övningskörning-godkänd handledare?

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Rent teoretiskt:Vad åker man ditt på(om man nu gör det )om man fixar körtillstånd för mc men glömmer att skriva i nån handledare? Om man nu e ute o övningskör o handledaren har haft körkort tillräckligt länge för att han skulle godkännas som handledare men inte ansökt om att få bli din handledare.Jamenar alla parametrar e rätt förutom det att handledaren INTE har blivit godkänd på papper..
Blir det automatiskt olovligt körning då eller????
Sitter inte i denna sitts ,utan kom bara att tänka på frågan när jag svarade i en annan tråd.

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Det måste ju bli olovlig körning, vad är annars vitsen med att länsstyrelsen ska godkänna handledare?

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Olovlig körning. Som att jämföra med att jag kan få körkort, men har det inte. Jag ska väl få köra ändå.

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Jo ifs. Men det e ju ganska godtyckligt. Det enda som länstyrelsen gör e o kolla om man haft körkortet tillräckligt länge o inte gjort några dumheter under tiden. O i mitt teoretiska ex så uppfyller ju han allt som lagen kräver av han för att få vara handledare ,men han har inte papper på det ..

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Vad är då det svåra i att ansöka om att få din person som handledare då? om han nu är kvalificerad för det...?

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Jo ifs. Men det e ju ganska godtyckligt. Det enda som länstyrelsen gör e o kolla om man haft körkortet tillräckligt länge o inte gjort några dumheter under tiden. O i mitt teoretiska ex så uppfyller ju han allt som lagen kräver av han för att få vara handledare ,men han har inte papper på det ..
Mjae, godtyckligt håller jag inte med om. Jag tycker att det är bra att de kollar upp eventuella handledare i sak, se'n att de har för mycket att göra för att få dugliga handläggningstider, är ju en annan historia.

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Mjae, godtyckligt håller jag inte med om. Jag tycker att det är bra att de kollar upp eventuella handledare i sak, se'n att de har för mycket att göra för att få dugliga handläggningstider, är ju en annan historia.

Ja alltså,jag menade att det var godtyckligt att åka dit på ett brott som igentligen inte e nått brott pga att handledaren uppfyller alla krav för att bli godkänd men har endast missat att skicka in ansökan. Så visst kan man tycka att det e olovlig körning för att han inte e godkänd men indirekt så uppfyller ju man allt lagen kräver för att få vara handledare.

Följdfråga: Om man nu blivit godkänd som handledare (gäller i 3år eller vad det 5år?) om man sen då glömmer bort tiden o perioden tar slut blir man då plötsligt hemskt kriminell om man övningskör efter det sista godkända datumet som min handledar tid gäller ,o får den stackars eleven också skit eller e det jag som handledare som ska ha staffet...:rolleyes:

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
suzuki gsx-r 750
.....
Följdfråga: Om man nu blivit godkänd som handledare (gäller i 3år eller vad det 5år?) om man sen då glömmer bort tiden o perioden tar slut blir man då plötsligt hemskt kriminell om man övningskör efter det sista godkända datumet som min handledar tid gäller ,o får den stackars eleven också skit eller e det jag som handledare som ska ha staffet...:rolleyes:

Handledargodkännandet gäller på obegränsad tid... Står i papperen som man får hemskickat. Om du under tiden du är handledare blir av med kortet får du veta att du även inte får vara handledare....

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Handledargodkännandet gäller på obegränsad tid... Står i papperen som man får hemskickat. Om du under tiden du är handledare blir av med kortet får du veta att du även inte får vara handledare....

Gäller det på 1 specifik person eller kan jag vara handledare åt ett flertal utan att söka om igen??

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Tålamodet att vänta troligen. Det lär vara sanslösa väntetider för ansökningar i dagsläget..

Det verkar ju ett högst lokalt fenomen...vissa har fått vänta över två månader på sitt, medans i mitt eget fall så ansökte vi på torsdag, på tisdag låg det i brevlådan.

Men man får ju vara lite aktiv själv istället för att bara slicka igen en snigelpost och lägga på nån låda i yttre Åmål. Betala in på nätet i förskott och stega in på Länstyrelsen och göra ansökan där och då tex.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Det som händer är att du som inte har körkort åker dit för olovlig körning. Du som är "handledare" händer det inget med, OM du nekar till övningkörning

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det som händer är att du som inte har körkort åker dit för olovlig körning. Du som är "handledare" händer det inget med, OM du nekar till övningkörning

Jag kan se situationen framför mig.

2 hojar stoppade av "Harry Haffa" den främre hojens förare har en mycket stor nästan lysande skylt på ryggen som säger

ÖVNINGSKÖR

De båda hojförarna är dessutom släkt med varandra.

HH: Och hur var det här ?
FH: Jag är ute och övningskör.
HH: Jag ser det (Suck)
HH: kan jag få se på dina papper
FH: OK
HH: Du har ju ingen godkänd handledare ?
FH: Ooops, men morsan/farsan/brorsan är jätteduktig på att köra hoj.

HH går till den andra hojföraren.

HH: Så du är handledare uta att vara godkänd ?
AH: Nä, jag är inte handledare utan är bara ute och kör........
HH: .......

Last edited:

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Har frågat en polis som svarade (om än lite osäkert) att eleven klarar sig o det e handledaren som får staffet(visste dock inte vad man skulle kalla brottet).Vi övningskörning e det ju handledaren som e den ansvarige o alltså den som begår brottet.Vill dock påpeka att polisen inte var helt säker men det var så han skulle uppfatta situationen.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Har frågat en polis som svarade (om än lite osäkert) att eleven klarar sig o det e handledaren som får staffet(visste dock inte vad man skulle kalla brottet).Vi övningskörning e det ju handledaren som e den ansvarige o alltså den som begår brottet.

Hur kan man bli handledare utan att skriva på några papper?

tommi

Guest
Tålamodet att vänta troligen. Det lär vara sanslösa väntetider för ansökningar i dagsläget..

väntetiden är ca en vecka förutsatt att papper och pengar finns hos länsstyrelsen i ditt län,jag kollade när jag skulle få mitt och det går fort dom prioriterar tydligen detta....

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Har frågat en polis som svarade (om än lite osäkert) att eleven klarar sig o det e handledaren som får staffet(visste dock inte vad man skulle kalla brottet).Vi övningskörning e det ju handledaren som e den ansvarige o alltså den som begår brottet.Vill dock påpeka att polisen inte var helt säker men det var så han skulle uppfatta situationen.

Den polismannen måste vara en stolle om han svarade dig så efter de premisser som du uppgivit.

En handledare är endast en handledare om han har ett tillstånd för detta från länsstyrelsen.

Det är inte olagligt att åka bredvid någon som inte har körkort, moraliskt förkastligt möjligen, men inte olagligt!

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Måste man inte gå sån där handledarutbildning för typ 1500 spänn för att få vara handledare för mckort? Så är det ju för bilkörkort iaf.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy