övertyga mig!

iRob

#72 supermoto och isbana
Gick med
25 May 2009
Hoj
Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
Husan är det bästa alternativet om du vill prova isbana och finndubb och det är det roligaste du kan göra kan jag garantera. Den är klar att ta till en supermotobana och du kan även börja tävla med den utan att du tvingas uppgradera halva MCn.

Servicen är busenkel och inte alls så jobbig som många på SH påstår och det gäller alla race-motarder (både vad avser intervall och svårighetsgrad). Du behöver inte ha något garage för det. Jag lovar att det är alltid en pina att få in något annat i garaget om du själv har en Husa där för den skämmer bort dig. Medan min garagekompis hämtade sina verktyg hos en vän plockade jag ned Husan till en tom ram. Det tog en timma och då hade jag aldrig skruvat med en MC tidigare. Det är halva tiden av vad det tar att byta ett sprucket lyktglas på en 640. Observera att det är samma reservdel som på Husan där det f ö tar 30 s att byta och du slipper dessutom alla svordommar och sönderrivna händer.

Håll dig borta från 640 för då kommer du missuppfatta det där med motard - den har verkligen ingenting annat är längre serviceintervall att komma med. Både is och supermoto kan du glömma med modeller som 640 och 690. Tycker du orange är snyggt är det 660 eller 525 du skall söka - den sistnämda har elstart.
Ska du å andra sidan köra till jobbet på Sandvik varje dag är Aprilia SXV550 kanske det bästa alternativet (framför 525/660/Husa). Den är lite bulkigare, klumpigare och tyngre om du tar den till isen eller supermotobanan, men på gata är den jämnare och snällare med sin twin. Lite tuffare att få reservdelar till och att hitta begagnade uppgraderingar kan vara värre men det är ju naturligt eftersom Husa är svenskt och många delar är samma som på KTM. Fler som kör, fler som säljer och närmare till tillverkningen. Köper du en Husa vet jag en bra kille som ska sälja både MCn och flera trevliga uppgraderingar (Falun/Borlänge-regionen). Lycka till med valet och köpet hur som hellst!
Vill du se hur man kör dem på sladd är det SM i supermoto på banan i Eskilstuna nu på söndag. Välkommen dit!

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Husa

Får väl också slå ett slag för Husa 650. Köpte mig en 04 för ett par veckor sedan som ren leksak. Den är inte tänkt för jobbpendling utan motardlek, isbana och endurospåret. En mer landsvägsanpassad hoj hade bara fått stå under vintern.

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Sugen att prova motard efter att ha kört landsvägare ett par år så övertyga mig.....Har en speed triple till salu men skulle kunna byta den mot en motard med dubbla uppsättningar med hjul(vill kunna åka vinter med)!!!! Kööööööööööööööööör!!

Japp, Husa e en trevlig hoj likaså är KTM 525/505/450 osv.
MEN det är race hojar, punkt slut. Ska du racea eller har race ambitioner så e det rätt grejer.
Sen e det ju inget snack om att de kräver mer än "vanliga" hojar.
Räknar man timmar istället för mil på service och underhåll så borde det vara självklart.

Om du däremot vill ha en hoj för att ha skoj i alla slags miljöer och kanske ta den till jobbet ibland så hade jag inte köpt en sån.

KTM 660/640/625 funkar alla för o ha kul med. KTM690 är ett snäpp bättre på allt än de förstnämnda ktmérna. Alla nämnda hojar har tillräckligt med kräm för att ha kul på både gata, grus, skog, bana och is. Du kommer väl inte kunna vinna SM direkt men är målet att köra för att det e kul så e det helt rätt hojar.

Jag kör en 690 och är jävligt nöjd. Körde Honda XR650R innan, trevlig hoj med som man gott kunde ha kul med.

Ta o testa lite hojar så märker du snart vad som passar dig.

DSC_6884-1.jpg

cyko miko

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2007
Hoj
Yzf 1000
Närmaste återförsäljare av Ktm är väl i Uppsala(lelles) då eller?....Bor i Gävle.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Sitter nu med i valet och kvalet mellan en racehoj (ktm 530 troligtvis) och en 690 smc då jag sålt sporthojen. Kommer nog bara o köra gata (kanske en del grus/skogsväg) och ja, då är väl 690:n och föredra pga servicen men är ändå jävligt sugen på en 530. Kollade lite på en 690 enduro & en 530 i butik men tyckte inte 690:n såg så mkt större ut även om det skiljer en del i vikt. Frågan är, har man roligare med en 690 smc & slipon än en 530 original?? Jag kör inte jättemkt (ca 50 tim med en Husa för ngt år sedan på lite mer än en säsong) & köper jag en ny 530 blir det ingen större service inom den närmsta tiden förhoppningsvis mer än olja/filter, luftfilter & ventiljustering. Känns effektskillnaden stor dem här två modellerna emellan (skiljer väl knappt 10 hk)? Sorry om jag lånade tråden lite..

cyko miko

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2007
Hoj
Yzf 1000
Sålde cykeln idag och det blir nog en Ktm 640 troligtvis.....Lite av en kompromiss.Tack för alla tips:tummenupp

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Sitter nu med i valet och kvalet mellan en racehoj (ktm 530 troligtvis) och en 690 smc då jag sålt sporthojen. Kommer nog bara o köra gata (kanske en del grus/skogsväg) och ja, då är väl 690:n och föredra pga servicen men är ändå jävligt sugen på en 530. Kollade lite på en 690 enduro & en 530 i butik men tyckte inte 690:n såg så mkt större ut även om det skiljer en del i vikt. Frågan är, har man roligare med en 690 smc & slipon än en 530 original?? Jag kör inte jättemkt (ca 50 tim med en Husa för ngt år sedan på lite mer än en säsong) & köper jag en ny 530 blir det ingen större service inom den närmsta tiden förhoppningsvis mer än olja/filter, luftfilter & ventiljustering. Känns effektskillnaden stor dem här två modellerna emellan (skiljer väl knappt 10 hk)? Sorry om jag lånade tråden lite..

Jag vet att du gillade husan du hade. då lyder min fråga. varför inte 570:n ? =)

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Jo gärna, en enduro/motard är ingen investering precis o 570:eek:rna står ganska högt i pris. KTM 530 EXC får man en ny för 79.900:- inkl. motardkit, det får man nog tyvärr ingen husa 570 med både enduro och motardkit. Fan, sen är där ju SXV:n oxå som man blir mer o mer sugen på..:)

cyko miko

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2007
Hoj
Yzf 1000
självfallet...hittar man någe för en billig penning månnetro?passar det från olika ktm modeller?:va

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC