”Formula 80-87”

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Ort
På en ö
Hoj
Flera
Ett par frågor som kommer upp:
Var får man tag på så pass gamla racekåpor
Man får ju ha 17"-fälgar men hur "gamla" måste de vara? Bredd?

"Tullarn på tel. 070-627 61 06 kan säkert hjälpa dig med racekåpor.

I reglementet står det att hjulen skal vara tidstypiska. På en direkt fråga från mig på Våler förra året svarade Svein Erik "Sims" Johansen
i maskinkomiten att val av hjul är fritt så länge dom inte har mindre diameter än 17 tum. Det finns några maskiner i 7c som har moderna multiekrade hjul, men ser inte tidstypiska ut. Dom har dock knappast några viktmässiga fördelar kontra dåtidens 3 ekrade marvic magnesimhjul. Det beror på hur man tolkar tidstypisk. Är det enbart till utseendet så kan du säkert hitta kolfiberhjul som ser mer "tidstypiska" ut än många moderna alu/mag hjul. Det bästa är att ta kontakt med Sims på crc.no som sitter i maskinkomiten om du har frågor ang. ditt bygge. Kan bli väldigt fel annars.:tummenupp
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Ett par frågor som kommer upp:
Var får man tag på så pass gamla racekåpor
Man får ju ha 17"-fälgar men hur "gamla" måste de vara? Bredd?

"Tullarn på tel. 070-627 61 06 kan säkert hjälpa dig med racekåpor.

I reglementet står det att hjulen skal vara tidstypiska. På en direkt fråga från mig på Våler förra året svarade Svein Erik "Sims" Johansen
i maskinkomiten att val av hjul är fritt så länge dom inte har mindre diameter än 17 tum. Det finns några maskiner i 7c som har moderna multiekrade hjul, men ser inte tidstypiska ut. Dom har dock knappast några viktmässiga fördelar kontra dåtidens 3 ekrade marvic magnesimhjul. Det beror på hur man tolkar tidstypisk. Är det enbart till utseendet så kan du säkert hitta kolfiberhjul som ser mer "tidstypiska" ut än många moderna alu/mag hjul. Det bästa är att ta kontakt med Sims på crc.no som sitter i maskinkomiten om du har frågor ang. ditt bygge. Kan bli väldigt fel annars.:tummenupp



Fast det var ju en fluga runt 84 att man skulle åka på 16" och då borde det ju klart gå in i kategorin Formula 80-87.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nja.... gamla grejor = mycket meka....

Och först måste jag bli långsammare! Den dagen jag inte sätter nya pb på banorna då ska jag ta en ny funderare. Jag har ju redan gjort den grejen, jag har ju redan kört classic!

Den dagen är det försent, på två tävlingar för Formula förra året var vi ungefär 45st som slogs om 32 griddplatser. Då tilläts inga efteranmälningar som många gör :va
Bättre att köra stock där alla får köra :krama

Fast det var ju en fluga runt 84 att man skulle åka på 16" och då borde det ju klart gå in i kategorin Formula 80-87.

16" hjul är fullt tillåtna i Formula, 16,5" är icke tillåtet. Du får även använda 18" och 19" hjul, oavsätt diameter valfri bredd.
 
Last edited:

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Мир
Hoj
ISR och en 996R
1983 var det högsta mode med 18" bak och 16" fram.
 

Bifogat

  • isr.php.jpg
    isr.php.jpg
    126.4 KB · Visningar: 243

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
tänk på att många av deres kåpor har inte godkänt båt för racing

Ahaaa, på så sätt. Men är det bara för att båten är öppen så är det ju snabbt ihopplastat. Så har man ju nya och fungerande kåpor iallafall :)
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Får man köra med tidstypiska ISR och Nico Bakker i Formula 80-87? Någon som vet?



Bimota är ju tillåtna så det borde ju funka med Bakker o ISR åxå

Urdrag ur reglerna:

"Bimota YB4 er tillatt.

YB4 EI er ikke tillatt.

Bimota rammer identiske med YB4 rammen eller andre rammer produsert innenfor tidsrommet som klassen dekker er tillatt i kombinasjon med godkjente motorer.

Längre ner står detta att läsa:

Hva som er tillatt

Listen over tillatte og ikke tillatte sykler er ikke komplett. Det er kun de mest vanlige syklene som er listet. Øvrige sykler må vurderes separat, men jeg mener at reglementet gir et godt grunnlag for å vurdere hva som vil kunne godkjennes. Listen vil bli utvidet etterhvert som det blir aktuelt å vurdere andre sykler."


Mer finns att läsa här:

http://www.crc.no/formula_eng.htm/hXGXBmwlvQ00.25.idium
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Bimota är ju tillåtna så det borde ju funka med Bakker o ISR åxå

Urdrag ur reglerna:

"Bimota YB4 er tillatt.

YB4 EI er ikke tillatt.

Bimota rammer identiske med YB4 rammen eller andre rammer produsert innenfor tidsrommet som klassen dekker er tillatt i kombinasjon med godkjente motorer.

Längre ner står detta att läsa:

Hva som er tillatt

Listen over tillatte og ikke tillatte sykler er ikke komplett. Det er kun de mest vanlige syklene som er listet. Øvrige sykler må vurderes separat, men jeg mener at reglementet gir et godt grunnlag for å vurdere hva som vil kunne godkjennes. Listen vil bli utvidet etterhvert som det blir aktuelt å vurdere andre sykler."


Mer finns att läsa här:

http://www.crc.no/formula_eng.htm/hXGXBmwlvQ00.25.idium

Japp, läste det förut och kan tänka mej att det kan vara tillåtet. :tummenupp
Men alltid bra att veta om det var någon som var helt säker. :)
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special

pelleplutt

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Ort
Haninge
Hoj
gixxer-85,916sp-97,1098,KTM RC4-R.
Tjena grabbar!

Har inte hittat hit förens nu. Kul att se så mycket surr om Formulaklassen. Tänkte bara flika in med lite inlägg på det jag läst här.

Det är min hoj på sida tre som Jonas bifogar. Köpte den av honom för att bygga racer. Behövde inte gör så mycket för han hade själv gjort ett grymt jobb. ISR, Öhlins bak och ett grymt fint skick var perfekt för mig.(Tack Jonas)
Andra fälgar och racekåpor så var den klar.

När det gäller kåpor så gjorde jag formar så jag kunde göra egna. Alla tre gixxrar i fulltvridracing teamet kör med kåpor från dom formarna. Fler kan tillverkas...
Jag var den ända i teamet med Öhlins bak, vilket jag tror är ett litet måste för att hojjen skall vara sig rättvis. Dom andra grabbarna kontaktade Öhlins men fick svaret att dom var slut. Det måste beställas minst tio stycken för att de ska produceras igen.

Fälgar köpte jag av en kille som sålde dubbla uppsättningar från en zxr 750 -93. Jag tyckte det blev väldigt tajt bak med 5,5 tum så bredare käns onödigt. Allt går väl om man vill!

När jag kom in från tidsträning i Våler vägde min hoj 172 kg. Då hade jag väldigt lite bensin men startmotor kvar. Minns inte om generatorn satt på då. Startmotor med innanmäte gör ganska många kilo tror jag. Ska kolla på det....

Min hoj, en standard gsxr 750 motor i 750 ram från 1985.
På senare tid har jag bytt till 1100 motor från 1986. Det plussar 6-8 kg har jag för mig.

Hästkrafter har jag ingen aning om för jag har aldrig bänkat någon hoj.

Hade lite problem med hojjen förra säsongen så jag körde inte i formulaklassen på hela året men jag kommer tillbaka i år.

Slutligen vill jag nämna lite om reglementet. Alla tycker väl att det är lite luddigt. Mitt mål är att ha en hoj som ingen kan protestera mot. Skulle man göra bra ifrån sig så kommer det gnällas om det går. Trots detta är vi ju där för att leka och enligt mig så har ekonomin stor betydelse.

Hoppas jag bidragit med något... Det är en grym klass och nytt motstånd är varmt välkomnat.

/ Pelle
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Tjena grabbar!

Har inte hittat hit förens nu. Kul att se så mycket surr om Formulaklassen. Tänkte bara flika in med lite inlägg på det jag läst här.

Det är min hoj på sida tre som Jonas bifogar. Köpte den av honom för att bygga racer. Behövde inte gör så mycket för han hade själv gjort ett grymt jobb. ISR, Öhlins bak och ett grymt fint skick var perfekt för mig.(Tack Jonas)
Andra fälgar och racekåpor så var den klar.

När det gäller kåpor så gjorde jag formar så jag kunde göra egna. Alla tre gixxrar i fulltvridracing teamet kör med kåpor från dom formarna. Fler kan tillverkas...
Jag var den ända i teamet med Öhlins bak, vilket jag tror är ett litet måste för att hojjen skall vara sig rättvis. Dom andra grabbarna kontaktade Öhlins men fick svaret att dom var slut. Det måste beställas minst tio stycken för att de ska produceras igen.

Fälgar köpte jag av en kille som sålde dubbla uppsättningar från en zxr 750 -93. Jag tyckte det blev väldigt tajt bak med 5,5 tum så bredare käns onödigt. Allt går väl om man vill!

När jag kom in från tidsträning i Våler vägde min hoj 172 kg. Då hade jag väldigt lite bensin men startmotor kvar. Minns inte om generatorn satt på då. Startmotor med innanmäte gör ganska många kilo tror jag. Ska kolla på det....

Min hoj, en standard gsxr 750 motor i 750 ram från 1985.
På senare tid har jag bytt till 1100 motor från 1986. Det plussar 6-8 kg har jag för mig.

Hästkrafter har jag ingen aning om för jag har aldrig bänkat någon hoj.

Hade lite problem med hojjen förra säsongen så jag körde inte i formulaklassen på hela året men jag kommer tillbaka i år.

Slutligen vill jag nämna lite om reglementet. Alla tycker väl att det är lite luddigt. Mitt mål är att ha en hoj som ingen kan protestera mot. Skulle man göra bra ifrån sig så kommer det gnällas om det går. Trots detta är vi ju där för att leka och enligt mig så har ekonomin stor betydelse.

Hoppas jag bidragit med något... Det är en grym klass och nytt motstånd är varmt välkomnat.

/ Pelle

Tackar för bra inlägg. Passar på att tacka alla andra för svar åxå.
Jag är ev. intresserad av ett set kåpor.
Ja, man vill ju gärna följa regelementet så inte det blir nåt strul.
Får du plats med 180-däck bak? Det är väl det billigaste att hitta om man vill köra på beg.-däck.

Hur koolt som helst med ISR chassi, vill ha:tummenupp

Jag vill åxå ha :yoparty
 
Last edited:

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Tjena grabbar!

Har inte hittat hit förens nu. Kul att se så mycket surr om Formulaklassen. Tänkte bara flika in med lite inlägg på det jag läst här.

Det är min hoj på sida tre som Jonas bifogar. Köpte den av honom för att bygga racer. Behövde inte gör så mycket för han hade själv gjort ett grymt jobb. ISR, Öhlins bak och ett grymt fint skick var perfekt för mig.(Tack Jonas)
Andra fälgar och racekåpor så var den klar.

När det gäller kåpor så gjorde jag formar så jag kunde göra egna. Alla tre gixxrar i fulltvridracing teamet kör med kåpor från dom formarna. Fler kan tillverkas...
Jag var den ända i teamet med Öhlins bak, vilket jag tror är ett litet måste för att hojjen skall vara sig rättvis. Dom andra grabbarna kontaktade Öhlins men fick svaret att dom var slut. Det måste beställas minst tio stycken för att de ska produceras igen.

Fälgar köpte jag av en kille som sålde dubbla uppsättningar från en zxr 750 -93. Jag tyckte det blev väldigt tajt bak med 5,5 tum så bredare käns onödigt. Allt går väl om man vill!

När jag kom in från tidsträning i Våler vägde min hoj 172 kg. Då hade jag väldigt lite bensin men startmotor kvar. Minns inte om generatorn satt på då. Startmotor med innanmäte gör ganska många kilo tror jag. Ska kolla på det....

Min hoj, en standard gsxr 750 motor i 750 ram från 1985.
På senare tid har jag bytt till 1100 motor från 1986. Det plussar 6-8 kg har jag för mig.

Hästkrafter har jag ingen aning om för jag har aldrig bänkat någon hoj.

Hade lite problem med hojjen förra säsongen så jag körde inte i formulaklassen på hela året men jag kommer tillbaka i år.

Slutligen vill jag nämna lite om reglementet. Alla tycker väl att det är lite luddigt. Mitt mål är att ha en hoj som ingen kan protestera mot. Skulle man göra bra ifrån sig så kommer det gnällas om det går. Trots detta är vi ju där för att leka och enligt mig så har ekonomin stor betydelse.

Hoppas jag bidragit med något... Det är en grym klass och nytt motstånd är varmt välkomnat.

/ Pelle

Kul att du hittat hit:tummenupp.

Ångrar mig mycket att jag sålde den hojen, jag kostade på den så mycket.

Du får inte gömma att gaffel är preppad för mindre friktion och ISR oken var byggda för 24timmars race i USA och är lite special. Plus att skivora var det senaste från ISR och kom ut till allmenheten ett eller två år senare torr jag.

Synd att jag sålde Harris swingnen innad du köpt hojen, den hade passat bra nu när hojen går i denna klass.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top