jag en bra kille som ska sälja både MCn och flera trevliga uppgraderingar (Falun/Borlänge-regionen). Lycka till med valet och köpet hur som hellst!
Vill du se hur man kör dem på sladd är det SM i supermoto på banan i Eskilstuna nu på söndag. Välkommen dit!
Servicen är busenkel och inte alls så jobbig som många på SH påstår och det gäller alla race-motarder (både vad avser intervall och svårighetsgrad). Du behöver inte ha något garage för det. Jag lovar att det är alltid en pina att få in något annat i garaget om du själv har en Husa där för den skämmer bort dig. Medan min garagekompis hämtade sina verktyg hos en vän plockade jag ned Husan till en tom ram. Det tog en timma och då hade jag aldrig skruvat med en MC tidigare. Det är halva tiden av vad det tar att byta ett sprucket lyktglas på en 640. Observera att det är samma reservdel som på Husan där det f ö tar 30 s att byta och du slipper dessutom alla svordommar och sönderrivna händer.
Håll dig borta från 640 för då kommer du missuppfatta det där med motard - den har verkligen ingenting annat är längre serviceintervall att komma med. Både is och supermoto kan du glömma med modeller som 640 och 690. Tycker du orange är snyggt är det 660 eller 525 du skall söka - den sistnämda har elstart.
Ska du å andra sidan köra till jobbet på Sandvik varje dag är Aprilia SXV550 kanske det bästa alternativet (framför 525/660/Husa). Den är lite bulkigare, klumpigare och tyngre om du tar den till isen eller supermotobanan, men på gata är den jämnare och snällare med sin twin. Lite tuffare att få reservdelar till och att hitta begagnade uppgraderingar kan vara värre men det är ju naturligt eftersom Husa är svenskt och många delar är samma som på KTM. Fler som kör, fler som säljer och närmare till tillverkningen. Köper du en Husa vet jag en bra kille som ska sälja både MCn och flera trevliga uppgraderingar (Falun/Borlänge-regionen). Lycka till med valet och köpet hur som hellst!
Vill du se hur man kör dem på sladd är det SM i supermoto på banan i Eskilstuna nu på söndag. Välkommen dit!